Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Sepex controller
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1733
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-12-08 10:43:11    Rubrik: Svara med citat

qer skrev:
Det är förmodligen ok för kanske tom 160 Volt eller lite till, men man vill förmodligen inte pressa dem för mycket. Det största problemet för kondingarna är dessutom inte spänningen och kapacitansen utan ripplet. Man vill ha BRA kondingar med lågt inre motstånd, annars blir de varma. Billiga kondingar kan utan problem bli överhettade och torka ut och sen blåser trissorna därnäst pga att ripplet blir tokhögt när kondingarna är borta.

Alltid lika spännande med kraftelektronik. Wink


Vad har ni för specar på kondingarna i Soliton1:an?
400v ?? ännu högre ?

Jag förstår att det är några dyra rackare, men hur dyra ????
Och just det ja vad är det viktiga i strömtåligheten.
Hur skall man räkna ?
Jag har kikat lite på konding till laddaren i Clion och hittade dessa:
http://www.cde.com/catalogs/UNL.pdf
Dom verkar ju kunna ge ganska bra med ström.
I vilken liga ligger kondingarna i Soliton?

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-12-08 11:38:56    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
Vad har ni för specar på kondingarna i Soliton1:an?
400v ?? ännu högre ?


600, som vi tillåter 342 Volt över så vi har GOD marginal. Med flit. Cool

Vid de strömmar vi kan dra så kan också spikarna fara iväg nåt i hästväg, knappast 200 Volt eller så iofs men vi ser å andra sidan väldigt lite nytta med att tillåta ännu högre spänningar. Om jag inte minns fel motsvarar 342 Volt ganska precis 90 LiFePO4-celler. Det kändes lagom av diverse skäl... Very Happy

pm_dawn skrev:
Jag förstår att det är några dyra rackare, men hur dyra ????


Vet faktiskt inte. Dyrare än en minimal elektrolypacke men inte dyrare än en mer väldimensionerad packe (speciellt inte mtp hur mycket jobbigare monteringen blir).

pm_dawn skrev:
Jag har kikat lite på konding till laddaren i Clion och hittade dessa:
http://www.cde.com/catalogs/UNL.pdf
Dom verkar ju kunna ge ganska bra med ström.


Fast i en laddare behöver du nog snarare kapacitansen än nånting annat, i en controller brukar det vara ESR man vill ha, eller snarare inte vill ha. Wink

I en laddare ska kondensatorerna överbrygga mellanrummet mellan halvperioderna på 100 Hz och då krävs det att de lagrar mycket energi. I en controller pratar vi om frekvenser på flera kHz så då blir "avståndet" kortare och mindre kapacitans krävs, men samtidigt pratar vi ganska brutala strömmar (mycket högre än i en laddare) så då krävs det ett lågt inre motstånd (ESR) för att kondingarna inte ska bli för heta.

De där kondensatorerna är mao förmodligen pengar i sjön för en laddare. Visserligen slipper du byta nån mer gång i den laddaren, men eftersom elektrolyter brukar kunna hänga med rätt många år så är det inte säkert att resten av bilen överlever en ny packe elektrolyter.

Oavsett vad du byter till bör du inte ändra kapacitansen för mycket eftersom tex fasvinkeln kan påverkas negativt så tex säkringarna löser ut pga överström.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1733
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-12-08 12:03:30    Rubrik: Svara med citat

nja nu kommer det att bli lite OT här men vafaan.

Vet inte riktigt om den kondingen i laddaren har just den uppgiften.
Det är ju en switchad laddare och jag tror att den sitter senare i ledet, vilket borde utsätta den för ganska mycket högre frekvenser.
Det är dessutom inte en Elyt utan en MetallPolyProp. Av just den anledningen att den skall kunna leverera höga strömmar.

gjorde en slagning på elyter på Farnell och dessa låg alla över denna Metalpoly i ESR.

Jag tänkte inte sätta in MetalPoly i hackaren.
utan aledningen till att jag letaade reda på den var för laddaren då just den kondingen har en förmåga att vilja explodera, förmodligen pga snäva toleranser.

Tillbaka till fråga ang kondingarna i Soliton och vad som krävs av kondensatorpacken, Den måste väl trots allt innehålla tillräcklite med energi för att leverera energin i en viss mängd pulser va?

Det jag tänkte på var om man kunde uppgradera lite prylar i Elektrosistem hackaren för att kunna köra Leroy-Somer motorn med den.
Typ byta kondingar och trissor. Plus lite omprogrammering.

Men det jag inte vet är vilka värden man behöver på kondingarna.
Som jag fattar är switchfrekvensen i E-sistems Phoenix 8khz vid 120v
Vilket Esr behöver man ligga på då för att det skall kännas tryggt?

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-12-09 01:36:21    Rubrik: Svara med citat

Kollade just lite i controllern.

På kondensatorerna står det:
200 V
25/085/56
330 µF
14 st (2*7) = 4620 µF

Såg dock inte hela texten, något nummer fanns dolt.

MOSFET:arna är 64 st:
32+32 på varsin sida = 64
Tror att 12 är till fältet och 52 till rotorn då de har fysiskt avstånd till de andra.

Kunde inte se vad det stod på mosfetarna, och ville inte skruva isär för mycket.
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-12-13 02:18:02    Rubrik: Svara med citat

Provkörde Elektrosistem Phoenix T62 idag! Fulladdade batterier, spänningen låg på ca 127 volt, men det gick fint! Kör både framåt och bakåt, men ännu inte så fort. Jämn och fin acceleration (även med min hemmagjorda gaspotentiometer).

