Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Var ute körde lite idag...

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-02-14 19:58:55    Rubrik: Var ute körde lite idag... Svara med citat

Efter laddning visade energimätaren 1,7 kWh/mil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2009-02-16 16:24:51    Rubrik: Svara med citat

Det är 30% effektivare än vad min Renault Clio var... den låg på mellan 2.2-2.3 kwh/mil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-02-16 16:37:54    Rubrik: Svara med citat

Citat:
2.2-2.3 kwh/mil

Låg den så högt?
Nu i kylan drar min ca 14Ah/mil
x 120V = ca 1.7 kWh/mil
samma alltså
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 991
Ort: Gbg

InläggPostat: 2009-02-16 17:26:28    Rubrik: Svara med citat

Kanske laddningsförluster i batterier och laddare också skall beaktas, vilket inte görs när man bara mäter vad bilen isig förbrukar under körning..., så den reella kWh-förbrukningen per km mäts alltså med en energiförbrukningsmätare direkt i serie med nätsladden till laddaren, som sedan delas med på den laddningen antal körda km. För dom som vill hårddra den "sanna" förbrukningen inkluderar även nationella nätöverföringsförluster och i "värsta" fall (...) även förlusterna i elgenererande energisystem (kärnkraft, olja, vatte, sol, vind etc), men för den enskilde elkonsumenten borde det räcka med att räkna utifrån eluttaget. Med egna solceller och vindsnurror på taket/gården uteblir "förbruknings"resonemanget, annat än för att veta antal tillgängliga räckvidds-km bilen/batterierna presterar per laddning, och då duger det gott med att bara räkna ur batteriet förbrukade Ah per km.
Det kan faktiskt skilja många tio-tals procent i reell kWh-förbrukning mellan samma typ av bil och körsätt/förutsättningar beroende på typ av laddare och batterier, dess ålder och skick. Gamla bly-klumpar eldar rejält för kråkorna, medans nya Li hushåller föredömligt med energin.
Men med vad vi nog alla i gemen menar med den generella termen kWh/km, är den för den enskilde elbilisten faktiska/reella energi- och strömkostnaden per körd km, vilket sålunda inbegriper laddningsförluster i laddare och batterier.
Enligt "Miljöbils"definitionen för elbilar krävs av regelverket en maximal kWh-förbrukning på max 3,7 kWh/10 km för att få klassas som "godkänd" elbil och erhålla "Miljöbilspremien".....
Hade ju onekligen varit intressant att få veta byråkraternas beräkningssätt i dettta fall, om även laddningsförlusterna skall beaktas...
Se även:
Den byråkratiska miljöbilsdefinitionen av elbilen.
http://indux.se/ (2009-01-30)
http://sydsvenskan.se/bil/article332274/Miljobilspremien-kan-frysa-inne.html
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-02-16 19:33:48    Rubrik: Svara med citat

Beställde en ny energimätare igår, kostar nu 569:- istället för 1050:- normalt hos Conrad.


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Miljömuppen
Aktiv


Registreringsdatum: 29 januari 2008
Inlägg: 84
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2009-02-19 22:45:05    Rubrik: Svara med citat

Jag räknar med den el jag laddar från uttaget så att hela bilens förluster kommer med. Har en sådan där PM300 elmätare som de har på Clas Ohlson liggande i bilen som jag alltid sätter i och läser av för att få lite koll: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=60632342

Har nu uppdaterat med januarisiffrorna för den som är nyfiken i: http://elbil.forum24.se/elbil-post-8602.html#8602

//Jocke
_________________
För en energieffektivare trafikpolitik!

Citroën Saxo El 2000 - Såld
Tesla Model S 2013 - Såld
Tesla Model S 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-02-19 23:54:02    Rubrik: Svara med citat

Jag inser mitt mistag, såg inte att johnny skrev:
Citat:
Efter laddning visade energimätaren 1,7 kWh/mil.

Han räknade med laddförluster oxå, då blir det ju över
2kWh på clio eftersom batterierna har rätt dålig verkningsgrad.

