Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Bevattningssystem

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> vatten, påfyllning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
El Dottore
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 juni 2006
Inlägg: 170
Ort: Linköping

InläggPostat: 2007-03-02 11:31:55    Rubrik: Bevattningssystem Svara med citat

Jag ska nu lyfta ner lådorna till min andra bil.
Bil nummer ett fixade jag förra sommaren.
Då valde jag att skrota det gamla bevattningssytemet och bygga ett nytt med separat bevattning och luftning till varje batteri.
Vad jag har förstått finns det för tillfället tre olika varianter.

1. Man lämnar in sin bil för vattenpåfyllnad.
Kommentar: Dyrt samt osäkert huruvida verkstaden har lyckats med påfyllnaden. (Jag har personligen sett flera snustorra batteri lådor. Finns också beskrivet på det norska forumet)
2. Man fyller på det centrala påfyllningssystemet med ett eget konstruerat system: H2 + O2 = Livsfarligt i kontakt med gnistor

Båda dessa varianter medför risk för skada på ett flertal batterier om "ett" skulle råka explodera.

3. Flera av de "gamla" rävarna på detta forum har separata bevattningssytem för samtliga batterier.
Med detta system kan man enbart med hjälp av tyngdkraften fylla på batterierna. Övriga fördelar är att man minskar risken för "smitta" från ett batteri till ett annat, samt att man vid extremt stor vattenförbrukning i ett speciellt batteri kan misstänka att det börjar bli trött.

Vad som inte har diskuterats närmare är ev risker med ett sådant system.
Man släpper ju ut lika mycket H2 och O2, men på fler (19) ställen.
Blir det tillräckligt stort luftflöde av batterifläcktarna för att flytta bort alla explosiva gaser?

Eller är det modell 3 som skall rekomenderas för samtliga när de förr eller senare lyfter ner sina lådor?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2007-03-02 14:36:52    Rubrik: Svara med citat

jag ska förmodligen börja lyfta ner mina nån gång under våren. Jag har varit lite fundersam kring bevattningen - när jag fyllt på och det inte varit tillräckligt mycket sug (vakuum) i andra änden så har vatten runnit ut på olika ställen inne bland batterierna.

Är det meningen att det ska kunna rinna ut? Är det / borde det inte vara ett slutet system? Om man sedan sätter tillbaks nya batterier - och inte orkar såga upp bilen, kan man inte fixa ett system där man häller i vatten uppifrån, t.ex. i kofferten, och så rinner det ut nertill i andra änden? Jag kanske spekulerar för mycket nu, jag har ju aldrig sett ett nermonterat paket - men vad säger ni som plockat ner era batterier? Har ni andra lösningar? Måste bilen vara uppsågad för att kunna ha separat bevattning?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
El Dottore
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 juni 2006
Inlägg: 170
Ort: Linköping

InläggPostat: 2007-03-02 16:24:17    Rubrik: Svara med citat

Nej!!!!!
Min bil är inte uppsågad. Jag skulle aldrig komma på tanken.
Varför återkommer jag till vid senare tillfälle.
Jag har ett intrikat slangsystem som är uppmärkt på ett sådant sätt att jag vet till vilket batteri slangarna går. Dessutom har jag separat luftning till varje batteri (öppen trevägskoppling, som luftar uppåt).
Jag skulle kanske, vid behov, kunna lägga in en bild hur det hela ser ut.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-03-02 19:21:31    Rubrik: Svara med citat

Samma åsikt här vad det gäller sågning det skulle aldrig komma på tanke på min bil.
jag skruvar istället
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Wiik
Aktiv


Registreringsdatum: 10 januari 2007
Inlägg: 87
Ort: Hallsberg

InläggPostat: 2007-03-03 00:08:50    Rubrik: Svara med citat

Jag håller fullständigt med, jag rekomenderar er som funderar på att såga era bilar att tänka en gång till...
Fundera på hur mycke vätgas det kan läcka in i kupen och fundera på vart tryckvågen tar vägen om block smäller och vart blocken och syran tar vägen om ni kör in i framförvarande i en seriekrock och det största problemet man skulle kunna råka ut för dagligen speciellt på vinterhalvåret är ju kondens av allt bubblande vatten vid laddning.
_________________
Största möjliga tystnad: Clio Elictrique
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2007-03-03 08:23:18    Rubrik: Jag ser tyvärr sågning som enda alternativet..... Svara med citat

Hej!

Efter att råkat ut för en batteriexplosion, haft en del jobb med att harmonisera min packe och inte tillgång till lyftar/garage ser jag bara en praktisk möjlighet:

Såga upp bilen!

