Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Köpt mig en kul motor

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Peter
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inlägg: 106
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2009-09-30 06:50:18    Rubrik: Köpt mig en kul motor Svara med citat

Hittade denna motor på en bildemontering och var tvungen att köpa den !

Lite fakta : permanentmagniserad synkronmotor , 68 hk , 150 nm , oljekyld , färdiga drivaxelinfästningar , väger ca 30kg , inbyggd differntial , funkar utmärkt till regenering

Sitter på Lexus 400h och driver bakhjulen (det finns ingen kardanaxel mellan fram och bakaxel utan man kör elmoton istället)

Tänk att montera denna i motorummet på en mindre bil ex Matiz , det blir mycket plats över till annat.

Baksidan är att den vill ha 650v... men allt går att lösa





_________________
Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-09-30 07:32:42    Rubrik: Svara med citat

Borde gå att köpa två prius batterier och köra den på. Då får du 550v iaf.
Skulle tro att det är samma motor som sitter i nya priusen Gen 3 (04 - 09)
Kanske går att plocka motorstyrning därifrån ?
Men den lär ju vara ganska hårt integrerad i allt annat.

Annars kanske en vanlig trefas industri-VFD skulle kunna fungera?
Kolla med Julle om han har några tips.

Annars får du väl kolla på Brusa osv.
Helt rätt vikt/effekt med färdig diff.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-09-30 07:44:10    Rubrik: Svara med citat

Den ser ju otroligt liten ut för att vara på 65hk
för det är väl en 33cl colaflaska.

Hur länge tror du man kan ta ut 50kW innan
oljan kokar? Eller är verkningsgraden
så hög att det nästan inte blir några förluster.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-09-30 07:51:04    Rubrik: Svara med citat

Den lär ju ialla fall klara den normala användningen i Lexusen, dvs full effekt i 10-15 sek.

Tänkte på batterivalet. TS-LFP40 x 200 så har du 640v nom och 25kwh packe. ca 80ksek momsat och fraktat till sverige. Kanske du skall göra något skoj av denna motorn istf att byta packe i Polon.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Peter
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inlägg: 106
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2009-09-30 08:07:12    Rubrik: Svara med citat

Jag tyckte också att den är liten men utväxlingen är ca 6,1 till 1 så det är inte omöjligt, I lexusen driver den ca 30% hela tiden och vid vid fullgas 100 % (eller om framänden tappar greppet)

Kylning är lätt att fixa ,en elektrisk kugghjulspump som pumpar runt växelhusoljan till en extern kylare och ökar man mängden med en catchtank så är det nog inga problem
_________________
Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-09-30 15:41:56    Rubrik: Svara med citat

Äntligen!!
Nån som gjort slag i saken, detta är nåt jag funderat på en längre tid.

återkommer i ämnet (frugan ropar)
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-09-30 16:21:38    Rubrik: Svara med citat

Citat:
driver den ca 30% hela tiden

Det sitter alltså en generator på bensinmotorn
på ca 25kW som driver denna, via battpaket.

i så fall går det inte att sno ett sånt paket oxå.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Peter
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inlägg: 106
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2009-09-30 16:37:10    Rubrik: Svara med citat

Lexus och Prius har ungerfär samma drivsystem och jag tror att det funkar ungerfär så här :
( OBS jag är inte säker ,om någon annan vet mer ,fyll gärna i mer mer info)

Växellådan fram har två "motorer",den ena drivs av ICE och sitter i princip runt svänghjulet,denna delen startar ICE väldigt snabbt och funkar som generator

Den andra motorn i växellådan styrs av styrdonen och används som drivmotor vid eldrift och generator vid inbromsning ,den bakre motorn (endast lexus 400/450h) gör likadant

I växellådan är ICE /generatorn sammanbunden med elmotor nr 2 med en planetväxel som ger kraft ut till hjulen , om ICE står still och elmotor nr 2 går fullt når man ca 90 km/h innan den övervaravar,lösningen är att ICE driver generatorn och "sin" sida av planetväxeln och elmotor nr 2 styr andra sidan (som får ström av generatorn och batteriet)

Genom att variera vartalet på ICE och motor nr 2 får man en helt steglös växellåda/framdrivning
_________________
Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-09-30 17:43:43    Rubrik: Svara med citat

verkningsgraden är väldigt hög i prius mg2, nu är det säkert inte identiska motorer men dom är sannolikt väldigt lika.
Priusens Mg2 har ett vridmoment på 400nm upp till 1200rpm där även max effekt 50kW infinner sig och dessa 50kW har man tillgänligt mellan1200-1540rpm.
nånstans i häraden 6000-6500rpm är maxvarv men kan ju ligga lite högre på din lexus klump. (maxvarvet bestäms inte så mycket av dom mekanisk fysiska begränsningarna i det här fallet)

Din beskrivning av funktionen på växellådan stämmer väl bra i mitt tycke.
jag brukar beskriva det hela som en bakaxel med med bensinmotor,liten elmotor på ena sidan och en större elmotor på andra sidan och så tar man ut kraften där kardanaxel sitter. trots att det är en kraftig förenkling rukar dom flesta förstå principen bakom den steglösa utväxlingen (snarare kraftomvandlingen)
Om man ska beskriva prius/lexus lådan i detalj krävs trots att den är så enkel en rätt lång beskrivning.

