Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elbilsprojektet!
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2008-12-13 07:48:22    Rubrik: Svara med citat

Det går nog att ha 12 volts batteri men det ska nog vara typ trojanJ150 283mm höga mina dynoeurope H31 är 238 mm höga.
När jag börjar köra är det 156 volt sedan när man kört några mil o är nere i 135volt väntar 20 min
så har det stigit till148volt då har man använt30%.så det går inte använda all kraft som finns på en gång
En testrunda mitten nov 3kg i däcken 29km 30 Ah och när jag börja ladda var det 147,5 volt då hade jag använt35%
och det kostade mig 5.4Kw. Ju kallare det blev med värmaren påslagen desto sämre värden
Jag kan inte använda så många av alla 110Ah c5 fått ställa ner mätaren till 45Ah
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
BrumBjörn
Nyfiken


Registreringsdatum: 08 september 2008
Inlägg: 11
Ort: Göteborg/Björlanda

InläggPostat: 2008-12-14 16:09:17    Rubrik: Svara med citat

Räcker inte självuppvärmninngen i batterierna för att de skall få bättre egenskaper. I så fall borde väl bara första "biten"(hur långt?) av resan ge sämre verkningsgrad för att sedan stiga då batterierna blivit lite varmare (speciellt då boxarna isolerats).

Utveckla gärna tankarna om papperen inför besiktningen. Intresserad vad som krävs...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2008-12-14 19:31:46    Rubrik: Svara med citat

Jag har bara läst vad Bo har skrivit på sin hemsida www.ev-elbil.se och så är ju han generalagent för min motor och
han har också tagit kontakt med netgain. Lite av texten som Greg skrev Regarding CE documentation, I will forward your email to NetGain to find out if they have any information. The CE mark usually is found on finished products. I am not sure if it is required for "components" used to make a finished product. After all NetGain has no control over how you install the motor, what your power source is, what your controller is, etc.
I would recommend that you do some research on the actual regulations that you are told you need to comply with, to see if you actually need this.
You may also find that you could "self certify" your installation.
Document your research on your website so that others in Sweden may get through the bureaucracy easier.
Man vet ju inte om den Svenska "bureaucrazy" tycker samma
Mina batterier blir inget varma när jag har laddat eller förbrukat något.Men när jag hade värmt upp dom över natten
körde en sväng laddade sedan då fick jag i 5Ah mer än jag hade förbrukat .Så laddningen blir sämre när dom är kalla med
Det finns ju separat temperaturgivare har jag sett som kompenserar för kyla till zivanladdaren men då får väl alla batterier ha samma temp
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2009-02-14 18:35:18    Rubrik: Svara med citat

Jag har ju fått lite problem hos bilprovningen i Vara + transportstyrelsen. SFRO ska ha ett möte slutet mars om det här
Under tiden har jag isolerat och lagt in självreglerande värmekabel under batterierna 60w+20w 230volt som gör att tempen stannar på ca 18 grader
Kopplat in en vakuummätare till bromssystemet + voltmätare.Prövar att bygga en dc-dc av en Deltaco 450watts atx till dator
Provkörde med en hårddisk och en 60watts extraljus den drog 6.5amp ger 11.6volt den fungerade bra den ska ju bara vara i nödfall.
Testade med vakuumpumpen och den fungerade med den spänningen.Ska testa mer sedan med all utrustning och utan batteri.





Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1738
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-02-14 19:43:09    Rubrik: Svara med citat

Vad är det Bilprovningen och SFRO bråkar med dig om?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2009-02-14 20:49:12    Rubrik: Svara med citat

Besiktningsmannen i Vara ville ha papper på att bromsarna fungerade med elpumpen från Ford Sverige Jag kan bara ringa till han på onsdagar för han jobbar bara i Vara 1 gång i veckan han hade semester förra veckan Det ligger kvar 1350kr i deras byrålåda än eftersom han inte visste vad han skulle göra han hade aldrig sett något liknande allt fungerade på bilen när vi gjorde testerna Jag ringde till Ford och han tyckte det var ett bra projekt men hade inga tekniska
möjligheter att hjälpa mig typiskt bilprovningen att skicka över problemen till oss sa han Det har kommit mycket frågor till SFRO sista tiden om elbilar och existerande regler är inte anpassande för detta.Fick 4 namn av SFRO som jobbar på transportstyrelsen någon av dom här SKA kunna ge besked Lars Carlhäll, Lars-Åke Gustavsson, Dick Thörn eller Mats Hjälm om fler kontaktar dom så inser dom problemet.SFRO ska ta upp problemet med dom med.Har skrivit meil tiil transportstyrelsen och vill överklaga besiktningsmannens beslut.Om vi ska gå efter hans beslut kommer vi aldrig kunna bygga en äkta miljöbil som drivs med vind o vattenkraft och det kommer jag att skriva på min hemsida.Har ej fått svar på detta.
Ska ringa på onsdag igen till Vara.Man kanske ska namge han som elbilshataren på hemsidan men då kommer min bil aldrig gå igenom.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1738
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-02-14 21:45:30    Rubrik: Svara med citat

Det var märkligt vad vissa måste komplicera saker!

