Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hur testar man status på batteriet. (Defekt cell)
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
PAF
intresserad


Registreringsdatum: 26 maj 2019
Inlägg: 21
Ort: Lerum

InläggPostat: 2019-05-30 16:59:06    Rubrik: Hur testar man status på batteriet. (Defekt cell) Svara med citat

Ny ägare (mindre än en vecka) av Nissan e-NV200 Evalia och tycker att batteriet uppför sig lite oberäkneligt. Vårt exemplar är en demobil som köpts av en bilfirma och inte används speciellt mycket. Den är från 2017 men har bara gått 700mil.

Har laddat upp den till 100% några dagar nu för att försöka motionera batteriet... tanken är att försöka bara ladda till 80% normalt.

Har LeafSpy och försöker förstå vad som är viktigt att läsa av för att tolka batteristatus.

Tänkte göra en provkörning där jag kör från 100% ner till så lågt jag vågar för att se hur långt jag kommer. Försöka jämföra med uppgiven laddeffekt och förbrukning. Vad borde jag hålla koll på för att avgöra ifall allt är ok eller ifall batteriet är skadat?

Gjort några skärmdumpar från LeafPro ifall det kan vara upplysande.

Kan den lägre stapeln vid cell60 vara ett problem?


Vad skall man hålla utkik på här?


_________________
Nissan eNV-200 Evalia 2017 - (Köpt 201905 med 700 mil på mätaren)


Senast ändrad av PAF den 2019-07-28 11:31:11, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3152
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-05-30 17:31:54    Rubrik: Svara med citat

Du behöver nog byta en cell där ja....
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
PAF
intresserad


Registreringsdatum: 26 maj 2019
Inlägg: 21
Ort: Lerum

InläggPostat: 2019-06-01 22:38:55    Rubrik: Byte cell Svara med citat

Ok, Är det något du vet eller gissar?
Jag misstänker också att det spelar roll för räckvidden. Det känns som att helt plötsligt så försvinner massa laddning. Jag har också låga kWh/km utan att komma den sträckan jag förbäntat mig med 100% laddning.

Jag läste också på forumet att ett trött 12v batteri kunde påverka både räckvidd och beräkning av räckvidd. Får leta och redigera in länk.

Tänkte kolla med Nissan också ifall de kan analysera batteriet och ifall det är möjligt att göra något åt cell60...
_________________
Nissan eNV-200 Evalia 2017 - (Köpt 201905 med 700 mil på mätaren)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1246
Ort: Frösön

InläggPostat: 2019-06-01 22:53:04    Rubrik: Svara med citat

Det eviga problemet med elbilar som inte används... Sad

Hur ser det ut med batteristatus vid låga SOC? Det du antagligen behöver göra är att
1:
Köra med bilen och ladda fullt samt köra tills den nästan stannar flera gånger.
2:
Ladda till 100%, köra ur 5%, ladda fullt igen och låta den stå fulladdad ca 5 timmar.
3:
Köra ur batteriet till ca 8% (leafspy) och låta bilen stå i ca 5 timmar. Ladda 100
Håll koll på batteriet med leafspy och låt den inte gå under 5%

Efter detta kan du se hur batteriet ser ut igen och förhoppningsvis så har du fått tillbaka det mesta av den droppade cellen, om inte så blir det reklamation... Sad
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1599

InläggPostat: 2019-06-02 07:55:12    Rubrik: Svara med citat

Bilens symtom tyder på att cellen är dålig. Testa ovanstående, men tror ej det kommer hjälpa så mycket. Enl Nissans service handbok så ska cellspänningen vara precis under 3,712 (tror jag det var) när man mäter. Den är inlagt i leafspy, så när du står i park läge med cellnivå under 3,712 så rapporterar leafspy de svaga cellerna.



_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2019-06-02 10:57:40    Rubrik: Svara med citat

Paff,

Här litet info om batteriet i Nissan Leaf 24 kWh. Det är samma batteri i Nissan e-NV200 med 24 kWh.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/file/n5015723/NissanLeafNV200-24kWh.jpg

Det sitter alltså 48 st seriekopplade moduler i farkosten.

Jag skulle vilja föreslå att du direkt går till Nissan-handlaren där du köpt bilen och klagar på detta. De mäter då upp batteriet och bör även de hitta skadad pouchcell. Annars kanske de kommer att säga att det är du som skadat batteriet med experimenterandet med laddcyklerna, som föreslås ovan.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3152
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-06-02 12:01:30    Rubrik: Re: Byte cell Svara med citat

PAF skrev:
Ok, Är det något du vet eller gissar?


