Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Vilka batterier kan man ha till en Clio?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Lennart
Passiv


Registreringsdatum: 25 oktober 2006
Inlägg: 1
Ort: Vetlanda

InläggPostat: 2006-10-27 20:10:22    Rubrik: Vilka batterier kan man ha till en Clio? Svara med citat

Hej!

Jag har en Clio -96 och många battrier är defekta. Helst vill ja ha blybatterier för att jag tror att det är det billigaste sättet?

Vilka batterier är lämpliga att ha i en Clio?

Vilket är det billigaste sättet och vilket är det bästa?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2006-11-30 21:54:05    Rubrik: Svara med citat

Bly.... nja.

bly
Säg ca 300 laddningar tills batterierna är så dåliga att dom behöver bytas och du kan köra runt 4 mil per laddning.
att komma 6-7 mil går säkert bra men då håller inte batterierna några 300 cykler


Saft NiCad
Bra batteri om det sköts ordentligt, Kanske inte det miljömässigt bästa.
Det finns till och med en galning som köpte en fabriksny uppsättning till sin clio för några veckor sedan.
Dom nya ska ju vara betydligt tåligare


Zebra
anser jag vara det idealiska elbilsbatteriet
Väldigt lite spännings differens mellan tomt och fullt
Hyfsat mycket energi per vikt enhet och väldigt skaktåligt
BMS inbyggt i batteriet
Temperatur okänsligt
Går i princip inte att ladda sönder (vid full cellspänning ökar resistansen)

Mes-Dea verkade dessvärre helt ointresserade av att sälja små volymer
och privat personer är uteslutet (men det sista är ju inte direkt olösbart)
och dom har inga ambitioner att tillverka andra spänningar än dom som tillverkas 24, 276, 552 volt
(24voltarna går inte att lägga i serie)


Lion
Det intressantaste alternativet för rimliga pengar
Det kommer nog dyka upp en och annan lion clio (det finns redan minst en)
Här är ett av bekymren (vilket går att lösa och finns redan lösningar men det kostar) att varje block bör övervakas och laddas ensamt

/Henric
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El Dottore
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 juni 2006
Inlägg: 170
Ort: Linköping

InläggPostat: 2006-11-30 23:14:20    Rubrik: Svara med citat

Hur många upp- och urladdningar tål egentligen ett Lion batteri?
Tänker på min bärbara pc, som nu efter några års användning inte går att koppla från väggen längre.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2006-12-01 08:42:51    Rubrik: Svara med citat

MrMagoo skrev
Citat:
Bra batteri om det sköts ordentligt, Kanske inte det miljömässigt bästa.
Det finns till och med en galning som köpte en fabriksny uppsättning till sin clio för några veckor sedan.

Är det möjligen så att galningen galen heter Henric ?

Det går alltså köpa nya SAFT batterier ?! Det påstås ju vara omöjligt. Törs man undra vad dom kostade ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2006-12-04 23:46:25    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Är det möjligen så att galningen heter Henric ?

Det går alltså köpa nya SAFT batterier ?! Det påstås ju vara omöjligt. Törs man undra vad dom kostade ?


Nopp det är inte jag som investerat i nya men jag köpte 10 st begagnade block av vederbörande.
Priset för en ny uppsättning tror jag var nånstans runt 65000 - 70000:-
omöjligt att köpa nya... tydligen inte.
Jag har tyvärr inte detaljerna på vart och hur.
Det är tydligen två här på forumet som köpt nya uppsättningar Shocked

Citat:
Hur många upp- och urladdningar tål egentligen ett Lion batteri?
Tänker på min bärbara pc, som nu efter några års användning inte går att koppla från väggen längre.


Ja lion har precis som alla andra batteri typer en begränsad livslängd i både tid och antal cykler.
Om man tittar på tex. thunder-sky så hävdar dom att man på LFP150-AHA kan man få ut upp till 2000 cykler vid 80DOD% samt vid 70DOD% upp till 3000 cykler.
Vad det stannar på i verkligheten är givetvis avhängigt på hur man belastar, laddar, behandlar(mekaniskt)
Jag skulle gissa på att närmare 1500 cykler inte borde vara en omöjlighet
Kvar är frågan hur länge håller dagens lion innan dom faller för ålders strecket

Vad det gäller hållbarheten på laptopbatteriet
Jag kan inte mer än hålla med... hållbarheten på laptop batterier är inte vad den borde vara MEN det har förbättrats.
Jag är inne på min tredje laptop i jobbet.
Den första (som jag fick begagnad 1 batteri förbrukat) IBM 600e höll batteriet runt 8-10 månader köptes totalt 3 nya + det medföljande.
No. 2 IBM T30 byttes batteriet efter ca. 12mån 2st nya + original
No. 3 min nuvarande Dell 610 har fortfarande original batteri med snart 2 år på nacken. (runt 2 timmar batteri tid)
Dom här burkarna har jag använt på ungefär samma sätt (hårt och vårdslöst)
Så lion har utvecklats drastiskt senaste åren.
Det effektivaste sättet att se till att ell lion får så kort livslängd som möjligt är att tömma det helt så undvik det
Laptop batterier är kanske inte direkt jämförbara med dom större blocken från kokam eller thunder-sky

apropå lion
dom här grabbarna skulla man vilja komma i kontakt med
tyvärr förstår jag inte finska (trots finsk mor)
http://www.fevt.com/videos/IVO_burnout.MPG
http://www.fevt.com/videos/LMP30_puncture.MPG

