Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elbilsprojektet!
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2008-09-02 21:24:51    Rubrik: Elbilsprojektet Svara med citat

Det är bara laddaren kvar bredvid pumpen. När jag testade vacuumpumpen och reläet som styr den lät reläet som ett
smatterband några gånger innan den brände.Jag fick sätta dit en kondensator efter switchen så nu fungerar det bra. Skulle kanske satt slangen till switchen i vacuumtanken i stället.Kopplat fläkten o termostaten till bakre batterilådorna fläkten går även när jag laddar. Svetsat fäste som jag ska fäste en skyddsplåt under motorn. Ska även sätta en isolerad låda runt pumpen för den väsnas ganska mycket tycker jag.



Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gäst






InläggPostat: 2008-09-03 16:09:56    Rubrik: Svara med citat

Hur mycket har allt kostat?
Är det avancerat att bygga?
Till överst på sidan
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2008-09-12 18:13:23    Rubrik: Svara med citat

Det hamnade lite över 65 tusen än så länge +bil så det blev väl lite mer
än vad jag hade tänkt mig men det är det väl värt om det fungerar
Så svårt har det väl inte varit. Svetskunskap och lokal behövs och det andra finns ju
på Internet.Skickade ett mejl och frågad hur mycket hp min motor klarade
Volts * Amps /756 = HPe (e=electrical)
RPMS * ft lbs / 5252 = HPm (m=mechanical)

The formulas do not really do justice to the power these motors produce. In terms of what the motors are equivalent to in ICE engines, I would say the following:

TransWarP 7 200 HP
ImPulse 9 250 HP
WarP 9 350 HP
WarP 11 500 HP

Of course these are based upon experiences with Zilla controllers... Wink (400V battery pack & 2000 Amps of battery power)
Så det kan ju bli en ganska ettrig liten lastbil i framtiden
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
speed295
Nyfiken


Registreringsdatum: 03 september 2008
Inlägg: 5

InläggPostat: 2008-09-12 23:07:08    Rubrik: Svara med citat

Ska du ta hem något mer från usa snart ?
Är sugen på motor och kontroller + lite lull lull

Samfrakt? Question
_________________
Bensinen är på tok för billig höj den till 300 så blir det nog fart på elbilstillverkning Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2008-09-21 16:08:21    Rubrik: Svara med citat

Inte i nuläget men vi får se längre fram vad som händer.Har hämtat mina batterier och laddare 370kg frän http://www.etpab.se/ så nu blir det kabeldragning.Kollade föresten med en tångampermeter halvljus torkare
2ans hastighet fläkt kontaktorn drar tillsammans 23amp när pumpen går blir det 29amp.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2008-09-23 21:05:05    Rubrik: Svara med citat

Isolerade den främre lådan med liggunderlag. Lastade i batterierna och drog kablarna i helgen och det var inga problem med fjädringen Den klarar säkert 150kg mer för prylar i bak.
Kopplade ihop laddaren igår och startade den Väldigt spännande idag
när första testet skulle bli.Lät som en stor symaskin när jag smög iväg
Körde ca 2mil i lugnt tempo på 3an testade och drog på lite och la in 4an fick upp den i 100 .Det kommer att bli mera tester senare och får väl besiktiga den snart.Skulle vilja ha en varvräknare vet ni något som man kan koppla på axeln.



Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
El Dottore
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 juni 2006
Inlägg: 170
Ort: Linköping

InläggPostat: 2008-09-23 21:10:41    Rubrik: Svara med citat

Grattis så långt!
_________________
Eld i baken
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
riksost
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 augusti 2007
Inlägg: 193
Ort: Torslanda

InläggPostat: 2008-09-24 13:45:13    Rubrik: Svara med citat

Om nu torkarna drar så himla massa ström, glöm då inte att köra rutorna med nanomedel typ Reinex. Det finns kopia på Biltema som funkar bra. Man behöver alltså nästan aldrig dra på torkarna när man har medlet på rutan.
Sen kanske man ska hitta någon bra imspray eller medel för insidan av rutan för att spara på defrosterfläkt/värme.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2008-09-25 18:07:18    Rubrik: Svara med citat

Stort grattis! Very Happy Härligt o se! Jag tror fortfarande att framtiden ligger hos er konverterare. Hos bilfabrikanterna är det alltjämt (15 år nu) MYCKET snack men lite verkstad (de är alla ändå rädda för ketschupeffekten).
Alltså! om någon drömmer om elbil. Bygg en! Eller anlita någon att bygga!
Välkommen också till oss EV-ägare!
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
BrumBjörn
Nyfiken


Registreringsdatum: 08 september 2008
Inlägg: 11
Ort: Göteborg/Björlanda

InläggPostat: 2008-09-25 20:05:03    Rubrik: Svara med citat

Grattis!!

