Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


e-Golf med 30% större batteri
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
peterohman
intresserad


Registreringsdatum: 28 juli 2012
Inlägg: 35
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2016-01-09 20:36:17    Rubrik: e-Golf med 30% större batteri Svara med citat

Enligt autoblog uppgraderas e-Golfen med 37 Ah batterier.

http://www.autoblog.com/2016/01/09/volkswagen-e-golf-30-percent-range-increase-new-batteries/

vilket borde ge ca 35 kwh batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-01-09 20:54:14    Rubrik: Svara med citat

Det är nu det händer snart kommer det billar som har hyfsad räckvidd till intreanta priser.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-01-09 21:08:16    Rubrik: Svara med citat

I en annan tråd fanns en länk som visade 320V, 75Ah för E-golf.
http://elbil.forum24.se/elbil-post-55940.html#55940

Om det nu stämmer att E-golf har 28Ah-celler skulle det alltså vara 3 i parallell, som har 25Ah användbar kapacitet, och 28Ah nominell. Men mätningen visade 74Ah, så då verkar det inte riktigt stämma med 28Ah nominell.

Hur som helst är det en bra utveckling att batterierna lagrar mer i samma format.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2016-01-09 22:42:49    Rubrik: Svara med citat

Riktigt kul att batterierna blir bättre! Leaf, i3 och eGolf ser ut att bli först ut att uppgraderas av befintliga elbilar.
Bolt kommer under året men det är väl inte troligt att den hittar till Europa i närmsta taget tyvärr då Chevrolet lagt ned i Europa helt och hållet?!
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3127
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-01-10 08:58:36    Rubrik: Svara med citat

e-golf blir intressant med 31 användbara kWh. 50% mer än dagens Leif. Det på överslag alltså 15mil vinter och upp åt 25mil sommar. Det hamnar inom min ram för användbart helt plötsligt Smile

Frågan är som sagt när nästa generations bilar behagar poppa upp. Nykonstruktioner med 50kWh och upp - om vi pratar Leif i storleksklass. Bolt, Leif2, ioniq osv...
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-01-10 12:33:42    Rubrik: Svara med citat

Varför tror många att det plötsligt skall dyka upp bilar med stora batterier? Utvecklingen går inte nte så fort. Leaf har uppdaterats först nu 5 år efter introduktionen. Nu dröjer det 5 år till innan det blir en kapacitetsökning på 30%. Alternativet är att priserna och batterivikterna rusar upp. Priserna ligger troligtvis redan på max vad marknaden kan bära, vem skall betala de ytterligare 75-100 tusen ovanpå de 300-400 som bilarna redan kostar?
6kwh för 19.000 kr i nissans fall är 3.300 per kwh.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 911

InläggPostat: 2016-01-10 13:43:53    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Varför tror många att det plötsligt skall dyka upp bilar med stora batterier? Utvecklingen går inte nte så fort.


Pga konkurrens.
Om Chevrolet Bolt 2017 kostar $37500 ($30' + federal tax credit) och klarar 200 Miles så blir det svårt att sälja elbilar med halva räckvidden till samma pris, iallafall i USA (available late 2016).
http://www.chevrolet.com/bolt-ev-electric-vehicle.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1569

InläggPostat: 2016-01-10 14:23:33    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Varför tror många att det plötsligt skall dyka upp bilar med stora batterier? Utvecklingen går inte nte så fort. Leaf har uppdaterats först nu 5 år efter introduktionen. Nu dröjer det 5 år till innan det blir en kapacitetsökning på 30%. Alternativet är att priserna och batterivikterna rusar upp. Priserna ligger troligtvis redan på max vad marknaden kan bära, vem skall betala de ytterligare 75-100 tusen ovanpå de 300-400 som bilarna redan kostar?
6kwh för 19.000 kr i nissans fall är 3.300 per kwh.


Så tror inte jag. 24kwh var 2010. Det är konkurrenterna som nu kommit ikapp och i vissa fall förbi nu efter 5år.
Jag tror 6kwh ökningen bara är konstgjord andning nått år till innan 50-60kwh Leaf 2 under 400' kommer.
Leaf 2 blir kanske klassledande igen ett par år innan konkuransen är ifatt.
Om inte Tesla model 3 tar över när den kommer.
Mina gissningar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-01-10 14:50:33    Rubrik: Svara med citat

För det första har vi inte sett Volts räckvidd och pris ännu. Om den kostar 400' i sverige och har 25 mils verklig räckvidd så behöver konkurrenterna bara göra en bil som har 25 mils räckvidd och kostar 399'. Dvs inget större språng från t.ex. dagens leaf, 20 mil med 30kwh-batteriet. Och går dollarn upp under 2016 så blir det ännu mindre fantastiskt. Då kanske GM väljer att introducera "opel bolt" med en mindre batteristorlek för att kunna komma ned i pris. De kostar dem trots allt 1200kr/145$ att producera 1kwh batteri enligt deras egna uppgifter.

