Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Expressens skatt
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-02-08 16:37:14    Rubrik: Svara med citat

Ja den är lätt lastbil.
Jag funderar på att typa om den till personbil genom att sätta in rutor och säte. Detta går inte att göra i Expressen.

Detta är kanske ett lättare sätt att få låg skatt?

Häls/L
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1593
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2009-02-08 18:12:29    Rubrik: Svara med citat

lem skrev:
Citat:
Detta går inte att göra i Expressen.


Varför inte ?
Hur vet du det ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-02-08 21:08:40    Rubrik: Svara med citat

Poppe skrev:
lem skrev:
Citat:
Detta går inte att göra i Expressen.


Varför inte ?
Hur vet du det ?


Hej!
"Går inte" var kanske lite enkelt utryckt:
- Det finns (vad jag vet) ingen Express med baksäten och detaljer man kan ta rakt av som Berlingo Family /Berlingo Lätt lastbil
- Det finns inget dödutrymme där bakpassagerarna kan ha fötterna som Berlingo (enkelt att ta bort den punktsvetsade plåten).
- Expressen är ganska låg och ett separat skåp medans Berlingon är betydligt högre (och har mer vindmotstånd)
- Fönster verkar gå att plocka från Family varianten och passar trol rakt av

Det var ju någon som byggt en "glasveranda" av en Express (Se Alex inlägg). Självklart går det att göra "vad som helst" av en Express men arbetsmängden blir orimligt stor. Alex som med stor förkärlek vårdar sina Express kanske är av annan åsikt?

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1593
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2009-02-08 21:28:51    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Det finns (vad jag vet) ingen Express med baksäten


Jag har uppgifter om minst tre pb-reggade Expresser med baksäten.


Citat:
Det finns inget dödutrymme där bakpassagerarna kan ha fötterna som Berlingo (enkelt att ta bort den punktsvetsade plåten).


Jodå ! Det är exakt samma konstruktion med en plåt som sitter punktsvetasad. Jag har själv tagit bort min.


Citat:
Expressen är ganska låg och ett separat skåp medans Berlingon är betydligt högre


Förvisso är Expressen "ganska låg" vid förarautrymmet, men där baksätet hamnar sitter man lätt med chapeaux-claque.

Citat:
Det var ju någon som byggt en "glasveranda" av en Express (Se Alex inlägg)


Denna någon är Renaultfabriken !

Lite bättre får du ha på förtterna innan du påstår att "det inte går" att pb regga en Express.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-02-08 21:36:35    Rubrik: Svara med citat

Ok, Du hade betydligt mer info än jag hade. Jag ger mig!

Jag tycker både Expressen och Berlingon är oanvändbara om man alltid bara kan ta en passagerare.

Jag hejar gärna på om någon bygger baksäte också i en Express. Intressant om man då kunde få ner skatten!!

Vi skrotade en Express för ett halvår sedan och jag kom inte ens på tanken att man skulle kunna ha baksäte men jag var kanske lite fantasilös. Jag tyckte rymden i bak var lite liten när jag kröp runt och slet loss alla grejor. Det är också klart bökigt att komma in i bilen från passagerarstolen, bakdörren eller att klippa upp plåten i sidan (för det finns väl ingen sidodörr på Expressen som jag också missat?).

Häls/L
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1593
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2009-02-09 08:53:06    Rubrik: Svara med citat

Nej, nån Express med sidodörr har jag aldrig sett. Och man skall nog inte försöka få in sina åldriga föräldrar i baksätet, men ett par unga, viga tonåringar går ju bra att kommendera in (antar jag). Speciellt om alternativet är att promenera.

Oanvändbara var väl att ta i, men det beror ju som alltid på vad man gör med dom. Min har t.ex tagit mig t.o.r. till jobbet i snart tre år utan större haverier och påföljande kostnader. Men man skall väl inte satsa på ett bli en icke-bensinbilsfamilj med bara Expresser, det verkar lite opraktiskt får jag hålla med om.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2009-03-25 20:01:51    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag fått lite ny energi för detta sura ärende. Jag skrev till miljödepartementet igen och fick denna gång ett snabbt standardsvar, men bättre än inget naturligtvis, se nedan.

Jag har läst promemorian och frågor&svar, och som jag fattar det kommer Expressens skatt att höjas igen i takt med sina bensindrivna syskon! En sån skandal!

Jag vill höra om någon annan tolkar det på annat sätt innan jag sätter in en ny stöt!

/Stefan

Citat:
Hej

Jag får med dessa rader tacka för din e-post med anledning av regeringens förslag om en sammanhållen klimat- och energipolitik.

På regeringens hemsida presenteras förslagen av näringsminister Maud Olofsson och miljöminister Andreas Carlgren. Där hittar du också promemorian Klimat- och energipolitik för en hållbar framtid.

I propositionerna föreslås mål för Sveriges utsläppsminskningar av växthusgaser och ett samlat åtgärdsprogram för att uppnå dessa. Tre handlingsplaner för en fossiloberoende transportsektor, främja förnybar energi och energieffektivisering presenteras. I den klimatpolitiska propositionen anges målnivåer för utsläpp av växthusgaser och en samlad åtgärdsplan för att uppnå målen. I den energipolitiska propositionen lämnas förslag avseende energisektorn.

