Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Påfyllning - har jag gjort bort mig helt nu?
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> vatten, påfyllning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-11-01 16:36:59    Rubrik: Påfyllning - har jag gjort bort mig helt nu? Svara med citat

Det har gått 3673 km sedan senaste påfyllningen jag gjorde i maj, så jag tänkte att det var dags igen.

jag körde slut nästan all energi i bilen, körde sedan en 16A laddning. Den tog 6h.17m. och gjorde åt ca 15.5 kwh

i handboken står det att man börjar fylla på vatten 10 minuter efter avslutad laddning. I SAFTS instruktioner står det 30 min. Jag började efter ca 15 min på krets "1". i SAFTS instruktioner står vidare "fyll på med ca 0.7-1 liter per minut"...

jag börja de fylla från ca 1 meters höjd och med vakuumpump i andra änden. jag tror det gick ca 0.7 liter / minut. Jag hade förväntat mig att det skulle gå åt ca 4 liter per krets, men redan efter 2 liter började vatten forsa ut i andra änden. Jag avbröt och sög rent.

Andra och tredje kretsen tog ännu mindre vatten ... ca en liter per krets. Det som kom ut i andra änden var något basiskt , men troligtvis inte jättestarkt.

Summa: ca 4 liter vatten efter 367 mil. Det kan väl inte stämma? varför blev det så lite? vad gjorde jag för fel? Har jag kört på alldeles för fort?

fråga: när ni fyller på (antar att ni gjor det fler gånger än jag och fått en viss rutin) ... hur lång tid tar det per krets innan det kommer ut i andra änden och hur många liter går det åt? Vad kan man säga om antal liter per minut?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2006-11-01 22:59:23    Rubrik: Svara med citat

Tiden mellan laddningens avslut och början på vattenfyllning brukar jag inte bry mig så mycket om, använd örat i stället!
Anledningen är att batterierna gasar ganska kraftigt i laddningens slutskede och det fortsätter de med en stund till, tiden beror bl.a på temperaturen, när de nästan har slutat dvs ett knappt hörbart susande är det enda som kan upptäckas går det bra att börja fyllningen.
Tiden brukar bli ca 20-30 minuter, om man börjar för tidigt får man inte i tillräckligt med vatten och vad som är viktigare det som ändå rinner in fördelas mycket ojämt, upplagt för tråkigheter med andra ord.
Om man väntar för lång tid kommer det att fyllas för mycket vatten, det kommer att vid nästa laddning rinna ut och samtidigt ta med sig en liten mängd elektrolyt, det orsakar förhöjd temperatur samt ökad vattenförbrukning pga ökat inre motstånd, en annan sak som kan hända är att det blir kontakt mellan olika celler i påfyllningsrören, då kan celler i samma block ladda ur varandra och det är mycket olämpligt, risk för stort haveri/fyrverkeri... Sad
Jag är motståndare till Clio's originalsystem med vakuum fyllning, ett mycket osäkert system med stora möjligheter till problem.
Att bygga om sitt system till enskilda block ser jag som överlägset ur flera synvinklar:
1 Mängd, du vet att du har fått i vatten och vilken mängd.
2 Säkerhet, om ett block havererar går bara det blocket sönder, inte alla i den gruppen. Sparar plånbokens hälsa!
3 Enkelt, Fyllningen klaras med en sportdrycksflaska, ingen vakuumpump eller andra mystiska anordningar.

Åter till din undran, du har inte gjort fel, batterierna måste ha vatten men jag misstänker att du var en smula snabb att börja fyllningen efter laddning samt att kombinationen gravitationsfyllning (1m höjd) och vakuumpump ger fel flöde.
Det kan även vara så att du inte förbrukat mer vatten, men jag är lite tveksam, vid ett av mina experiment begränsade jag överladdningen till endast var tionde laddning (för att fortfarande utjämningsladda) då sjönk vattenförbrukningen till ca 4 liter på ca 5000km.
Jag har provat lite själv med kasserade block som jag sågat i bitar, vakuumfyllning fungerar bra men bara om det sker med rätt undertryck, tryckfyllning fungerar bättre eftersom det är enklare att reglera, håll flaskan 0,6-1m över blockets topp så fixar gravitationen resten, sänk flaskan och sug tillbaka överskottet, klart! Smile

