Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


SAAB 93 -58
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
grahnen
Passiv


Registreringsdatum: 02 april 2008
Inlägg: 2

InläggPostat: 2008-04-02 22:18:52    Rubrik: SAAB 93 -58 Svara med citat

Den vore väll perfekt?! att bygga om till elbil? Lätt, extremt strömlinjeformad och lite extra kul design. Har vissa planer framöver. Tänkte behålla växellådan och koppling (vid växling) Skall ha den till och från jobbet ca 5 km enkel. Nöjd om man i värsta fall kan klara ca 1.5 mil på en laddning. Toppfart ca.60 km/h. Någon som har koll på rimligheten i detta med t.ex. en beg. truckmotor och 4-6 vanliga blyabatterier. (snål smålänning) MEN nu kommer den viktigaste fråga: kan detta gå rent lagligt att göra detta?? Bilen är 50 år gammal vilket borde betyda: inga avgaskrav eller krocktester. Måste man ha defroster?? Tacksam för några tipps eller direkt avrådan.


Senast ändrad av grahnen den 2008-06-24 22:42:44, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-04-02 22:54:30    Rubrik: Svara med citat

Borde funka bra att konvertera.
Kolla runt på forumet, nästan all information finns här.
Defroster tror jag man måste ha, jag har använt befintlig "radiator" och monterat ett keramiskt elvärmeelement från en värmefläkt köpt på Jula i den.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-04-03 00:26:21    Rubrik: Svara med citat

NEEJ inte förstöra en SAAB 92, även om det är ett vällovligt
syfte. Har haft ett flertal djungeltrummor, åkte till afrika med en.
Det är klart att det inte är en miljövänlig bil, men kulturhistorisk.
Är den fin? sälj den och köp en clio eller liknande.



Johnny J hur har du monterat elementet i bilen och vilken värmefläkt
har du köpt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-04-03 23:39:24    Rubrik: Svara med citat

Jag använder orginalfläktsystemet, har bara skurit ut ett hål i den vanliga vattenradiatorn och satt ditt keramikelementet...kan lägga upp en bild i min konverteringstråd vid tillfälle.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-04-04 13:07:24    Rubrik: Svara med citat

Jag vill också gärna se din lösning - vilken element från Jula etc - spännande!
Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2008-04-04 17:42:34    Rubrik: Svara med citat

Saxat från wikipedia:
Saab 92. The design was very aerodynamic for its time, and the cW value (drag coefficient) was 0.30 (the same as a Porsche 996 and better than the Ferrari F40).

Gäller första mod. fram till -56 men det borde inte vara så mycket sämre på 58an?

Om den endå inte är i jättefint skick vilket den inte borde vara om du funderar på att konvertera den, så tycker jag att det är en god ide. Troligare att den blir mer välvårdad som elbil om den bara står och rostar.

Att den är veteran gör ju så du slipper den dyra skatten på elbilar(360kr?)

Lycka till!

Länk till cW-värden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficients


Senast ändrad av Hernik den 2008-04-05 10:00:38, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-04-04 17:54:13    Rubrik: Svara med citat

tror jag sett liknande cw värden på Citroen Paddan DS vaddenuhette
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-04-05 11:02:34    Rubrik: Saabs bortgömda konceptbil! Svara med citat

Jag tycker ideen är sanslöst bra - det dräller av äldre saabar - knappast ett ovanligt klassikerfordon så där har jag inga dubier - och då är jag uppvuxen i en familj som originalrenoverat diverse klassiker.

I mina febrigar drömmar skulle jag, om jag haft råd, gjort en originalrenovering, men utan förbränningstekniken - så klart. Exteriört skulle jag adderat (lösa) kjolar på skärmarna bak - som en liten markering. Kanske heltäckande moon-navkapslar med saabloggan pressad i/graverad. (man behöver ju inte förstöra bilen för att man konverterar den - den kan byggas så att den kan återställas)

Sen skulle jag integret eltekniken snyggt - men amp/volt mätare etc från den tiden. Svart frostlackat - givetvis flygpansstuk på kontakter etc. Inspiration från dåtidens racing.

