Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


elmcbygge - 2xcrystalyte hs3540 och hemmabyggd kontroller

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
pysen
Passiv


Registreringsdatum: 16 september 2011
Inlägg: 4

InläggPostat: 2012-05-28 21:39:33    Rubrik: elmcbygge - 2xcrystalyte hs3540 och hemmabyggd kontroller Svara med citat

tänkte få mig själv att ta projektet lite mer på allvar, samla ideer, bilder och länkar på ett ställe och få lite hjälp genom att starta en byggtråd.

planen är att bygga ett liten och relativt lätt mc genom att utgå från cykeldelar.

motor
jag har beställt en hs3540 motor med hallsensorer; http://www.crystalyte-europe.com/product.php?productid=16447&cat=295&page=1
för att börja testa med, planen är att modda motorn för att tåla mer effekt, senare skaffa en till framhjulet också för att kunna plocka ut med effekt, fördela vikten jämnare, få bättre grepp samt kunna regenerera mer energi vid inbromsning utan att låsa något hjul.
tänkte att jag skulle köpt varianten för framhjul som finns i crystalytes kanadensiska webbutik, efter som jag inte ska använda trampor, men det skulle dröja ytterligare 1,5 månader innan de fick in den i belgien, så det får bli den för bakhjulsmontage så länge, kanske svarvar en ny axel senare.

inspiration moddade crystalyte motorer och 2wd mc:ar:

http://www.stealthelectricbikes.com.au/
www.youtube.com/v/cjwQOuSI5-w
www.youtube.com/v/64KjPxjwQog
www.youtube.com/v/5TrvXwoGKKU
http://www.evalbum.com/3406
http://www.fastelectricbike.com

har även i ett senare skede tänkt övervaka styrutslaget för att kunna kompensera hastighetsförhållandet mellan fram och bakhjul.


batterier

vad gäller batterier har jag inte klart för mig vad jag ska välja, kollat lite på calb och winston, men jag vet inte. funderar lite på många mindre celler istället, för att bli lite friare i formen samt kanske kunna hänga på ett gäng seriekopplade celler extra vid behov av längre räckvidd. tänker att det skulle gå att mata motorerna med ca 100v för att för att få en topp hastighet på ca 100km/h men har inte räknat på det, ska göras.


kontroller

ska som sagt byggas själv, hs3540 är trefas och har även tänkte pröva med reläer i navet innanför lindningarna som växlar mellan Y och deltakoppling för att få två "växlar"

http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=2&t=9215&hilit=relay+doctorbass


laddare

har kollat lite på denna; http://www.emotorwerks.com/emw3/product/fully-assembled-and-tested-charger/

fast vill nog ha något mindre och lättare som sitter monterat på cykeln.
förslag?


bms

har rätt dålig koll på bms:er, försökt läsa på lite. hade vart kul med nåt diy där också, men får se.

stämmer det att vissa bms:er bränner bort energi från celler som har för hög spänning och vissa flyttar energin till celler med lägre spänning? känns ju tråkigt att bara behöva slösa bort energi, borde väl dessutom göra att laddningen går långsammare? hur funkar den andra typen? känns som det borde bli en jäkla massa reläer för att kunna koppla ihop olika celler, men det har jag inte sett några som har. vetande mottages.


ram

har tänkt bygga en egen ram, något i stil med detta; http://s1237.photobucket.com/albums/ff473/rodgah/Electra-punk

dock med både fram och bakhjul mjukt upphängda, har en marzocchi 888 för framhjulet som jag ska korta, från 200mm slag till ca 100mm.

är även lite sugen på ett par sånna här bromsar; http://happymtb.org/2012/04/19/nya-shimano-saint-och-zee-2013/

släpps dock inte förrns i juli tror jag, ska väl dock inte behöva användas så mycket. funderar på om det skulle funka att ha et vridgasreglage som motorbromsar en aning i viloläge och motorbromsar mer ju mer man vrider det "baklänges".
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tjus
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 oktober 2008
Inlägg: 103
Ort: Göteborg / Wuppertal

InläggPostat: 2012-06-01 13:30:06    Rubrik: Svara med citat

Kul idé Smile

Motor
jag vill minnas att jag läst här på forumet att det kan bli problem med registreringen om man vill använda mer än en motor; låter iofs lite ologiskt att det skulle vara så, men men...

BMS
jo, de flesta balanserande BMSer i elfordon verkar vara såna som "eldar åt kråkorna" - laddar ur de celler som har högre laddning i någon resistiv krets.
Alternativ som finns är spolar eller dc-dc-vandlare; exempelvis att från redan existerande DCDC-vandlare(hela batteripacket) sätta en 1-cells laddare och stötvis ladda den cellen med lägst laddning/spänning (och nåt mer eller mindre avancerat system för att avgöra och styra vilken cell som skall laddas); eller som TI gör med sin s.k. powerpump; (cell i+1 har högre spänning/laddning än cell i) - ladda ur cell i+1 över en spole; när strömmen växt till önskat värde kopplar man spolen till cell i varvid den vill fortsätta att driva ström tills dess magnetfält dött ut => ström "pumpas" från en cell till en annan via spolar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.11 sekunder att ladda.