Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Motor/växellåda

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
spider22
intresserad


Registreringsdatum: 12 mars 2007
Inlägg: 34
Ort: Onsala

InläggPostat: 2008-04-11 11:14:19    Rubrik: Motor/växellåda Svara med citat

Idag på väg till jobbet så hände något med min motor/växellåda.
Jag kom fram till ett vägarbete i en nerförsbacke för 20e gången och skulle bli tvungen att vända och köra tillbaka några kilometer bara för att dom inte orkar sätta ut en skylt om detta. Jag bromsar in stannar lägger in backen och trycker till "rasssseellll" fn också, något gick sönder.
Någon som vet om det finns någon ryckutjämnare eller dyl mellan motor och växellåda?. Är det splines på motoraxeln?.Någon som råkat ut för något liknande?.
När man trycker på gasen så rasslar det bara, när man bogserar så rasslar det också.

/Svante
_________________
Renault Clio el -97
Renault Clio el -98
Fiat 500 EV -10
Volvo V70XC -07
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2008-04-11 11:51:37    Rubrik: Svara med citat

Sad Ajjaj. Tråkigt.
Har en bil med förmodligen samma fel som jag skall fixa. Förra ägaren tror att det kan vara splinesen som gett sig på motoraxeln. Men jag är lite fundersam. Det låter inte riktigt som det. När man försöker skjuta på bilen behöver man vara två pers. för det går riktigt trögt. Tycker snarare det låter som om något lossat i motorn (inte bra) och ligger mot. Någon nämnde i forat, att det finns en halv vanlig koppling som tjänar som ryckutjämnare på axeln. Denna finns på bild i v-handboken som du kan ladda ned. Någon annan varnade för torra ändlagringar i motorn (hans skar sönder). Har försökt utröna vad det är som låter/bromsar men behöver nog ta ned växellådan för koll, när jag blivit lite friskare. Hoppas det inte är för allvarligt bara.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F


Senast ändrad av Pertti den 2008-04-14 11:01:58, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-04-11 14:03:49    Rubrik: Svara med citat

Jo, det finns en ryckutjämnare mellan motor och växellåda, den har riktigt dålig kvalité på motorsidans splines så de slits fort.
Det tråkiga är att motoraxeln förstörs och den är svår att reparera, men det är inte omöjligt.
Även lagren börjar få svårt med smörjningen eftersom fettet har åldrats och hårdnat.
Jag har några motorer inklusive växellådor som jag köpte från en skrot för en tid sedan.


_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
spider22
intresserad


Registreringsdatum: 12 mars 2007
Inlägg: 34
Ort: Onsala

InläggPostat: 2008-04-11 20:33:43    Rubrik: Svara med citat

Mycket riktigt splines:en i ryckutjämnaren har gett upp!! detta går att se uppifrån om man monterar bort hackaren, verkar gå att montera bort växellådan men det är mycket jobb. Om sedan splinsen på motoraxeln är skadade så måste ändå motorn bort!.
Dock verkar ryckutjämnaren bara sitta över hälften av axeln och splinsen går längre in så kanske kan man tillverka en ny längre ryckutjämnare på någon mekanisk verkstad?. Får se när jag monterat ner växellådan.

/Svante
_________________
Renault Clio el -97
Renault Clio el -98
Fiat 500 EV -10
Volvo V70XC -07
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elotto
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 oktober 2007
Inlägg: 167
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-04-11 20:56:36    Rubrik: Svara med citat

Det kanske är så att vi är fler som borde har förlängda ryckutjämnare INNAN splinsen ger sig.

Serietillverkning = Bättre pris (oftast)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-04-11 21:53:55    Rubrik: Svara med citat

Det är samma splines i båda ändar av ryckutjämnaren, troligtvis är det samma splines som på fossil-varianten så en gammal lamell borde gå att kapa isär och på så sätt "förstärka" två El-Clio.
Det sitter en fjäder i centrum av ryckutjämnaren som trycker den i riktning mot växellådan, ingreppet för blir då något mindre på motorn (glappet).
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-04-13 00:18:36    Rubrik: Svara med citat

Vi har haft samma problem på BMW motorcyklar då lamellcentrum ryker. Detta har berott på att smörjmedel i lamellen varit ibefintligt/dåligt.