Här är en avhandling som behandlar ämnet
http://www.md.kth.se/mmk/gru/mpk/mf101x/ProjectReports2008/MMKB2008_2MKNB015.pdf

förresten vad väger den och vad är det för mått på klumpen?

Mg1 = motor/generator 1 ca. 10kw
Mg2 = motor/generator 2 50kw
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
giuseppe916
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 juli 2007
Inlägg: 350
Ort: Shanghai

InläggPostat: 2009-09-30 19:59:17    Rubrik: Re: Köpt mig en kul motor Svara med citat

Peter skrev:
permanentmagniserad synkronmotor , 68 hk , 150 nm , oljekyld , färdiga drivaxelinfästningar , väger ca 30kg , inbyggd differntial , funkar utmärkt till regenering


Härligt Idea

Vilken underbar data. Det här skall bli kul att följa Smile
_________________
Pehr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-09-30 20:09:12    Rubrik: Svara med citat

Jupps, intressant indeed.

Vad tänker du använda för controller?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-09-30 21:01:39    Rubrik: Svara med citat

...eller, vad fick du ge för den?
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Peter
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inlägg: 106
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2009-09-30 21:20:35    Rubrik: Svara med citat

qer skrev:


Vad tänker du använda för controller?


Vet inte ännu ,köpte den mest för att den fanns att tillgå Very Happy

Skroten ville ha 5500 kr inkl moms och det tyckte jeg den var värd


Min far inhandlade en Prius -06 idag som vi ska konvertera till lithium plug-in,när det projektet är klart så kanske jag har lite mer kunskap om Toyota/Lexus styrningen

Lexus boostar upp sina ca 200 v till 650v i kontrollern,kanske kan man använda något där
_________________
Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-09-30 22:31:42    Rubrik: Svara med citat

controller
företaget jag jobbar för tillverkar ju bra prylar men dessvärre lite dyra (men billigare än mes-dea)
http://www.ssddrives.com/sweden/datablad/Datablad_890.pdf

men det är klart har du riktigt bra kunskaper inom området kan du ju bli den första som tämjer en toyota/lexus controller
I prius sitter allt i samma enhet från -04 o framåt mao controller till mg1, mg2, acpump inverter och buckboost.
Undrar hur det ser ut i lexus?
Det skulle det kunna vara en snarlik burk med tillägget för bakaxeln som en "vid sidan av" enhet, och det skulle ju vara praktiskt.

Edit
150nm vid 610rpm och 68hp vid 5120rpm på MGR som Lexus kallar klumpen men det är ju väldigt inverter beroende
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Peter
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inlägg: 106
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2009-10-01 10:20:30    Rubrik: Svara med citat

hmmm tämja orginalcontrollern är nog är jag nog inte stark att göra ännu...

Vad kostar delarna ditt företag gör ?

Vad man skulle göra är : slänga ut ICE och montera batterier där istället,och sedan köra mg1 och mg2 med egenprogramerad controller.

Tänk vad smidigt att kunna bygga om både Prius och Lexus till elbilar på detta sätt och tänk vilken fin effekt/vridmomentskurva man skulle kunna få
_________________
Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 505
Ort: Malmö

InläggPostat: 2009-10-01 18:09:23    Rubrik: Svara med citat

lite mer info om 400h:
http://www.allbusiness.com/transportation/motor-vehicle-manufacturing/351658-1.html
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Peter
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inlägg: 106
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2009-10-07 09:40:48    Rubrik: Svara med citat

Desto mer jag fördjupar mig i Prius/Lexus ämnet så verkar det bästa om man vill bygga en elbil att modifiera en Prius (ev Lexus)

Ut med ICE och använd platsen för batterier mm och sedan styra MG1 och MG2 med befintlig controller genom modifiredade signaler från huvudstyrdonet.
Risk för överhettning ser jag som obefintlig då växellådan har anslutningar för oljekylning och controllern är vattenkyld.

Allt annnat är ju redan klart...eldriven AC ,bromsförstärkning,DC/DC ,servostyrning ,mm

Kruxet är att ta sig in och modifiera orginalprogramvaran i styrdonet för att få full kontroll över MG1 och MG2....finns det någon här som har efarenhet av chiptrim eller modifiering av befintliga program ?

Eller ska man satsa på att köra med en egen dator som ger moddade signaler till hybridboxen/controllern..
_________________
Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.12 sekunder att ladda.