Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Motorval för lågenergibygge

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 238
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2009-05-25 20:11:43    Rubrik: Motorval för lågenergibygge Svara med citat

Hej.
Skissar på ett trehjuligt lågenergibygge (250 kg) sedan 1,5 år tillbaka.
Jag kommer använda 48-60Volt batteripack med 100-160Ah (Thundersky)men det jag inte kan bestämma mig för är om jag ska ha AC eller DC.

Jag var inne helt på DC i början av projektet men efterhand som priserna gått ner på AC kanske det är det man ska satsa på då det är näst intill underhållsfritt.

Alla motorer jag kikat på har ca 90% verkningsgrad och runt 5-6kW effekt.

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 238
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2009-06-01 14:53:28    Rubrik: Svara med citat

Ingen som har några åsikter?

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-06-01 15:31:08    Rubrik: Svara med citat

Tja, om du nu så gärna vill ha en åsikt så tycker jag om DC-system mest för att det är så mycket enklare att välja motor och controller oberoende av varandra. Wink

Vill du absolut köpa nytt så tycker jag att Kostov verkar vara väldigt intressanta, hittas här:

http://kostov-motors.com/tractionmotors/kostovlineofevmotors/

De har tom IP44-klassade motorer om man inte kräver så mycket effekt, dvs upp till 4 kW:

http://kostov-motors.com/dcmotors/seriesexcitation/framesize125mm/

Jag har inte någon direkt erfarenhet av Kostov själv, men jag har hört mycket gott om dem på det andra EV-forumet jag frekventerar. Därmed inte sagt att jag inte hört gott om andra märken, bara att det här verkar vara bra, och prisvärda, prylar.

Annars kan du kolla på återförsäljare/serviceverkstäder för golfbilar, de lär ha tillgång till passande motorer. De kan dessutom säkert skaka fram en lagom golfbilscontroller till dig med, en Curtis för 48-72 Volt borde tex passa utmärkt.

Annars kan du förmodligen jaga fram nånting om du lyckas lokalisera en truckskrot (jag vet om åtminstone en i Östergötland som annonserar på blocket ibland) och eftersom du har rätt låga effekt- och spänningskrav så borde det inte vara så svårt att hitta nåt som räcker till. Eller så köper du en gammal golfbil och slaktar? Fast du vill nog inte köpa en allt för gammal för då lär controllern vara rätt sunkig, kanske tom reläbaserad...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 238
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2009-06-01 17:38:28    Rubrik: Svara med citat

Det blir nytt.
Vid DC tänker jag mig LMC, Agni, Perm, Etek eller liknande.
Vid AC har jag inte så många alternativ men kanske Mars eller Goldenmotor HPM5000B

Det är mest fördelar/nackdelar AC eller DC som jag undrar över.

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-06-01 19:04:35    Rubrik: Svara med citat

Fördelar AC
I princip bara lager som slits
Brett varvtalsspann med konstant moment (lite beroende på inverter)
Generellt sett hög verkningsgrad över stora delar av varvregistret (Prius mg1 ligger över 96% ett väldigt smaltband över 98,5%)

Nackdelar AC
Kostnad

Fördelar DC
Billigt
Lätt och hitta både hackare och motor för lågspänning (stort urval)
Enligt vissa simplare teknik än AC (jag håller inte med där)

Nackdelar DC
Kolbyte (inte för att jag ser det som ett reellt problem men)
överlag sämre verkningsgrad än ac (men perm dc motorer toppar lite över 90% vid 72 volt har jag för mig, dock smalt register)


Personligen skulle jag föredra AC men frågan är om kostnaden överväger dom där extra procenten i verkningsgrad.
Det är nog ytterst en fråga om budget
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 238
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2009-06-01 20:11:37    Rubrik: Svara med citat

Tack mrMagoo.
Tänker du på induktionsmotor då eller permanet magnet AC?
Vad skiljer dessa, induktion och PMAC?

De AC motoror jag tittat på är permanent magnet AC (PMAC) och dessa kostar inte så mycket.
Ibland är de t.o.m. billigare än högkvalitetsmotorer från Perm eller LMC.