Personligen sparade jag livet på 6 block tack vare ombyggnad, ett block brände hål ut i kylsystemet, det som normalt då händer är att alla block i den slingan fylls med kylvätska i elektrolyten, inte hälsosamt, resultatet med ombyggnad var några lite glykol på marken och ett trasigt block, betydligt lindrigare! Smile
En annan händelse var en explosion i ett block, den kunde inte fortplanta sig till de andra för det finns ingen gemensam slang, återigen tråkiga händelser men skadorna trots allt begränsade.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2006-11-02 03:53:28    Rubrik: Svara med citat

Jepp! Jag håller med Julle. Men jag har inte vattennivån så högt (sughävertmetoden), vill fylla så långsamt som möjligt. Fyll inte vatten utomhus vintertid. Det kan frysa ispropp i slangarna och då kan gasen som sedan utvecklas i batteriet blåsa loss slangar (eller annat dyrt hända). tråkigt nästa gång man fyller på. Var noga med att suga/blåsa ur dem efter fyllning. Jag ska nog bygga om så att jag också kan komma åt batterier uppifrån och fylla (och mäta)dem en och en.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-11-02 12:07:37    Rubrik: Svara med citat

så vad bör jag göra nu?

ska jag köra slut energin igen och göra om det - och vänta minst 20-30 min och sedan prova igen - kanske med långsammare flöde?

jag tänkte att det kanske var för tidigt (med 10 minuter) eftersom jag fick i så lite vatten, så jag provade igen på första kretsen efter ca 30 minuter och då gick det inte i en deciliter mer. så egentligen borde det inte vara att jag var för tidig ??? ( eller kan gasen ställa till det så att det bildas ett lager vatten överst som gör att inget mer vatten rinner ner???

det är bara att hoppas att jag inte förstör bilen helt. Jag vill ju vara säker på att jag har tillräckligt med vatten tills nästa påfyllning!

Om det nu står i verkstadshandboken att man ska vänta 10 minuter så borde det ju inte vara helt värdelöst att göra så.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2006-11-02 14:04:56    Rubrik: Svara med citat

Det är aldrig fel att fylla ofta, vill du stilla din oro är det bara att prova igen, gärna med långsammare flöde som du föreslog.
Det är inte omöjligt att du förra gången fick i lite mer vatten än normalt (utan skador) och denna gången fick i lite mindre, vatteförbrukningen beror mycket på körning men framför allt på laddningen.

I serviceinstruktionen från SAFT finns en genomskärning och funktionsbeskrivning av påfyllningsrampen, det är lite knepigt att snabbt se hur den egentligen fungerar men vad jag förstått av egna test och funktionsbeskrivningen kan det ganska lätt bildas gaslås som hindrar vatten från att rinna ned. Det enda då är att köra bilen och försöka igen när låsningen försvunnit.

Jag har experimenterat mycket med trasiga block, plexiglasskivor och smältlim, det kan bli många "Aha" upplevelser... Smile

Verkstadshandboken bör inte tolkas alltför hårt, det finns många fel i den. galen
SAFT instruktionen är den rätta.

Vill återigen poängtera fördelarna med separat påfyllning...

Har man ändå batterilådorna nere bör man kapacitetsmäta alla block, jag har i min mätutrustning ännu inte hittat en felfri bil och det räcker som bekant med ett block som havererar för att flera ska råka illa ut.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-11-03 23:58:19    Rubrik: Svara med citat

det där med att plocka ner batterierna är överkurs just nu, har en familj som kräver all min tid + en massa andra projekt på kö... men visst, nån gång i framtiden kommer det kanske att ske. Confused

jag ska vara noggrannare nästa gång jag fyller på...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-10-18 14:56:50    Rubrik: Svara med citat

Jag väcker denna gamla tråd till liv igen istf att skriva en ny.