Min besiktningsman testade bromsarna som vanligt i den rullande vägen och såg att det var en elektrisk vakuumpump istället för insugsvakuum, klart, inga problem!

Det var ju en som gjorde reg-besiktningen och han fick inte göra den vanliga besiktningen, så en annan tog över och han tackade(!!) mig för att han fick köra en bit.
Han kollade inget för att reg-besiktningsmannen sa att allt var ok.

Är det nån småstadspolitik att de måste vara paragrafryttare?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 118
Ort: Gävle

InläggPostat: 2009-03-20 21:38:59    Rubrik: Svara med citat

Varför komplicera det med en vakumpump? Jag är själv sugen på att bygga om min Saab 93 och montera bromsar från en Saab 95 -67 med skivor fram, trummor bak och huvudcylinder UTAN vakumservo. De har en totalvikt på 1540 kg. så bromsarna räcker utan att bli för tungtrampade.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2009-03-20 23:00:46    Rubrik: Svara med citat

Bilen är bromstestad med vakuum när den blev inregistrerad i Sverige.
Jo det underlättar om bilen är byggd före 1973 tror jag det var
Pratade med en kille på transportstyrelsen om min bil och han kollade upp
vad som gällde. Han tyckte att jag skulle överklaga besiktningsmannen beslut.
Lämnade in en överklagan och fick svar nu i veckan.
Handläggningstiden på mitt ärende beräknas ta 6-7 veckor
Har fått ett namn och telefonnummer och ska ringa och prata med handläggaren
nu på måndag. Har kontakt med SFRO och de har haft möte om elbilarna.
Dom kan troligtvis ta hand om ombyggda bilar. Men då måste man få någon typ
av individuell dispens med datum o underskrift från transportsstyrelsen enligt SFRO
Då hamnar det som ombyggt fordon
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2009-04-07 20:16:33    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag fått tillbaka min överklagan från transportstyrelsen.
De har släppt kravet på EMC och skickat tillbaka ärendet till bilprovningen
där det måste dokumenteras så att inte bromsarna har försämrats.
Vägverket återremitterar ärendet till Bilprovningen som ska vidta erforderliga åtgärder med anledning av detta beslut
Jag gjorde ett eget bromstest o la upp det på hemsidan så där kan bilprovningen kolla resultatet.
Vem vet brevet till Andreas Carlgren miljödepartementet kanske hjälpte om
min förbjudna elbil.
Var med på en helsida i den lokala tidningen om besiktningstrasslet med min elbil.
Så nu vet jag inte riktigt vad som kommer att hända
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gäst






InläggPostat: 2009-04-08 19:33:15    Rubrik: Svara med citat

Tror tyvärr att du valt fel batterityp. Efter 20 års tröskande med
blybatterier kan jag endast rekomendera 2 voltsceller, s.k. truckbatterier.
Övriga, oberoende av fabrikat håller max 1-1,5 år om man vill
använda batterierna fullt ut. 12 Volt är klart sämst, om du klarar dom i ett
halvår så är det en bonus. 6 volt är något bättre än 8 volt.
Truckbatterierna håller i ca 5 år oberoende av behandling.
De är tyngre och ca 2 ggr dyrare än 6 voltarna.
Annars är det litiumbatterier från Thunder sky jag kan rekomendera.
Efter 1 års användning har de lyft elbilskörningen till nya dimensioner
Till överst på sidan
Gäst






InläggPostat: 2009-04-09 16:09:51    Rubrik: Svara med citat

Det kommer att bli lithium i framtiden med ett gruppköp förhoppningsvis
Problemet är väl att min kunskap när det gäller lithium och BMS o laddare
inte är så bra så där behöver jag lära mig lite hur det fungerar
Men först måste jag få igenom bilen i bilprovningen.Ett problem i taget.
Har kontaktat bilprovningen i Vara igen och ska faxa över transportstyrelsens beslut
Så får vi diskutera de förändringar som jag har gjort
Har haft kontakt med dynoeurope och ifrågasatt deras 110Ah c5 efterssom jag endast
får ut hälften av det på 5 timmar.
För min del var det utmaningen som var drivande att kunna bygga en elbil i mitt
garage och utan utbildning när inte ens bilindustrin hade klarat av det
Till överst på sidan
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-04-12 17:37:19    Rubrik: Re: elbilsprojektet! Svara med citat

Lenny skrev:
Var kan man köpa dom dioderna?