Johnny, hur mycket drar bilen/motorn per mil när du kör blandat?
Kan vara bra som jämförelse med Clio, Har du möjlighet att kolla
detta.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-02-20 00:29:53    Rubrik: Svara med citat

Jag får återkomma till detta lite längre fram, kör inget just nu när det är så kallt, vill inte skämma bort blybatterierna med värmare ännu...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Miljömuppen
Aktiv


Registreringsdatum: 29 januari 2008
Inlägg: 84
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2009-03-01 09:56:39    Rubrik: Svara med citat

Och nu har jag uppdaterat februari månads siffror...

/Jocke
_________________
För en energieffektivare trafikpolitik!

Citroën Saxo El 2000 - Såld
Tesla Model S 2013 - Såld
Tesla Model S 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-03-01 10:50:49    Rubrik: Svara med citat

Innan ni hänger upp er för mycket på 1.7 versus 2.2 så bör man vara medveten om att såna där energimätare (speciellt de billigare) inte helt sällan utgår från att världen är vackert sinusformad med möjligen lättare fasförskjutning. På ett tidigare jobb roade vi oss med att mäta effekten med en halvdyr energimätare och sen mäta ström och spänning med hjälp av ett oscilloscop och räkna ut resultatet manuellt, som testobjekt tog vi några olika datorer och fick väldigt spännande resultat.

På gamla datorer har PSU:n en vanlig likriktare med glättningskondensator efter. Det gör att man får en rätt mjuk, men spetsig, strömkurva som klingar av straxt innan toppspänningen och sen i princip faller ner till noll när spänningen börjar dala igen. De är rätt lätta att mäta på och jag har också för mig att effektmätaren visade så gott som exakt på den datorn.

Moderna datorer har mer avancerade PSU:er för den gamla typen är inte tillåten längre (för sned fasvinkel) och på de datorer vi mätte på så såg i princip alla ut som legoklossar i strömkurvan. Först en period där PSU:n inte drog nånting, sen en lika lång period där den drog halva strömmen, sen en lika lång period fullström och avslutningsvis ännu en halvströmperiod, repetera. Denna klosskurva låg i perfekt synk med spänningen, dvs ingen fasförskjutning men rätt vilt med spikar. Effektmätaren fick spader och visade ett värde som var helt åt helvete (jag har för mig att den visade drygt dubbla effekten mot vad det var).

Det man vill ha är en effektmätare som är true RMS, men inte ens då kan man vara helt säker för många av dem samplar så pass långsamt att de mycket väl kan missa såna här spikar. Om man vet att kurvan har noll fasförskjutning (vilket man nog får kolla med oscilloscop för att vara säker) så kan man mäta strömmen med en riktigt bra true RMS-mätare (hörde jag nån säga "Fluke"? Mr. Green ), mäta spänningen (där är nog inte RMS lika kritiskt), multiplicera för hand och på så sätt få veta hur illa det är med effektmätaren. Om fasförskjutningen inte är exakt noll kommer den här metoden dock visa helt fel och bara ställa till med ytterligare problem.

Den enda instrumenttyp som garanterat alltid visar korrekta mätvärden (inom feltoleransen, förstås), är gamla analoga, passiva mätare. Visarinstrumentet i dem har ingen permanentmagnet utan visarutslaget genereras av en strömspole och en spänningsspole där den ena spolen ersätter permanentmagneten och därför visar de alltid RÄTT, oavsett vågform. Fast sannolikheten att få tag på en sån idag är nog rätt liten, om inte annat för att de tenderas att eldas sönder av att klåpare kopplar in fel mätområde. Eftersom man inte får nåt som helst utslag om man tex bara kopplar in strömområdet är det lätt att råka koppla in 1 Ampere och sen fläska in 5 Ampere medans man kliar sig i huvudet och undrar varför inget händer. Sen börjar instrumentet ryka bränd kopparlack...