Se:
http://www.electricmotorsport.com/store/ems_ev_parts_motors_pmac.php

Tacksam om någon kan lysa upp min tillvaro lite.

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-06-01 22:24:14    Rubrik: Svara med citat

Andra mindre fördelar med AC (trefas "squirrel cage" asynkronmotorer):
Du får i regel regenerering på köpet. Hur pass viktigt regenerering är har dock debatterats.

Motorn och hackaren går inte sönder ifall du skulle gasa på med motorn frikopplad, eller lägga i backen medan bilen fortfarande rullar framåt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-06-02 07:05:50    Rubrik: Svara med citat

Nikon skrev:
Du får i regel regenerering på köpet. Hur pass viktigt regenerering är har dock debatterats.


Det där är en diskussion jag följt med relativt stort intresse på sistone eftersom vi planerar att lägga in stöd för regenerering i vår controller. Min slutsats är att om man antingen bor där det är mycket backar eller kör mycket start-stopp (tex tätort) OCH har bra batterier (dvs inte bly) så kan det ge kanske tom lite drygt 10% längre räckvidd, men mycket mer än så ska man nog inte hoppas på.

Om man mest åker landsväg där det är slätt kommer man i princip aldrig använda regenerering och om man har en blypacke så kommer förlusterna i batterierna vara för stora för att mängden energi man kan lagra ska göra nån större skillnad. Skillnaden mellan regenerering i AC- respektive DC-system verkar dessutom vara rätt försumbar, de största förlusterna sker i transmissionen och i batterierna.

Nikon skrev:
Motorn och hackaren går inte sönder ifall du skulle gasa på med motorn frikopplad


Det behöver de inte göra i ett DC-system heller. En Zilla går tex inte sönder (dj-igt välbyggt härke) och med en tachometer på motorn så kan controllern slå ifrån strömmen i god tid för att undvika haverier. Om man däremot har en billig junkcontroller kan givetvis allting hända, men det beror knappast på tekniken i sig.


Senast ändrad av qer den 2009-06-02 17:53:04, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-06-02 10:45:16    Rubrik: Svara med citat

Det där med regen. kan jag inte annat än att hålla med "qer" återmatningen ger så lite energiåtervinning att det i dom flesta fall är försumbart men eftersom du hade li-batterier i åtanke finns det ju viss nytta med det.
Ska man har riktig nytta av återmatande bromsning så får man investera i superkondensatorer men då blir det hela rätt komplicerat.
Å andra sidan med regen så eldar man inte upp energin i bromsbelägg och skiva man kanske tom. kan konstruera med trumma eftersom det är lättare att få till icke släpande trumbromsar.
Och då en stor del av bromsningen ändå utförs med elmotorn så klarar man sig från "fadande" bromsar.

Vad det gäller typ av AC motor så är det nog kommentarerna rätt generella i förra inlägget.

Asynkronmotor (induktions) motor har dåligt startmoment eftersom den (ankaret) är självmagnetiserande och det krävs lite rotation för att det ska vakna till liv men med moderna styrningar handlar det om väldigt låga varvtal, med "sensorless vektor" ner till nån Hz (15,30,60rpm beroende på antal poler) och "closed loop vektor" iprincip till 0 för att komma upp i fullmoment
Asynkronmotor går att övelasta väldigt mycket eftersom ankaret är självmagnetiserande
momentet ökar med ökande ström och över märkströmmen för motorn sjunker verkningsgraden.

Dom permanentmagnetiserade Ac motorerna har någon eller några procent högre verkningsgrad än induktions motorerna men har nästan lika högt startmoment som max moment (men en 2polig kan "stalla") å andra sidan är max moment just MAX moment eftersom magnetflödet är vad det är på en permanentmagnet och förändras inte för att man skickar in mer ström i motorn och över ett viss läge faller verkningsgraden nästan spikrakt ner, det blir bara värme.

Slå en signal till piktronik, har en känsla att dom har bra priser. (och bra kvalitet)
Deras hemsida visar inte så mycket men http://www.piktronik.com/index.php?lang=eng
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 238
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2009-06-16 07:55:44    Rubrik: Svara med citat

Tackar för svar!
Jag tror det enklaste och billigaste blir en DC lösning med programmerbar controller ev. med regen (tror inte heller det ger så mycket extra vid "vanlig" körning men det kanske man ska ha ändå bara för att).