På det skulle jag hitta på en story - om den bortglömda konceptbilen från SAAB - där man löpte hela linan ut - kombinerade avancerad aerodynamik, lättvikt och elteknik. Att det var den (påhittade) storyn som inspirerade till bygget. Varenda fordonstidning skulle skriva om din bil!

Såå läckert och rätt i tiden!! Very Happy

/Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-04-05 11:47:02    Rubrik: Svara med citat

Det är riktigt att det dräller av äldre saabar men
Jag vill inte påstå att det dräller av SAAB92.
Hur många kan du hitta till salu idag?

Sen kan man ju fundera på vad en 92 -58 är
för modell, eftersom 92 slutade tillverkas -56.
-55 kom den första 93:an.
Hur många cylindrar har du???

Men om man gör som du säger, ett snyggt arbete och
möjlighet att återställa så är jag helt med.

Undrar hur mycket batterier man kan lasta i utan att
förstöra vägegenskaperna och hålla sig inom lastgränsen.
man får ju inte så mycket extra lastkapacitet från vikt på
bensinmotor minus elmotor.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-04-06 18:51:22    Rubrik: Svara med citat

Hej Hawk - Jag erkänner villigt mitt övertramp - det dräller INTE av gamla 92or - Sorry Laughing Jag blev lite överentusiastisk där.

Men jag tror man kan göra en snygg konvertering utan att sabba bilen. Jag gillar tanken på en elssaab - det passar bilens sköna och mjuka gång på ganska stora hjul, dess lätthet och aerodynamik - hur konstigt det än skulle vara att höra och möta en helt tyst 92a så tror jag att den ändå skulle kännas helt rätt - på något vis - också., ..eller?

Sen tror jag som du att det kan bli klurigt med batterierna. Det tarvas nog rätt effektiva batterier i relativt liten mängd - typ.

/Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2008-04-07 11:51:13    Rubrik: Svara med citat

Varför inte gjuta av karossen och göra en i kolfiber/glasfiber sandwish. Då kan du dimensonera den efter dina behov vad det gäller lastvikter mm.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2008-04-07 21:08:12    Rubrik: Re: SAAB 92 -58 Svara med citat

grahnen skrev:
Den vore väll perfekt?! att bygga om till elbil? Lätt, extremt strömlinjeformad och lite extra kul design. Har vissa planer framöver. Tänkte behålla växellådan och koppling (vid växling) Skall ha den till och från jobbet ca 5 km enkel. Nöjd om man i värsta fall kan klara ca 1.5 mil på en laddning. Toppfart ca.60 km/h. Någon som har koll på rimligheten i detta med t.ex. en beg. truckmotor och 4-6 vanliga blyabatterier. (snål smålänning) MEN nu kommer den viktigaste fråga: kan detta gå rent lagligt att göra detta?? Bilen är 50 år gammal vilket borde betyda: inga avgaskrav eller krocktester. Måste man ha defroster?? Tacksam för några tipps eller direkt avrådan.


Läs kraven/budgeten igen innan det spårar ur. Det går ju att göra det hur dyrt som helst med kolfiber, dragracing-prestanda och lithium-batterier.
Men det verkar inte vara målet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
grahnen
Passiv


Registreringsdatum: 02 april 2008
Inlägg: 2

InläggPostat: 2008-04-08 05:29:48    Rubrik: Skam så dålig kunskap Svara med citat

