Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ide till billig motorstyrning

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> övriga tekniska frågor
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-03 13:36:33    Rubrik: Ide till billig motorstyrning Svara med citat

Kanske är ute och cyklar här men borde man inte kunna bygga en enormt kraftfull motorstyrning med hjälp av en tokbillig china motorstyrning som använder PWM matning till en borstad motor genom att mata en grupp kraftiga MOSFET effekt transisorer via basen så kommer dom i sin tur pulsa ut vilken spänning du vill med enorma strömuttag?

100v som klarar 110amp kostar 39kr/st , typ 10 sådana parallelt och en fet kylfläns skulle kunna vara något?

Hittade detta forum för några veckor sedan, mycket bra med trevligt folk! Känns som hemma direkt Smile

Mvh Crimp
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-11-03 16:50:48    Rubrik: Svara med citat

Problemet är inte att hitta billiga och kraftfulla transistorer, problemet är att styra dem rätt så att man inte får spikar eller fördröjningar som eldar upp transistorerna. En 200 Voltstransistor kan mycket väl brinna upp redan vid 100 Volt packspänning om man inte har full koll på läget utan tex råkar slå av/på gaten så snabbt att de resulterande spikarna far all världens väg och därmed når såna spänningar att substratet förstörs. Å andra sidan vill man inte slå av/på transistorn för långsamt heller för då kommer förlusterna fara iväg vilket kan leda till att transistorerna bryter ihop av den anledningen i stället.

En PWM-controller ser bedrägligt enkel ut på papperet, verkligheten är däremot grym och man bör räkna med att bränna några uppsättningar innan man löser alla problem. Det finns tex en väldigt stor anledning till att våran controller är begränsad till 340 Volt trots att komponenterna, på papperet, är specade till 600 Volt...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-03 21:26:52    Rubrik: Svara med citat

Misstänkte att ingenting kan vara enkelt, har aldrig varit och kommer aldrig att vara. Som dom vise säger, ser det för lätt ut har du förbisätt något.

Kommer frågasätta lite för att lära (om någon orkar svara, är ju inte ett direkt elektronik forum men jag vet att skillat folk sitter där hemma/på jobbet).

Du skrev: Å andra sidan vill man inte slå av/på transistorn för långsamt heller för då kommer förlusterna fara iväg vilket kan leda till att transistorerna bryter ihop av den anledningen i stället.

Vad jag inte förstog är så länge inte strömen överstiger specen vad skulle spela roll? Jag godkänner svar som - Köp en bok istället... galen

Att spikningar/transienter förekommer när en krets öppnas/sluter spec. under last som släpper lös stor energi har ju alltid varit ett problem. Släckdioder och kondensatorer föratt lösa enklare typer ov dessa problem har jag sätt men vilken lösning är vanligast på ett motorstyrsystem??

Dom PWM som jag jobbar med i fordonsindustrin är alltid fixerad frekvens med konstant av och på bara pulslängden varierar. men det är inte helt lätt att luska ut hur dom gjort med spikskyddet. Men om man kör PWM till basen ser jag inte problemet med släpningar dock men överaskningar får man alltid.

Mvh

Crimp
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-11-03 22:36:51    Rubrik: Svara med citat

Crimp skrev:
Du skrev: Å andra sidan vill man inte slå av/på transistorn för långsamt heller för då kommer förlusterna fara iväg vilket kan leda till att transistorerna bryter ihop av den anledningen i stället.

