Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Räckvidd vinter 24 Kwh
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Deikoo
Nyfiken


Registreringsdatum: 14 januari 2019
Inlägg: 6
Ort: Hässelby

InläggPostat: 2019-01-15 14:01:20    Rubrik: Räckvidd vinter 24 Kwh Svara med citat

Hej,

Jag och min sambo ska inhandla en elbil då hon fått nytt jobb och ska pendla ca 3,5 mil varje dag (hälften är 90 väg, hälften 50-70 väg samt ev stockholmsrusning).

Vi har tittat lite på en ny Renault Zoe, leasing, köp med batteri och köp med batterihyra. Hur vi än vrider och vänder på det så kommer vi inte ned under 4000.-/mån.

Eftersom jag har jobbat hos en Nissan ÅF i stockholm så är jag väl bekant med Leafen och därför tittar jag lite på en begagnad Leaf, dock så vet jag inte hur den är när man brukar den normalt i vardagen gällande räckvidd osv.

Hur långt kommer man i verklig körning på vintern i, säg minus 10-15 grader med värmare på? Sambon vill INTE frysa....
Bilarna är ju några år gamla så lite bör de väl ha tappat i kapacitet dessutom?

Tacksam för svar från användare som använder den som pendlingsbil och har koll på förbrukningarna Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 276

InläggPostat: 2019-01-15 14:13:25    Rubrik: Svara med citat

Du har inte tittat här:

http://elbil.forum24.se/elbil-about8642-0-asc-0.html

Där har du tabeller över räckvidd för olika fall. Det ska stämma ganska bra.
Angiven räckvidd är till sista strömdroppen. Men ofta vill man nog ha 20 km kvar på återstående räckviddsmätaren.

Om ni skaffar Nissan Leaf, då en med värmepump, dvs tillverkad efter juni 2013. Dessa tillverkades vid Sunderlandverken i England, de tidigare Leafarna saknar värmepump. Men allt detta vet du redan som Nissan-försäljare.

Vilken energieffektivitetsklass man har på däcken inverkar också.
Jag räknade med G, den sämsta, när jag gjorde tabellerna.

Har ni på vintren Nissan Leaf i garage över natten, då kommer ni litet längre jämfört med om den ständigt står utomhus.

Under fliken Renault i detta forum har jag gjort liknande tabell för Renault Zoé 41 kWh-batteriet.


Senast ändrad av haralt den 2019-01-15 14:25:30, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Deikoo
Nyfiken


Registreringsdatum: 14 januari 2019
Inlägg: 6
Ort: Hässelby

InläggPostat: 2019-01-15 14:23:30    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Du har inte tittat här:

http://elbil.forum24.se/elbil-about8642-0-asc-0.html

Där har du tabeller över räckvidd för olika fall. Det ska stämma ganska bra.
Angiven räckvidd är till sista strömdroppen. Men ofta vill man nog ha 20 km kvar på återstående räckviddsmätaren.

Vilken energieffektivitetsklass man har på däcken inverkar också.
Jag räknade med G, den sämsta, när jag gjorde tabellerna.

Under fliken Renault i detta forum har jag gjort liknande tabell för Renault Zoé 41 kWh-batteriet.


Med andra ord så är det lite väl tajt skulle jag vilja säga. Ponera att laddaren på jobbet inte fungerar (räknar med att endast ladda där), då behöver vi ha 10,5 mils räckvidd, o eftersom lagen om all jävlighet finns så kommer det vara -20 ute när det händer.

suck... jag som hoppades Sad
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 276

InläggPostat: 2019-01-15 14:29:11    Rubrik: Svara med citat

Det finns väl Nissan Leaf med 30 kWh batteri?

Men ni kan väl med en Nissan Leaf 24 kWh-batteri den svinkallaste dagen på året köra litet långsammare?

Sedan är det så att snömodd på vägen tar på krafterna från batteriet.
Det är tungt och kostar energi att krama snö under däcken.

Ni kanske har en snabbladdstolpe strategiskt placerad någonstans på hemvägen från jobbet, som gör att ni kan hanka er hem även årets kallaste dag med en Nissan Leaf 24 kWh?

