Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


AC-ombyggnad

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Janne
Nyfiken


Registreringsdatum: 23 mars 2008
Inlägg: 6
Ort: Ekerö

InläggPostat: 2008-03-23 16:34:48    Rubrik: AC-ombyggnad Svara med citat

Hej alla entusiaster. Intressant forum.

Håller på med ett litet elbilsprojekt. Blev akut eftersom min son behövde ett projektarbete i gymnasiet, och vi föreslog konvertering av en bil till eldrift. Huvudsakligen är det ju att skriva om vad man ska tänka på och sådant, och då hämtas mycket matnyttigt ur denna hemsida.
Men han har även satt verktygen i en Mazda 121 -88, och den har nu inte längre någon bensinmotor. Ganska bra lastförmåga tror jag, 370 kg på tjänstevikt 840 kg.

Mål 1 är att den i princip ska gå att köra med el, återmata vid bromsning osv. Körsträckan behöver dock inte vara lång just nu.
Jag jobbar med motordrifter i industritillämpningar, har eget företag.
Jag kommer ju då att handleda projektet, men min som ska få göra det mesta själv.
Då tittar man vad man har, och hittar en 4kW 3-fasmotor, 1500 rpm. Till den kommer att köpas en frekvensomriktare 4 kW, 230V. Skulle ju då behöva 250 - 300V batterispänning, men det blir ju för dyrt i läge 1, och den lilla bilen mäktar ju inte heller med den vikten.
Tänker då använda några batterier kopplade 24V, och kanske 5 omvandlare 24 DC -> 230V AC 1000W. Sådana finns det till vettig peng.
Varje omvandlare får en likriktare, som matar kondensatormellanledet i frekvensomriktaren.

Skulle kunna tänka mej att köra med generator i läge 1, och ta det här med batterier i nästa skede.

Växellåda får sitta kvar, anpassningen verkar gå att göra mycket enkelt.
Motorn är ju liten, 10% av original, men vridmomentet kanske är 30% av oroginalmotorn, så man borde kunna köra rätt ok upp till 1500 rpm.
Med 100% överlastkapacitet kanske man har 50% av bensinmotorns vridmoment korta perioder.
När man kör fortare sjunker vridmomentet, men med medvind, nedförsbacke och solen i ryggen kanske man kan komma upp i 60....

Var köpa batterier till bra pris?
Optima är väl vad jag förstår ett batteri som fungerar rätt bra både som startbatteri och traktionsbatteri. Är väl också relativt litet i förhållande till kap?
Vill helst köpa något som även går att använda som startbatteri i någon av de vanliga bilarna, då detta mest får ses som ett provprojekt.

I steg 2 sedan vill jag ha ca 250V batteri, men gärna ganska liten kapacitet för att det inte ska bli för tungt. kanske 40 - 50 Ah.

Goda råd mottages med största tacksamhet.

Vet någon hur fort en bil måste gå att köra för att få kallas bil?
Dvs skulle jag kunna besikta mazdan med 4kW motor, toppfart kanske 40.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-03-23 22:25:16    Rubrik: Svara med citat

Det känns som lite knasigt att köpa 5 frekvensomriktare för 6.000:-
när du kan köpa 22st 12V 20Ah batterier för 7.700:- på biltema.
Då blir det väl lättare om du skall ladda vid motorbroms.
Det är ju inte möjligt när du har frekvensomriktare.
22 st 30Ah för 9.900:- 260-280V motsvarar då ett 24V 330Ah batteri
Då är inte förlusterna i fo medräknade.

Min Clio drar ca 14Ah/mil med 120V batterier
Det skulle motsvara 40/60Ah med dessa batterier

Blyackars kapacitet blir dålig när man tar ut kapaciteten
på kort tid och man bör ta ut max 80% innan laddning.

med lite god vilja kan man då köra 1,5-2,5 mil på en laddning

Sen har jag ingen aning om hur dessa batterier håller om
man belastar dom hårt med många cykler som i en elbil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne
Nyfiken


Registreringsdatum: 23 mars 2008
Inlägg: 6
Ort: Ekerö

InläggPostat: 2008-03-23 23:11:01    Rubrik: Svara med citat

Min tanke med omvandlarna var att en eller två sådana kan alltid vara bra att ha, men iof 5 st tja.....
Det känns lite mer motbjudande att sitta med 20 små blyaccar som man inte direkt har nån användning för.
Och dessa Biltema batterier, är det inte typ startbatteri som inte lämpar sig så bra för många i/ur laddningar?
Sen har du ju helt rätt i att laddningen vid broms blir inte bra, man behöver ju då en omvandlare 300DC -> ca 30DC som kopplas in när frekvensomriktaren vill göra sig av med överskottsenergi via sin normala bromsmotstånds-utgång. Men såna små problem är ju till för att lösas.....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-03-24 08:58:51    Rubrik: Svara med citat

Det känns lite som att du fokuserar på fel saker. att gå från 12V till 230V AC till DC låter helt onödigt. Då är det bättre att göra som hawk föreslår. Hur länge batterierna överlever beror nog mer på hu man behandlar dom än vad det är för batterier.