Det är dags för mig nu att fylla vatten ffg i min Express. Jag har ju modifierat batterierna för individuell påfyllning som jag beskrivit på annat ställe.

Jag har läst och förstått det mesta som Jens och Julle m.fl. skrivit ovan men min stora fundering är: Hur ska jag veta när laddningen är klar? Måste jag sitta i bilen och vänta tills lysdioden lyser med fast sken? Det verkar lite tråkigt! Finns det några tumregler för hur lång laddningen tar?

Har det någon betydelse om man kör 16A eller 10A laddning?

/Stefan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2008-10-18 15:28:56    Rubrik: Svara med citat

När jag laddar (10A) får man i ca. 15Ah per timme, samt att om du vrider på tändningen när laddningen pågår brukar det stå ungefär hur lång tid det är kvar.

Laddar du på 16A går det lite fortare.
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-10-19 09:46:26    Rubrik: Svara med citat

OK, det där med displayen visste jag inte, ska kolla hur det ser ut på min UCL 8.5.

Med frågan om 10 el 16A menade jag om man ska vänta längre med påfyllning efter en 16A-laddning? (Bubblar det häftigare?)

Det blir väl lämpligt att starta laddningen på förmiddagen och vara beredd 8-9 timmar senare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2008-10-19 16:19:06    Rubrik: Svara med citat

Groix skrev:
Citat:
OK, det där med displayen visste jag inte, ska kolla hur det ser ut på min UCL 8.5


Va, har du inte läst instruktionsboken ?
Eller har du ingen ?
Jag har två om du inte har någon.

UCL talar med hygglig precisition (stavar man det så, ser fel ut) om när laddningen förväntas vara färdig.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-10-19 18:41:20    Rubrik: Svara med citat

Hmm... Instruktionsboken brukar man ju aldrig läsa... Embarassed

Kanske man ska öppna den?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2008-10-20 09:22:34    Rubrik: Svara med citat

Det räcker om du väntar ca. 15minuter innan du fyller batterierna efter laddningen, oavsätt om du laddar med 10A eller 16A

Om du använder en sportflaska att fylla med är det viktigt att du inte trycker för hårt , så det fylls för fort, då är risken att den hoppar över någon cell vid påfyllningen

vänd sedan flaskan och blås utan vatten så det blir rent i påfyllningsslangarna

Lycka till
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-10-26 18:09:48    Rubrik: Svara med citat

Sådär, nu är mitt livs första elbilsvattning genomförd.

Jag har ju modifierat påfyllningen med individuella slangar enligt Julles förslag (se annan tråd). Således var det nu 24+12 slangar att hålla ordning på. Jag fyllde från en uppochnedvänd Stadiumflaska på ca 1.2 m höjd med självtryck och det gick ganska bra. Jag satt först på golvet bredvid de 24 slangar som kommer ut på det ursprungliga stället på en Express och en kompis skötte flaskan. När jag märkte att det kom vatten ur utloppsslangen sa jag åt honom att strypa (vända flaskan). Ändå rann det på detta sätt in några extra centilitrar som fanns stående i slangen.

De sista 12 slangarna sitter under bilen mellan batterilådorna. Här var det helt nödvändigt att ha en medhjälpare. Det gick bra här också. Skyddsglasögon är dock nödvändigt i detta läget (risk för lutstänk). Hela vattningsproceduren tog 25 minuter och påbörjades 20 minuter efter att laddningen var klar.

Till slut hade det samlats ganska mycket vatten i returhinken. När ni talar om hur mycket vatten det går åt, menar ni då hur mycket ni hällt in MINUS det som kom ut? Eller räknar man bara det man häller i?

Jag gjorde slut på ca 3 liter, 1-2 dl per batteri, men om man drar bort volymen i returhinken så blev det nog bara hälften.

Jag vet inget om när föregående vattning skedde. Att jag gjorde det just nu berodde på bilen är ny för mig och att varningslampan dessutom tändes. I fortsättningen har jag förstått att man ska köra 300-milsintervall för att vara trygg.

