Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Lämplig drivlina för el-konvertering av Fiat X1/9

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Tomas
intresserad


Registreringsdatum: 14 mars 2009
Inlägg: 39
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2009-03-17 20:55:32    Rubrik: Lämplig drivlina för el-konvertering av Fiat X1/9 Svara med citat

Hej

Jag leker med tanken på att konvertera en Fiat X1/9 (liten tvåsitsig sportbil) till elbil. Jag behöver ingen super prestanda. Max 100km/h och 5mil räckvidd är OK.

Vid privat-konvertering till elbil verkar det vara vanligast att återanvända original växellådan, och sätta en serielindad DC motor direkt mot växellådan. Jag har dock dåliga erfarenheter av Fiat växellådor från 70/80-talet. Det är riktigt dålig kvalité. Att köra sisådär 7000rpm på ingående axel + lite obalans från fel centrerad motor skulle nog få växellådan att paja ganska snabbt misstänker jag... Därför funderar jag på att använda en begagnad motor+växellåda+(modifierade) drivaxlar från en "riktig" elbil, t.ex:

* Clio
* Saxo/P106
* Berlingo/Partner

Jag gillar personligen Citroen/Peugeots kompakta lösning med differentialen axiellt med motorn. Clio verkar ha i princip en bensin växellåda med bara en växel.

Eftersom X1/9 bara är tvåsitsig (=liten max-last) så är det också viktigt att hålla nere vikten.

Är det någon som kan hjälpa mig med synpunkter ?
Är det någon av ovanstående som är bättre eller sämre ? t.ex. Kvalité ? Reservdelar ?
Har någon koll på vad de olika alternativen väger ?

Tack på förhand / Tomas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-03-17 23:38:06    Rubrik: Svara med citat

Här är mina erfarenheter och (subjektiva) synpunkter:

Fiat X1/9, underbart konverteringsprojekt! Jag tycker designen är väl avvägd och mycket snygg, tyvärr är jag lite för lång och ryms inte i den... Sad

Angående drivlinor kan jag vara lite partisk då jag har en del till salu, men, det får jag försöka lägga åt sidan.

Clio: Ytterst stabilt paket om det inte vore för den usla ryckutjämnaren mellan motor och växellåda, den är enkel att renovera så länge den inte har hunnit skada splinesen på motoraxeln, motorn är ett under av driftsäkerhet (tål nog ordentligt med "pisk" om ett kraftigt fartreglage används)
Kolen verkar hålla i evighet (jmf Citroën), det som bör bytas är kullagren, fettet har åldrats och bör åtgärdas om tillfälle ges.
Växellådan är en "enpetare" med originalet som bas, att skruva dit en femväxlad låda är inga problem, det ger nog brutalt acc i stan!!
Vikt ca 105kg totalt.

Citroën Berlingo: Tveksam livslängd på växellådan, ofta läckage med slitna lager och oljig motor (min bil t.ex), stor aptit på kol till motorn gör att den blir smutsig inuti och ägarens plånbok tunn.
Hög driftspänning gör det svårare att hitta fartreglage.
Positivt är den mycket kompakta designen och lägre vikt, ca 90kg

Citroën Saxo: Ingen erfarenhet.

Jag har några drivlinor till Clio, 5000kr komplett med drivaxlar.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-03-18 00:15:49    Rubrik: Svara med citat

Vikten där Julle!
Är det med hela drivlinan (Dvs. Motor+växellåda+drivaxlar+?), Hackare, laddare o dc/dc?
Vad skulle det väga tror du? Går o funderar lite på annat.
Hoppas jag inte solkar ned i din tråd nu Tomas . Embarassed
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tomas
intresserad


Registreringsdatum: 14 mars 2009
Inlägg: 39
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2009-03-18 19:49:04    Rubrik: Följdfrågor... Svara med citat

Tack Julle

Ang. Clio kullager:
Är det lätt att byta kullager i motorn, eller sitter de i spänn så att man måste typ värma/kyla för att få loss dem ? Eller behövs specialverktyg för att pressa loss dem ? Var får man tag på nya ?

Ang. Clio ryckutjämnare:
Hur renoverar man denna så att den blir robust ? Om den är usel, kan det då vara så att Renault känner till problemet, och att dom säljer en bättre variant som reservdel ?

MVH / Tomas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-03-18 20:04:45    Rubrik: Svara med citat

Lagren i Clio/Expressmotorn är standardtyp, finns normalt på hyllan hos den lokala kullageråterförsäljaren, jag letade efter följesedeln för att se vilken storlek det var men hittade den inte.
De sitter inte konstigt till, ev kan man behöva borra två hål i kommutatoränden på motorn för att demontera/slå ut det lagret annars mycket enkelt. OBS! märk noga upp ledningarna till kolen om du demonterar dem, det är normalt inte nödvändigt vid ett lagerbyte.