Kolla upp var snabbladdstolpar för Nissan Leaf finns längs vägen hemmet-jobbet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 458
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2019-01-15 14:54:34    Rubrik: Svara med citat

Jag pendlar 3+3=6 mil varje dag på 90-väg strax utanför Stockholm med min 2013 Japan-Leaf.
Startar varje dag med 9 staplar (laddar till 80%), har på vintern 3 staplar kvar när jag kommer hem. På sommaren 5.

Jag förvärmer bilen med el från vägguttag innan avfärd på morgonen. Sedan står den i +6 grader garage på jobbet. Kan ej ladda där.

6 år gamla Leaf brukar i genomsnitt ha 22% batteridegradering:
http://teslaclubsweden.se/leif-6-ar/

Du kommer alltså klara 3.5 mils pendling på vintern även med gammal Leaf.

Speciellt om du kan förvärma bilen hemma innan avfärd medan den fortfarande är ipluggad i väggen.

För det är framför allt uppvärmningen som drar el på vintern. Att få upp värmen i kupén från minusgrader till bekvämt förbrukar el motsvarande säg ca en mils räckvidd. Varenda gång du har stannat och bilen blivit kall. Många korta sträckor med stopp emellan tar snabbt slut på batterierna!
_________________
2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Deikoo
Nyfiken


Registreringsdatum: 14 januari 2019
Inlägg: 6
Ort: Hässelby

InläggPostat: 2019-01-15 15:27:59    Rubrik: Svara med citat

T B skrev:
Jag pendlar 3+3=6 mil varje dag på 90-väg strax utanför Stockholm med min 2013 Japan-Leaf.
Startar varje dag med 9 staplar (laddar till 80%), har på vintern 3 staplar kvar när jag kommer hem. På sommaren 5.


Problemet är OM laddstolpen inte fungerar på jobbet. Då har sambon kört ca 7 mil och måste ytterligare 3,5 mil hem igen.
Hon har uttryckligen sagt att hon INTE vill behöva frysa i bilen.

Klart att det alltid går att plugga in bilen över natten på vintern, men vi skulle vilja komma ned till 0 laddning hemma. (laddar gratis på jobb)

Nu kostar ju dessa bilarna ca 40% av en ny Zoe (med batteriköp), så det är väl frågan vad vi vill prioritera antar jag. Bekvämlighet eller pengar...

3 staplar, vad säger färddatorn i mil då ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Deikoo
Nyfiken


Registreringsdatum: 14 januari 2019
Inlägg: 6
Ort: Hässelby

InläggPostat: 2019-01-15 15:29:32    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Det finns väl Nissan Leaf med 30 kWh batteri?

Men ni kan väl med en Nissan Leaf 24 kWh-batteri den svinkallaste dagen på året köra litet långsammare?

Sedan är det så att snömodd på vägen tar på krafterna från batteriet.
Det är tungt och kostar energi att krama snö under däcken.

Ni kanske har en snabbladdstolpe strategiskt placerad någonstans på hemvägen från jobbet, som gör att ni kan hanka er hem även årets kallaste dag med en Nissan Leaf 24 kWh?

Kolla upp var snabbladdstolpar för Nissan Leaf finns längs vägen hemmet-jobbet.


Tyvärr inte aktuellt med att försöka ladda på väg hem osv. Vi har barn som ska hämtas från förskola osv. Att behöva ladda på väg hem skulle vara katastrof.

Alternativet är ju, vet man om att det ska bli skitkallt så får man väl plugga in den över natten för att ge lite extra kräm. Dock så vill vi ju helst slippa detta.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 276

InläggPostat: 2019-01-15 15:55:08    Rubrik: Svara med citat

deikoo,

Finns det bara en enda laddstolpe på jobbet?
Om den fallerar rasar världen?

Ett vanligt 230 Volts-uttag räcker för att ladda en Nissan Leaf 24-kWh-batteri. Laddar då med ca 2 kW, dvs ger körning ca 1 till 1,5 mil/timma. Det är den berömda laddkabeln med tegelsten på, som ligger i väskan i bagageutrymmet och medföljer bilen. Finns det verkligen inga ytterligare vägguttag på jobbet?

