Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hjälp i kontroller jungeln

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> övriga tekniska frågor
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-12 20:28:29    Rubrik: Hjälp i kontroller jungeln Svara med citat

Hej

Är på G med ett nytt projekt men det börjar kännas hårt som hobby byggare
av elfordon.

1: Har 2st Kelly Controllers sen tididgare dock ju mer man läser får man uppfattningen att dom suger och inte ampere den här gången utan bara suger = No good!. Mina är duktigt misshandlade och lever enu samt styr motorerna precis hur mjukt eller hur man nu vill ha det. MEN! jag vill ha
pulver i maskinen inför mitt nästa bygge och Kelly verkar ju knapast vara
någon hitt då eller? någon som vet om dom fortfarande levererar kasst eller har dom bättrat sig?

Hade hoppats på 2st Etek708 motorer och en KDH07800A kontroller med
specen 72v, 800A. Detta skulle in i min Husqvarna 250 -95 men jag börjar
tvivla eftersom jag läst så mycket negativt om Kelly Sad . Storleken på kontrollern
är bra om den bara håller specen hyggligt.

2.

Sen även om det blir vanliga AGM batterier föratt see att den rullar ska LiFePO4 in så småningom även där har jag givetvis frågor.

Önskar köra som ett as ca:20min men batterier tar plats så jag hoppades på
TS celler eller liknande. Dessa har kanska låg konstant ström enl spec. "bara" 120 ampere. Antar att dessa celler bara är kemi utan någon skydd för
strömuttag viket borde medföra att jag skrotar packet med lite otur va?

Sen blir jag nervös eftersom när det skrivs om den här kemin får nästan
alla någon dålig/dåliga celler. Är dom inte bättre med tanke på vad man betalar *gulp*

3.

BMS .. (B)ara (M)assa (S)trul ? Vill ha ett enkelt sätt att skydda mina batterier. Jag skiter i om dom är nere på 1000 cykler men ett system som
är rock solid och enkelt. Finns det om man inte bygger skälv?

I svergie vet jag ingen som säljer kontrollers för borstade motorer med lite
tryck i. Samma med vettiga batterilösningar och övervakare.
Är inte så mycket för att handla mot Kina/USA med stora pengar men finns ju inga alternativ knappt.

Nu låter jag säkert skitgrining, kanske inte borde skriva på forum efter en
hård dag på jobbet men så blev det.

Mvh
Crimp
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-11-12 21:21:03    Rubrik: Svara med citat

Tjena !

Kolla här:
http://www.elektrosistem.com/e/p3.htm
Här finns lite seriekontrollers som kanske skulle fungera.

Har ingen erfarenhet av dom men dom verkar ju solida.

Ang batterier och Strulprylar så kolla in denna tråd på sporthoj som jag lagt lite info i:
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=199685&page=14

72v är ju ca 24 celler LiFePo4.
säg att du vill kunna plocka ut ca 600A peak. då behöver du ca 40ah pack med Headway celler eller 25ah med dom Turnigy packen som fanns i länken.

Du kan helt klart bereda dig på att köpa från Kina eller USA om du skall kunna få till en skaplig budget.
Färdigt batteripack 40ah 24 celler med BMS och laddare kostar från ca 12ksek (ThunderSky) uppåt 18ksek för ett 40ah Headway pack, sedan över det för allt annat verkar det som.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-11-12 22:11:47    Rubrik: Svara med citat

Ett stort problem är att (nästan) alla controllertillverkare anger toppström men toppen kan vara olika lång så två 500 Amperecontrollers kan ge helt olika prestanda vilket gör det oerhört trist att försöka jämföra. Dessutom finns det i princip inga oberoende jämförelser heller vilket gör att det är skitsvårt att bilda sig en vettig uppfattning.

Jag såg dock en jämförelse mellan två Kelly (minns inte modellerna) och en Curtis 1231 och trots att de på papperet hade ungefär samma specar så sopade Curtis banan med Kellysarna och då är ändå inte Curtis en superfantastisk controller. Den är en analog historia som är en gammal truckkonverter som bara biffats upp en del, men den är trots det relativt välbyggd. Om 500 Amp topp räcker är förstås väldigt upp till vad man ska ha den till...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-13 11:42:04    Rubrik: Svara med citat

Hittade länken i kampen mellan Kelly och Curtis .. om det nu en kamp i huvud taget, liknade bara som Kelly har frt fuskat med uppgifter på hur mycket och länge dom kan hålla topströmen.