Den hummar/piper lite lågt, men det hörs inte när man väl kör. Lätt att ställa in, men går tyvärr via deras egen lilla monitor och tangentbord som ju kostar extra. Man ser också på monitorn lite info, såsom A, V och fältström och volt över motorn i %, samt hackarens temperatur. Kontaktorn verkar funka bra.

Har ännu inte hunnit testa RPM-chippet som jag beställde, mer mätningar och försök kommer!
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Fjorden
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2009
Inlägg: 14
Ort: Finland

InläggPostat: 2009-12-13 08:06:25    Rubrik: Svara med citat

Grattis Jockepocke Very Happy Roligt att det fungerar. Säkert kul att åka med nonting man byggt själv!!

-Niklas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-12-19 14:13:25    Rubrik: Svara med citat

GÖÖÖÖÖÖTT! Very Happy


_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-12-19 19:28:38    Rubrik: Svara med citat

Tack tack! Fick min första batteritorsk i torsdags. Åkte till skolan (ca 6 km) och avslutningen, skjutsade lite imponerade kompisar till mörby. När det var ca 3 km kvar hem tyckte jag bilen kändes lite trött, men batterimätaren visade mer än halvfullt. Körde 1,5 km till och kom inte upp för nästa backe! Fick som tur var ställa mig på någons parkering och kunde bogsera hem bilen för laddning. Totalt kom jag ca 15 km. Nu är isolering till batteripacken på g, och jag hoppas jag kommer längre. 120 v* 78 Ah (5 timmar, 105 Ah över 20 timmar) = 9,4 kWh. (12,6 kWh över 20 h). Trodde jag skulle komma åtminstone 30 km, gissar på att kylan hade en del med det att göra.

Ska få till fältströmmen ordentligt också, visst var det 8 A från 0-2000 RPM, sedan 2 A upp till 7000? Måste bara dubbelkolla! ABB GN 21 RN motorn.
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2016
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-12-19 20:05:10    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Trodde jag skulle komma åtminstone 30 km, gissar på att kylan hade en del med det att göra.

Säkert har kylan mycket med det att göra.
En annan sak är oxå om man axar för att impa
på polarna, då suger du ut batterierna på 0-tid.

Prova att låta bilen stå i varmgarage om du har
möjlighet så att batterierna blir varma. sen kan
du ju testa hur det går med körsträckan.
Men vänta dig inga underverk - bly suger som bekant . Sad
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jockepocke
Aktiv


Registreringsdatum: 02 april 2009
Inlägg: 89

InläggPostat: 2009-12-19 20:29:49    Rubrik: Svara med citat

Står nu i värmen i farmors garage! Razz Ska fixa klart det mesta där, när man kan vara inne istället för ute i minusgraderna!
_________________
Konvertering av volvo 440 till eldrift:
http://elbilsprojektet.blogspot.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Fjorden
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2009
Inlägg: 14
Ort: Finland

InläggPostat: 2009-12-21 19:00:39    Rubrik: Svara med citat

Hej,

Tror jag kommer att återgå till tidigare tanke. Alltså att köra armaturen med en vanlig controller och fältet manuellt. Men visst var det då så att den controllern borde vara en för pm motorer och inte serielindade? Tycks vara som så att pm controllers för 156V har ingen annan än Kelly...
Killen på en firma som säljer Kurtis menade att det borde gå bra med en controller till serielindad motor?? Isåfall kanske jag skulle vara mest intresserad av Logisystems controller. Dom ser stadiga och rejäla ut.

-Niklas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-12-22 15:27:59    Rubrik: Svara med citat

Fjorden skrev:
Hej,

Tror jag kommer att återgå till tidigare tanke. Alltså att köra armaturen med en vanlig controller och fältet manuellt. Men visst var det då så att den controllern borde vara en för pm motorer och inte serielindade? Tycks vara som så att pm controllers för 156V har ingen annan än Kelly...
Killen på en firma som säljer Kurtis menade att det borde gå bra med en controller till serielindad motor?? Isåfall kanske jag skulle vara mest intresserad av Logisystems controller. Dom ser stadiga och rejäla ut.

-Niklas


Så länge du inte försöker regenerera så lär det gå utmärkt med vilket som, regenerativ bromsning är nåt vi funderar på att försöka implementera, men det är pissjobbigt på serielindade motorer så i princip ingen controller klarar det. Om du tänker försöka ge dig på regenerativ bromsning är det en PM-controller du måste ha, för PM och sepex är relativt lika varandra, men min personliga åsikt är att det egentligen inte är värt besväret (men jag vill ändå implementera det för att det är en utmaning även om jag ser väldigt lite praktisk nytta med det Mr. Green ).

Kelly är skit. Undvik. Logisystem har en del problem med controllers som sprängs, men det verkar mest vara om man ligger nära marginalerna så om du köper en controller med en märkspänning som har marginal även när batterierna är toppade så borde det funka. Borde...

Curtis och Logisystem är båda analoga controllers, Curtis har rätt bra track record men det är stendumma controllers utan några finesser alls.

Det är som vanligt, pris, prestanda, tillförlitlighet. Välj två. Max. Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.11 sekunder att ladda.