På växelriktaren 230V syftar du på fas eller huvudspänning?
4kW är det intermetenet eller kontinuerligt? Det låter lite lågt oavsett.

Julle kan nog ge bättre svar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne
Nyfiken


Registreringsdatum: 23 mars 2008
Inlägg: 6
Ort: Ekerö

InläggPostat: 2008-03-24 09:48:46    Rubrik: Svara med citat

Växelriktaren har huvudspänning 230V. 4 kW är det största jag känner till som man normalt kan mata 1-fasigt 230V. Standardpryl = lågt pris.
Motorn ska ju då vara kopplad för 3 * 230V.
4 kW = kontinuerlig effekt. Uppemot det dubbla som mest. Med som sagt, detta är ett prov som jag vet inte kommer att gå att köra fort.

Givetvis är det bäst / enklast med 250 - 300V batteri, men jag tror inte jag kan få med tillräckligt med batteri. Hittar ej vikt på Biltemas batteri t.ex 80-2301 30AH, men om man ser till måtten borde det vara 13-14kg
om man jämför med andra batterier där de angivit vikt.
Det blir uppemot 300kg. Vad står SMF - batteri för?

Återmatning skulle kunna ske med en annan industri-frekvensomriktare som matar en transformator som ger rätt spänning för laddning. Denna frekvensomriktare har då ihopkopplat DC-mellanled med huvudfrekvensomriktaren.
Anledningen till dessa omvägar är att det är grejor jag har, så inga inköp behövs. Det enda jag behöver köpa är omvandlarna 24 - 230V för att få rätt spänning i DC-mellanledet. Och 4kW frekvensomriktaren, men det är en standardpryl som är gångbar inom industrin.
Det har sina fördelar att ha ett företag som behöver göra en del inköp ibland......
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-03-24 10:13:24    Rubrik: Svara med citat

Det kvittar väl om omriktaren är byggd för en eller tre faser in. Ska du få det att funka smidigt med återmatning så ska du sätta batterierna direkt mot kondensator banken, på mellan spänningen. Jag tror inte att du löser återmatningen på ett bra sätt annars.

Hur menar du att motorn ska vara kopplad? En vanlig asynkronmotor kommer inte att gå optimalt på 230V huvudspänning. I Norge tror jag det förekommer 230V maskiner.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-03-24 10:20:32    Rubrik: Svara med citat

Jag tror snarare att batterierna väger mellan 7-10kg styck
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne
Nyfiken


Registreringsdatum: 23 mars 2008
Inlägg: 6
Ort: Ekerö

InläggPostat: 2008-03-24 10:42:41    Rubrik: Svara med citat

Fördelen med en 1-fasmatad frekvensomriktare är att den är gångbar i det vanliga elnätet i sverige. 3-fas 230V, då är det norgemarknaden t.ex.
Annars helt rätt att det spelar ingen roll i applikationen om den är gjord för 1 - eller 3-fasmatning. Standardpryl = lågt pris.
De flesta asynkronmotorer är gjorda för 2 spänningar. Det normala i dessa effekter är 230 / 400V Y-kopplad 400V, Deltakopplad 230V.
Vid deltakoppling lägger man kopplingsblecken som ericsson-symbolen, 3 korvar.

Ang batterivikt så har biltema ett annat batteri 80-416 på 38 Ah som har mindre mått, men väger 12.1 kg. 30Ah där väger 9.7 kg, men är betydligt mindre (och dyrare). Men kanske ca 10 kg är realistiskt??
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-03-24 10:50:11    Rubrik: Svara med citat

Det kanske stämmer. jag trodde att det vanliga var att man körde 400V delta. Men du verkar ju veta hur det hänger ihop i alla fall. Menar du att det är billigare med en som är matad med enfas än en för trefas?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne
Nyfiken


Registreringsdatum: 23 mars 2008
Inlägg: 6
Ort: Ekerö

InläggPostat: 2008-03-24 11:34:34    Rubrik: Svara med citat

Större motorer är normalt lindade 400/690V. Då ska man koppla delta vid 400V. En anledning är att man ofta startar med Y/D-start. Då måste motorn vara lindad 400/690.