Jag behöver inte 72v eftersom motorerna är lindade 48v, dock önskar köra dessa med lite överspänning men kanske låter bli ..

Hittade en Alltrax 48v kontroller som kan leverera otroligt bra 650A top
http://www.thunderstruck-ev.com/Alltrax.htm

Har någon handlat av dom mot Svergie? funkar det bra?

Ang. batterier Dawn verkar Turnigy vara rena vitamin kicken! för grymma
för att vara sanna även om några ger dom bra betyg. Men flera har fått döda celler i deras LiCo packar. Känns konstigt att det ska vara så mycket problem med dessa förbenade batterier. Känns Biltema över hela alltet, för dom pengarna borde dom ha lite bättre koll.

Enklaste sättet för att skydda batterierna? behöver inte vara optimalt bara
jag har hygglig livslängd på dom. Ide'er eller är det bara koppla upp ett fullskaligt
BMS system som jag kommer sabba efter 2 vänder men enduron.

Eva kör med 2st cellcharger10s för laddning och BMS vad tros? http://www.fmadirect.com/

Mvh
Crimp
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-11-13 12:10:03    Rubrik: Svara med citat

Tjena !

Jag skulle råda dig att göra så här ang laddning /BMS och LVC checker.

Köp en balanserande RC laddare modell större typ den du hade länkat till.
Speciellt om du skall köra med LiPo, men även för LifePo.

Köp sedan denna : http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9282&Product_Name=Cell-Log_Cell_Voltage_Monitor_2-8S_Lipo

Som du kan koppla som underspänningslarm/gasstrypare.
Det borde vara helt optimalt.
Du får då dessutom möjligheten att logga dina batterier när du bränner på med hojjen för att se hur dom reagerar.


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-11-13 13:04:28    Rubrik: Svara med citat

Om man har en controller där man kan ställa max utspänning så finns det en poäng med att kunna ha en överdriven packspänning för att kompensera för spänningsfall. Fast jag tror inte att Alltrax (eller andra golfbilscontrollers för övrigt) brukar ha den finessen.

Fast 72 Volt borde väl vara ok om det är peak även för en 48 Voltsmotor? Har inte andra provat det här i forumet? Annars kan du vrida borstarna några grader om det verkar som att det blir väldigt mycket gnistbildning runt borstarna, det är så tex WarP och ADC har fått sina motorer att tåla 144 Volt (eller högre); grundkonstruktionen tål egentligen bara 72 Volt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-13 13:31:46    Rubrik: Svara med citat

Bra ide'er Dawn och qer

Övervakaren var nätt och fin för priset och går det ställa utspänning på någon box skulle det vara grymmt bra har dock inte det på mina nuvarande och Alltrax tvivlar jag på precis som du qer.

Har läst för länge sedan någonstanns att det kan bli komplikationer med magnetfältets uppförande vid förhög spänning mot vad motorn är avsedd för, kanske kunde lösas med annan timing dock?. Jag kör grabbens elbil på 50% överspänning och gjort det i två år utan problem.. bara gjorde underverk med prestandan. +10% läste jag max var ok Blaa! ellerhur Razz
Yttligare ett problem är givitvis om den varvar så pass att något lossnar men då är man nog bra över rätt spänning.

Min 708 motor är neutralt ställd, skulle man optimera den skulle den nog inte gilla överspänning bara bli lite effektivare. Kanske dom backar timingen på ADC och Warp istället föratt tåla högre spänning? ?