Vad jag inte förstog är så länge inte strömen överstiger specen vad skulle spela roll? Jag godkänner svar som - Köp en bok istället... galen

Under tiden som en transistor går från "av" till "på" eller tvärtom ligger det en hög spänning över transistorn samtidigt som det går en hög ström genom transistorn. Du får alltså en effektutveckling på flera kilowatt(!!!) i transistorn precis i omslagsögonblicket.
Om omslaget hålls mycket kort så är det inte något problem, men om omslaget blir för långt så förvandlas dina dyra transistorer till illaluktande elektronikskrot på bara några få mikrosekunder.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-11-04 07:07:46    Rubrik: Svara med citat

Du kan ju till exempel kolla efter transistorer med inbyggda frihjulsdioder.
Om du till exempel kollar i komponentlistan för Clions hackare så hittar man sånna. Just denna IXTH 50N20 för att vara mer exakt. Det sitter 24 sånna parallellt som hanterar Clions motorström. Sedan behöver du ju också en schysst packe med kondingar före trissorna för att garantera bra strömavgivning. Men som sagt det är nog viktigt att se till att gate drivningen är tillräckligt kraftig så att trissorna inte jobbar i fel område.

Här finns några ritningar på enkla motorstyrningar:
http://www.evdl.org/lib/
http://www.evdl.org/lib/mh/index.html
Det har funnits lite mer här förut men jag tror att man rensat lite.

Det finns även en tråd på EF om en kille som gjorde ett exjobb på detta.


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-04 08:53:52    Rubrik: Svara med citat

Tack för mycket givande svar!

Mvh
Crimp
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-11-04 14:37:26    Rubrik: Svara med citat

Crimp skrev:
Att spikningar/transienter förekommer när en krets öppnas/sluter spec. under last som släpper lös stor energi har ju alltid varit ett problem. Släckdioder och kondensatorer föratt lösa enklare typer ov dessa problem har jag sätt men vilken lösning är vanligast på ett motorstyrsystem??


Det bästa är om till- och frånslagstiderna (dvs själva "språnget" från fullt på till fullt av) hålls så optimala som möjligt. Om det går för fort får man spikar, om det går för långsamt blir det varmt, men att få tiderna absolut rätt kräver rätt bra koll på hur det funkar Dessutom, när det tex gäller frånslag gäller det också att man inte slår av så fort att frihjulsdioden inte hinner reagera och "ta över" strömmen.

Drivningen av transistorerna är också ett känsligt kapitel och ju fler transistorer man parallellkopplat, dess mer kommer man få problem med att de som sitter ytterst på kedjan får en lägre belastning än de som sitter innerst plus att transistorerna skiljer sig åt, vilket gör att det vanligtvis blir en och samma transistor som får ta första smällen och då gäller det att kylningen är så pass effektiv att temperaturen utjämnas mellan transistorerna (eftersom många parametrar är temperaturberoende) samt att de andra transistorerna inte är för långt efter så den första transistorn får ta för mycket last för länge.

Just temperaturpåverkan är intressant eftersom det finns väldigt olika sätt transistorer kan reagera. Vissa typer balanserar upp sig mer eller mindre automagiskt mha temperaturen, dvs den som blir varmare blir slöare, men det är också vanligt att transistorer blir snabbare/förstärker mer när de blir varma och då kommer de ta ännu mer av lasten vilket höjer temperaturen ännu mer, iterera. Dåligt.

Det är också svårt att driva många transistorer parallellt och ju fler transistorer man har per drivsteg dess ojämnare kommer de förmodligen bli drivna. Alltså är det inte ovanligt att man grupperar transistorerna tex åtta och åtta, men då riskerar man också att skillnader i drivstegen påverkar funktionen och så har man en helt ny omgång parametrar att ta hänsyn till, jippi...

Därför kan det vara en poäng med att satsa på få och brutalt starka transistorer i stället för många och mediokra. Å andra sidan gör det mer ont i plånboken när man bränner en plus att man också får helt andra typer av problem att ta hänsyn till, så hur man än vänder på det så är det inte lätt att få till en bra controller/hackare.

Sen kommer vi till när man visserligen fått igång en transistorbank som funkar bra i labbmiljö men som också ska överleva verkligheten och då gäller det att man har koll på hur stark motorströmmen är, hur varma transistorerna är och börjar vi prata om seriösa strömstyrkor vill man även hålla koll på batteriströmmen, motorspänningen etc och det blir snabbt en j-a massa jobb och saker att hålla i huvudet.

