Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Sep-Ex = shunt ?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2008-04-17 12:39:25    Rubrik: Sep-Ex = shunt ? Svara med citat

Tjena !

Med risk för att verka dum så ställer jag nu en fråga.
Motorn i Clio är enligt detta forum en shuntmotor, är det samma som en Separately Excited DC på engelska.
Går det att köra en Clio motor med en Serie controller ??


Mvh
/Per totalt noob vad gäller elbilar
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-04-17 17:14:10    Rubrik: Svara med citat

Jag kan inte Clio så jag svara på det du skrivit.

En chuntmotor är samma sak som en separatmagnetiserad DC motor. Det stämmer. En sådan kan inte köras på en motorstyrning för en serie motor. Inte på ett bra sätt i alla fall.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-04-17 19:00:28    Rubrik: Svara med citat

Lite slentrian men "Det finns inga dumma frågor...."

En shuntmotor är nästan samma sak som en sepexmotor

En shuntmotor konstrueras för samma spänningar på fält och armatur och kan köras med F och A paralellt men går även att köra som på en clio med i princip en controller på F och en på A(separately excited).

En utpräglad "separately excited" motor som (den franska!) ABB motorn vi har i våra clio´s är konstruerad för olika nominella spänningar på Fält 90V och 105V på armatur.
Leroy-Somer motorn som sitter i bla. saxo är det F 90V och A 120V

Att köra en sepex motor paralell kopplad är nog ingen höjdare.......
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-04-17 19:33:55    Rubrik: Utveckla gärna mer... Svara med citat

Hej!
Kan Du utveckla lite mer om verkningsgrad vi olika hastigheter (speciellt vad som händer mot slutet) för en Clio motor och i jämförelse med en AC motor?

Kommentera gärna hur man kan överlasta kortvarigt i samband med acceleration...

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-04-20 18:39:23    Rubrik: Svara med citat

Oj
Vet inte om jag är man att göra detta men jag kan göra ett försök dock inte idag.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Frolle
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 102
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-09-30 14:50:03    Rubrik: Styrning av Sepex Svara med citat

Jag bråttas med också med bekymmer kring styrning av en Sepex-motor.

Min Leroy-Somer-motor SA18
Fält: 120V 9,5A
Armatur 162V 110A.

Planen just nu är att använda en "vanlig" Kelly-styrning till armatur, och något hemmabygge till fältet.

Dock har jag fått veta att för lite "kräm" på fältet gör att man eldar upp kollektor och kol mycket fort.

Så man behöver tydligen veta "min field current" innan man börjar experimentera.

Är rädd att det för egen del blir en relä-motståndshistoria till att börja med. Sedan MOSFET/PWM-styrning, och sedan någon mikro-kontroller som får styra det hela med input ifrån gaspådrag och RPM. Måste dock damma mina programmeringskunskaper först...
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2008-10-01 14:25:36    Rubrik: Re: Styrning av Sepex Svara med citat

Frolle skrev:
Jag bråttas med också med bekymmer kring styrning av en Sepex-motor.

Min Leroy-Somer-motor SA18
Fält: 120V 9,5A
Armatur 162V 110A.

Planen just nu är att använda en "vanlig" Kelly-styrning till armatur, och något hemmabygge till fältet.

Dock har jag fått veta att för lite "kräm" på fältet gör att man eldar upp kollektor och kol mycket fort.

Så man behöver tydligen veta "min field current" innan man börjar experimentera.

Är rädd att det för egen del blir en relä-motståndshistoria till att börja med. Sedan MOSFET/PWM-styrning, och sedan någon mikro-kontroller som får styra det hela med input ifrån gaspådrag och RPM. Måste dock damma mina programmeringskunskaper först...


Den Kelly styrningen är väl precis på gränsen skulle jag kunna tro, den är väl specad till 180V för att kunna hantera just regenereringen, nominiellt skall den väl köras för 144V, men det kan säkert fungera. Det är ju tyvärr så att det inte finns så många andra alternativ. Det finns ju Zilla och logisystem men dom är ju snuskigt dyra,

Som jag förstår det hela så är det inbyggt pwm funktionalitet i många microcontrollers i dagsläget, och det du då skulle behöva är ju en powerdel i mosfet som du kan styra med denna microcontrollern.
Jag kollar själv på något liknande om inte Phoenix controllern fungerar för ABB motorn.

