Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Mellanrum/glapp mellan motor och växellåda!?? Hjälp!
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-11-15 22:56:30    Rubrik: Nu löste det sig tror jag minsann! Svara med citat

Jag har fått en mycket generös donation i form av en clioväxellåda av Lars! Tack Lars! Very Happy Det verkar som det löst sig nu alltså!
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
giuseppe916
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 juli 2007
Inlägg: 350
Ort: Shanghai

InläggPostat: 2009-11-16 08:36:11    Rubrik: Re: Nu löste det sig tror jag minsann! Svara med citat

jockepocke skrev:
Jag har fått en mycket generös donation i form av en clioväxellåda av Lars! Tack Lars! Very Happy Det verkar som det löst sig nu alltså!
2 Snyggt Lars
_________________
Pehr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-11-17 22:55:59    Rubrik: Svara med citat

Jupp!
Tack Julle. Denna koppling skall nog f-n hålla! Wink Very Happy Trimm oxå!
Jag byggde den på original och renaultkopplingslammell (eller var det volvo?) som jag sågade av med vinkelslip. Den är dessutom 93 mm lång axiellt. vilket gör att mer splinesyta tas tillvara på motoraxeln. Denna koppling har också två ryckutjämnare till skillnad från originalet.
Inte så svår att få till. Svets, möjligen svarv o grovt borr behövs. Svårt att hitta rör med inv. diam. 110 mm.

Så till problemet med lagrena. Om det är så att du har motorn lös rekommenderar jag följande:




En spruta med kullagerfett in under gummitätningen.




På andra sidan behöver du borra ett hål 20 mm från centrum, ca 10 mm djupt, för att komma åt. Borra med platt spets, typ fräs el. träborr för att inte skada gummit när du kommer igenom. Borret bör vara mer än 7 mm i diam.
Har hittat en spruta som det är lättare att trycka fett med. Den är till att fylla bläck i bläckpatroner. Slipa/fasa gärna av spetsen ca 45 grader.




Grattis till den generösa donationen! Börjar gilla LEM på riktigt.
Så gött med ett forum som funkar! Very Happy
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-11-18 10:28:35    Rubrik: Svara med citat

Pertti skrev:
Jupp!
Tack Julle. Denna koppling skall nog f-n hålla! Wink Very Happy Trimm oxå!
Jag byggde den på original och renaultkopplingslammell (eller var det volvo?) som jag sågade av med vinkelslip. Den är dessutom 93 mm lång axiellt. vilket gör att mer splinesyta tas tillvara på motoraxeln. Denna koppling har också två ryckutjämnare till skillnad från originalet.
Inte så svår att få till. Svets, möjligen svarv o grovt borr behövs. Svårt att hitta rör med inv. diam. 110 mm.

Så till problemet med lagrena. Om det är så att du har motorn lös rekommenderar jag följande:




En spruta med kullagerfett in under gummitätningen.




På andra sidan behöver du borra ett hål 20 mm från centrum, ca 10 mm djupt, för att komma åt. Borra med platt spets, typ fräs el. träborr för att inte skada gummit när du kommer igenom. Borret bör vara mer än 7 mm i diam.
Har hittat en spruta som det är lättare att trycka fett med. Den är till att fylla bläck i bläckpatroner. Slipa/fasa gärna av spetsen ca 45 grader.




Grattis till den generösa donationen! Börjar gilla LEM på riktigt.
Så gött med ett forum som funkar! Very Happy



Tack för utförlig beskrivning på fettpåfyllning. Den främre ska jag nog klara av.

Du säger att jag ska använda träborr för hålet på baksidan, men klarar en träborr av aluminium? Jag har bara 6 mm metallborr av bra kvalitet, det kanske räcker ändå? Dessvärre tror jag inte jag har någon med platt spets... Är det borrhålets centrum som ska vara 20 mm från axelns centrum?
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-11-19 15:56:59    Rubrik: Svara med citat

Citat:
... Är det borrhålets centrum som ska vara 20 mm från axelns centrum?


