Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Konvertera tungt lastad firma bil till el?????

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Mr clean
Passiv


Registreringsdatum: 19 maj 2009
Inlägg: 3
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-05-19 02:25:00    Rubrik: Konvertera tungt lastad firma bil till el????? Svara med citat

Hej hej. har läst lite i forumet och ser att det finns många väl pålästa hemma fixare så jag tänkte fråga lite om råd till min senaste ide. då ubåten blev lite väl komplex Very Happy

Jo jag är som sagt egen företagare och jobbar för närvarande mest som snickare. kör normalt ca 80-120km om dagen och som mest 200km men har för det mesta tillgång till el på plats så den egentliga max sträckan blir nog ca 100km i VÄRSTA fall. Och jag har som plan att ha en ca 5kw propan (helst, miljö vänligare) eller diesel generator i bilen dels för nöd fall men även för el till byggplatsen.

Som donator vill jag helst ha en bil värd att lägga pengarna på och som ger lite gratis reklam, En chevrolet panel truck ca -53.




Ca 1800kg tung lättad utan motor och med man låda.
ca 450kg verktyg. den är stabil nog för 3500kg så batteri och utr kan väga 1250kg.
Det är tyvär en del start och stop körning men snitt farten är nog 60-70kmh.

De jag skulle behöva är lite vägledning, typ av batteri styrsystem laddare och var man kan få tag på detta.
För mycket information att sålla igenom men med några bra råd så kan jag fokusera på ett mer begränsat område.
Jag bygger som sagt detta med firma medel så ingen moms och eventuelt så kan jag söka bidrag för denna konvertering, jobbar på det.
Kör ca 3000-3500mil per år med ca 1.1l mil (nya firma bussar med diesel blandat) blir ca 30-40k i bränsle per år då bränslet troligen kommer gå upp.
så 100-200k med moms i konverterings kostnad vore i sin ordning (helst 100k Very Happy )

Har även behov av att dra släp till och från men såg en rolig lösning på detta. ett släp med botten fyllt med batterin (bly) för att hantera den extra vikten men detta är ett senare problem.

Tacksam för all hjälp jag kan få och kanske vi får grönare byggare inom kort Mr. Green
_________________
No eternal reward will forgive us now for wasting the dawn.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-05-19 12:39:15    Rubrik: Svara med citat

Så tung bil och 10 mils räckvidd tycker jag skriker Lithium. Det GÅR förstås att komma så långt på blybatterier, se tex http://www.evalbum.com/037, men det blir dj-igt tungt! Batterierna i Red Beastie ovan vägde tillsammans 1200 kilo och sen tillkommer några hundra kilo för motor, controller, laddare etc. Som om inte det räcker så är blybatterier dessutom värdekassa på vintern och kräver isolering och möjligen även uppvärmning (speciellt om du ska stå still utomhus mycket) för att inte räckvidden ska dyka som en sten i januari.

Men tex en LiFePO4-packe på lagom antal Volt och Ah (säg nånstans runt 120 Volt och 150 Ah) borde täcka dina behov tycker jag (andra kan säkert rätta mig annars...). Visserligen sjunker kapaciteten även för LiFePO4 på vintern, men inte alls lika illa och dessutom väger de mindre så det är lättare att få plats med lite extra överkapacitet. Ju högre spänning dess högre toppfart, ju högre Ah dess högre maximal toppström (och därmed moment) och ju fler kWh (dvs Volt * Ah) dess längre räckvidd. Exakt vad man får ut i slutändan beror på motor, bil och körstil.

Vad man väljer för motor, controller och laddare är lite religion. Andra kommer säkert rekommendera en AC-motor, själv är jag mer inne på att stoppa en Kostov 11" DC-motor (som kan ge en j-a massa moment, perfekt för en så tung bil) plus en passande controller i en Jeep Cherokee, men jag är partisk eftersom jag är med och utvecklar JUST en sån typ av controller så det är klart jag kommer köra med min egen skit, som det heter. Vad gäller laddare har jag hört mycket gott om Zivan och de har en serie som är anpassad just till LiFePO4-batterier.