Bor ni i lägenhet och har svårt att ladda elbil på natten?
Av kostnadsskäl avstår ni väl inte från att ladda över natten under ca 1 månad på vintern av årets 12 månader. Ström för 3,5 mil körning är ca 7 kWh på vintern, kostar ca 7 kr. Inte mycket.

TB Leaf har en japan-tillverkad Leaf som saknar värmepump.

Har man bensinbil och det är riktigt kall - 10 eller -20 grader, då har man ibland problem att starta bilen. Batteriet blir svagt. Även bensinbilar har problem vid stark kyla.


Senast ändrad av haralt den 2019-01-15 16:09:45, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-01-15 16:06:17    Rubrik: Svara med citat

3.5+3.5 kommer vara på gränsen om det är regn/slask/snö på vägen. Just pluset i mitten gör att hela bilen kallnar och man får veva igång på nytt. Kupé, växellådsolja, fett i drivknutar osv...

Leaf30, Soul eller så hade varit ett behagligare val.

http://10300rpm.blogspot.com/2014/12/aktur-i-10grader.html
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Deikoo
Nyfiken


Registreringsdatum: 14 januari 2019
Inlägg: 6
Ort: Hässelby

InläggPostat: 2019-01-15 16:49:14    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
deikoo,

Finns det bara en enda laddstolpe på jobbet?
Om den fallerar rasar världen?

Ett vanligt 230 Volts-uttag räcker för att ladda en Nissan Leaf 24-kWh-batteri. Laddar då med ca 2 kW, dvs ger körning ca 1 till 1,5 mil/timma. Det är den berömda laddkabeln med tegelsten på, som ligger i väskan i bagageutrymmet och medföljer bilen. Finns det verkligen inga ytterligare vägguttag på jobbet?

Bor ni i lägenhet och har svårt att ladda elbil på natten?
Av kostnadsskäl avstår ni väl inte från att ladda över natten under ca 1 månad på vintern av årets 12 månader. Ström för 3,5 mil körning är ca 7 kWh på vintern, kostar ca 7 kr. Inte mycket.

TB Leaf har en japan-tillverkad Leaf som saknar värmepump.

Har man bensinbil och det är riktigt kall - 10 eller -20 grader, då har man ibland problem att starta bilen. Batteriet blir svagt. Även bensinbilar har problem vid stark kyla.


För min del så känns det bättre att köpa en beggad leaf till en mindre månadskost och få "stå ut" med lite extra saker.
Nu är det ju min sambo som ska ha bilen och hon sätter komfort i främsta led. Dvs, bara behöva stoppa i sladden på jobbet. Inte behöva bry sig om extra eluttag finns osv osv. Hon är kvinna helt enkelt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Deikoo
Nyfiken


Registreringsdatum: 14 januari 2019
Inlägg: 6
Ort: Hässelby

InläggPostat: 2019-01-15 16:52:01    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
3.5+3.5 kommer vara på gränsen om det är regn/slask/snö på vägen. Just pluset i mitten gör att hela bilen kallnar och man får veva igång på nytt. Kupé, växellådsolja, fett i drivknutar osv...

Leaf30, Soul eller så hade varit ett behagligare val.

http://10300rpm.blogspot.com/2014/12/aktur-i-10grader.html


Ja, jag har börjat förstå det också. Men går vi upp till Leaf30 så börjar vi närma oss månadskostnad som gör det mer värt att ta o leasa en Zoe (4000.- mån inkl allt).
Då är det bara o plocka ut en ny efter 3 år...

Kanske ska testa med en beggad leaf24, se hur det går under våren, sommaren o höst. Märker vi att det inte kommer fungera så kan man ju sälja då o leasa istället (förmodligen till en högre kostnad då det är rätt mycket rabatter nu)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 276

InläggPostat: 2019-01-15 17:01:56    Rubrik: Svara med citat

deikoo,

Damer bryr sig ofta inte om teknik, utan bara att tuta och köra. Allt ska bara fungera och utan krångel.

Det kan ju vara så att damen stoppar i laddhandsken på jobbet och börjar ladda på laddstolpen och allt till en början är frid och fröjd. Men att t.ex. en jordfelsbrytare stoppar laddningen efter en kvart och när damen ska åka hem från jobbet på kvällen upptäcker hon att den alls inte har laddats.

