Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ingen drivning.

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2015-11-17 05:01:55    Rubrik: Ingen drivning. Svara med citat

Hej.
Bilen började med att den slutade driva sporadiskt på motorvägen. Ibland svagt o ibland inte alls. Jag valde då att stanna i vägrenen. kollade lite under huven. Hittade inget löst. Inga som helst larm har jag fått! galen
Satte mig i bilen igen för att vända hemåt.
Bilen gick då normalt i tio minuter. Sedan återkom problemet, som blev värre o värre. Precis att jag kom hem. Då gjorde bilen kraftiga ryck. Som maximala strömspikar!
Detta fick mig att tro att hackarkortet pajjat. Så jag bytte till en hackare som jag vet fungerar. Då betedde sig bilen exakt likadant. Bara typ 50 meter. I slutet KRAFTIGA strömspikar. Kanske för att jag omedvetet gasade mer för att få bilen framåt?
Har bytt/byglat kontaktorer. Kollat batterikablar. Byglat 300amp säkringen mellan blocken.
Fattar inte vad felet kan vara?
Kan det vara kolen i motorn eller? (kommer det så plötsligt)
Nu händer inget när jag gasar! Varken fram eller back. Inga larm

(Kan nämna att vid felsökningen så fann jag att kabel vid o-ringkbelskon till +12v nästan var helt av. fixat det o även provat annan UCL.)

Bilen har gått 10033 mil nu. Wink
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F


Senast ändrad av Pertti den 2015-11-17 05:12:49, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2015-11-17 05:09:07    Rubrik: Svara med citat

Har du testat att byta gasreglaget ...

Det låter misstänkt det.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2015-11-17 05:14:38    Rubrik: Svara med citat

Snabb du är. Varmt tack! Very Happy
Ja. Trolgt fel. Men...
Ja, bytt dem. olika reglage på hackarna.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2015-11-17 05:16:32    Rubrik: Svara med citat

I displayen har jag 122 volt i packen...som går att sätta på laddning Wink
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2015-11-17 12:20:13    Rubrik: Svara med citat

Från DonThomaso : Skulle det kunna vara rpm-sensorn i motorn? Visst använder hakkaren rpm för att beräkna fältet? Om den då får knasiga värden kan ju fältströmmen komma att hoppa lite hur som helst?

/ Tomas



Ja kanske? Är också inne på att någon signal till hackaren inte verkar ok. Någon som vet mer om denna givare? Jag minns inte hur det ser ut o hur svår den är att byta. Kan ja kolla den på något vis? Den visar 0 RPM i hemliga menyn när jag kollar där.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 249
Ort: Baerum

InläggPostat: 2015-11-17 17:20:58    Rubrik: Svara med citat

Har du möjligt att mäta strömmen till fältlindningen medan du kör, med en strömtång eller så? Ser det ut som en fin funktion av varvtal (1/rpm), med lite kompensation för variation i batterispänning?

Jag driver min ABB sepex motor med hemmabyggd styrning (Paul&Sabinas, byggd av Bexander) och är mycket intresserad av hur clio-hakkaren styr fältet, då min styrning har del förbättringspotential på den punkten. Smile

Visar dolda menyn 0 rpm även när motorn snurrar?
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.