Gissar alltid, söker aldrig och har allmänt dålig koll :')

http://www.elbil.forum24.se/elbil-about8686.html
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
PAF
intresserad


Registreringsdatum: 26 maj 2019
Inlägg: 21
Ort: Lerum

InläggPostat: 2019-06-02 13:41:32    Rubrik: Re: Byte cell Svara med citat

Henke2 skrev:
PAF skrev:
Ok, Är det något du vet eller gissar?


Gissar alltid, söker aldrig och har allmänt dålig koll :')

http://www.elbil.forum24.se/elbil-about8686.html


😀👍
_________________
Nissan eNV-200 Evalia 2017 - (Köpt 201905 med 700 mil på mätaren)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2019-06-02 20:31:16    Rubrik: Svara med citat

Testa Lators knep funkar inte det så se till att de fixar batteriet på garanti, du har ju precis köpt bilen.

Bilen ska bete sig förutsägbart om du tittar på räckvidd i LeafSpy, gissometern i bilen ger jag i te mycket för.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
PAF
intresserad


Registreringsdatum: 26 maj 2019
Inlägg: 21
Ort: Lerum

InläggPostat: 2019-06-02 21:47:37    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:

Jag skulle vilja föreslå att du direkt går till Nissan-handlaren där du köpt bilen och klagar på detta. De mäter då upp batteriet och bör även de hitta skadad pouchcell. Annars kanske de kommer att säga att det är du som skadat batteriet med experimenterandet med laddcyklerna, som föreslås ovan.

God tanke! Har faktiskt skärmdump från LeafSpy från dagen jag köpte den. Men då visste jag inte att det kunde innebära ett så stort problem. Men kan bevisa att jag inte orsakat felet.

Har inte köpt det hos en Nissanhandlare utan hos en annan bilhandlare. Tänkte kontakta en Nissanhandkare nära mig och be dem kolla batteriet. Det är dags för årlig service ändå. Känns vettigt för att behålla batterigarantien.

Hoppas att det är ett garantiärende så att jag slipper bråka med bilfirman. Vill ju inte lämna tillbaka bilen eftersom jag trivs med den. Men det hade varit gott att komma 12-14mil istället för 8-10 mil som jag kommer idag.
_________________
Nissan eNV-200 Evalia 2017 - (Köpt 201905 med 700 mil på mätaren)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
PAF
intresserad


Registreringsdatum: 26 maj 2019
Inlägg: 21
Ort: Lerum

InläggPostat: 2019-06-02 21:54:38    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Testa Lators knep funkar inte det så se till att de fixar batteriet på garanti, du har ju precis köpt bilen.

Bilen ska bete sig förutsägbart om du tittar på räckvidd i LeafSpy, gissometern i bilen ger jag i te mycket för.


Har märkt att den är lite oberäknelig... men både den och LesfSpy visar ett konsekvent minskande av batterinivå ner till ca 50%/10kWh sedan tycker jag att laddningen tappas väldigt snabbt. Men har inte riktigt hunnit utvärdera eftersom det inte är min utan fruns.
_________________
Nissan eNV-200 Evalia 2017 - (Köpt 201905 med 700 mil på mätaren)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
PAF
intresserad


Registreringsdatum: 26 maj 2019
Inlägg: 21
Ort: Lerum

InläggPostat: 2019-06-03 21:07:37    Rubrik: Svara med citat

Lator skrev:
Det eviga problemet med elbilar som inte används... Sad

Hur ser det ut med batteristatus vid låga SOC? Det du antagligen behöver göra är att
1:
Köra med bilen och ladda fullt samt köra tills den nästan stannar flera gånger.
2:
Ladda till 100%, köra ur 5%, ladda fullt igen och låta den stå fulladdad ca 5 timmar.
3:
Köra ur batteriet till ca 8% (leafspy) och låta bilen stå i ca 5 timmar. Ladda 100
Håll koll på batteriet med leafspy och låt den inte gå under 5%

Efter detta kan du se hur batteriet ser ut igen och förhoppningsvis så har du fått tillbaka det mesta av den droppade cellen, om inte så blir det reklamation... Sad


Talade med Nissanverkstaden och de tyckte jag skulle köra slut batteriet nära helt och sedan ladda 100% minst tre gånger och om det inte blev bättre skulle de kunna ta sig en titt och bedöma om det kan vara garantiåtgärd. Det är ändå så de gör på verkstaden.

Är ju inte den som använder bilen mest. Men idag fick jag frun att inte ladda bilen under dagen och jag körde en del nu i kväll tills det bara var 2,5% kvar. Skall laddas nu i 10,5 timmar så någon timme fulladdad hinner den vara innan skolrundan.

Skall försöka följa dina anvisningar efter att jag dragit ur batteriet 3ggr.




