Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Snabbladdning - erfarenheter

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Fia
Aktiv


Registreringsdatum: 23 september 2014
Inlägg: 41
Ort: Grödinge

InläggPostat: 2015-05-19 17:30:12    Rubrik: Snabbladdning - erfarenheter Svara med citat

80% uppladdat på 30 minuter är aningen vilseledande. Jag skulle vilja påstå att det är ärligare att säga att det går att ladda 70% av räckvidden på 30 minuter.

Min bil visar "tomt" batteri men när jag kopplar in laddaren visar laddstationen mellan 25 och 30%.

På 25 minuter laddar snabbladdaren från 25% till 80% (55%). Räckvidd på batteri efter laddning - 30km. 30km av mina normala 44 på fulladdat är bara 68% av min EV-räckvidd.

Mätaren i bilen verkar visa möjligt antal km i ren eldrift, inte % av batteri som jag trodde. Mitsubishis app visar även den "tomt" batteri trots att det då verkar som att det normala är att en fjärdedel sparas för effektiv hybriddrift.

[Edit: Jag pratar om min Outlander PHEV]


Senast ändrad av Fia den 2015-05-19 18:56:54, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2015-05-19 18:13:21    Rubrik: Svara med citat

Vad är det förnågon bil du har? Trodde först det var en ren elbil du pratade om. Men är det en Outlander du pratar om kanske?
_________________
Elbilar:
Nissan Leaf -14 (1490 mil) leasing avslutad
Nissan Leaf -15 (3028 mil) leasing avslutad 30/6-17
Renault Zoe -17 Uthämtad 3/7-17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-05-19 20:09:17    Rubrik: Svara med citat

Detta var intressant läsning.
Jag kan inte uttala mig om snabbladdnin då min bil på 9993 mil aldrig någonsin snabbladdats.
Men just det där med räckvidden! Min bil brukar också allt som oftast ange 44km, det borde ju stå 52km tycker jag.
Har jag --- när jag laddar så får jag i 9,6kWh, det borde i vara 3/4av batteriet om man drar ifrån ev laddföförluster.
Då jag ogillar starkt att motorn går igång pga för kort räckvidd eller för kall kupé så har jag en kupévärmare i kofferten som går på timer och använder bilens egna värmesystem till att värma framrutan innan avfärd. Det är väldigt mycket special för att köra så långt som möjligt med PHEV, jag mottager tacksamt alla tips och råd som ges.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Solguden
Nyfiken


Registreringsdatum: 16 juli 2015
Inlägg: 6

InläggPostat: 2015-09-04 08:04:34    Rubrik: Snabbladdning mm Svara med citat

Har märkt att det är ganska stor skillnad på hur långt PHEV:n anser att jag kan komma på en fulladdning beroende på hur min körstil har varit. Det har varierat mellan 39 km till 56 km. Genomsnittlig batterilängd ligger nog kring 45 km om jag inte kör för mycket mororvägsfart för då ligger den under 40 km.
När det gäller snabbladdning så har jag kunnat ladda upp till 80% på en halvtimme när batteriet varit tomt eller nästan tomt. Men precis som ni säjer så säjer laddaren att det är 20% kvar i batteriet fast bilen säjer 0%. Men det står om detta i instruktionsboken. Batterikapaciteten är 12 kWh men för att skydda batteriet så kan bara 10 kWh utnyttjas, dvs när billen säjer 0% så finns det 2 kWh kvar vilket motsvarar ca 20%, det som laddaren registrerar. Cool
_________________
Solguden

PHEV
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-09-04 11:57:03    Rubrik: Svara med citat

Jaha då har jag en ruskigt effektiv laddare jag får i max 10kW om bilen visar --- oftast är det mellan 8,6-9,9kW som laddas i bilen. Kan det vara så att batteriet är slut efter 10000+ mil.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Solguden
Nyfiken


Registreringsdatum: 16 juli 2015
Inlägg: 6

InläggPostat: 2015-09-06 22:26:49    Rubrik: Det stämmer Svara med citat

Men det stämmer ju exakt, du kan inte ladda mer än 10kWh!
Måste ta och mäta ett par laddningar på min PHEV!
_________________
Solguden

PHEV
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.