Själva axeln på motorn blir skadad men brukar gå att använda vidare om man smörjer med hårt/kaddigt fett.

Svante, smällde/knäppte bilen mycket när Du startade? Hur långt hade Du kört? Clio Pertorp som bara gått 1700 mil knäpper till rejält i varje start (tror ev. det är en knut?).

Häls/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
spider22
intresserad


Registreringsdatum: 12 mars 2007
Inlägg: 34
Ort: Onsala

InläggPostat: 2008-04-13 22:35:49    Rubrik: Svara med citat

Mycket riktigt så hade splinsen i ryckutjämnaren gett sig, splinsen på motoraxeln har klarat sig hyfsat men jag rekommenderar ingen att bogsera bilen om ni råkar ut för något liknande.
Förmodligen är den tillverkad av för dåligt material.
Ryckutjämnaren sitter förövrigt bara på 2/3 av den splinsade delen av motoraxeln, vilket kanske borde räcka om den var av god kvalite.
Möjligen skall man vara lite försiktig med gaspådrag när man står stilla en elmotor ger ju som bekant ganska bra vridmoment redan från 0rpm.

Det går att få ut ryckutjämnaren genom att delvis lossa växellådan från motorn, dock måste drivaxlarna lossas

Skall undersöka med en mekanisk verkstad om det går att fixa.






_________________
Renault Clio el -97
Renault Clio el -98
Fiat 500 EV -10
Volvo V70XC -07
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1592
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2008-04-14 07:42:50    Rubrik: Svara med citat

Jag kan, om jag får lite tid på mig, leta i minnet rätt på en mekanisk firma som för 20+ år sedan bytte splines i kugghjulen i min Jeep för att kunna sätta i en Volvoväxellåda. Dom avhärdade först kugghjulet, svarvade ur de gamla splinesen, tog ett centrum från en gammal koppling, passade in denna i kugghjulet , svetsade ihop och härdade därefter alltihop. Vet att dom gjorde detta åtminstone 100 ggr och hörde aldrig att det skulle vara problem någon gång.

Skall jag försöka aktivera minnet Svante ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-04-14 08:28:44    Rubrik: Svara med citat

Man får nog skippa burn-out´s ser det ut som!!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elotto
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 oktober 2007
Inlägg: 167
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-04-14 11:47:36    Rubrik: Svara med citat

Jag har ett "klonk" i min när man byter rotationsriktning. Ungefär som en glappande kardan-knut. Däremot är det tyst när man kör. Är det detta ni menar eller är det mer som ett drivknutsknäppande som kommer vid körning?

Jonas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
spider22
intresserad


Registreringsdatum: 12 mars 2007
Inlägg: 34
Ort: Onsala

InläggPostat: 2008-04-14 13:30:21    Rubrik: Svara med citat

Jag tror inte man kan höra att den här delen håller på att ge sig innan den "släpper", men efter att ha besökt en mekanisk verkstad som har tittat på den så kommer jag att vara mycket försiktig med gaspådrag i min andra bil.
Verkmästaren trodde den skulle kunna hålla för en 5hk motor inte mer!.
Den är också sammansatt med tre nitar som inte ser ut att hålla för någon större påfrestning. Verkstaden skall undersöka om det går att nytillverka något liknande, någon mer som har behov?.

Klonkande ljud beror nog snarare på dåliga drivknutar.

/Svante
_________________
Renault Clio el -97
Renault Clio el -98
Fiat 500 EV -10
Volvo V70XC -07
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elotto
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 oktober 2007
Inlägg: 167
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-04-14 14:30:33    Rubrik: Svara med citat

Det här verkar vara något som kan bli ett problem för oss alla. Kunde det vara en idé att samla erfarnheterna i ett dokument, pdf eller annat, beskrivna med bilder och text. Dessa skulle kunna kallas "Technotes" och samlas i vårt förnäma filbibliotek. Om vi använder engelska så kanske vi kunde få till ett internationellt samarbete med frankrike och andra.