1-fasiga omriktare är inte nödvändigtvis billigare. Ofta är de gjorda 3-fasiga, men det räcker att man kopplar in fas + nolla vid lägre effektuttag.
En aspekt är att det säljs oerhört många omriktare i de mindre effekterna. Stor konkurrens gör att priserna sjunker hela tiden, framförallt på de mindre 1-fasiga.

Min första tanke i detta projekt var att sätta i en 11kW motor 230V kopplad. Då skulle jag behöva en omriktare 230V 3-fas 11kW. Det skulle antagligen bli ganska vettigt i den bilen, bara batterifrågan gick att lösa bra.
Då skulle jag också vara tvungen att köpa en omriktare gjord för 230V 3fas. Om projektet rinner ut i sanden (stor risk kanske) står jag då med en omriktare för 10-12 tusen som jag inte kan använda till nåt annat.

Därför fastnade jag för ett lite småttigare upplägg med 4kW.
Min 4 kW motor har dessutom genomgående axel. Jag skulle då kunna koppla till ytterligare en 4kW med kuggrem.
Jag ser ingen nackdel med 2 frekvensomriktare, dom är små och lätta.
En nackdel dock med motorerna. 2 st 4kW är tyngre än 1 st 8kW. Dessutom lite remhjul osv. Dock är det standardgrejor = bra.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-03-24 11:42:28    Rubrik: Svara med citat

har du kollat på den här annonsen? http://www.blocket.se/vi/15428202.htm?ca=11_s&last=1

Vet inget om prylarna, men det kan ju vara värt att titta på. Jag skulle nog se till att omformaren klarar bra mycket mer än motorn. Motorer går att överbelasta duktigt. En temperatur sensor i motorn kan vara bra då.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-03-24 11:47:42    Rubrik: Svara med citat

Hej och välkommen till forumet

Äntligen en till som satsar på hemma konv. ac, jag trodde julle skulle bli ensam om detta ett tag framöver.
Vad det gäller batterier 24volt eller fullspänning så måste jag nog hålla med föregående talare att det känns lite som om "att gå över ån efter vatten" att montera spänningsomvandlare, även om det finns större tillverkare som använder just den tekniken. (Toyota Prius) men då handlar det om att dubbla spänningen och inte riktigt samma intermittens, förvisso är det batterierna som är begränsningen i just det fallet.

Nä skicka sonen och fjäska till sig lite sponsring från Hawker Batteri AB Hjälmstavägen 2, 186 41 Vallentuna/Stockholm
Med 80% urladdning och 22 st G26EP (10,1kg st) batterier har du en aktions tid på ca30minuter vid 8kW kont.
Eller kanske satsa på en lite mer lånsiktig lösning med ett par G42EP a´14,9kg och för att få batterierna att överleva om du ska ladda batterierna i serie ett par BattEQ

http://www.batterier.no/station/Hawker/Genesis.pdf

Och du.... kolla inte priset på dessa på nätet prata med hawker i sthlm innan, annars släpper du nog den tanken helt.

Har ni räknat på hur mycket vikt som har lyfts ur i form av motor,avgassystem,kyl m.m och sen hur mycket som ska lyftas i motor,omriktarekablar,batterier
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne
Nyfiken


Registreringsdatum: 23 mars 2008
Inlägg: 6
Ort: Ekerö

InläggPostat: 2008-03-24 13:10:08    Rubrik: Svara med citat

Några seriösa viktberäkningar har ej gjorts, och just nu är studenten och glider nerför pisterna i italienska alperna, så något praktiskt kommer ej att ske på en vecka.
Dock tyckte jag faktiskt att den lilla motorn kändes rätt tung. (mycket subjektiv bedömning)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-03-24 15:09:42    Rubrik: Svara med citat

När det gäller Bitemas batteri 80-416 och ner till 80-414 har de utgått ur deras sortiment, även de över 80-416.
De har några kvar i vissa butiker och jag köpte just ett sådant för drift av 12V utrustning till min bil.
De hade 6-7 stycken kvar i GBG och tur var att jag kollade tillverkningsdatum och spänning på alla, vissa var tillverkade 2004 och hade 6-7 Volt=kass, ändå stod de i hyllan.
Hittade ett som var tillverkat 2006 med 11.8V köpte tog hem och laddade, körde urladdningstest, fick ut runt 25Ah vid C1 (38Ah C20)verkar OK...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
µPower
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 september 2007
Inlägg: 115
Ort: Örebro

InläggPostat: 2008-04-01 13:26:58    Rubrik: Svara med citat

Very Happy Ah, Jonny du hade redan skrivit det jag tänkte påpeka om 38Ah, jag var själv och skulle inhandla till en hembygge-elmoppe men det gick inte så bra.. Sad

Jag har kollat med B.tema centralt och de fnular nog eventuellt på att ta in lite större igen så småningom lät det som, intresset har nog ökat för elmoppar/scooters.