Det är förståss en SAAB 93 -58. Hade för mig den hette -92. Detta kanske kan lugna vissa enusiaster. Jo som ni skriven man skulle inte behöva förstöra den så mycket utan möjligheten att originalrenovera skulle finnas. Den är dock i ganska risigt skick och det är inga stora pengar i dessa. Tror t.o.m. värdet skulle öka som elbil. Jag ringde bilprovingen. De var ganska svåra att få tipps av men en viktig sak är att man bör ej överstiga bilens original totalvikt. Jag tycker inte detta borde vara så svårt. Jag tar förståss bort motorn. Vad ska man med avgassystem till? Stötfångarna kanske bort mm. mm. Vad jag kan förstå skulle t. ex. 8 st billiga blybatterier väga ca 145 Kg. Kanske räcker med 4st 100A/h timmars batterier för mitt önskemål om räckvidd på ca 15 km. Borde räcka med motor på 10 Kw. Vad man kan fungera på är om SAABens frihjul är en fördel i nedförsbackar? Rullar då helt fritt. En "vanlig" truckmotor kan väll ändå inte fungera som generator vid motorbroms? Jag tror att man utan problem skulle kunna byta ut oljan i växellådan mot en tunn AFT olja = mindre friktion. Jag vet att det kanske är onödigt med växellådan men så mycket enklare. Bara att montera elmotorn på ingående axeln. Få differentialen och frihjulet på köpet. Frågan är nu om man kan hitta en beg. 48V motor med varvtalsstyrning hyfsat billigt. Någon som har tipps?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
matsv201
intresserad


Registreringsdatum: 25 mars 2008
Inlägg: 33
Ort: Norrköping

InläggPostat: 2008-04-08 10:59:19    Rubrik: Re: SAAB 92 -58 Svara med citat

grahnen skrev:
Den vore väll perfekt?! att bygga om till elbil? Lätt, extremt strömlinjeformad och lite extra kul design. Har vissa planer framöver. Tänkte behålla växellådan och koppling (vid växling) Skall ha den till och från jobbet ca 5 km enkel. Nöjd om man i värsta fall kan klara ca 1.5 mil på en laddning. Toppfart ca.60 km/h. Någon som har koll på rimligheten i detta med t.ex. en beg. truckmotor och 4-6 vanliga blyabatterier. (snål smålänning) MEN nu kommer den viktigaste fråga: kan detta gå rent lagligt att göra detta?? Bilen är 50 år gammal vilket borde betyda: inga avgaskrav eller krocktester. Måste man ha defroster?? Tacksam för några tipps eller direkt avrådan.


När jag hör de där blir jag genast lite orolig över vikten. Nackdelen med SAAB 92:an är att även motorn är väldgt lätt. När du lyfter ur motorn så sparar du bara ett par kg. Vid så korta räckvidder hinner batterierna inte laddas ur på ett bra sätt (10km ~50km/h = 12minuter eller 5C). Har ingen siffra här, men jag skulle nog inte rekomendera att du ladar ur blybatterier snabbare än 2C, helst inte mer än 1,5C.

I praktiken betyder de att du behöver en räckvidd på ca 4 mil för att inte tortera batterierna. (du ska ju trots allt hem med, och ha lite marginal sedan max 70% urladdning). Knappa 20 km räckvid blir dock minimum för att uppfylla både marginal och urladndingskravet.

Räknar moderat på 1,5kwh/mil så kommer vi fram till 3-6kwh. 8 batterier kommer enlgit min beräkning räcka till 2C kravet, men för 1,5C kravet, och lite mer marginal skulle nog 10 batteri krävas.

Viktmässigt är det hela lite otrevligt, men du borde kunna banta ur bilen rätt skapligt. Köra truckmotorn på 60V (2*5konfiguration) trots att de är en 48V motor borde gå utan problem, ger dig desutom lite bättre bett vid startlinjen.

I övrigt tror jag nog bara de är att skruva ihop sakerna att testa. Någt du kanske borde överväga är en temperatursensor på motorn, eftersom den kommer att belastas betydlgit hårdare än vad den är designad för.

Om jag ska va ärlgit skulle jag nog rekomendera dig att cykla om du bara har 5km till jobbet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2008-04-08 20:28:00    Rubrik: Svara med citat

Hittade en annons på blocket som kan hjälpa dig:
http://www.blocket.se/vi/13658611.htm?ca=8_s
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Erik
Gäst





InläggPostat: 2008-04-09 22:51:17    Rubrik: Gör den snabbare! + SAAB 93 fakta Svara med citat

Jag har också funderat på att konvertera en SAAB 2-takt till eldrift! Jag hade tänkt mig lite bättre prestanda, helst komma upp i 110, och ha en räckvidd på 5 mil. Jag har kört en SAAB 96-62 i 18 år och är rätt glad i den modellen. Bilen är toppen, men motorn kändes inte helt miljörätt på slutet. Frihjul har jag i min nya (audi)bil och det sparar en del bränsle.