På hemsidan finner du även frågor och svar rörande klimatdelen samt frågor och svar om miljöskatter.

Vänligen

Håkan Boberg
Kansliråd
Finansdepartementet


Länkarna ska vara:
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/122237
http://www.regeringen.se/sb/d/11751#item122094
_________________
Renault Express Electrique 1998
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1593
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2009-03-26 10:19:13    Rubrik: Svara med citat

Som jag begriper det har du läst rätt. Frågan som vi har om Expressens skatt blir dock lite annorlunda med de nya reglerna, om dom går igenom.

Saxat från PM'et: "Nya lätta lastbilar, lätta bussar och husbilar inordnas i den koldioxidbaserade fordonsskatten."

Frågan som jag ser det blir ju nu; varför ingår gamla personbilar (Clio) i systemet för koldioxidbaserad fordonsskatt, men inte gamla lätta lastbilar (Express).
Var finns logiken i detta ?
Varför skall folk uppmuntras, genom låg skatt, att köra gamla "miljövänliga" personbilar men inte gamla "miljövänliga" lastbilar ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
express johan
intresserad


Registreringsdatum: 23 juni 2008
Inlägg: 24
Ort: Alunda

InläggPostat: 2009-06-05 22:25:07    Rubrik: Svara med citat

en liten fundering !
ang bak säte i express:
Behövs det alls för att peronbils regga den?.

Är det någon som kollat med bilprovningen vilka krav som ställs vid personbilsregisrering, av Expressen?
_________________
express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-06-06 06:07:55    Rubrik: Svara med citat

express johan skrev:
en liten fundering !
ang bak säte i express:
Behövs det alls för att peronbils regga den?.

Är det någon som kollat med bilprovningen vilka krav som ställs vid personbilsregisrering, av Expressen?


Det finns ett krav på fördelning mellan kupe och lastutrymme. Jag vet inte om det är tillämpligt.

Jag håller på att få igenom min Berlingo och göra den till personbil (så sonen kan övningköra).

Vi kan väl hålla varandra informerade om förutsättningarna och vad vi kommer fram till?

Jag kommer bara åka upp och försöka reg besiktiga (när jag fäst stolar och fixat fästen till bälten pss som personbilsversionen av Berlingo).

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1593
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2009-06-06 09:50:06    Rubrik: Svara med citat

lem skrev
Citat:
Jag håller på att få igenom min Berlingo och göra den till personbil (så sonen kan övningköra).

Begrep inget först men efter en stunds letande hittade jag på körkortsportalen följande:
"För att få övningsköra ska du:

ha fyllt 16 år om du enbart ska övningsköra med personbil
ha fyllt 17 år 6 månader om du ska övningsköra med lätt lastbil
ha fyllt 17 år 6 månader om du ska övningsköra med tillkopplat lätt släpfordon
ha ett giltigt körkortstillstånd. "

Ytterligare en taskspark på de lätta lastbilarna. Vem hatar lätta lastbilar !?

express johan skrev
Citat:
en liten fundering !
ang bak säte i express:
Behövs det alls för att peronbils regga den?.

Efter att ha pratat med diverse bilprovare har jag kommit fram till följande:
Det behövs inget baksäte, men det får inte finnas ett tomrum (läs lastutrymme) istället för baksäte för då är bilen en lastbil.
Bilens syfte (pb/lb) måste framgå genom att man tittar in i den. Det kan ju vara lite svårt att se alvarlig ut och säga att "detta är en bil huvudsakligen inrättad för persontrafik" när man tittar in i en Express med en passagerarstol och ett 3 kubikmeter stort hål bakom.
Däremot kan man fylla detta hål med något så att det inte längre finns och påstå samma sak. Riktigt vad man skall fylla med har jag dock inte räknat ut ännu. Förslag, någon ?
Man kan ju bygga om till kabbe och låta den nedfällda kabbställningen fylla ut så att ett baksäte omöjliggörs, men det för ju med sig vissa andra praktiska problem och gör dessutom bilen klart mindre användbar.

Pratade också med tekniska avdelningen på bilprovningen och dom var som vanligt väldigt luddiga och vill egentligen inte säga vare sig bu eller bä innan dom ser bilen ombyggd framför sig. Vad som däremot är klart är att tillverkaren måste intyga att fästpunkter för bilbälten håller (vilket dom givetvis inte kan om man svetsat in dom efteråt). Det är därför viktigt att dessa infästningar alltid funnits i bilen Wink , if you get my point. Tillverkaren måste också intyga att baksätet uppfyller kraven (vilka nu det är ? Glömde fråga detta)
Det verkar dessutom vara så att man vid en regbesiktning måste ha trepunktsbälten på alla platser vilket kan ställa till det ytterligare om man inte tar ett baksäte med inbyggt mittre trepunktsbälte, som t.ex det Kangoobaksäte jag skaffade förra året.