Jupp. Centrum till centrum! Det går bra med det du har (men borret slits ju lite). Aluminium är mjukt. Borra med lite högre varvtal, rödprit o tryck ordentligt så det skär ut spånor. Inte maxvarv utan tryck. Då kan det kleta.
Annars går det utan rödsprit också. Du får vara lite försiktigare med 6mm spetsigt borr, när du börjar komma igenom. Så du inte bara mosar på. Men det är ju ingen katastrof om du borrar lite i gummit heller egentligen (kommer ingen smuts in här om du sätter en plutt eller fett/massa i hålet). Bara du inte får in spånor in i lagret.




Hittade en röd plutt som passade i hålet!
Det gråa täcklocket som är som en mutter, är till inspektion o justering av varvtalspulsgivaren. Den var nästan omöjlig att få tillbaka utan att förstöra gängorna. Sågade då 4 spår el. slitsar i kors rakt över gängorna så muttern kan svikta lite. Gick sedan jättelätt o få dit Very Happy
Ett av spåren syns på bilden.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F


Senast ändrad av Pertti den 2009-11-23 13:32:57, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-11-19 19:03:40    Rubrik: Svara med citat

Pertti skrev:
Citat:
... Är det borrhålets centrum som ska vara 20 mm från axelns centrum?


Jupp. Centrum till centrum! Det går bra med det du har (men borret slits ju lite). Aluminium är mjukt. Borra med lite högre varvtal, rödprit o tryck ordentligt så det skär ut spånor. Inte maxvarv utan tryck. Då kan det kleta.
Annars går det utan rödsprit också. Du får vara lite försiktigare med 6mm spetsigt borr, när du börjar komma igenom. Så du inte bara mosar på. Men det är ju ingen katastrof om du borrar lite i gummit heller egentligen (kommer ingen smuts in här om du sätter en plutt eller fett i hålet). Bara du inte får in spånor in i lagret.


[url=http://www.postimage.org/image.php?
v=gx1owyw9][/url]

Hittade en röd plutt som passade i hålet!
Det gråa täcklocket som är som en mutter, är till inspektion o justering av varvtalspulsgivaren. Den var nästan omöjlig att få tillbaka utan att förstöra gängorna. Sågade då 4 spår el. slitsar i kors rakt över gängorna så muttern kan svikta lite. Gick sedan jättelätt o få dit Very Happy
Ett av spåren syns på bilden.


Okej, jag ska bara hitta en spruta, sedan blir det nytt fett! Smile Tack för hjälpen! Den gråa muttern lyckas jag inte få loss (jag försökte när jag skulle räkna pulser/varv för hall-sensorn) men det löste sig ändå.
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-11-19 23:58:49    Rubrik: Svara med citat

Den grå muttern satt hårt. Den verkar limmad. Såg limrester när jag fick loss den. Dessutom är gängorna trånga i godset.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-11-25 09:58:47    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag monterad Lars växellåda! Passar perfekt! Tack så mycket Lars. Jag lagade även växellådan. Beskrivning kommer men finns redan nu på bloggen.

http://elbilsprojektet.blogspot.com/2009/11/vaxelladan-lagad.html

Passade på att fylla på kullagerfett enligt instruktionerna. Jag tror inte jag fick in jättemycket, men lite är väl bättre än inget antar jag.
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-12-15 23:12:39    Rubrik: Växellåda, reparation Svara med citat

Nu har jag äntligen tid att berätta hur jag lagade växellådan jag fick av lars (tack lars!). Inga missljud eller oljeläckage, snurrar på bra nu.

Utan att plocka isär någonting kunde man se var felet var. Enligt lars var det en plastbricka som hade lossnat, med följande oljeläckage och en axel som hamnat i fel läge. Axeln ände sticker nästan ut ur växellådan och kan röra sig i sidled. Inte bra.



