Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Vad ska laddningen kosta ?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lala
Passiv


Registreringsdatum: 21 november 2018
Inlägg: 4
Ort: Tenhult

InläggPostat: 2018-11-22 08:41:30    Rubrik: Vad ska laddningen kosta ? Svara med citat

Jag har kört en ZOE i drygt 1 år. och vid halvårsskiftet 2018 började Jönköping ta betalt för att ladda samt tidsbegränsa hur länge man får stå och ladda.
Nu till min undran ska man betala för tiden man laddar eller ska man betala för den energi man får ,kWh ?
Vissa tar betalt per kWh vilket jag tycker är det rätta. Andra tar betalt för tiden man står och laddar.
Detta gör att kWh priset kan bli hur dyrt som helst
Ett par exempel
Fortum tar 1kr per påbörjad minut vilket blir 6 kr / kWh 22kW AC uttag
Jönköping tar 40öre per hel minut vilket blir 2,20 kr 22kW AC uttag
Detta gäller en ZOE som laddar 3fas men 1fas blir mycket dyrare kWh pris
Ett skräckexempel till är att stolparna inte ger den ström utlovas
I ett p-garage i Jönköping 40Öre/min ska TYP 1 kabel ge 7 kW
(har adpter för det) men gav 1,8kW vid mitt test (uträknat på %ökningen i bilen).
Det blir dyra kWh det
Jag kan ju inte utnyttja DC-laddning men de som gör det är utsatta för samma utsugning
Exempel den vid MAX (vattenfall) ger inte 50kW utan betydligt mindre.

Ska vi tolerera att man köper energi per minut ?

Tänk om man tankade fossilbränsle per minut eller köper mjölk per minut utan hänsyn till hur fort det rinner.

lala kör ZOE i Jönköping med omnejd med egen laddbox på huset.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 199
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2018-11-22 09:33:17    Rubrik: Svara med citat

Anser all destinationsladdning ska betalas per kw
enda undantaget är väl isåfall om man betalar per minut och parkerings avgift ingår då kan de eventuellt vara ok
_________________
Nissan Leaf 2018 40Kw
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
halper
Aktiv


Registreringsdatum: 16 maj 2018
Inlägg: 49
Ort: Gnesta

InläggPostat: 2018-11-22 17:40:18    Rubrik: Svara med citat

Så här tycker jag.

Jag tycker laddning per minut är det rätta för snabbladdning: tjänsten man köper är just snabb laddning. Det man betalar för är att köra iväg. Synd om de som har bilar som laddar slött, men det är lika trist för andra att vänta så därför kostar det för tiden man står där. Detta gör att folk laddar upp till det börjar gå långsamt, men om man verkligen behöver räckvidden så får man ladda fullt. Och om man verkligen behöver en parkeringsplats så kostar det bara typ 250 kr i timmen...

Jag tycker laddning per kWh är det rätta för destinationsladdning: tjänsten man köper är att bilen ska vara full när man checkar ut på morgonen, eller vad det nu är. Det man betalar för (eller ingår i priset för rummet, för bordet på restaurangen, för biljetten på bion, etc) är att vara parkerad.

Jag tycker laddning per minut kan vara rätt även för "parkeringsladdning" ("destinationsladdning" där man kanske stannar bara någon timme eller ett par) där det finns laddningsmöjlighet. Tjänsten man köper då är ju parkering, som vilken parkering som helst. Just nu medan det finns dåligt med laddare i relation till antalet platser så brukar de vara dyra. Ett exempel på det är parkeringshuset vid Mälarsjukhuset i Eskilstuna. Där kostar en vanlig parkering typ 10–15 kr per timme och de med AC-laddare kostar 70 kr/timme... tror inte jag sett dem någonsin användas. Förstår idén med prisskillnaden, men det blir lite knasigt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lala
Passiv


Registreringsdatum: 21 november 2018
Inlägg: 4
Ort: Tenhult

InläggPostat: 2018-11-22 19:33:08    Rubrik: Svara med citat

Jag kör normalt bara i närområdet så jag är inte behov att ladda vid en snabbladdare.
Jag har varit i Båstad sommartid samt Ullared vintertid och det funkade perfekt att ladda på båda ställena.