Vad gäller Fältströmmen är nog att gå ned till hälften en bra början, det verkar vara någon slags gräns på dom Kelly Sepex controllers som jag sett. Om det inte räcker för att få upp toppfarten får du väl prova dig fram med en Ampere i taget. Kolla på motormätningarna som Julle gjort på ABB motorn. Det kanske kan ge en lite fingervisning om vad som görs.
Inte sagt att dessa motorer skulle fungera helt lika men liknande i alla fall.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Frolle
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 102
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-10-01 15:02:34    Rubrik: Svara med citat

Jag har skapat en tråd på elektronikforumet.com
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=29198

Norpan hittade att 2,5A är minimum på fält.

Har du skaffa en Phoenix-kontroller som du skall ha till en ABB-motor?
ABBn har ju lite lägre spänningar än på min Leroy-Somer.

Kelly verkar ha en Sepex-styrning på gång för 120V
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=28895
"We are working on big sep-ex motor controller. It probably need 4-5 weeks. It can do 500A peak, 200A continuous. The controller is $999"

Du kanske skall vänta på den om du inte redan har handlat?
Kelly verkar onekligen ha bra priser.

Och läser du senast nämda länk så har jag klistrat in ett förslag ifrån Kelly med två kontrollers för att få till Sepex.
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2008-10-01 20:26:59    Rubrik: Svara med citat

Frolle skrev:
Jag har skapat en tråd på elektronikforumet.com
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=29198

Norpan hittade att 2,5A är minimum på fält.

Har du skaffa en Phoenix-kontroller som du skall ha till en ABB-motor?
ABBn har ju lite lägre spänningar än på min Leroy-Somer.

Kelly verkar ha en Sepex-styrning på gång för 120V
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=28895
"We are working on big sep-ex motor controller. It probably need 4-5 weeks. It can do 500A peak, 200A continuous. The controller is $999"

Du kanske skall vänta på den om du inte redan har handlat?
Kelly verkar onekligen ha bra priser.

Och läser du senast nämda länk så har jag klistrat in ett förslag ifrån Kelly med två kontrollers för att få till Sepex.


Nej jag har inte handlat Phoenix ännu eftersom jag inte kunnat reda ut om den har möjlihet att styra fältet beroende på RPM istf gaspotens läge.
Men det är jobbigt att få några klara besked ur Italienarna som jag kollar med. Annars verkar den hackaren ha allt man begär för att kontrollera ABB motorn på ett vettigt sätt kanske lite overkill på Amp sidan T62:an ger max 600A och T82 ger max 800A (1 min) rating vid 120v, plus att den har ett vettigt pris ca 7500 kr färdigt vid dörr hemma i Sverige för T62:an. Men det blir ju problem för dig att komma upp i 162V med Phoenixen.

En ide är ju att kolla i filarkivet på controller_ba20_R5.zip filen där finns komponentlistor osv för Clio och Express hackaren det finns även kretsschema för drivsteget på Clion/express under /controller R5/electrical diagrams/control pcb finns en fil som heter något med driv driv, i den tror jag kretsschemat för drivstgen finns,
MoSfetarna i Clio/express hackaren är goda för 200V 50A så det borde ju fungera till Fältstyning för dig med en sån. Om du sedan fixar en mikrokontroller som kontrollerar detta genom att ta in gasreglage och RPM och styr fält samt ger gasläge vidar till Kelly kontrollern kan du isf få möjlighet till hastighets begränsare också. Det kan ju vara något att kolla på .......

Editerad

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-03-06 19:12:54    Rubrik: Svara med citat

Frolle !

Här är en länk till en sida där en kille gjort det som du vill göra, tagit två seriekontrollers och kör en Sepex motor med.

Bra beskrivningar osv men jag tror inte att dom Kelly modellerna han refererar till finns att köpa längre?

http://home.earthlink.net/~evtkw/controller/TechPage.html


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.