Jag började sedan skruva isär växellådan för att se efter inuti. Att axeln kunnat röra sig i sidled har resulterat i att kugghjulen (som är snedställda och alltså ger en kraft i sidled) gått emot varandra och slitit ned det ena kugghjulet någon millimeter.





Efter att ha plockat bort axeln är rulllagret synligt. Man ser även metallkanten som verkar ha gett vika för sidokrafterna.



Jag hittade först en bricka som passar närmast metallkanten, den är tillräckligt liten för att föras in genom rulllagret, och sätts på plats. Den andra brickan fördelar kraften till en annan, inre kant (den yttre verkar ganska klen) och är större, så jag måste såga av den och fila till för att få den att passa bakom rullagret. Dessa två brickor ger nästintill perfekt distans för att axeln ska passa.



Första brickan är inpassad. Här syns den inre, kraftigare kanten.



Sedan sätts den andra brickan på plats.



En liten gummibrick och en metallbricka ovanpå ser tillsammans med lite (mycket) fett till att brickorna håller sig på plats när jag monterar ihop växellådan.



Nu går inte längre kugghjulen emot varandra. (På bilden ser det som om den är för långt ut, men vid lätt tryck åker den in någon millimeter och passar perfekt).



För att inte metallkanten ska ge vika igen tänker jag sätta ett kraftigt metallförband som får ta hand om sidokrafterna. Denna fästs i växellådans bultar.



Slutligen sågar jag av en bit gummi, ca 4 mm, från en hockeypuck så att trycket fördelas jämnt över brickan och så att ingen olja kan läcka ut den vägen. Den finns inte på bilden, men jag beslutade att lägga en liten metallplatta under metallförbandet för att fördela dess tryck över en större yta av pucken.



Jag har ännu inte fått några problem med lagningen eller växellådan i övrigt! Tack Lars, nu fungerar bilen!
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-12-16 00:03:23    Rubrik: Svara med citat

HM hur skall det egentligen se ut i vx-lådan.
För inte skall det väl vara så att axeln stoppas
i sidled med hjälp av gaveln i lådan. galen
Det måste väl vara ett annat lager som kan ta
upp axiella krafter.
Rullagret på bilden kan väl inte det. 8
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-12-16 00:06:06    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
HM hur skall det egentligen se ut i vx-lådan.
För inte skall det väl vara så att axeln stoppas
i sidled med hjälp av gaveln i lådan. galen
Det måste väl vara ett annat lager som kan ta
upp axiella krafter.
Rullagret på bilden kan väl inte det. 8


Jag funderade också på det! Det finns ett sådant lager i den andra änden nämligen! Men å andra sidan kan det hända att den bara trycks åt "fel" håll när man backar eller något sådant... Samtidigt är det hyffsad smörjning där den ligger an, och det är en ganska liten yta.

Och som du säger, inte kan rullagret det, då hade den väl inte förskjutits i första hand! Kan det ha suttit ett lager som har ramlat bort? Det finns inte mycket plats för ett sådant lager, kanske 3 mm, och då måste det ändå sitta något som håller fast det lagret i sidled.
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-12-16 00:24:10    Rubrik: Svara med citat

Det är svårt att se på dina bilder, men det borde
vara en fläns/kant på axeln som får stöd mot rullarna
om det är ett rullager som kan ta upp viss axiell kraft


Som på denna bild där innerringen motsvarar axeln.
För att ett rullager skall kunna ta upp några axiella
krafter är det VÄLDIGT viktigt med smörjning.
Har det gått hål på lådan så oljan runnit ut kan det
mycket väl vara så att axelns fläns/kant har slitits bort.

Hoppas att denna lagring håller. Lessen att strö salt
men lite tveksam är jag. 8
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-12-16 00:29:02    Rubrik: Svara med citat

Ajdå. Jag lade inte märke till någon sådan kant...

Hur lång tid tar det innan axeln har slipat ner 2 mm stålbricka då?

Enligt Lars hade han i alla fall sett till att fylla på olja. Har de varit smarta på renault kanske det är så lyckligt att axeln endast pressas mot brickorna vid backning, då kommer det hålla längre.