/Henric
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2007-02-07 17:52:19    Rubrik: Svara med citat

Är det nån annan som har lite mer kännedom om existerande och kommande (i verkligheten snart) batterityper som skulle fungera bättre än NiCd ???

T.ex. typ, kapacitet, pris, leverantör ???

såg att nån här tänkte bygga med Litiumbatterier...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-02-20 22:00:58    Rubrik: Svara med citat

kanske lika bra att skriva ner dom priser jag har på dom två olika batterier typer som jag undersökt.

Zebra ca35000:- 1966:-sek per kw/h
Men MesDea är inte intresserade att sälja mindre antal än 100st och fel spänning.

ThunderSky 36st (går i befintliga lådor) LFP160AHA 81158:- (dollar kurs 7,03) 5502:- sek per kw/h (OBS räknat på 80%DOD)kostnad för BMS tillkommer.
Och priset är inte direkt från ThunderSky utan från en Keith Lau på everspring och han hänvisade till
Erich Andexlinger, based in Austria for further questions erich@everspring.net (om nån är intresserad)

Att priset var så högt på dom senare var lite en överaskning eftersom den första prisindikationen var i storleksordningen 1200-1400:- sek per kw/h och då hade det inte varit nån tvekan om att min clio skulle konverterats, men som det ser ut för närvarande kommer den vara saft beroende ett tag till.

Apropå Saft enligt den här sidan http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/8679/battery.html så är inte ett saft lipoly vara så fasligt dyrt dessutom inbyggd bms men jag hittar inget VL det närmaste är vle 11 84 ska kolla närmare på detta
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2007-02-21 20:19:57    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Zebra ca35000:- 1966:-sek per kw/h


men dom verkar ju vara jobbiga att hantera rent praktiskt: deras arbetstemperatur är minst 270 grader C Surprised och för att hålla temperaturen uppe dras 14% av kapaciteten per dygn och det tar 24 timmar att värma upp dem från kallt. Så om man använder bilen var tredje dag kommer dom att dra mycket emellan.
Men prismässigt ligger dom bra till verkar det som när man jämför.

Citat:
http://www.mpoweruk.com/zebra.htm

Characteristics
High power, high capacity cells suitable for electric traction applications.

High Temperature Battery operating at over 270°C

Sodium Nickel Chloride (NaNCl) chemistry giving a nominal operation cell voltage of 2.58 Volts

Advantages
High energy density (5 times higher than Lead acid)

Large cells (up to 500Ah) possible

Cycle life better than 1000 cycles

Tolerant of short circuits

Safer than Sodium Sulfur cells

Typical cell failure is short circuit which does not cause complete failure of the battery.

Low cost materials

Shortcomings
Suitable for large capacity batteries only (> 20KWh)

Limited range of available sizes and capacities. (Large multi-cell blocks)

Only one factory in the world produces these batteries.

High internal resistance

Molten sodium electrode

High operating temperature.

Preheating needed to get battery up to the 270°C operating temperature. (Up to 24 hours from cold)

Uses 14% of its own capacity per day to maintain temperature when not in use.

Thermal management needed

Applications
Traction applications, EVs, HEV, and Railway

Costs
Expensive

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2007-02-21 23:53:21    Rubrik: ThunderSky Svara med citat

Senast jag ficke en prislista från ThunderSky skulle det kosta i runda slängar 50k (exkl. BMS) att ersätta Clions batterier (samma räckvidd) och runt 100k om man ville trycka in batterier motsv. samma vikt som NiCd (=>15-30 mil). Jag har bytt dator, men skall plocka fram prislistan en framöver.

(Är inte ThunderSky representerade i Finland också - eller minns jag fel?)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-02-22 01:25:44    Rubrik: Svara med citat

ThunderSky finland... http://www.fevt.com

Det skulle vara intressant att se den prislistan (ni såg med hutlösa priser jag länkade ovan hoppas jag)

Citat:
om man ville trycka in batterier motsv. samma vikt som NiCd (=>15-30 mil).

större block än 160ah får man inte plats med i original lådorna om man inte utökar med en tredje låda vart nu den ska vara. (200ah blocken med samma mått är inte lämpliga)


Zebra jo värme läckaget är 100watt
Och det kommer som en enhet med bms inbyggd tillsammans med cellerna i en fyrkantig termos
Men som sagt inte aktuellt på en clio


_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2007-03-03 05:14:38    Rubrik: Svara med citat

Hittade Thunder-Sky's kinesiska hemsida: Kanske dom vill exportera billigt om man beställer många? Varför är inte 200ah-blocken lämpliga?