Ja, de har ju tyvärr inte riktigt slagit igenom än om man säger så. Audi har LED-helljus i de senaste modellerna, men frågan är ju om man kan montera dessa Audi-lyktor i en annan bil.

Extraljus (eller vad det nu är) finns exempelvis här:
http://www.mobilesafety.net/crv/crviis.dll?mtd=products&part=XVI-XIL-2120
Vet inte om de är godkända som helljus i Sverige.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-04-12 22:25:05    Rubrik: Svara med citat


6.000:- spänn 19 galen
men 4320 lumen är ju en hel del, typ många stearinljus,

Om man vill ha kraftiga dioder till vettigare priser kolla här.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11809
740 lm för 150-200:- typ samma krut för en tusenlapp.
men sen får man ju pula med lite fler prylar så klart
kylare drivare osv.

En H4 lampa 100W ger ca 2.000 lm

Det finns en del billampor på sidan oxå
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2009-05-26 21:38:32    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag mailat till naturvårdsverket och miljödepartementet om min stoppade elbil
Sedan även till informationschefen på bilprovningen om deras stöd till oljeindustrin
i stället för att göra om gamla bilar till miljövänligare elbilar och deras oförmåga att hjälpa till.
Och även till transportstyrelsen om bilprovningens inkompetens eller ovilja att göra ett enkelt test. Jag tyckte att man lika gärna kunde lägga ner den nuvarande regbesiktningen
I nuvarande form om deras kunskap endast är att samla in dokument som andra utfört.
Efter några dagar ringde det en Anders från bilprovningen i Vällingby.
Kände tydligen höjdarna på transportstyrelsen och de hade tydligen pratat om min bil o han pratade om intyg från transportstyrelsen och paragrafer och ombyggt fordon.
Ringde till transportstyrelsen om intyg men han tyckte jag skulle göra ett bromsprov på
http://vti.se och lite andra ställen.
Nu visste jag inte vad jag skulle göra med alla paragrafer o intyg hit o dit.
Ringde till Uno Germsjö på SFRO som jag har haft kontakt med länge.
Han hade en ledig tid 25 maj
Bogserade bilen till Trollhättan och gjorde ett bromstest som lyckades med knapp marginal
Mina däck 165 13 med 3 kg tryck kanade på asfalten men vi fick 0.74 i G testet minimum är
0.7. Sänk trycket och bredare däck om ni får göra ett liknande test
Nu ska de gå igenom mina papper sedan ska jag skicka in dokumentet till bilprovningen så får vi se vad som händer för jag vet inte om de godkänner detta test.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2009-07-31 19:30:16    Rubrik: Svara med citat

Jag skickade mina bromsprovspapper till Vara med telefonnummer och bad de skulle ringa till mig vilket de aldrig gjorde så jag fick med stora svårigheter till slut tag i besiktningsmannen.
Han sa att jag behövde dispens för att använda intyget. Pratade även med bilprovningens support o han sa att jag skulle besiktiga o sedan överklaga beslutet. Skickade in bromsprovet
till transportstyrelsen och blev sedan uppringd av Lars-Åke på transportstyrelsen.
Vi pratade länge och han tyckte att testet var mycket bra. Förstod inte varför det behövdes någon dispens för det intyget. Han skulle ringa upp de ansvariga i Vara och även någon chef på bilprovningen. Efter några dagar dök det upp ett intyg att bromsprovet från SFRO var ok.
Besiktigade i går i Skövde i stället med blanka papper så efter 7månaders trassel är det klart.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-07-31 20:42:03    Rubrik: Svara med citat

Grattis!!
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-08-01 00:20:24    Rubrik: Svara med citat

Tur att det är så enkelt att besiktiga en elbil Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-08-01 00:32:40    Rubrik: Svara med citat

Very Happy Härligt! Nu kan väl ändå inget stoppa dig längre!?[/img]
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2009-08-06 21:07:54    Rubrik: Svara med citat

Gratttis !! 2 i mängder till väl genomfört arbete med elbilen.
Synd med denna byråkrati. Väntar fortfarande med svar från transportstyrelsen.

Hälsningar Lennart
_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.