Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Laddning och urladdning - bms, botten och toppbalansering

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
apkungen
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 123

InläggPostat: 2016-12-10 19:49:48    Rubrik: Laddning och urladdning - bms, botten och toppbalansering Svara med citat

Jag har lite dålig koll på vissa delar av ovanstående så den som kan får gärna redogöra för vad allt i rubriken betyder. Men jag kan berätta en del av det.

Jag har byggt en elcykel och satt ihop ett batteri av celler från laptopbatterier, 18650 celler. Jag har testat alla dessa och sen har jag satt ihop celler 13 i serie och 16 o 16 i parallellkoppling till nästan exakt 33Ah per parallellkoppling. Till dessa har jag kopplat ett kretskort som bryter strömmen till motorn om en av parallellkopplingarna understiger 2,8V (därför är det viktigt att varje parallellkoppling har lika många Ah för den svagaste cellen bestämmer kapaciteten på batteripacket) och när batteriet laddas ser kretskortet till att inte ladda upp cellerna till mer än 4,2V. Jag tror att detta kallas för "toppbalansering" men jag är inte säker.

Hur funkar bottenbalansering och när är en bms bra och vad gör den?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
apkungen
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 123

InläggPostat: 2016-12-11 17:25:32    Rubrik: Svara med citat

Ingen som är sugen på att utbilda lite?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2219
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2016-12-12 09:27:58    Rubrik: Svara med citat

lite enkelt förklarat.
toppbalanseras så balanserar man i toppen
Och botten.. i botten

I ditt fall 4,2 är topp och 2,8 är botten balansering när första når botten så slutar man belasta det som först når till alla är på samma nivå.


Bms håller enkelt förklarat koll på att detta fungerar automatiskt.

Men sök gärna på mer info i ämnet , det finns bättre och mer detaljerat beskrivit både i forumet och på nätet i allmänhet, youtube finns det snygga videor som beskriver i realtid med.
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-12-12 12:01:55    Rubrik: Svara med citat

Bottenbalansering används främst med LiFePO4 av folk inte vill ha BMS. Med bottenbalanserat batteri kan de använda packspänningen som nedre urladdningsgräns utan att övervaka någon cell. Vid laddning stoppar de vid en konservativ gräns som gör att cellen med lägst kapacitet får full SOC, medan resten får lägre SOC, men lika många Ah som cellen med lägst kapacitet. Detta fungerar hyfsat tack vare att LiFePO4 inte är så känsliga för överladdning.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
apkungen
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 123

InläggPostat: 2016-12-12 19:39:39    Rubrik: Svara med citat

Men om en cell kommer ned till 2,8V hur kan man då fortsätta dra energi ur övriga celler utan att också dra energi genom den cell som är på 2,8V ifall batterierna sitter i serie?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 249
Ort: Baerum

InläggPostat: 2016-12-12 20:22:35    Rubrik: Svara med citat

apkungen skrev:
Men om en cell kommer ned till 2,8V hur kan man då fortsätta dra energi ur övriga celler utan att också dra energi genom den cell som är på 2,8V ifall batterierna sitter i serie?


Det kan man inte. Oavsett topp-eller bottenbalanserat så är det stopp när första (svagaste) cellen når sin undre gräns.
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2016-12-12 20:44:13    Rubrik: Svara med citat

Många kopplar alla cellerna parallellt när de bottenbalanserar..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-12-12 21:09:15    Rubrik: Svara med citat

apkungen skrev:
Men om en cell kommer ned till 2,8V hur kan man då fortsätta dra energi ur övriga celler utan att också dra energi genom den cell som är på 2,8V ifall batterierna sitter i serie?


Alla kommer samtidigt till undre gränsen vid bottenbalansering.


Alla kommer samtidigt till övre gränsen vid toppbalansering.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 249
Ort: Baerum

InläggPostat: 2016-12-13 06:47:20    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:

Alla kommer samtidigt till undre gränsen vid bottenbalansering.

Alla kommer samtidigt till övre gränsen vid toppbalansering.


Japp, i en perfekt värld där alla battericellerna har identisk resistans och identisk självurladdning.
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
apkungen
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 123

InläggPostat: 2016-12-13 15:34:00    Rubrik: Svara med citat

Hur kan man då veta när en cell har nått sin undre eller övre gräns om man inte har spänningskontroll på cellnivå? Och om man har det så kan man väl lika gärna toppbalansera?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-12-14 18:54:39    Rubrik: Svara med citat

apkungen skrev:
Hur kan man då veta när en cell har nått sin undre eller övre gräns om man inte har spänningskontroll på cellnivå? Och om man har det så kan man väl lika gärna toppbalansera?


Man chansar lite och antar som sagt var att inget förändras över tiden, så att alla cellspänningar är totalspänningen / antalet celler. Anledningen till att det funkar bättre att göra så i botten än i toppen är att urladdningskurvan på toppen är mkt brantare än vad den är i botten. Så det funkar "bättre", helt enkelt.

De som förespråkar bottenbalansering brukar göra det med emfas, exempelvis http://kwsaki.blogspot.se/2012/11/bottom-balancing.html. Intressant text, men jag håller ej med om allt han skriver. Man kan ju också konstatera att få/inga kommersiella fordonstillverkare eller batterileverantörer använder bottenbalansering. Så det kanske funkar för hobbyprojekt osv där man gör en manuell bottenbalansering då och då, men knappast för system som ska funka utan service i många år.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
apkungen
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 123

InläggPostat: 2016-12-15 12:01:47    Rubrik: Svara med citat

Kanske funkar för de batterierna men för 18650 där droppar batterierna sjukt fort vid 3V. Ett batteri kan lätt droppa till 2V innan spänningsbrytaren slår in o händer det några gånger så är batteriet kaputt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-12-16 20:14:22    Rubrik: Svara med citat

Om batteriet är bottenbalanserat kommer alla celler falla under gränsen samtidigt, som gör att packspänningen går under gränsen och motorn slår av så att ingen cell tar skada.

Så länge batteriet är fräsht och fortfarande i balans fungerar detta. Men fungerar nog inge vidare på NMC eller vad det är i 18650.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
apkungen
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 123

InläggPostat: 2016-12-16 23:03:32    Rubrik: Svara med citat

D e litium jon i 18650 batterier. Eller jo, nmc kanske det heter. Funkar asbra i min elcykel. Kör på laptop batterier från 90talet, 48v 33ah, 208 batterier, snitt 2,1ah per batteri.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.