Vad säger ni?

Jonas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-04-14 18:09:03    Rubrik: Svara med citat

Mitt mål är att ha lappen "elbilskörning" på bakluckan alt fruns bil med "Elbil: 1 kr per mil men inte så snabb" och vinna varje rödljus längs sveavägen!

Det får kosta några splinesras då det är skitkul att köra ifrån någon dyr SUV eller BMW. De blir heltokiga!!

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-04-14 21:42:25    Rubrik: Svara med citat

Angånde splinestorleken kan jag nämna att en liknande storlek (någon mm större) klarar ca 800hk vid 9000rpm... det är bara en fråga om materialval och passningar, i Clion's fall är dessa usla...
Vridmomentet är ju bara 125Nm, dvs 125N (ca 12,5kg) med en meters hävstång, knappast något som vrider av tre nitar i första taget då de sitter en bit ut från centrum.
Enklaste reparationen/nytillverkningen är att ta ett dyk i närmaste Renaultverkstads skrotcontainer och tillverka en ny distans mellan kopplingslamellen man förhoppningsvis hittade och Clion's oskadade sida,
i värsta fall får man köpa en ny lamell...
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2008-04-14 22:10:30    Rubrik: Svara med citat

mmm...Du har helt rätt julle. Det borde hålla. Men är det glappt eller felaktigt på nåe sätt, är det nog kört.
Lamelldelen går altså att lösa relativt enkelt, men om axeln är illa medfaren? Limma fast lamelldelen och skjuta den längre in mot den friskare delen Rolling Eyes ?
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-04-14 23:15:02    Rubrik: Svara med citat

800hk 9000rpm är 625Nm

Momentpulserna är ju dessutom i stort sett obefintliga på en elmotor det kan man ju inte direkt säga om en kolvmotor.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-04-15 09:01:58    Rubrik: Svara med citat

Pertti: Jag har inga bra erfarenheter av limning och rörliga delar, det har en egendomlig förmåga att lossna...
I det här fallet skulle jag svetsa (TIG) fast en ny splineshylsa från en lamell så långt in på motorn som möjligt, glöm inte att byta lagren i motorn när den ändå är nedplockad!! det är ju sista gången det går enkelt att byta om man svetsar.
Sedan används den andra splines som är av betydligt bättre kvalité vid monteringen av växellådan.
En ny mellandel måste tillverkas men den är enkel att svarva.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2008-04-18 16:03:46    Rubrik: Svara med citat

Inget vanligt lim jag talar om. Jobbade tillfälligt i ett lager med olika kemikalier. Loctite har mycket godis (dyra droppar). Men de kanske var för industriell användning (användes till tätning/häftning av hylsa i deckel i dieselmotor). Men du har nog rätt ändå (som vanligt? Laughing ) TIG är ingen dum ide'.
Jag har stött på några bilar med något dålig gasregulator/potentiometer. De ger "fullgas" plötsligt, oftast när man sakta krypkör fram. blir JÄTTERYCK. Detta kanske är orsaken till att det blir såhär?
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-11-17 23:39:50    Rubrik: Svara med citat

Lägger in min lösning på problemet här.
Jag gjorde en ny koppling. Denna koppling skall nog f-n hålla! Trimm oxå!
Jag byggde den på original och renaultkopplingslammell (eller var det volvo?) som jag sågade av med vinkelslip. Den är dessutom 93 mm lång axiellt (10 mm mer). vilket gör att mer splinesyta tas tillvara på motoraxeln. Denna koppling har också två ryckutjämnare till skillnad från originalet.
Inte så svår att få till. Svets, möjligen svarv o grovt borr behövs. Svårt att hitta rör med inv. diam. 110 mm.
Det stora hålet fick jag borra för att komma åt att svetsa invändigt vilket är nödvändigt, om ni förstår hur ryckutjämningen via fjädrarna sker.



Under konstruktion.








Jag vet! Kan bli bättre. Länge sedan jag höll i pinnen!






_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.