För att återkomma till ditt bygge
, Hmm.. Det verkar vara en rejäl omväg ändå att gå, du vet att du kan få till regenerering även med en DC-motor?

Om det nu är första bygget och det inte "tvunget" skall vara AC så skulle jag nog reka att jaga rätt på nån skrotad truckmotor för några hundra/nån tusing i stället, kanske har dom även ett batteri och nån gammal motorstyrning, kontaktorer å allt, eller på någon skrotfirma kan det i bland stå sådant.




Riktiga batterier om du vill få ekonomi på nya saker så rekar jag 6V batterier från Trojan, ("T-105"), eller US-battery(us125) Dessa tror jag är ok. Det finns mycket som är skit.

(med massor av små slutna bly så kommer du troligt att behöva regulator eller laddare till varje block...! Dom sticker ganska bra i spänning när dom blir fullladdade och pyser det ut för mycket gas är det bökigt att "ladda om dom" med den okända mängd destvatten som saknas i varje cell.. Dom är inte gjorda för att fyllas alls egentligen. Jag har aldrig ens provat detta.)


"golfbils"-Batterier kan nog köpas till hyfsat pris från
http://www.nomaco.se/ezgo.asp (Har Us battery tror jag, och förmodligen bäst priser, verkade ha ganska låga påslag även om man inte skulle ha containervis. och dom hade en bra "attityd" tyckte jag, )

http://www.global.se/batterier/produkter.aspx Genom Global nu, det verkar ha blivit hyfsade priser även på Trojan.



Dom väger nog ca 28-30 kg och är på 6V, runt 185ah mätt på 5h, (225Ah om du skall jämföra med biltema-märkningen och fritidsbatteri-märkningen(20h) Vanliga Fritidsbatt håller INTE lika länge som ett T-105.




Det finns mycket mycket mindre "tillgängliga Ah" om du laddar ur bly hårt, med tex 200A i stället för 100. "Peukert"

Det lönar sig därför oftast väldigt bra körsträckemässigt med "mycket kilo bly" om man skall belasta relativt hårt. Det skiljer även en hel del på olika modeller, på 20h är det samma men be att få reda på Ah vid 5h, 1h, och 30minuters kapacitet vid urladdning så ser du lite bättre vad man kan förvänta sig av dem. Jag är inte säker på att alla har lika UTMÄRKTA datablad som biltema med grafer ned på några minut-urladdningar! (???! biltema?? absolut KRED för det alltså! Sen vet man ju inte hur bt teori och praktik skiljer sig åt. Det kan vara "kina-grafer", dvs rent ljug, nästan helt utan verklighetsanknytning.. Kina verkar ha egna enheter på ganska mycket.. Sad Var det inte biltemas hantlar på 12 kg som vägde typ 9 kg? )




Jag har inte kollat på något år nu men gissningsvis ligger Trojan och US nog runt 900-1000kr st, nu när blypriset gått upp till ?? , Bly nästan 20 000 kr tonnet var det senast jag kollade!! Ugh..

ok, Visst.. lite "stenålder" med dc och golfbilsbatterier...MEN! du kommer nästan garanterat att få en piggare bil i starten, längre körsträcka, mera cykler ur batterierna och billigare om man ser till per kWh i dem, och mera "stryktåligt" i ett förstagångsbygge. Det är min åsikt, andra har sin. Wink


Jag skulle välja detta till mig själv även till nästa budget-bygge, om man är ute efter driftsäkert och ekonomiskt för kortare normala pendlarresor men inte för motorväg(bly passar oftast bättre effektuttagen i 50-70 fart än motorväg, om man skall generalisera..) och räkna *inte* med att någonsin tillåta det att gå djupare än ned än så det är 20% kvar i batteriet, under där tar dom enormt mycket stryk på livslängd.

Vad jag läst mig till så verkar det vara Optimalt för ekonomin att utnyttja ungefär halva 5h-kapaciteten till sin dagliga körning. Men de flesta kör nog djupare?