Ryckutjämnaren består av ett lamellcentrum samt en gjuten detalj i aluminium med stålsplines inuti, de har troligtvis blivit anlöpta i gjutningen och är för mjuka, det skadar motorns splines. Den enkla lösningen är att köpa/leta i Renaults skrotlåda efter ett till lamellcentrum och sedan nita/skruva ihop dessa med lämplig distans. Då är båda splinesen härdade och håller troligtvis bilens livslängd.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tomas
intresserad


Registreringsdatum: 14 mars 2009
Inlägg: 39
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2009-03-22 19:31:29    Rubrik: Svara med citat

Hej

Jag har fått tips att använda drivlinan från den "gamla" Th!nk, alltså årsmodell ca 2000-2002 (tror jag). I den sitter en vattenkyld AC induktionsmotor och controller från Siemens.

Enligt verkstadshandboken:
http://www.elbil.no/dokumenter/Thinkverstedmanual.pdf
använder Th!nk 114V Batteri och 17kW motoreffekt. Controllern har ett generöst spänningsområde: 110-350 VDC in och 0-245 VAC 3fas ut.

Enligt rykten skall det gå att höja batterispänningen till 265V och då få ut ca 40kW ur motorn. Motorn sägs klara det och man skall inte behöva programmera om controllern.

Är det någon som har erfarenhet av denna drivlina ?

MVH / Tomas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2009-07-02 12:14:49    Rubrik: Verkstads handboken har flyttat verkar det Svara med citat

Nu verkar verkstads handboken till Think ligga här
http://parat24.com/dokumenter/think/
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
Janne H
Nyfiken


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 8
Ort: Kolbäck

InläggPostat: 2009-07-04 16:28:04    Rubrik: Komplettera med 5-växlad låda? Svara med citat

Julle skriver "Växellådan är en "enpetare" med originalet som bas, att skruva dit en femväxlad låda är inga problem, det ger nog brutalt acc i stan!! "
Hur stor plats tar en 5-växlad låda?
Jag surfade runt en stund utan att hitta några bilder på hur det ser ut i motorrummet på en "vanlig" Clio.
Nå'n som har länk till verkstadshandbok på nätet? Eller användbara bilder?
Att använda en växellåda innebär ju att man lätt kommer upp i parkeringshus, vilket annars (om jag förstått andra inlägg rätt) kan vara ett problem med löjligt låg hastighet.
Den adderade vikten får man väl kompensera med lätta stolar och andra lättningsåtgärder? Fälgarna får inte glömmas!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-07-04 16:59:22    Rubrik: Svara med citat

En femväxlad låda till Clio är ca 20cm bredare och får lätt plats, ett skoj experiment skulle vara att byta vänster växellådsfäste till bensin versionens, flytta vaccumpumpen en liten bit samt montera dit en femväxlad låda. Accelerationen upp till ca 50km/h borde bli skrattframkallande... Smile

Annars tycker jag inte att en annan utväxling behövs, jag har i alla fall aldrig "kört fast" eller inte kommit upp för en backe, inte ens med ett hästsläp fullt med får (11st), Clio'n är ganska stark tycker jag.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tom Roy
Nyfiken


Registreringsdatum: 09 maj 2010
Inlägg: 10
Ort: Oslo, Norge

InläggPostat: 2010-05-09 06:33:09    Rubrik: Svara med citat

Tomas skrev:
Hej

Jag har fått tips att använda drivlinan från den "gamla" Th!nk, alltså årsmodell ca 2000-2002 (tror jag). I den sitter en vattenkyld AC induktionsmotor och controller från Siemens.

Enligt verkstadshandboken:
http://www.elbil.no/dokumenter/Thinkverstedmanual.pdf
använder Th!nk 114V Batteri och 17kW motoreffekt. Controllern har ett generöst spänningsområde: 110-350 VDC in och 0-245 VAC 3fas ut.

Enligt rykten skall det gå att höja batterispänningen till 265V och då få ut ca 40kW ur motorn. Motorn sägs klara det och man skall inte behöva programmera om controllern.

Är det någon som har erfarenhet av denna drivlina ?

MVH / Tomas

Jeg kjører en 2000 Th!nk som jeg har eid siden 2003, ingen problem med drivlina. En annen Th!nk har rullet mer enn 200.000 km med samme drivlina.

Motoren er merket "rated battery voltage 120V". Har noen prøvet å høyne batterispenningen ut over 126V (21 stk 6V batterier)?

Toppfart er begrenset til 90 km/t med 155/70R13 dekk. 165/80R13 ger toppfart 100 km/t.
_________________
äger 2000 Th!nk
http://www.evalbum.com/794
konverterar 1973 Ginetta G15
http://electricaid.ning.com/profiles/blogs/converting-a-fossil-burner
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.