Thunder-Sky använder visst sina batterier i en kinesisk minibuss med 280 km körsträcka per laddning. En modell som heter TS-LCP200AH (litium, 200 Ah)

så här står det om detta batteri:





såg dock att deras 5.5-kilos 200ah-batteri inte fanns kvar på hemsidan längre...?

http://www.thunder-sky.com/products_en.asp
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-03-03 22:15:31    Rubrik: Svara med citat

Orsaken att 200ah inte var lämpligt var för att det inte klarade kontinueligt höga urladdnings strömmar jag kommer inte ihåg hur mycket det klarade kont. men jag reagerade när jag såg det

Men hur som helst nu verkar 200Ah bytt kostym och blivit fysiskt större

förresten jag har hittat 3st till tillverkare i kina 2st lion och 1st nickel metal hydride (dom bryr sig tydligen inte om patent i kina)
ena lion tillverkaren uppgav att bms var inbyggt Very Happy
Jag har skickat mail och förfrågat ytterligare info. samt pris på 100-200 ah block vid batch om 100st till dessa tillverkare.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2007-03-04 19:37:06    Rubrik: Svara med citat

å, vad spännande! Vad betyder BMS?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Laban
Aktiv


Registreringsdatum: 27 juli 2006
Inlägg: 68

InläggPostat: 2007-03-04 19:48:16    Rubrik: Svara med citat

Battery Management System.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-03-04 21:46:51    Rubrik: Svara med citat

Precis som laban redan nämnt är BMS en förkortning för Battery Management System och innebär att man har en elektronikmodul per batteri eller ibland en modul för ett helt system.
Vad den gör är att ständigt övervaka batterispänning, ström, temperatur, och ser till att ingen av dessa går över/under dom satta värdena, om så inträffar larmas laddare eller controller och effekten reduceras eller stängs av.
BMS ser även till att balansera alla block i ett system antingen via "bypass-shunt" eller ett sammanbundet laddsystem BMS´erna emellan.
Typen med bypass-shunt kan bara balansera blocken vid urladdning eller laddning.(ta mindre energi från ett sämre block)
Den andra typen kan aktivt höja spänningen på ett enskilt block
En BMS loggar och lär sig den exakta kapaciteten på ett batteri/system

Sen finns BMS light som heter PCM en förkotning av Protection Circuit Module
den övervakar och larmar precis som BMS men gör inget aktivt förutom att larma

/Henric
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2007-03-13 20:55:11    Rubrik: Svara med citat

Ännu en ny batterimodell på gång att massproduceras inom ett år... Toshiba Super Charge Battery.

Den stora nyheten med detta batteri är att det kan laddas på en minut!

Enligt Toshiba minskar batteriets kapacitet bara 1 procent efter tusen laddningscykler. Fortfarande 80% effektivitet kvar vid -40 grader C. Det ska inte bli så hemskt dyrt (inga siffror här). Trots dess miniformat sägs det vara perfekt för elfordon.

Provbatteriet har en volym på 8.25 cm2 och kapacitet 600 mAh. Eftersom de inte skriver hur många volt batteriet ger så är det ju svårt att beräkna någon motsvarande volym för t.ex. en elbil. Men Li-jon bör väl ha 3.7 Volt spänning.

men 9000 celler fyller en volym på 1.0 x 0.7 x 0.1 meter (hoppas dom tål värmen...) kan(vid 3.7 volt per cell) lagra nästan 20 kwh. Vikten anges ej.

Länk: Toshiba

PS. Kineserna är säkert billigare, men har garanterar fler barnsjukdomar
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-03-13 21:25:58    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Ännu en ny batterimodell på gång att massproduceras inom ett år... Toshiba Super Charge Battery.


Hmmm har för mig att jag läste om detta för runt 2 år sedan i NyTeknik eller nåt och då var det också 1 år till serieproduktion
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2007-03-13 22:00:28    Rubrik: Svara med citat

Så Toshiba vill bara skapa lite uppmärksamhet kring sitt namn.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1232
Ort: Frösön

InläggPostat: 2008-01-20 22:55:39    Rubrik: Svara med citat

Huruvida det bara handlar om uppmärksamhet eller ej vet jag inte men denna artikel väckte i allafall mitt intresse.

http://www.toshiba.co.jp/about/press/2007_12/pr1101.htm

Det verkar som om nutidens människas behov av att ständigt vara i farten, rörlig och samtidigt kontaktbar kan medföra oanade konskvenser för OPEC!
Jag antar att dessa batterier inte i första hand har utarbetats för våra kära elbilar men kommer de på markaden till ett rimligt pris så blir det klart intressant.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.93 sekunder att ladda.