Kelly har några modeller som kan vara intressant med regen.
Alltrax lika så fast utan regen.

Är inte controllerna så pass intelligenta så de inte bränner upp något om det blir fel?

Vad jag förstår så är slitaget på kolen inget störra problem om motorn inte utsätts för smuts mm.

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-06-16 08:27:00    Rubrik: Svara med citat

OlaE skrev:
Kelly har några modeller som kan vara intressant med regen.
Alltrax lika så fast utan regen.


Nu tänker jag sticka ut huvudet rejält och varna för Kelly. Kelly må vara billiga, men dels har många haft problem med att deras Kellys går sönder och dels håller de inte vad de lovar. Dessutom brukar deras "garanti" vara att man får köpa en ny controller för rabatterat pris om den första går sönder...

Om man tänker köra Kelly ska man till att börja med inte gå i närheten av maximal spänning, en Kelly som är specad för 144 Volt bör nog åtminstone inte köras hårdare än 120 Volt, gärna mindre (finns de som lyckats spränga dem redan vid den spänningen). Kablar etc bör också hållas korta för att undvika för mycket spikar pga induktans, för deras MOSFET-bygge tål inte skit, helt enkelt.

Vi har även kört en Kelly i bromsbänk och deras 500 Amperecontroller ger bara knappt 500 Ampere under väldigt kort tid, den faller ganska raskt ner till ca 200 Ampere och sen blir det inte roligare. Uppgifterna är verifierade av en annan controllertillverkare som också verkar veta vad de sysslar med, trevliga grabbar vi har pratat med i lite olika sammanhang. De kan sin skit de med.

OlaE skrev:
Är inte controllerna så pass intelligenta så de inte bränner upp något om det blir fel?


Inte tex Kelly. De eldar gärna upp sig själva. Curtis är analoga och även om de har skydd som ska undvika att de bränns upp så hinner de analoga vindlingarna inte alltid med. Ett populärt sätt att döda en Curtis är tex att koppla dem till en 13"-motor och sen köra plattan i botten, då brukar MOSFETarna gå som popcorn.

En Curtis med 9"-motor verkar däremot funka rätt tillförlitligt. Många på andra sidan pölen kör tex Curtis 1231 med en 9" ADC eller WarP, inga problem alls.

Enbart en person har, så vitt jag vet, lyckats döda en Zilla. Å andra sidan var det Plasmaboy och han kör dragracing så det blir förstås en j-a last på controllern. Zilla är å andra sidan inte billiga och de har blivit dyrare eftersom tillverkningen lagts ner och de har ett genuint rykte att tåla allt och lite till. "Alla" vill helt enkelt ha en Zilla.

OlaE skrev:
Vad jag förstår så är slitaget på kolen inget störra problem om motorn inte utsätts för smuts mm.


Korrekt. DC-motorer är iofs inte lika slitstarka som tex AC-motorer, men de tål fortfarande åtskilliga mil innan kolen måste bytas. Vill man få lite bättre väderbeständighet rekommenderar jag att man täcker för ventilationsgallrena och kör med forcerat luftflöde med extern fläkt.

Kostov ska, enligt uppgift, vilket år som helst komma med en sån lösning redan från fabrik. Det vore onekligen trevligt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 238
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2009-06-16 16:21:59    Rubrik: Svara med citat

Tack för tipset qer, sånt kan guld värt.
Alltrax då, dessa säljs ju lite var stans?
Nu tänker jag mig inte en så pass stor/tung motor som 9" typ Advance DC eller D&D utan jag hade hoppats på en minre/lättare motor för mitt lågenergibygge, men det kanske är fel väg att gå.

Jag är lite rädd för extra vikt långt bak i ett 3-hjulsbygge.

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-06-16 18:20:35    Rubrik: Svara med citat

OlaE skrev:
Alltrax då, dessa säljs ju lite var stans?