Snurrar kugghjulet på bilden moturs skjuts axeln åt rätt håll. Får ta och kontrollera motorn rotationsriktning nu... (Det innebär att om motorn snurrar medurs när man kör framåt blir jag glad). Sett bakifrån motorn alltså, med växellådan framåt.
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-12-21 21:01:12    Rubrik: Svara med citat

Jag kollade motorn idag. Den roterar åt samma håll som hjulen. Alltså medurs sett från höger sida när man kör framåt, vilket är bra! Det är alltså bara vid backning som brickan behöver ta någon kraft!

Jag tror att min lagning kommer hålla tack vare det, men har någon bättre kunskap om ämnet så säg till!


Trodde idag att jag hade en oljeläcka vid lagningen, men det visade sig vara hål i ena gummidamasken.
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-03-23 18:14:55    Rubrik: Svara med citat

Hur har det gått med hackaren.
Läste på bloggen att den inte ville gå snabbare än 50km/h
Och att du ev hade poffat varvräknarprytteln.

Jag tror att du skulle kunna styra dom där sakerna lite mera genom att modifiera i hackaren. Eller så får du helt enkelt be att få den tillproggad av elektrosistem.

Skulle du kunna ta några fler högupplösta bilder på hur det ser ut inuti hackaren så att man kan se lite bättre hur den är uppbyggd. Typ så bra upplösning att man kan se kretsbetäckningar.

Sitter det någon relä på utgången till fältet eller är det bara dom två olika sidorna med Mosfet?

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2010-03-23 19:47:09    Rubrik: Svara med citat

Hackaren går bättre nu. Jag har fått lite hjälp via diyelectriccar. Problemet har egentligen inte varit att få upp bilen i fart (jag kommer upp i maxhastigheten, ca 90 km/h med rätt fältreducering), utan att kunna hålla en konstant fart när hackaren börjar reducera fältet. Det blev lätt ryckigt då den antingen ville accelerera till maxhastighet eller retardera till bashastighet, även om man håller foten helt stilla på pedalen.

Någon varvräknarpryttel har jag dock inte poffat. Några hemmagjora PWM chip och ett par mosfets tillhörande dessa har dock rykt när jag försökte styra fältet själv, via en annan krets.

Elektrosistem är ganska dåliga på att svara på mail, det händer ofta att jag får skicka ett till och påminna dem.

Just nu blir det lite svårt med bättre bilder på hackaren... den sitter fastbultad i bilen och det är mycket som ska bort för att fixa det. Just nu har jag helt enkelt inte tid för det, men jag ska nog försöka göra det någon gång senare. När jag gör det ska nog beteckningar inte vara något problem för min kamera.

Jag kan inte minnas att jag lade märke till något relä vid fältet.
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-03-23 21:09:18    Rubrik: Svara med citat

Funkar den som den skall nu då ?

Vad gjorde du för inställningar?

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2010-03-23 21:13:31    Rubrik: Svara med citat

Mja, inte riktigt som den ska. Men det är mycket bättre! Jag arbetar på att testa och få det ännu bättre. Jag har en lista på hur inställningarna är just nu:

Settings:
1 max acceleration current: 300 A
2 Min braking current: 46 A
3 max braking current: 96 A
4 breaking end max current: 000 A
5 max current at max voltage: 250 A
6 acceleration: 48/50
7 deceleration: 42/50
8 field nominal current: 6 A
9 reduced field current: 3 A
10 max field current: 12 A
11 -
12 rotor level - field max current: 100 A
13 rotor level field min current: 250
14 -
15 -
16 forward speed reduction: 100 %
17 backward speed reduction: 33 %
18 -
19 first ref. pot. curve: 80
20 second ref pot. curve: 180
21 modulation at first ref: 80
22 modulation at second ref: 180 (you will note that the pot. curve is set as linear)
23 creep speed: 8
24 -
25 -
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Sida 4 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.