Några kommentarer
- Luckorna (=toppen på lådan när man sågat) bör fästas med flera snäpplås så att de sitter (min var sågad men låsen är lite klena och för få)
- Man bör kolla fläktarna. Min bakre var dålig vilket kan varit orsak till explosion (fläkten avluftar ju också vattenbatteripåfyllningkretsen)
- Luckan bör tejpas så att den blir hyggligt tät och ljudnivån inte ökar pga sågning.
- Vätgas i kupen är en risk. Jag brukar dra ner bakre ruta några mm.
- Batteriexplossioner är inget problem med sågade bilar. Det är bara taket/väggen som spricker och ligger plastluckan + plåtlucka skvätter inget innåt i bilen. Det låter som en sten lossnat och slår i hjulhuset...
- Krockar man ordentligt så är luten inte trevlig. Jag har en flaska vatten i handskfacket för att kunna skölja ögonen. Men visst, det är ingen höjdare och jag är lite orolig för detta...
- Mätning möjlig direkt av enskilda block. Jag har mätt igenom min packe säket 10 gånger:
-- Identifierat 4 dåliga block (kortsluten cell)
-- Identifierat ytterligare ett dåligt block som gick efter ett tag
-- Kollat upp vilka som var sämst (2 block) och bytt dessa. Stod i garage och det tog 10 min med sågad bil.
-- Identiferat de sämsta två batterierna (liggger ca 5Ah efter de bästa) och kopplat in voltmeter som jag kan läsa av framifrån. Då ser jag när de dyker under 4.5 volt. Efter detta lägger man aldrig "pellen i botten" när man ligger under 10Ah!!! Det är ruggigt att se hur det sämsta batteriet i packen får stryk och börjar reversera. Det är bättre att låta systemet nollställa genom att mkt försiktigt köra under 4Ah?
- Byggt separatvattningssystem så jag kan vattna batteri för batteri med en sportflaska (skitenkelt och man får kontroll). Dessutom riskerar man inte serieexplossion och glykol som går bakvägen och smittar hela serien (6-7 batterier).

Har man versktadskapacietet kan man resonera annorlunda men inte annars. Tyvärr.

Att fortsätta köra med gamla batterier utan att göra separatvattnat system typ ElDottore m.fl. är alldeles för riskfyllt. Det går tydligen att göra detta genom att dra ut slangarna på sidan. Det vore kul att se en bild! Jag och julle debatterade och gissar att varje bil råkat ut för batteriexplossion minst 1-2 gånger. Någon som vet mer??

Kan man hitta ett system där man enkelt kan övervaka samtliga batterier (se när enskilt block går under 4.5 Volt) så skulle jag gladeligen svetsa igen min bil men inte förr...

Hälsningar/Lars
lem@telia.com
070 572 00 00
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
El Dottore
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 juni 2006
Inlägg: 170
Ort: Linköping

InläggPostat: 2007-03-03 10:27:56    Rubrik: Svara med citat

Jag lovade att lägga in ett par bilder hur bevattningssystemet ser ut.
Bilderna är tagna under pågående konstruktion, därför ser det till viss del ut som ett virrvarr.

Den ena bilden är främre lådan. Där dras slangarna ut åt vardera sidan.
Dessa göms sedan under "sidoplåtarna". Vid bevattning skruvar man lätt ner sidoplåtarna.

Den andra bilden visar den bakre lådan. På bilden ser det lite rörigt ut, men man drar ihop slangarna på ett snyggt sätt bakåt inför det att lådan hissas upp.
Observera färgmarkeringarna, så att jag vet vilket batteri respektive slang tillhör.

Fyller på gör man med en en sportdrycksfaska med tillhörande lång slang.
Vatten fylls på med hjälp av tyngdkraften. När det är fullt rinner det ut genom den andra slangen. Blås med hjälp av en tom sportdrycksflaska bort överskottsvatten.



Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2007-03-03 10:44:58    Rubrik: Svara med citat

El Dottore skrev:
---
Bilderna är tagna under pågående konstruktion, därför ser det till viss del ut som ett virrvarr. ---


Hej!
Snygg tankegång. Det blir lite mycket slangar men kommer man åt det rimligt (vilket man verkar göra) så tycker jag systemet är föredömligt.

Kompletterar man med anslutningar till resp batteri så kan man också spänningsmäta enskilt block. (Anslutningarna kopplas lämpligen till ett 1k motstånd så att ev kortslutning leder till en ström på max 0,1 A och inte 1000 A...).

Visst blir det bökigt att möblera om i packen men man har uppnått de viktigaste bitarna:
- Serieexplosioner undviks
- Övervakning av enskilda block möjlig

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> vatten, påfyllning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.92 sekunder att ladda.