Alla P-platser i Jönköping är gratis med omnejd för elbilar och är i regel tidsbegränsade till 2 timmar med några få undantag samt alla laddare ska ha 22 Kw enligt appen från Jönköping Energi även typ 1
Men detta är inte sant 22 Kw ger mellan 9kW till 3kW typ 2.Har du en Typ 1 intag så kan du max få 7 kW men enligt mina mätningar kan du få knappt 2 kW
Detta ska man betala 24:- timman på en gratis p-plats och få kanske 2-3 kWh
Jag trodde ett tag att min bil hade fel på laddning för det gick så långsamt att ladda vid 22kW stolpe men sedan de satte ut nya stolpar vid A6 köpcenter så står det klart att min bil verkligen tar 32A (22kW) och spec. för bilen stämmer.

CLEVER är den enda (tror jag) som tar betalt per kWh både för AC och DC och då vet man vad man får i batteriet.
Vattenfall vid MAX får man bara stå 30min Se kommentar på uppladdning.nu


Jönköping Energi tar 40/minut vare sig du får ström eller inte
se gärna inlägg på "uppladdning.nu" ex resecentrum osv i Jkpg.
_________________
Kör ZOE 2017 samt åker gärna efter Rapid
Båda 100% EL
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-11-23 09:04:08    Rubrik: Svara med citat

lala skrev:
alla laddare ska ha 22 Kw enligt appen från Jönköping Energi även typ 1
Men detta är inte sant 22 Kw


Det är visst sant, du är bara inte utbildad/påläst nog. Det är inte laddare utan eluttag. Laddaren sitter i detta fallet i din bil och är antagligen på 3.7kW in effekt. Ut till batteriet brukar det bli 3-3.5kW laddeffekt beroende på omständigheter. Osäker på om 24/30kWh batteri tar emot olika eller om det går på årsmodell.

Nu är just DU utbildad i ämnet, tyvärr var det bara en av Sveriges 10 miljoner invånare som blev klokare, så jag förstår problembilden.

Å andra sidan är vi idag väldigt vana med hur en bensinmack fungerar med olika färger på slangar osv... så det är bara en vanesak, inget omänskligt svårt att förstå.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lala
Passiv


Registreringsdatum: 21 november 2018
Inlägg: 4
Ort: Tenhult

InläggPostat: 2018-11-23 09:23:57    Rubrik: Svara med citat

Jag kanske uttryckte mig lite luddigt
Jag antar att alla vet att laddaren finns i bilen
I mitt exempel menar jag laddstolpar som ger AC 22kW Typ2 (3faser med 32A som max)
Typ 1 kan max ge 7,4kW (inte 22Kw som står i appen) 1fas 32A som max


A är en TYP 1 B är en TYP 2

Och de ger inte detta utan betydligt mindre
Därför ska man betala per kWh inte per minut
_________________
Kör ZOE 2017 samt åker gärna efter Rapid
Båda 100% EL


Senast ändrad av lala den 2018-11-23 09:30:55, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-11-23 09:27:36    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
lala skrev:
alla laddare ska ha 22 Kw enligt appen från Jönköping Energi även typ 1
Men detta är inte sant 22 Kw


Det är visst sant, du är bara inte utbildad/påläst nog. Det är inte laddare utan eluttag. Laddaren sitter i detta fallet i din bil och är antagligen på 3.7kW in effekt. Ut till batteriet brukar det bli 3-3.5kW laddeffekt beroende på omständigheter. Osäker på om 24/30kWh batteri tar emot olika eller om det går på årsmodell.

Nu är just DU utbildad i ämnet, tyvärr var det bara en av Sveriges 10 miljoner invånare som blev klokare, så jag förstår problembilden.

Å andra sidan är vi idag väldigt vana med hur en bensinmack fungerar med olika färger på slangar osv... så det är bara en vanesak, inget omänskligt svårt att förstå.


Men Henke läs igenom tråden innan du sänker lala.
Han jhar skrivit att han har en zoe .
Han kan ladda med 22kw på typ 2.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-11-23 10:31:20    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
Henke2 skrev:
lala skrev:
alla laddare ska ha 22 Kw enligt appen från Jönköping Energi även typ 1
Men detta är inte sant 22 Kw


Det är visst sant, du är bara inte utbildad/påläst nog. Det är inte laddare utan eluttag. Laddaren sitter i detta fallet i din bil och är antagligen på 3.7kW in effekt. Ut till batteriet brukar det bli 3-3.5kW laddeffekt beroende på omständigheter. Osäker på om 24/30kWh batteri tar emot olika eller om det går på årsmodell.