Mvh
Crimp
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-13 13:37:13    Rubrik: Svara med citat

Att bro påå Kelly .. fin specifikation tråkigt att det troligtvis är skitsnack Sad

Annars ett gjutet val

General Specifications:
•Frequency of Operation: 16.6kHz.
•Standby Battery Current: less than 1 mA.
•Supply Voltage, PWR, 8 to 30V.
•Supply Current, 200mA @ 12V, or 2.5W.
•Operating Voltage, B+, 18V to 90V.
•Analog Brake and Throttle Input: 0-5 Volts. Producing 0-5V signal with 3-wire pot.
•Reverse Alarm, Main Contactor Coil Driver, Meter.
•Full Power Temperature Range: 0℃ to 40℃ (controller case temperature).
•Operating Temperature Range: -30℃ to 90℃, 100℃ shutdown (controller case temperature).
•Motor Current Limit,10 seconds boost: 800A
•Motor Current Limit, 1 minutes: 800A
•Motor Current Limit, continuous:320A
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-11-13 14:23:18    Rubrik: Svara med citat

Alltrax kontrollers är nog justerbara.
De används tex i Zero motorcycles
http://www.zeromotorcycles.com/fastest.php

Vilken spänning siktar du på ?

16s Lipo ger 59,2v nom
16s LiFe ger 51,2v nom

Det skulle ju passa bra med 2 st Cell Loggers

Plus att du då kan bryta isär packen vid laddning och ladda balanserat parallellt 8s vilket många av de bra RC laddarna klarar.

Skulle nog satsa på LiPo 16s

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9177&Product_Name=Turnigy_5000mAh_4S_20C_Lipo_Pack
Kanske 6st parallellt och sedan fyra serie då har du 59,2v 30ah och ca 600 A i peak ström.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-13 19:03:48    Rubrik: Svara med citat

Du måste ha rätt Per, enda sättet att justera motorvarvet på sådan PM DC snurra är just spänningen ... spännande!

16s Lipo Shocked 60v, japp där vill jag ligga före belastning mm..

Lustigt att BMS system inte är gammalt som gatan och används till bly batterier (eller har jag bott i en bunker) för att grabbens elbil kör 18v , 3st bly accar i serie och någon gång ibland måste jag låta bli att ladda dom paralellt för cellspänningen skenar speciellt på ett batteri men laddar man dom solo hittar dom tillbaka igen ett par turer.

I alla fall känns det som det finns en bra plan för setupen på hojjen nu, kommer ni/någon på något att tillägga eller något kul är det bara fylla på!.

Tackar
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-14 08:31:23    Rubrik: Svara med citat

Alltraxen på 48v 650A .. stänger av vid 60v. läskigt nära med Lipo. oops!

Hittade mera skitsnack om kelly!! http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/bad-performance-kelly-controller-25157.html

Känns som ingen skulle köpa deras produkter, jag har i allafall handlat klart där efter ha läst detta.

Mvh Crimp
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-11-15 21:19:30    Rubrik: Svara med citat

Dom har ju en 7245 som klarar upp till max 90v och kan leverera 450A peak. Jag tror att du skulle klara dig med den.

16 lipo fulladdat kommer att ligga över 60v. typ 67V nånting.

(edit) med 7245:an kan du ju i efterhand stoppa i en 4s packe till för lite extra speed. 20s skulle toppa ca 84v fulladdat och ca 74v vilospänning.
Du skulle då kunna plocka ut ca 32 kw om det vill sig väl.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-18 09:46:51    Rubrik: Svara med citat

Hej

Dawn, du brukar vara bra på priser.
Om jag börjar med att skaffa kontroller från http://www.thunderstruck-ev.com samt köpa yttligare en motor av den typ jag har. (Etek 708).

Pris kontroller 590 Dollars och motorn 450 till. Har du någon ide på vad det skulle landa på hemma i Svedala.

Mvh
Crimpen
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-11-18 12:10:09    Rubrik: Svara med citat

Tjena !

Räkna med en llite högre dollar kurs typ 7,30 nu idag och sedan lägg på 30% så får du ungefärliga priset på sakerna hemfraktat och tullat och momsat.
Det kan vara så att frakten blir lite mer men det brukar vara ganska rättvisande. Eller för att vara riktigt generell. Räkna en dollar som 10kr så får du ett ganska bra riktpris hemfraktat och klart.

Så typ 10400kr för dina saker där.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Crimp
Aktiv


Registreringsdatum: 19 oktober 2009
Inlägg: 68

InläggPostat: 2009-11-18 13:08:11    Rubrik: Svara med citat

Tackar! Fullt acceptabelt pris Wink
_________________
-Don't argue with an idiot, he will drag you down to his own level and beat you with experience-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> övriga tekniska frågor Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.09 sekunder att ladda.