För övrigt älskar jag bilvalet. Det är möjligen inte det mest praktiska valet för en elbil, men det är oerhört stilfullt! Cool
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-05-19 13:23:49    Rubrik: Svara med citat

Skulle nog föreslå att gå på AC drift och kombinera detta med att göra ett verktygsuttag. dvs använda motorstyrning till att generera nätliknande el för dina elverktyg när du inte har tillgång till vanligt nät. jag tror inte att du kommer att använda speciellt många kwh till vektygen på en dag om du inte håller på och hyvlar eller klyver allt virke du bygger med. det borde vara helt perfekt eftersom man då kan ha sina laddare till skruvdragare osv i bilen jämt och alltid ha fräsha batterier till dom.
Skulle nog föreslå att du pm:ar Julle för lite mer info ang hans Merca A-klass projekt.
Systemspänning på ca 350v och 90ah lifepo så kan du lugnt plocka ut ca 60kw ur batteripacket under peaklast mer kommer du nog inte att behöva. Du borde kunna använda helt standard industrisaker i det mesta av drivlinan. Dvs en trefasmotor på ca 25kw nom och sedan motorstyrning som kan leverera ca 25-30 kw nom med en överstyrning på 200% i peak så kan du nog få trucken att flytta på sig. Med TS celler skulle batteripacket väga ca 400kg , vilket kan anses som ganska lätt i dessa sammanhang. Batteripacket skull kosta ca 150000 och kunna ta dig ca 12 mil utan problem. Motorstyrningen skulle även då kunna fungera som laddare av batteripacken så det borde löna sig att satsa på rätt saker.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2669
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-05-20 05:36:31    Rubrik: Svara med citat

Tja,
Nu kommer teori nr.3. Tung bil, mycket plats, lång strecka 10mil… Vad händer om du absolut måste tillbaks? Japp, sånt är livet.
Permanent magnet motor pga. Effektivitet som ligger oftast mellan 90-95 %. I princip vad som helst klassad med 25kW och uppåt. Mycket enklare elektronik om man ska jämföra en ganska komplicerad fas-converter anpassad till AC motor. Du ska titta efter nåt med regen bara för effektivitets skull. Typ: LEM-200 : http://www.lmcltd.net/uploads/documents/lem_2x2_installation.pdf
Sen batterierna. Vi teknikerna som kan tycka so mycket upprepar lifepo4, litium, modernaste, bla-bla… Glöm det, kör med gamla hederliga det bästa som finns 2V celler, så kallade truck batterier:
http://www.industrialenergy.exide.com/products/mp_range_select.asp?area=mp&mp_app=&mp_range=EPzS_DIN&label=Classic


1500 urladdningar till 80 %, eller 5-10år livslängd och riktig kapacitet och mycket mer. Tyngd är inget problem för dig. Sen har du leverantör som du pratar med Svenska + dom är bakom hörnan i gatan bredvid inte i Hong Kong. Sen finesser typ drivmotor=generator och golvvärme kabel runt batteri för uppvärmning vinter osv … din fantasi och pengarna begränsar.
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
giuseppe916
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 juli 2007
Inlägg: 350
Ort: Shanghai

InläggPostat: 2009-05-20 12:58:54    Rubrik: Ford Ranger Ev Svara med citat

Varför inte kolla in Ford Ranger Ev och sno lite lösningar från den?
Se manual i filarkivet
http://elbil.forum24.se/elbil-about1676.html
eller wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Ranger_EV
Fanns med både Bly och NiMh batterier i lådor mellan rambalkarna.
Genomtänkt konstruktion med många intressanta lösningar. Motor ihopbyggd med diffen och de-Dion bakaxel mm.

Imorteras (begangnade) och säljs (dyrt) i Norge f ö.
http://www.elbilimport.no/
_________________
Pehr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mr clean
Passiv


Registreringsdatum: 19 maj 2009
Inlägg: 3
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-05-31 01:19:36    Rubrik: Lång tid utan WIFI Svara med citat

Tack för alla bra svar (och frånvaron av kritik till det korkade bil valet Very Happy )
Har gjort min matte och inser att bilen inte är riktigt optimal för konverteringen.
Gillar tanken med gammal beprövad teknik, jobbat med el truckar och dom har grym batteri livslängd och bra kräm.
Tänkte se om nån har bra ideer ang bil val gällande luftmotstånd och vikt. svårt att hitta cw värde på en 53a cheva.