Sådant kan också hända? Jag vet inte om man kan få larm från en Leaf 24-kWh om laddningen skulle stoppa i förtid.

Om Leaf 24-kWh eller 30-kWh, se till att skaffa en Leaf med ratt- och sätesvärme, och värmepump. Skönt på vintern.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1931
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-01-15 17:08:58    Rubrik: Svara med citat

Man kan konfigurera Nissan Connect så att man får e-post när laddningen stoppas. Ännu bättre är leaf manager som kan ställas in att uppdatera en widget på hemskärmen varje halvtimme när laddningen pågår, så kan man när man ändå skall kolla FB se att batteriet laddas som det ska. Om kvinnor använder Android-telefon förstås. Annars är det andra appar som kanske kan göra liknande?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mpostma
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2017
Inlägg: 32

InläggPostat: 2019-01-15 17:49:40    Rubrik: Svara med citat

Hej!
Jag pendlar denna distansen (dvs 35 km enkelväg) dagligen med en Leaf från April 2014.

Även barnhämtning görs regelbundet. I mitt fall är minst 25 km motorväg och då brukar jag hålla motorväghastigheten. OM trafiken flytter på, håller jag runt 110 på hastighetsmätare (Leaf överdriver runt 10%) och inne i Göteborg kanske lite långsammare. Oftast runt 70-80.

Jag bor norr om Göteborg, har en liten bit länsväg till E6, sedan jobbar jag i Mölndal, väldigt nära motorvägen.

-10 har jag inte provad än.. kallaste har nog varit varierande runt -5 - 10.

Jag har inte upplevt problem "än så länge". Jag brukar ibland i jobbet behöva köra lite, så jag har gärna lite marginal. Bland annat för att kunna köra till en annan arbetsplats på vägen hem eller till jobbet (+20 km).

Det finns några knep för att klämma utt lite extra.

Se till att ha bilen förvärmad. Det går ju antingen med appen eller med en timer som man kan ställa in i bilen. Se till att förkonditionera då den är anslutet till elnätet. DEt gör jag i alla falla hemma. På jobbet skulle jag kunna göra detta, men jag tycker det är skönt att slippa ta med min typ 2 laddkabel i bilen varje dag. På jobbet står bilen i parkeringshus (inte värmt men i alla fall under tak). Men det hade varit möjligt att koppla in bilen och ladda vid behov eller till förkonditionering (laddning debiters då per kwh).

Man kan ju även köra lite långsammare. Att köra lastbilshastighet i stället av 110 är kanske inte så roligt men det kan ge den marginalen du behöver på en riktig kall dag. Jag begränsar hastigheten om det skulle bli tajt, men inte bara för att spara så mycket möjligt el.

Långsam trafik påverkar snarare positiv. Om du nu har en trafikkö som varar i en timme och tillåter max 10 km/t då blir klimatsystemets energikonsumption en faktor. Men annars har en trafikkö eller långsam trafik aldrig varit ett hot för att inte komma hem. Snarare tvärtom. Det gäller även vid varm väder om klimatsystemet måste jobba att hålla bilen kyld.

Vinterdäcken märks. Säkert en factor 5%. Slask och snö även, men det är inte så mycket det verkligen är så dålig.

Sedan måste man kanske ha lite is i magen. Har jag kört till en annan arbetsplats på Hissingen, tagit en lunch med bil, då kan det blir liten tajt. Dvs. Då kommer den första uppmaningen att ladda på (runt 16% batteri capaciteit kvar eller ung. 26 km). Men har du väl lärt använda metern, då blir bedömningar du som förare gör väl pålitliga.

Så utifrån mina erfarenheter ser jag inte ett problem för dig. Men prova inte det med en Japanleaf. Då blir det tajt.