Sammanfattning:
Det känns inte som detta skulle gå den formellt riktiga vägen, utan det är bara att bygga om så det ser vettigt ut och sen åka in och hoppas att besiktiningsmannen vaknade på rätt sida.

Vad händer om man bygger om till pb och man får krav på intyg från Renault (som inte går att få) ? Hamnar man i Limbo då ? Hur tar man sig därifrån ? Ytterligare en regbesiktning som lb ?

Lars. Håll oss uppdaterade hur det går för dig och vilka modifieringar du gör !
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1593
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2009-06-06 10:20:16    Rubrik: Svara med citat

Efter en stunds funderande på vad man skulle kunna ha istället för baksäte och därmed slippa krav på infästningar till bälten kom jag fram till följande två alternativ:

1) Det är ett känt faktum att Expressen väsnas rejält, därför fyller man "lastutrymmet" till 100% med frigolit. Då kan man ju inte ha något baksäte !? Det känns dock som om detta möjligen skulle reta besiktningsmännen så att dom hittar annat att klaga på....

2) Man klär väggarna med bastupanel, bygger en lav och sätter in ett vedeldat aggregat. Då kan man ju inte gärna ha ett baksäte, eller ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 827
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2009-06-06 11:25:12    Rubrik: Elbil Sverige Svara med citat

Elbil Sverige håller på att göra skrivelser till Transport styrelse och politiker, tips och hjälp mottages tacksamt för att få till bra skrivningar ang skatt för el fordon.
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016


Senast ändrad av magnus_jo den 2009-06-06 21:49:11, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2009-06-06 21:41:25    Rubrik: Svara med citat

Strålande Magnus!

Jag har tappat farten med mina skrivelser. Mycket bättre om ni skriver från en etablerad förening. Min fråga är alltså varför lätta el-lastbilar (Express) ska upptaxeras som om de var fossildrivna? En gammal elbil har fortfarande 0% CO2-utsläpp.

Som Poppe sa ovan; varför hatar dom lätta el-lastbilar? Det är ju helt obegripligt!

Håll oss informerade!

Stefan
_________________
Renault Express Electrique 1998
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
grozzny
intresserad


Registreringsdatum: 15 januari 2008
Inlägg: 29
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2009-06-07 09:46:15    Rubrik: Svara med citat

Fyll lastutrymmet med en riktigt fet ljudanläggning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1593
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2009-06-07 12:55:02    Rubrik: Svara med citat

Bra ide' !
Känns dock dyrare och omständigare än att bygga in en bastu.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
express johan
intresserad


Registreringsdatum: 23 juni 2008
Inlägg: 24
Ort: Alunda

InläggPostat: 2009-06-09 22:30:46    Rubrik: Svara med citat

Jag
kontaktade bilprovningen i dag för att kolla deras inställning till att bygga om expressen till person bil . och fick föjande svar.

"Det finns ingen möjlighet att omklassificera er lastbil till personbil eftersom det är en lastbil."

"En personbil är byggd övervägande för personbefordran och en lastbil är byggd övervägande för godstransport. Eftersom ert fordon är gjord för transport av gods måste man klassa denna som lastbil."

Jag är väldigt intresserad av att veta hur de tre peronbilsregistrerade expersserna som nämts i forumet byggts om .någon som vet ?

Johan
_________________
express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-06-10 01:10:05    Rubrik: Beställt reg bes tid Svara med citat

Hej!
Jag skall i slutet av månaden in för registreringsbesiktning för att göra om Berlingon till personbil.

Det kostar ca 1500 kr och vi får se hur det går.

Jag måste söka dispens för tillverkarintyg om bältesinfästning.

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1593
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2009-06-10 07:37:49    Rubrik: Svara med citat

express johan skrev:
Citat:
Jag är väldigt intresserad av att veta hur de tre peronbilsregistrerade expersserna som nämts i forumet byggts om .någon som vet ?

Dom bilarna jag känner till är, som tidigare nämnts, inte ombyggda utan byggda av Renault.

Renault Express Electrique har i orginal två stycken användarhandböcker. Dels det lilla särtrycket med de elbilsspecifika avvikelserna, dels Expressens normala handbok vilken på framsidan har en bild på Express i pb-utförande samt innehåller all info om hur man hanterar baksäte mm.

Inscannade bilder finns på http://elbil.forum24.se/elbil-post-10854.html#10854

Vem på besiktningen pratade du med ?
Var det en lokal besiktningsman, en besiktningsman med rätt att utföra reg-besiktningar eller var det någon på tekniska avdelningen i huvudkommunen ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
express johan
intresserad


Registreringsdatum: 23 juni 2008
Inlägg: 24
Ort: Alunda

InläggPostat: 2009-06-10 22:14:45    Rubrik: Svara med citat

Det var en Besiktnigsingenjör på bilprovningens kundjänst ,via mail
man fär ju anta att han är kunnig i ämnet,
Men jag ska nog försöka prata med lokala reg besiknings killen innan jag åket in,för det är ju trots allt hans bedömning som är avgörande , det kan ju finnas öppningar för olika tolkningar?.
Johan
_________________
express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.