SAAB 93B-58 är en trevlig modell, sista året med bakkantshängda dörrar, och bakdelen är från SAAB 92, dvs mer strömlinjeformad.
Luftmotståndet är 0,35 för SAAB 93.
Har du bara tänkt köra i 60 km/h så spelar inte strömlinjeformen så stor roll.
Vikten är dock viktig när du har en svag motor.

Jag citerar boken "Hur jag får ut det mesta ur min SAAB" från 1956
SAAB 93 har tomvikt (fulltankad och normalutrustad)
820 kg, tjänstevikt 890 kg.
En del vikt kan du få bort
Tanken rymmer 36 liter och är av blyplätterad stålplåt
Motorn är ganska lätt, jag kan lyfta den själv.
En del annat skrot går bort, som kylare, vattenpump, slangar och som sagt avgasrör.
Troligen över 150 kg sammanlagt

Jag hade tänkt ställa batterierna under baksätet. Viktfördelningen blir förstås annorlunda, men motorrummet är rätt litet.

Växellådan är gjord för en högvarvig tvåtaktare, 3-5000 varv normal gång.
Utväxlingen på växellådan ligger på 1:an 17,2:1, på 2:an 8,5:1 och 3:an 5,2:1.
Vid motorvarvet 1000 r/m går bilen i 22 km/h på 3:ans växel.

Detta kanske är bra bakgrundsinfo för någon som är bättre på elmotorer än jag och kan förstår om växellådan är rätt?
Jag följer utvecklingen av projektet med stort intresse!
Till överst på sidan
Jörgen
Gäst





InläggPostat: 2008-05-23 22:14:37    Rubrik: Svara med citat

http://www.saabhistory.com/2007/12/17/a-1972-saab-96-electric-vehicle/
Till överst på sidan
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 116
Ort: Gävle

InläggPostat: 2008-06-15 00:28:41    Rubrik: Saab 93 eldrift Svara med citat

Kul att se att det finns de som gillar Saabar här, jag har själv en Saab 93 från 59 (sista året med bakhängda dörrar eller som jag hävdar RÄTT hängda då dessa är de lättaste att kliva i och ur) Det byggge som jag skissar på är att ta fjädrar och bromsar/bakaxel från en Saab 95 V4 och skivor fram. Sedan byter jag huvudcylindern till en tvåkrets från en 65-67 som inte har servo. Det kan även bli ett byte till en 4växlad låda. Tanken med detta är att jag skulle kunna utnyttja den högre totalvikten som Saab 95 hade 59-60 i jämförelse med 93an. 95an är nämligen en kombi baserad på 93an och inte på 96an som många tror.
Men vilken elmotor och batterier jag bör välja vet jag inte så där tar jag gärna emot tipps. Jag vill kunna åka ca 70km/h och en 5-6mil. Har funderingar på att montera drag för en kärra med extra batterier och ett elagregat för längre turer. Bilen jag har ska strax in för rostöversyn och den ska se orginal ut men utan doftarom och ljudupplevelse
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
grozzny
intresserad


Registreringsdatum: 15 januari 2008
Inlägg: 29
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-06-16 10:00:40    Rubrik: Svara med citat

Hej,

Själv är jag inne på hundkojor, här är en länk med en enkel elbilskonvertering på en hundkoja. Ingen guide men några bilder iaf.

http://www.hundkoja.com/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=4714&p=21274&hilit=elbil#p21274
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
nybörjare
Gäst





InläggPostat: 2008-07-16 12:20:38    Rubrik: Saab 95 Svara med citat

för ett par år sedan så såg jag en annons på blocket på en Saab 95 som var ombyggd för eldrift och i trafik så det finns folk som fixat detta och fått det att fumka, hur bra det fukade vet man ju förståss inte.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.