Ditt bygge är ett riktigt skolexempel som verkligen är inspirerande.

Hur tänker du använda bilen? Hur länge tror/hoppas du att batterierna håller?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2008-09-25 21:05:52    Rubrik: Svara med citat

Tackar Det har varit ett väldigt roligt projekt framför allt att den fungerade så bra
Det är riktigt roligt att köra omkring på landsbygden fast den är ju inte besiktigad än.Det enda som har hänt var att jag brände ett relä som styr värmaren nu ska jag montera ett kraftigare
.Jag tänkte använda den både i jobbet (fixar försäkringsskador i hus) och privat åka till staden 7km o handla tex Det är faktiskt mycket plats kvar i bak .Det kommer säkert att bli mera bilåkande tror jag. Laddningen går ganska fort tycker jag 2900watt Batterierna är ju svårt att veta men hoppas 3-4år sedan kanske lithium.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-09-26 18:34:15    Rubrik: Svara med citat

Kul att det funkar så bra!

Jag har precis råkat ut samma problem som du, ett av värmereläerna brände när jag testade värmaren.


Det skall klara 16A, men det verkar inte räcka.
Vad har du för relä?

Mvh

Johnny
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2008-09-26 21:19:46    Rubrik: Svara med citat

jag har ett relä som jag ska testa imorgon från http://www.kjell.com/
som är på 70 amp det borde fungera (tror jag)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-09-26 21:40:21    Rubrik: Svara med citat

ja de va rejält stora stift o allt

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=36113&path=
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-09-26 23:00:03    Rubrik: Svara med citat

Ja, de verkar bra, åker nog och köper 2 styck sådana.
Men lite skumt är det, värmaren är bara avsäkrad med en bilsäkring på 10A, man tycker ju att den skulle gå innan reläet...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-09-27 20:27:19    Rubrik: Svara med citat

Vidare diskussioner om relän och deras strömtålighet är flyttad
Hit: http://elbil.forum24.se/elbil-about1249.html
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2008-09-30 15:58:58    Rubrik: Zivanladdare Svara med citat

Vad kostar en 144V NG3 laddare ifrån Zivan???

Gissar att jag också kommer att få köpa en sådan..
Till överst på sidan
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2008-10-02 21:13:12    Rubrik: Svara med citat

Den kostade mig 10500 med moms.Har inte kört på ett tag nu men har fixat stereon o monterat skyddsplåten under motorn

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
BrumBjörn
Nyfiken


Registreringsdatum: 08 september 2008
Inlägg: 11
Ort: Göteborg/Björlanda

InläggPostat: 2008-12-12 18:37:24    Rubrik: Svara med citat

Hur går det med bygget?

Med besiktning t.ex., blev bilen som du tänkt?

(Nyfiken)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2008-12-12 23:44:17    Rubrik: Svara med citat

Nja kan man väl säga 1 batteri gick sönder eller var sönder (kollade inte när dom var nya) hade endast 10volt i så jag fick vänta 2 veckor på ett nytt. Glömde ett motstånd så jag brände LCD panelen på mätaren men dom skickade en ny till mig http://www.brucesherrydesigns.com/
När det gäller besiktningen så finns det ingen registreringsbesiktning i staden så jag måste ta mig till Vara men dom har ingen tid förrän Jan
Bilen väger 1400kg delat på 700+700 bra balans
Är i kontakt med www.go-ev.com dom ska försöka fixa CE papper på sina netgain motorer.(Dom har länkat mitt bygge där)Har även
kollat vad som gäller i Storbritannien med Greg som är generalagent där http://www.evalbum.com/1319 o det verkar inte vara några
större problem med besiktningar där
Jag har fått lite papper av Curtis instrument.Bilen fungera väldigt bra men det är ju det här med kylan
och blybatterier dom kroknar för fort nu (5 grader i garaget) och när jag kör med värmaren i bilen 6amp kommer jag ca 3 mil nu.
Har börjat att isolera utrymmet i bak och ska isolera lådorna bättre o kollar upp frostvakter som man ev kan ha under batterierna hos
www.jula.se . Hittade en superisolering hos http://butik.wiedland.se/ men mailade med statens provningsanstallt o dom var lite
tveksamma till det så jag fick lite pdf-filer från danska tester och värdena är inte lika bra som wiedland skriver .När det gäller batterivalet
är jag lite tveksam ännu om 12 volts batterier är rätta valet här i Sverige dom är för låga för att avge tillräckligt med amp när det är kallt misstänker jag
Skulle nog kanske satsat på dom lite högre 8 eller 6 voltarna.Läste att man bara har 65% vid 0 grader.
Det finns ju alla möjligheter i bak sedan
Först besiktning så får vi se vad som händer den fungerar bra i alla fall
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.