Nå, för att återgå till 1.7 versus 2.2; utan att veta exakt hur bra era instrument är eller hur kurvformen ser ut i verkligheten så tror jag inte det är lämpligt att lita på mer än maximalt en värdesiffra (om ens det), dvs era bilar drar förmodligen ca 2 kW/mil. Det faktum att de ligger relativt nära varandra (rent teoretiskt skulle ni kunnat få siffrorna 1.4 respektive 2.9, fast så dåliga mätare finns nog inte längre, inte ens om de säljs på Rusta) styrker också att de nog har hyfsat rätt, men man ska nog, som sagt, inte lita FÖR mycket på decimalerna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-03-01 16:06:43    Rubrik: Svara med citat

Nja skillnaden mellan 1.7 och 2.2 i detta fall
var nog mer att jag enbart kollade Clions
energimätare i displayen. Den har bra koll på
förbrukning under gång och även när bilen står
still och är avstängd. Dvs den räknar bort uttag
från driftsbatterierna när den underhållsladdar 12V.
Samt, tror jag, självurladdning i driftsbatterierna.

Den sanna förbrukningen är ju när man
räknar med laddförluster mm, det var så Jens
och Johnny gjorde antar jag.

Sen har du ju rätt i att det finns bra och dåliga
energimätare, men det var en annan 5:a.

Jag försökte få behålla enegimätaren när dom
bytte till ny, självavläsande i huset, men det
gick inte alls det så klart.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-03-01 20:26:02    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Nja skillnaden mellan 1.7 och 2.2 i detta fall
var nog mer att jag enbart kollade Clions
energimätare i displayen. Den har bra koll på
förbrukning under gång och även när bilen står
still och är avstängd.


Ah. My bad, som det heter på utrikiska. Det är dessutom ganska mycket lättare att hantera DC, man slipper fasvinklar och annat elände. Fast vi håller på att titta på det där med strömmar och spänningar före respektive efter en controller och på batterisidan är det infernaliskt stökigt medans på motorsidan är i alla fall strömmen väldigt jämn och fin. Å andra sidan, det är kanske inte så konstigt med tanke på vilka strömmar det handlar om när PWM-styrningen går...

hawk skrev:
Jag försökte få behålla enegimätaren när dom
bytte till ny, självavläsande i huset, men det
gick inte alls det så klart.


Så klart. Det är synd, det är annars riktigt fina mätare. I alla fall tills rubinen är nedsliten.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
nsiak
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 december 2008
Inlägg: 109
Ort: Ljungskile

InläggPostat: 2009-03-01 21:19:24    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:

Jag försökte få behålla enegimätaren när dom
bytte till ny, självavläsande i huset, men det
gick inte alls det så klart.


Här har du bra priser på elmätare om du vill ha en som visar "riktigt":
http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=22
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2009-03-01 21:26:13    Rubrik: Svara med citat

>Den enda instrumenttyp som garanterat alltid visar korrekta mätvärden (inom feltoleransen, förstås), är gamla analoga, passiva mätare.

Tänkte just säga det... borde egentligen inte vara så svårt att bygga en exakt mätare om man vill/orkar. Digitalt är inte alltid bäst.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-03-01 21:42:16    Rubrik: Svara med citat

nsiak skrev:
Här har du bra priser på elmätare om du vill ha en som visar "riktigt":
http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=22


Oj? De var inte ens speciellt dyra. En sån kanske borde installeras för att hålla koll på hur mycket växthuset skenar iväg, speciellt såhär vintertid...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2009-03-02 22:31:19    Rubrik: Svara med citat

När jag köpte min ClasOhlson-mätare (PM300, samma som Miljömuppen) så körde jag den i serie med en gammal mekanisk elmätare de första gångerna. De visade i stort sett exakt samma resultat, så just den modellen verkar fungera bra mot Renaults laddare.

Nu när det är kallt så drar min Express ca 20 Ah (indikerat) per mil. Inmatad energi från nätet ca. 2,8 - 3,0 kWh/mil. Jag har bilen i frostfritt garage på natten. Längtar efter våren...

/Stefan
_________________
Renault Express Electrique 1998
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2009-03-03 14:37:16    Rubrik: test av elmätare Svara med citat

I filarkivet finnes en test av el mätare de är förvånansvärt bra på lite högre effekter. Det som skiljer mest är att mäta några få watt. Även laster med dålig cosfi går bra och pulserande.

http://www.elektor-electronics.co.uk/economical-with-energy.321723.lynkx

Gå till fil arkivet
http://elbil.forum24.se/elbil-about7.html
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.