Ps. amerikanska bilar suger, är på roadtrip i usa,blåste toppen på våran monte carlo, visst 84a men bara 14k mil. min 86a audi hade 42k mil Cool kom till LA men med den mesta oljan på konstiga ställen i motor rummet. ds
_________________
No eternal reward will forgive us now for wasting the dawn.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-05-31 21:22:17    Rubrik: Re: Lång tid utan WIFI Svara med citat

Mr clean skrev:
Tack för alla bra svar (och frånvaron av kritik till det korkade bil valet Very Happy )


Äh, optimal och korkad är subjektiva värderingar. Man prioriterar olika, många på jobbet anser att jag är galen som dagspendlar i en Jeep Cherokee med dess dryga liter/milen, men jag har fått nog av låga, omekbara Europeiska bilar som kör fast när våran grusväg förvandlas till lervälling av höstregnen. Jag är allvarligt talat frestad att konvertera en Cherokee till el just för att de tar sig fram så förbålt bra där vi bor, men det innebär förstås HELT andra krav på batteri, motor och controller än en liten pluttig Clio kräver. En Jeep är, trots allt, bara något mer aerodynamisk än en klump betong.

Det ditt bilförslag definitivt saknar i aerodynamik mm tar den med lätthet igen vad gäller stil. Jag tänker givetvis inte klandra dig om du väljer en "enklare" bil att konvertera, men jag skulle icke desto mindre bli otroligt imponerad om du verkligen satsar på att konvertera med stil oavsett kostnaden. Men det är givetvis upp till dig, jag blir imponerad varje gång nån lyckas med en konvertering oavsett vad resultatet blir. Varje konvertering är, trots allt, en personlig seger! Mr. Green

Mr clean skrev:
Gillar tanken med gammal beprövad teknik, jobbat med el truckar och dom har grym batteri livslängd och bra kräm.


Glöm bara inte att en av orsakerna till att eltruckar funkar så bra som de gör är att de inte går sådär jättefort. Det är nånstans runt 80 pinn (plus/minus nån tiotals km/h beroende på luftmotstånd) som det börjar bli jobbigt. Att bygga en elbil som tar sig runt i stadstrafik är ofantligt mycket mindre krävande än att bygga en som hänger med på motorväg. Det är en sån där jobbig kvadrat inblandad med, så att bara höja hastigheten med 10 km/h kan snabbt bli VÄLDIGT dyrt beroende på vilka 10 km/h vi pratar om. 50->60 är inte så svårt, men 150->160 blir omedelbart mycket jobbigare.

Mr clean skrev:
Ps. amerikanska bilar suger, är på roadtrip i usa,blåste toppen på våran monte carlo, visst 84a men bara 14k mil. min 86a audi hade 42k mil Cool kom till LA men med den mesta oljan på konstiga ställen i motor rummet. ds


Hm. Jag tror du haft otur, alternativt råkat ut för ett exemplar som servats dåligt/fel. Amriska bilar brukar vara stötstänger, kamkedja och stenåldersteknik, ungefär som gamla Briggs & Stratton på gräsklippare. De SKA inte gå sönder, däremot brukar de vara rätt törstiga... Confused
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-05-31 21:27:45    Rubrik: Svara med citat

Här är för övrigt en tråd just om att konvertera tunga fordon. Amerikaner gillar inte pluttbilar. Mr. Green

http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php?t=32181
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2669
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-06-03 20:43:17    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle satsa på typ Nissan PRIMASTAR:

Tjänstevikt, kg: 1940
Totalvikt, kg: 3030
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 5030
Max lastvikt, kg: 1090

Minus 2,5l dci motor 100+kg i lastvikt, tank och avgas 100…osv. En Primaster hittar man ofta på KVD, och ofta som rep.objekt.
Vicen är o kontakta SFRO och planerar tillsammans med de eftersom bilen är typ GS. Och Yes truck batterier och gammalt beprövad teknik. De som bara gissar när det gäller truckar måste veta följande:

# En normal medel truck har motor styrka på ca.12Kw och väger 3500-5000kg,
# truck körning liknar gas-broms-gas-broms…. 2000 gånger per skift!
# En skift = 8tim, en batteri laddning = en skift, en medel batteri = 400Ah
# Elmotor som är klassad på 12Kw med truckens 48V oftast suger 275-300A nominal, och har 90 % effektivitet, controller är klassad oftast på 600A/1min, 400A/nom,
# Sen hydraulpump motor på minst 9kW för att kunna lifta hit o dit 2-3t, o en till controller nästan samma styrka, lift-sänk-lift-sänk… och allt från samma batteri
# Stackars batteri, men 5-10år, dag efter dag.
# Jag har inte sett snäll truckförare, jag menar snäll mot truck och gas pedal.
Kör med truck delar och du kommer o slita lastbilen medan delarna från truckar kommer att fungera vidare…
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-06-04 21:16:06    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
De som bara gissar när det gäller truckar måste veta följande:


Aha, en virtuellt kastad handske!

elfi skrev:
# En normal medel truck har motor styrka på ca.12Kw och väger 3500-5000kg,


Den bil som just nu testkör våran controller drar närmare 40 kW när den rullar i 70 mph (112 km/h). I 60 mph (96 km/h) sjunker den siffran till 30 kW. Skillnaden i effekt är alltså större än skillnaden i hastighet, just för att nånstans där runt 80 pinn blir luftmotståndet ett snabbt eskalerande problem.

elfi skrev:
# truck körning liknar gas-broms-gas-broms…. 2000 gånger per skift!
# En skift = 8tim, en batteri laddning = en skift, en medel batteri = 400Ah
# Elmotor som är klassad på 12Kw med truckens 48V oftast suger 275-300A nominal, och har 90 % effektivitet, controller är klassad oftast på 600A/1min, 400A/nom,


Men truckbatterier har också ca 4 ggr tjockare blyplattor än vanliga deep cycle batterier och tål därmed djupurladdningar bättre plus att peukerteffekten inte blir riktigt lika påtaglig. Att ladda ur batterierna med under 1C ger också tillbaka väldigt mycket av laddningen, elbilar ligger inte helt sällan på 2C, 3C eller tom högre (i testbilen ligger det på 3C vid 70 mph), vilket drar ner batteriets effektivitet. Speciellt är det här ett stort problem när det handlar om bly, man brukar "tappa" bortemot hälften av batteriernas Ah pga den brutala urladdningstaktetn.

Bilar kan inte heller släpa runt på stora truckbatterier utan får ofta hålla tillgodo med 12 Volt eller 8 Volt, vilka, som sagt, har markant tunnare blyplattor. Ytterligare en orsak till det stora "tappet".

elfi skrev:
# Sen hydraulpump motor på minst 9kW för att kunna lifta hit o dit 2-3t, o en till controller nästan samma styrka, lift-sänk-lift-sänk… och allt från samma batteri


Som inte heller går permanent, för om den gjorde det skulle ditt batteriexempel ovan ta slut på ca 2 timmar enbart pga servopumpen.

elfi skrev:
# Stackars batteri, men 5-10år, dag efter dag.


Tjockare blyplattor ger längre livslängd. Bra laddsystem och regelbundet underhåll förlänger livslängden än mer. Truckar kan kosta på sig lyxen att släpa runt på bortemot ett ton batterier (eller mer!), den lyxen har man inte i en elbil.

Jag säger inte att det är enkelt att bygga en eltruck, men bara för att truckar klarar sig så bra som de gör betyder inte att tekniken är lika lämpad för att driva bilar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-06-04 22:44:54    Rubrik: Svara med citat

Truckprylar är jag tämligen (extremt) tveksam till iaf dc grejer som körs på 3ggr design spänningen, men varje konverterad bil är kul.

Men "qer" 30kW i 96km/h va 17 har ni för bil då????
Om jag räknar baklänges lite grovt (och gissar lite) så blir det en bil på 1700kg med 2,7m2 frontyta cd värde på 0,44.
eeeh använder ni en pickup eller nåt.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-06-05 09:38:17    Rubrik: Svara med citat

Svarade här för att få bort lite off-topic från den här tråden:

http://elbil.forum24.se/elbil-post-10746.html#10746
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.