Har jag gjort rätt?

Vem kan hjälpa mig att släcka vattenvarningen?

/Stefan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2008-10-26 19:04:04    Rubrik: Svara med citat

Du behöver en XR-25 för att släcka vattenlarmet. Å andra sidan är det egentligen inget behov att släcka den, det går bra att köra (hur långt som helst ?) ändå.

Jag brukar bara räkna vattnet jag förbrukar och det brukar bara var 3-4 dL som kommer ut. Å andra sidan varierar vatten förbrukningen kraftigt. Från 8-9 liter ner till ca 3 liter. Det har inte att göra med årstid eller något annat jag lyckats räkna ut...

Jag har ju orginalsystemet fortfarande och brukar ha en vattendammsugare på utloppet och fylla från 6-7 dm höjd.

Jag fyller vid 300-350 mil.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-10-26 21:16:44    Rubrik: Svara med citat

Hmm... Jag funderade en stund varför jag fick så mycket mer returvatten än t.ex. Poppe, men svaret är naturligtvis(?) att ett original seriematat system med 6 block i varje kedja bara ger EN överflödning medan jag har 6x3 separata returledningar med var sin överflödning (18 st). Alltså borde min returhinks vätskevolym divideras med 6 för att kunna jämföras med den som har originalsystemet.

Är det rätt resonerat? Question
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-10-27 00:07:45    Rubrik: Svara med citat

Om du ändå kommer över åt Täby-hållet kan du låna XR25 av
LEM, som bor i närheten,så att du kan nolla vattenlarmet. Kolla
så Lars inte lånat ut den bara. Jag har haft den här men aldrig
använt den så det får du kolla med Lars hurt man gör.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
konverty
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 september 2007
Inlägg: 259
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2009-01-08 11:42:29    Rubrik: Rekommenderat flöde för vattenpåfyllning ? Svara med citat

Någon som vet vilket flöde påfyllningsapparaten ger (ml/minut)
Jag har fått tag i en utrangerad pump för infusion (jobbar med medicinsk teknik) som kan ge 1 liter/timmen. Det är väl antagligen för långsam påfyllningstakt ? Laughing
Jag kommer att separavattna varje batteri i vilket fall och då hade det suttit fint med en flödesreglerad pump som pystar in vattnet i jämn takt.
_________________
Mer spänning i tillvaron!

f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-01-08 12:44:15    Rubrik: Svara med citat

1lit/minut rekommenderas av SAFT som max flöde, sedan har du ju ca 15-20 minuter på dig att fylla alla batterier så det gäller att vara snabb...
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-03-17 02:22:59    Rubrik: Svara med citat

Jag "joxar" ju med blocken lite just nu. Hade lite nattlektyr nyligen och funderar lite kring vår påfyllning då.
På vikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Nickel-cadmium_battery_vented_cell_type

Står det: Because the chemistry affects the volume of the liquid, the level must be topped-up only at the end of the charge cycle when the battery is fully charged.

Jag tolkar det som att värmen inte påverkar elektolytens volymökning särskilt mycket då.
Det skulle betyda att vi inte behöver ha så bråttom när vi fyller på våra block. Sålänge vi bara fyller när blocken är fulladdade.
Vad tror ni? Vad säger SAFT? Edit: (eh, ser att författaren refererar just till bl.a SAFT)

Det här var också intressant: The cells will age slowly due to carbon-dioxide carbonating the cells. To prevent this, the vents should be kept closed and pressure tested periodically.

Diskussion?
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2009-11-17 23:13:59    Rubrik: Svara med citat

Nu är det dags igen för vattning. En fråga som kanske är besvarad tidigare men jag ändå är osäker på:

När EXAKT ska man vattna? Är det när lysdioden börjar blinka snabbt, eller när den börjar lysa fast? Eller nånting annat däremellan? Vad är toleransen på dessa tidsangivelser?

A bientôt
_________________
Renault Express Electrique 1998
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> vatten, påfyllning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.67 sekunder att ladda.