Man behöver inte springa fortare än björnen för att överleva, man behöver bara springa något fortare än vad kompisen bredvid springer.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2016-01-10 16:19:54    Rubrik: Svara med citat

Storleken har väldigt lite med utveckling och vetenskap att göra. Det har faktiskt inte ens med priset per kWh att göra. Det hela handlar om vilja! Det som driver viljan är om konkurrenterna kan sälja något bättre och/eller billigare. För tex Mercedes är det nog lite kymigt att sälja S-klass när Model S är bättre och kostar ungefä lika mycket. Därför kommer de att släppa lyxbilar 2017 med eldrift. Samma gäller för andra bilar och segment.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-01-10 16:55:57    Rubrik: Svara med citat

+1 till mycket som sagts ovan! Jag tror modell3 oroar tillverkarna och tvingar dom att agera innan katastrofen är ett faktum.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Skogstomten
Aktiv


Registreringsdatum: 30 november 2013
Inlägg: 78
Ort: Järna

InläggPostat: 2016-01-10 19:38:03    Rubrik: Svara med citat

Tror ni underskattar den tid det tar innan bilarna faktiskt finns så att du faktiskt kan få de levererade. Nu ska "många biltillverkare" snabbt hoppa på elbilssvängen med nya modeller eller utökad räckvidd på befintliga. Visar de den verkliga/EXAKT FÄRDIGA bilen idag =räkna med 1år, säger de "uppdatering ska ske "räkna med 1-2år, har man en FÄRDIG konceptbil =2-4år, har man en designstudie/inriktning/ambition =4år eller mer! All bilutveckling tar tid. Kollar man historiskt bakåt så ser man att tiderna oftast tyvärr ser ut som ovan, så vänta er inga "under" de närmaste 1-2åren. Visst hyfsade förbättringar i linje med vanlig produktutveckling. ZOE ökat lite, Leaf ökat lite Tesla ökat lite osv. Men kolla hur lång tid det tar innan man först "pratade om det" tills att en kund faktiskt kan köra iväg i sin egen bil.

Då "verklig räckvidd vintertid" är ungefär 1/2 av uppgiven oavsett bilmodell spelar det inte så stor roll om det är uppgivet 19,9 -24 -29 mil. Verkligheten säger användningsområde 10-15 mil. Dvs för många så gör det är fortfarande ungefär samma anvädningsområde.

Missförstå mig inte! Jag har nu kört 2år och 5000mil i olika elbilar av "dagens" modeller och är supernöjd! Redan dagens elbilar funkar klockrent för väldigt många om man har möjlighet att ladda varje natt.

Kommer nog aldrig att gå tillbaka rena bensin/dieselbilar igen!

Så kom igen! Våga köpa elbil redan idag!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2016-01-10 20:16:11    Rubrik: Svara med citat

Jag är tämligen övertygad om att den amerikanska marknaden ko.mer drabbas av hård Osborne effekt i tan på Bolt. Har väldigt svårt att se det rationella med att köpa en i3 eller e golf i detta läge (usa). Och givet att usa är en viktig marknad kommer det driva på utvecklingen stenhårt .ot större batterier. VW kan antingen kapa priset med hälften eller mer för att konkurrera eller se till att den kan konkurrera på samma villkor. Det gäller bmw också. Om De inte gör radikala förbättringar blir de iskalla på försäljningsidan. S0 jag tror nog vi får se frukter a i europa också. Men inte lika snabbt förmodligen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 911

InläggPostat: 2016-01-10 20:17:20    Rubrik: Svara med citat

Skogstomten skrev:

Så kom igen! Våga köpa elbil redan idag!


+1
..eller kanske privatleasing om nu teknikutvecklingen för elbilar trots allt gör att dagens alternativ (även Tesla) känns passé om några år.
Fast, hur passé kommer då fossilbilar vara isåfall? Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1206

InläggPostat: 2016-01-10 21:41:21    Rubrik: Svara med citat

Haha, och precis nu när jag läste tråden så gick Nissanreklamen och strofen "Snackare, snackar" sjöng härligt i bakgrunden Laughing

Det kommer lång tid framöver att vara så att det kommer elbilar med längre räckvidd "snart" och det är ju bra, men under tiden man väntar så får man väl nöja sig med det som finns.

I mitt fall så har det blivit nästan 2400 elbilsmil hittills. Inte så mycket kanske, men 2400mil mer än om jag hade väntat på längre räckvidd Wink
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-01-10 22:28:53    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Storleken har väldigt lite med utveckling och vetenskap att göra. Det har faktiskt inte ens med priset per kWh att göra. Det hela handlar om vilja! Det som driver viljan är om konkurrenterna kan sälja något bättre och/eller billigare. För tex Mercedes är det nog lite kymigt att sälja S-klass när Model S är bättre och kostar ungefä lika mycket. Därför kommer de att släppa lyxbilar 2017 med eldrift. Samma gäller för andra bilar och segment.