Jag har inte hört nåt dåligt om dem och vad Jeffrey hört (han jag snickrar controller med) så verkar de vara pålitliga, men de är inte några maffiga saker. Å andra sidan kanske du inte behöver så mycket om du bara ska knuffa runt 250 kilo. Om jag inte minns tokigt är det en del motorcyklar som kör med Alltrax just för att energikraven är mer modesta.

Jeffrey påpekade dock en sak som kan vara värt att hålla koll på, så små controllers (typiskt upp till 72 Volt) är INTE galvaniskt isolerade så högspännings- och lågspänningssidan delar ofta jord! Man får mao tänka sig för när man knycklar ihop sin batteripack så att man är extraextra noga med att det inte kan bli kortis nånstans.

OlaE skrev:
Nu tänker jag mig inte en så pass stor/tung motor som 9" typ Advance DC eller D&D utan jag hade hoppats på en minre/lättare motor för mitt lågenergibygge, men det kanske är fel väg att gå.


Nädå, jag tycker det låter som en utmärkt väg beroende på hur fort du vill köra och om du vill ha däcksskrik eller ej, förstås. KillaCycle kör med dubbla 8" (om jag inte minns fel), men så är det också det snabbaste elfordon (som jag vet om) på dragracingstrippen, det kanske inte är riktigt det du siktar på. Rolling Eyes

Här är en snubbe som byggt en trike som klarar över 100 km/h på en 6.7" ADC, fast han har högre drivspänning:

http://www.evalbum.com/87

Här är en annan som kör på en 5.5" ADC-motor med en Alltrax-controller:

http://www.evalbum.com/2548

Den gör sisådär 80 pinn! På 48 Volt med blyaccar! Shocked

Den här var för övrigt otroligt söt:

http://www.evalbum.com/110

Fast inte så relevant för dig, kanske. Mr. Green

Nå, det finns väldigt många trikes på evalbum med diverse olika tekniska lösningar och motorer. En hel del har byggt med motorer från gamla elrullstolar och fått rätt ok prestanda så det kanske kan vara en variant?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 238
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2009-06-17 19:34:28    Rubrik: Svara med citat

qer skrev:
OlaE skrev:
Alltrax då, dessa säljs ju lite var stans?


Jag har inte hört nåt dåligt om dem och vad Jeffrey hört (han jag snickrar controller med) så verkar de vara pålitliga, men de är inte några maffiga saker. Å andra sidan kanske du inte behöver så mycket om du bara ska knuffa runt 250 kilo. Om jag inte minns tokigt är det en del motorcyklar som kör med Alltrax just för att energikraven är mer modesta.


Exakt, tanken med mitt bygge är att det inte ska krävas så hög effekt.
Enl. mina beräkningar ska det räcka med 5kW för en hastighet av 80km/h.

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2009-10-07 17:15:40    Rubrik: Svara med citat

Själv har jag rätt goda erfarenheter av motorerna till stora radiostyrda flygplan, och smidigt nog kan de vara väldigt billiga. Har själv byggt ett fordon där vikten inklusive tyngsta förare var 140kg, med två motorer som gick på 24volt avsäkrade till 100A vardera. Alltså avsäkrade till 4.8kW. Fordonet var växlat för en maxhastighet på 60km/h (bekräftat via cykeldator) och hade grymt bra acceleration. Jag var orolig för överhettning men trots brist på kylfläktar för motorerna blev de aldrig över 40 grader. Skulle dock rekommendera kylflänsar på skalet och en kylfläkt i ena ändan som driver luft genom lindningarna, för ett större fordon.

Kort sagt, baserat på mina erfarenheter bör en av dessa motorer ge acceptabel prestanda:

[url]http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5139&Product_Name=Turnigy_80-100-A_180Kv_Brushless_Outrunner_(eq:_70-55)[/url]

[url]http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5142&Product_Name=Turnigy_80-100-B_130Kv_Brushless_Outrunner_(eq:_70-55)[/url]

Verkningsgraden i motorerna är bra, någon hade gjort tester på just dessa motorer och kommit fram till 91% för 36volt, 92% för 48volt och 93% för 72volt.

Observera dock att styrenheter för radiostyrda flygplan förmodligen inte lämpar sig då de har svårt för låga varvtal, du bör fortfarande köpa en styrenhet specifikt för elfordon. [/url]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.