_________________
Nissan eNV-200 Evalia 2017 - (Köpt 201905 med 700 mil på mätaren)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1599

InläggPostat: 2019-06-03 21:23:51    Rubrik: Svara med citat

Oj! Den sista bilden visar att cellen är riktigt illa däran.
Gissar på ~20% längre räckvidd om den byts ut.
Tror inte den kommer friskna till tyvärr.
Konstigt att inte bilen skickar felkoder, har du den leafspy versionen som kan läsa felkoder?
Blir spännande, keep us posted!
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
PAF
intresserad


Registreringsdatum: 26 maj 2019
Inlägg: 21
Ort: Lerum

InläggPostat: 2019-06-04 09:05:29    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Oj! Den sista bilden visar att cellen är riktigt illa däran.
Gissar på ~20% längre räckvidd om den byts ut.
Tror inte den kommer friskna till tyvärr.
Konstigt att inte bilen skickar felkoder, har du den leafspy versionen som kan läsa felkoder?
Blir spännande, keep us posted!


Skall absolut hålla tråden öppen tills allt är löst på ena eller andra sättet. Uppskattar verkligen er hjälp att förstå hur systemen fungerar. Gillar ju inte att det är fel på batteriet men det är intressant att felsöka! Det är ju först när något inte fungerar som det är lättare att förstå hur saker skall fungera.

Vet inte om jag har ”rätt” LeafSpy...
Har LeafSpy Pro version 1.7.38 för iOS 12.1.4.

Finns Debug under Settings... där man kan välja Enable, Test Mode och Trace ELM

Kollade nu i morse och första urladdningen verkade inte ge någon större skillnad. Visade ungefär samma som när den varit fullladad förrut.

Finns det någon annan information man borde spara än de här två sidorna?[/img]
_________________
Nissan eNV-200 Evalia 2017 - (Köpt 201905 med 700 mil på mätaren)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1599

InläggPostat: 2019-06-04 17:09:25    Rubrik: Svara med citat

Här är en annan tråd med batteriproblem Nv200
http://elbil.forum24.se/elbil-about8686.html

Annars finns det servicemanual på nätet och leafspy pro där man kan läsa av felkoder som i tråden ovan
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
PAF
intresserad


Registreringsdatum: 26 maj 2019
Inlägg: 21
Ort: Lerum

InläggPostat: 2019-06-06 07:07:21    Rubrik: Svara med citat

Har kört slut och laddat upp bilen två gånger till. Det blir bättre men känns inte som att cell60 har lust att vara en av de andra...

















Igår hann jag inte riktigt ladda ur lika mycket trots extrasväng...
_________________
Nissan eNV-200 Evalia 2017 - (Köpt 201905 med 700 mil på mätaren)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1246
Ort: Frösön

InläggPostat: 2019-06-07 21:08:24    Rubrik: Svara med citat

Har du låtit bilen stå oladdad några timmar än?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
PAF
intresserad


Registreringsdatum: 26 maj 2019
Inlägg: 21
Ort: Lerum

InläggPostat: 2019-06-08 14:29:19    Rubrik: Svara med citat

Det är rackarns svårt att få till laddcyklerna. Men idag har kört en gång från 100% ned till 0%... LeafSpy lurades lite så fick putta bilen sista bilen till laddstolpen. Nu står den och laddar.

Skall åka och hämta bilen om ett tag. Räknar med att jag då kör ut ca 5% på att komma hem. Laddar upp den till 100% igen (borde man stå med bilen igång när den laddar för att få det att gå extra långsamt?)

I morgon köra till 8% och låta stå i ca 5 timmar genom att sätta laddtimern.




Nissan appen och LeafSpy verkar vara överens om att jag kom 95km och att jag förbrukat 13,5-15 kWh.



Startade med 20,1 kWh enligt LeafSpy
_________________
Nissan eNV-200 Evalia 2017 - (Köpt 201905 med 700 mil på mätaren)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
PAF
intresserad


Registreringsdatum: 26 maj 2019
Inlägg: 21
Ort: Lerum

InläggPostat: 2019-06-08 15:01:42    Rubrik: Svara med citat









Skärmdumpar från laddat till urladdat.
_________________
Nissan eNV-200 Evalia 2017 - (Köpt 201905 med 700 mil på mätaren)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1599

InläggPostat: 2019-06-08 20:39:22    Rubrik: Svara med citat

Ingen mening med ytterligare tester, boka tid för battericellbyte på garantin är mitt tips. Cellen är riktigt sjuk. Ser ut som du saknar ca 25% batterikapacitet pga den sjuka cellen.
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.29 sekunder att ladda.