Nu är just DU utbildad i ämnet, tyvärr var det bara en av Sveriges 10 miljoner invånare som blev klokare, så jag förstår problembilden.

Å andra sidan är vi idag väldigt vana med hur en bensinmack fungerar med olika färger på slangar osv... så det är bara en vanesak, inget omänskligt svårt att förstå.


Men Henke läs igenom tråden innan du sänker lala.
Han jhar skrivit att han har en zoe .
Han kan ladda med 22kw på typ 2.

Mvh
/Per


Knappast med typ1 va? Innan du sänker mig....
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-11-23 10:34:44    Rubrik: Svara med citat

lala skrev:
Jag antar att alla vet att laddaren finns i bilen


Absolut inte, tvärt om!

Typ1 kan för övrigt överföra 80A, tesla tex ...
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1781

InläggPostat: 2018-11-23 11:26:14    Rubrik: Svara med citat

Oj, i de här sammanhangen är det superviktigt att hålla ordning på kW och kWh.

Jag tycker i förstahand att el ska säljas per kWh, precis som till hemmet och precis som det nu är för bensin, inga skulle komma på idén att sälja el per minut. För snabbladdare skulle man kunna ha en funktion som går in när effekten blir låg, alltså vid nästan fullt batteri. Det skulle kunna vara att stänga av laddningen eller sätta en tomgångsavgift per minut då.

Ren minutavgift är riktigt dåligt om man inte dimensionerar priset efter vilken effekt stolpen och bilen kan hantera. Det skulle också kunna funka att ta betalt per kW, som någon (omedvetet?) föreslog ovan. I det här fallet skulle det då bli olika minutavgifter beroende på vilken kW som levereras. Tyvärr blir det nog rätt rörigt.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 991
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-11-23 12:46:52    Rubrik: Svara med citat

Debitering per kWh, pris max 2 resp 4 kr/kWh, för AC resp DC.
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
lala
Passiv


Registreringsdatum: 21 november 2018
Inlägg: 4
Ort: Tenhult

InläggPostat: 2018-11-23 18:42:50    Rubrik: Svara med citat

Anders skrev:
Debitering per kWh, pris max 2 resp 4 kr/kWh, för AC resp DC.

Håller med fullständigt
Jag har försökt tala om det för Jönköpings Energi
Men de lyssnar inte
Klicka på bilden i mitt tidigare inlägg så får du en stor bild.
samt det står skyltar som de friskriver sig från att det ska komma någon ström



Titta på dumheterna. Klicka på bilden
_________________
Kör ZOE 2017 samt åker gärna efter Rapid
Båda 100% EL
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-11-23 22:06:22    Rubrik: Svara med citat

En mix vid laddare med hög belastning kanske kan vara bra?

Per kwh första 30-40 minuterna och sen per minut för att minska "risken" för att nån blockar snabbladdaren för de där sista långsamma kwh. Behöver man verkligen dem kan man ju oftast flytta över till en typ2-laddare.

Men det främsta knepet mot laddare som ofta är använda är nog att sätta upp fler på samma ställe!
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 116
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-11-25 15:18:39    Rubrik: Svara med citat

Förstår inte logiken med att förespråka att man ska betala per minut när man laddar med en snabbladdare för att det inte ska bli kö vid snabbladdarna. Om ägaren av snabbladdarna får mer betalt för att jag står en längre tid varför ska de då eftersträva snabbare snabbladdare? Tar man betalt per kwh och det blir köer vid laddaren finns det ju en anledning till fler laddare för att kunna sälja mer energi. Huvudproblemet är väl idag inte att folk står för länge vid snabbladdare utan att det finns för få laddare. Ser man på bensinstationer så har det oftast fler pumpar än en av varje sort just för att få upp kundflödet. Det verkar ju även Teslas stationer också fattat.
Jag vill betala för den energi jag får och inte för att kassörskan/laddstationen är långsam.
Blockerar ett icke laddande fordon en laddplats kan jag tänka mig en parkeringsavgift typ p-bot.
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.