Min Leaf har inte tappat status sträck på batteriet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 153
Ort: Nacka

InläggPostat: 2019-01-16 08:47:47    Rubrik: Svara med citat

Om jag förstår diskussionen rätt så försöker du täcka in ett allra värsta fall (det du kallar "lagen om all jävlighet") som är av karaktären
- 3,5+3,5mil
- OCH tropisk temperatur i kupén
- OCH katastrofala yttre förhållanden (arktisk temperatur eller moddigt som f-n)
- OCH laddaren på jobbet är trasig

Frågan är hur ofta kommer alla dessa worst-case scenarion att sammanfalla i Stockholm? Typ aldrig. Och säg att det händer så ofta som 1 gång per år, då kan det väl inte vara någon katastrof att spendera 10 minuter vid lämplig snabbladdare på vägen för att tanka den räckvidd som behövs för att komma fram?
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 276

InläggPostat: 2019-01-16 09:11:53    Rubrik: Svara med citat

deikoo själv kan nog stå ut med ett fall per år då det är snöstorm och han inte kommer fram med Nissan Leaf 24-kWh batteriet, verkar det, och inga andra bilar(bensin och diesel) heller kommer fram. Men nu är det väl så att det är frun som ska ratta elbilen, och accepterar kanske inga oplanerade stopp och inget alls oförväntat. Frun kanske redan är kritiskt inställd till elbil.

Hur gör frun då om det blir olyckor och sedan bilkö på motorvägen och hon tvingas stå still med elbilen under någon timma? Eller om hon skulle få punktering? Den som inte tål något oplanerat blir då totalt hysterisk och handlingsförlamad, världen rasar samman. Men hela livet som människa består av att ideligen lösa oplanerade hinder. Dessutom blir man ett äventyr rikare och när man väl kommer hem har man en historia att berätta, och slipper sitta tyst.


Senast ändrad av haralt den 2019-01-16 16:09:34, ändrad totalt 7 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mpostma
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2017
Inlägg: 32

InläggPostat: 2019-01-16 09:33:06    Rubrik: Svara med citat

Visst ökar förtroendet att kunna komma hem när man har några snabbladdare på vägen. Jag kan även lägga till att min sambo kör betydligt lugnare/långsammare vad gör att hon kämmar ut betydlig mer räckvidd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1931
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-01-16 10:00:12    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
deikoo själv kan nog stå ut med ett fall per år då det är snöstorm och han inte kommer fram med Nissan Leaf 24-kWh batteriet, verkar det, och inga andra bilar(bensin och diesel) heller kommer fram. Men nu är det väl så att det är frun som ska ratta elbilen, och accepterar kanske inga oplanerade stopp och inget alls oförväntat. Frun kanske redan är kritiskt inställd till elbil.

Hur gör man då om det blir olyckor och sedan bilkö på motorvägen och man tvingas stå still med elbilen under någon timma?


Just det där "vad händer om man blir stående" är en gammal käpphäst som ofta tas fram. Ja värmeanläggningen tar på batteriet MEN räkna på't så ser du att det är inget reellt problem. 500W räcker långt i en stillastående bil med recirkulationen på.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mpostma
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2017
Inlägg: 32

InläggPostat: 2019-01-16 10:21:29    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
haralt skrev:
deikoo själv kan nog stå ut med ett fall per år då det är snöstorm och han inte kommer fram med Nissan Leaf 24-kWh batteriet, verkar det, och inga andra bilar(bensin och diesel) heller kommer fram. Men nu är det väl så att det är frun som ska ratta elbilen, och accepterar kanske inga oplanerade stopp och inget alls oförväntat. Frun kanske redan är kritiskt inställd till elbil.

Hur gör man då om det blir olyckor och sedan bilkö på motorvägen och man tvingas stå still med elbilen under någon timma?


Just det där "vad händer om man blir stående" är en gammal käpphäst som ofta tas fram. Ja värmeanläggningen tar på batteriet MEN räkna på't så ser du att det är inget reellt problem. 500W räcker långt i en stillastående bil med recirkulationen på.


I de situationer att jag haft besvärligt trafk (en timme restid extra på 3.5 mil) så påverkade det inte nämnvärt. Låg snitthastighet verkade vara mer fördelaktigt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2207
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2019-01-17 08:31:18    Rubrik: Svara med citat

Ett tips är att slänga in en bensinvärmare för att få värme i en 24kwh leaf så behöver inte värmen bli ett problem.
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.