Det går inte att frammana en produkt med enbart vilja. Man måste kunna producera den till ett pris som ger lite marginal också. Visst, man kan subventionera men den strategin är nog svår för konservativa bolagsstyrelser.
Och att mercedes bygger en S-klass med säg 80kwh batterier har liten bäring på bilar i andra segment - tesla har redan visat att man kan sätta i ett stort batteri om man tar mycket betalt. Nu ligger svårigheten i att producera batterier till låg kostnad så man kan få marginal även på billigare bilar.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2016-01-11 04:02:03    Rubrik: Svara med citat

Mängden entusiaster som köper elbil för att det är coolt/miljövänligt/billigt och som därför kan leva med alla avigsidor är inte så stort.

Så seriösa elbyggare tar det i beaktande och skapar en bil som kan konkurrera med ICE bilar på egna meriter och som är tilltäckligt bra för att några av de kompromisser man fortfarande måste göra ligger inom det acceptabla.

Denna tillverkare har visat på möjligheterna, men också *tvingat* andra biltillverkare att skärpa sig. Och nu har gm gjort sitt drag. Lyckas de få ut den, och vid det här laget tror jag man kan rätt säker på det, så kommer man dra undan mattan, helt, på konkurrenterna i samma pris och storlekklass. De har fortfarande bara halva lösningen, nämligen bilen, och ur det perspektivet är det fortfarande en entusiast bil. Men i sin klass så är den oslagbar. Det kommer synas i försäljningssiffrorna. Det kommer också synas i siffrorna för nissan, bmw och vw. De måste svara med drastiskt sänkta priser eller drastiskt förbättrade bilar eller se sin försäljning gå mot noll i usa.

Här i europa kommer det att ta längre tid (såvitt man inte kommit långt med opel, men det finns inga sådana indikationer).

Om jag tittar i spåkulan så ser jag en drastisk Osborne effekt i USA: som kommer lägga en våt filt över elbilsförsäljningen Q1 och Q2 utanför Tesla segmentet. Det kommer bli intressant och se om Tesla kommer tillåta folk att lägga orders på Modell tre och hur många som då gör det... Det kommer bli en indikator på vart saker och ting är på väg. Men allt detta är bara mina spekulationer och vi får se hur verkligheten blir.

Om jag tänkt på elbil just nu slkulle jag bara överväga leasing alternativet. Om jag skulle äga den måste behovet vara specifikt och jag skulle inte kalkylera med något restvärde.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1310
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-01-11 05:19:29    Rubrik: Svara med citat

Jämför jag elbilsdiskussioner nu och för två år sen så är min omgivning betydligt mer insatt, nyfiken och inställd på att köpa elbil inom snar framtid.
När jag köpte min e-up! visste ingen jag kände något om elbilar mer än att någon de känner hade provat en Clio för "många år sen".

Det är ju inte så att tillverkarna visar allt de har i planeringen och under tester och sen börjar utveckla dem. När VW presenterade E-Golf fanns det garanterat påbörjade tester på nästa generation.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2016-01-11 05:31:05    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
Jämför jag elbilsdiskussioner nu och för två år sen så är min omgivning betydligt mer insatt, nyfiken och inställd på att köpa elbil inom snar framtid.
När jag köpte min e-up! visste ingen jag kände något om elbilar mer än att någon de känner hade provat en Clio för "många år sen".

Det är ju inte så att tillverkarna visar allt de har i planeringen och under tester och sen börjar utveckla dem. När VW presenterade E-Golf fanns det garanterat påbörjade tester på nästa generation.


Sant, men det förändrar inget i sak. 2016 kommer nog inte bli ett genombrottsår. Snarare ett mellanår. 2017 har potential att blir genombrotts år. Utanför Tesla segmentet tror jag försäljningen kommer vara mer eller mindre flak i USA. I Everige? Tja, jag tror på en viss spridningseffekt, men knappast något revolutionerande här utanför tesla segmentet. Modell S och model x kommer förmodligen fortsatt att sälja bra inom sina segment. Men som sagt de konkurerar inte i första hand med andra elbilar, utan med andra fossildrivna bilar vilket är helt rätt mind set, det gör ont hos mercedes varje gång en kund väljer tesla istället för dem. Lika ont gör det hos bmw, och det kommer som sagt tvinga fram utvecklingen. Och det tjänar vi på lite till mans.

MVH
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-01-11 06:56:05    Rubrik: Svara med citat

I familjen skall en fossil bytas ut, detta sker ej före 34kWh batteriet och större tank kommer.
Är det Osbourne effekten?
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Sida 1 av 10

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.