EVnetics Soliton1 som jag varit med om att bygga har tagit nåt i stil med tre manår fördelat på fyra personer över ett år. Jag har "bara" hållt i mjukvaran men har ändå lagt nåt i stil med ca 1000 timmar på fritiden (jag har ett "vanligt" jobb med...). Nu har vi iofs satsat professionellt på det här och har inte riktigt lust att få tillbaka massa controllers för att de är felbyggda eller inte överlever när folk börjar lasta ner dem på allvar samt, förstås, att de ska vara enkla att använda och konfigurera (en hemmahackare kan ju ta rätt mycket genvägar här och tex hårdkoda massa parametrar) så det är inte helt representativa siffror för en hemmafixare. Inte heller behöver man ju sikta på sportbilsprestanda (vilket komplicerar saker rätt rejält) men man bör ändå vara medveten om att det är inte så lätt som det ser ut och det tar förmodligen mer tid och pengar än man först tror (det gjorde det för oss kan jag ju säga...).

Därmed inte sagt att jag vill avråda dig, tvärt om! Det har varit förbaskat kul och jag har lärt mig massor i processen. Det finns dock andra som också har gett sig på det så det kan kanske vara vettigare att kolla in och kanske gå med i de projekten i stället för att ta hela hästjobbet själv? Här är tex ett projekt som det verkar gå väldigt bra för:

http://ecomodder.com/forum/showthread.php/paul-sabrinas-cheap-144v-motor-controller-6404.html
http://ecomodder.com/wiki/index.php/ReVolt

Den har de relativt mediokra specarna 144 Volt och 500 Ampere. En del har börjat försöka biffa upp den till 700 eller 1000 Ampere, men det har visat sig inte vara så enkelt trots allt (det är liksom inte bara dubbelt så svårt att hantera dubbla effekten, problemen har en tendens att öka med kubiken eller nåt sånt). Dock, nu har de en rätt bra bas att stå på och den verkar i alla fall inte vara sämre än många lågpriscontrollers så om inte annat tycker jag du ska studera det de gjort innan du kastar dig handlöst in i ett mastodontprojekt på egen hand.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-04 16:03:24    Rubrik: Svara med citat

o My! 200+ sidor .. Eeh kanske borde plugga ett halvår eller 2 innan jag raserar min ekonomi för ingenting *GULP*

Trodde blåögd som jag inte är att jag skulle kunna uppgradera en av mina Kelly Controllers enkelt med en extern förstärkar brygga som "bara" hade till uppgift att släppa på packspänningen.

I huvudet var det enkelt! utgången som normalt går till motor ska till gaten på transistorerna, skyddsdioder och sedan kondingar som utjämnare efter switcharna och fet kylning och tunga komponenter men jag inser att jag bara skulle elda upp tusenlappar och sedan köpa en riktig controller som jag inte petar i Confused .

Efter ha läst lite på era suveräna länkar misstänker jag att bara för att driviningen av motor tex. är 16.6GHz PWM ut som jag skulle styra switcharna med inte är AV/PÅ som dom signaler jag är van vid utan att dom snarare är utslätade (nu gissar jag bara) och skulle medföra att switcharna alltid kommer leda och jag skulle bli en blöt fläck.

Tack för att ni tog er tid, jag fick en hel del insikt i varför bra saker kostar. Men en dag när barnen är stora och jag blivit rik DÅ ska jag BRÄNNA pengar.

Tack igen
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-11-04 18:16:12    Rubrik: Svara med citat

Välkommen i klubben. Jag gick själv och funderade på att bygga en egen controller när jag hamnade i EVneticsprojektet och nu i efterhand inser jag att jag hade inte haft en sportmössa att få till nåt bra. Troligen hade det slutat med några omgångar bränd kisel och att jag hade varit oerhört sur på mig själv över att inte ha fattat bättre. Det ser, som sagt, otroligt enkelt ut på papperet... Rolling Eyes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> övriga tekniska frågor Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.