T-105

Det Står för 105 minuter @75Ampere urladdningsström tror jag namnen kommer av. Ett sånt ligger runt ca 700 urladdningar till 80% DOD (80% Depth Of Discharge)

I bland benämns det i stället som 20% SOC, så "state of charge" betyder det i stället då, det är alltså som man säger i fallet med en bensintank: "75% fullt eller kvar i tank", 75%SOC. (eller om du vill: "25% DOD"))

Så, trojan T-105 är bland de bästa trojan till en snäll lågfarts pendlarbil med runt 400kg bly, De skall klara 700 cykler ned till 80%DOD innan man tappat så att dom går under 80% av sin ursprungliga förmåga, originalkapaciteten alltså (OM man sköter /laddar dem som man skall under hela deras liv... ) Tar du vanliga startbatterier och tömmer dom helt så kanske du endast får ut 30 sådana cykler? = dålig ekonomi.. Dom gillar inte alls djupurladdningarna.

Tex T-125 har bättre peukert-nummer men inte riktigt lika långt liv vid djupurladd. osv. Skall man ta ut höga strömmar OCH få ut alla Ah på en gång(typ motorväg) så är det inte självklart vilket man väljer, kör du sakta och har mycket kilo i förhållande till din "körning" så är det lättare att välja, då det billigaste (T105) är det som håller längst om man kollar på trojans klassiska modeller.

Skall man ha "racing" eller extremt mycket energi per kilo, eller väldigt lite kilo.. och inte bryr sig om pris per mil eller initialkostnaden, då är det nog annat än trojan/usbattery som gäller.

Peukert, va f.n är det då??
Om dom inte fixar fram siffran så kan du själv göra det med det här excel/ooffice-arket:
http://www.smartgauge.co.uk/calcs/peukert_2.xls

Tex Biltemas 12V 18Ah "80-413" för 449:- (inte så prisvärt)
http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/80/80-413.pdf

Här kan du skriva in din belastningsström i jämn körning och peukert för din batteristorlek och få fram beräknad tillgängliga Ah under körning innan du måste lätta på gasen.

http://www.smartgauge.co.uk/calcs/peukert.xls Prova att lek runt lite med den!




Innan du lägger pengar på att köpa något över huvud taget i batteri eller motorstyrningsväg så KAN du i så fall montera truckmotorn och provköra (jaja...på inhängat område! Rolling Eyes ) bara med gamla startbatterier och kontaktorer för seriell parallell koppling över rostfri plåt som resistorströmreglering..,

OBS.. ha en Huvudkontaktor som du litar på kan bryta stora skortslutningsströmmar. Alternativt möjlighet att mekaniskt bryta strömmen om den skulle svetsa ihop sig... tänkt minst två ggr på hur du hejdar den om det blir en "Always ON" -situation... ! Det går INTE att bromsa ned bilen med bromspedalen till stopp. Säkringarna är inte heller säkert att du fått till rätt så dom löser snabbt, eller så kanske stänningen från halvladdade mjuka batt inte orkar lösa den, men du ändå inte får hejd på ekipaget med låsta hjul. Det finns många "om och men". Gör det "safe" även om det bara är för testkörning.




kanske går det för provkörning även att göra en "steglös" reglering galen , som en stor spak med en STOR potentiometer på för att inte få sån smäll innan man hunnit teglera upp till fullgas(som man ju alltid kör på ändå va?eller? Smile, med själva banan i veckat rostftitt med litet isolerat gap emellan segmenten och ha ett stort Motorkol på spaken som löpare mot den, nja.. kanske brinner den upp, kanske funkar det? Men ful skulle den ju bli i alla fall! Wink Men väl fungerande 1800-tech? hehe




Om du lastar ned bilen till rätt vikt och batterierna är sjusta så får du reda på acc och toppfart och hur den "känns" innan du lägger stålars på riktiga batt och styrningar mm och kanske även får lättare inför nästa steg om du fortfarande vill ha AC

Keep it simple.. ? Very Happy




Tips, på min tvkanal, om den inte ligger kvar på förstasidan så välj "playlists", "bygga om", kolla in filmen "Gavins Ev conversion", där är det steg för steg beskrivning och en massa erfarenheter från en nybörjares första bygge.


Mvh
_________________
.
** Elbils-TV! ** Min hemsida: http://www.crom.se med 100-tals filmer på elfordon och annat kul
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-04-01 17:18:17    Rubrik: Svara med citat

tog bort dubbel inlägg
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Ivenblixt
intresserad


Registreringsdatum: 12 december 2007
Inlägg: 26
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2008-06-19 12:46:38    Rubrik: Svara med citat

Hur går det??? händer det något med detta projekt?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.