Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Köpa trilling 2019

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
bstrand122
Passiv


Registreringsdatum: 13 januari 2019
Inlägg: 4

InläggPostat: 2019-01-13 09:54:14    Rubrik: Köpa trilling 2019 Svara med citat

Ny på forumet då jag har börjat snegla på en elbil som andrabil i familjen. Vi bor lantligt och jobbpendlar båda två ca 1,5 mil enkel resa till jobb via dagis och skola. Totalt ca 3 mil per dag alltså i vardagskörning. Säg att man åker via någon större affär och handlar eller gör nåt annat ärende så kanske vi kommer upp i max 5 mils körning en vanlig vardag. Det känns alltså som att vi skulle kunna byta ut andrabilen mot en trilling. Vi kommer dock behålla en fossilbil som förstabil för husvagns-resorna på sommaren för längre resor osv.

Det jag funderar på är hur originalvärmen egentligen funkar i en trilling? Det finns ju väldigt mycket info om hur man monterar extra värmare, typ Webasto, men jag hittar inget om hur värmen är från fabrik i dessa bilar. Jag kommer att ha möjlighet att ladda bilen hemma på garageuppfarten men på jobbet finns inga möjligheter att ladda. Hur funkar det då när bilen stått i 8-10h på jobbet och man ska köra hem på vintern i t.ex. -18 grader?

Dessa bilar börjar ju bli lite gamla nu dessutom, vad säger erfarenheten om batteriernas status på tex en 2011 som gått 2-3000 mil? Är det något att vara orolig för, att de snabbt kommer att bli sämre de närmsta åren pga ålder?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-01-13 10:15:45    Rubrik: Svara med citat

Hur mycket värme är du ute efter? Om du inte haft parkeringsvärmare på fossilbilarna så lär du ju vara van vid att en tredjedel av hemfärden är ganska kall, så där lär ju en imiev vara bättre oavsett. Och så kan du förvärma med fjärrkontrollen om du har tillräckligt med batteri.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bstrand122
Passiv


Registreringsdatum: 13 januari 2019
Inlägg: 4

InläggPostat: 2019-01-13 10:25:02    Rubrik: Svara med citat

Jag brukar köra elektrisk kupévärmare hemma på morgonen, mest för att slippa skrapa rutor och efter jobbet kan det ju ha hunnit lägga på lite så man får skrapa men en bensinbil blir ju fort varm och ger sedan rejält med varmluft.

Frågan är alltså hur värmaren rent tekniskt fungerar på en trilling och om den räcker till för att få bort imma/is från rutor och även få upp temperaturen i kupén till åtminstone +10 även om det är rejält kallt ute? Jag fattar ju att räckvidden minskar rejält men om man säger att man kör hemifrån på morgonen med 90-100% batteri, kan man då fläska på full värme i 2x 1,5 mil till och från jobbet utan att någonsin behöva oroa sig för batteritorsk?

Förvärma med fjärrkontrollen? Är det en funktion som finns på alla dessa bilar oavsett märke och årsmodell?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bstrand122
Passiv


Registreringsdatum: 13 januari 2019
Inlägg: 4

InläggPostat: 2019-01-13 10:27:46    Rubrik: Svara med citat

Eller är det kanske i dagsläget bättre att lägga på några tiotusenlappar och köpa en Leaf istället för trilling? Leaf känns ju som mycket mer bil, utan att någonsin ens ha varit nära någon av modellerna i verkligheten...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1596

InläggPostat: 2019-01-13 16:30:26    Rubrik: Svara med citat

Det är väldig skillnad på leaf och en trilling, jag tycker helt klart du ska lägga till för att få en Leaf.
Men alla bilar har sin charm och vissa kan gilla trillingarna mer.
Värme, komfort, funktioner, gps, appstyrning, utrymmen, led halvljus, rattvärme med mera. Jag tycker en Leaf 2012 känns 10år modernare jämfört med en trilling 2011.
Tyvärr stannade Leaf utvecklingen av enligt mig efter några år, så en begagnad 2012-2013 tycker jag är bästa och mest prisvärda beg elbilen om man kan acceptera kort räckvidd.
Original räckvidd sommar och enl nedc var 175km, det gick att uppnå om man verkligen snålkörde (jag kom upp i 20mil en gång)
Men om man säger 11-12mil sommar och 8mil vinter för en ny bil, minus degradering(15-25%) så räkna med 5-6mil vinter och 8-9mil sommar. Då kan du ha jättevarmt i bilen på vintern och full ac på sommaren.
Köp en svensksåld
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bstrand122
Passiv


Registreringsdatum: 13 januari 2019
Inlägg: 4

InläggPostat: 2019-01-13 17:55:23    Rubrik: Svara med citat

Har förstått att det skiljer mellan Leaf:ar tillverkade före och efter ca 2013 och när man läser eller tittar på Youtubeklipp så säger alla att man ska satsa på den nyare varianten. Är det så stor skillnad att det är värt att gå upp ett antal tio tusen för att få en faceliftad (eller vad det nu kallas på Leafspråk)?

Är det enklaste sättet att se skillnad på före och efter facelift att kolla på klädseln? Beige/ljus inredning=äldre, svart=nyare? Eller finns även nyare versionen med samma ljusa klädsel?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1596

InläggPostat: 2019-01-13 20:24:03    Rubrik: Svara med citat

bstrand122 skrev:
Har förstått att det skiljer mellan Leaf:ar tillverkade före och efter ca 2013 och när man läser eller tittar på Youtubeklipp så säger alla att man ska satsa på den nyare varianten. Är det så stor skillnad att det är värt att gå upp ett antal tio tusen för att få en faceliftad (eller vad det nu kallas på Leafspråk)?

Är det enklaste sättet att se skillnad på före och efter facelift att kolla på klädseln? Beige/ljus inredning=äldre, svart=nyare? Eller finns även nyare versionen med samma ljusa klädsel?


Gränsen för japanleaf och euroleaf var ungefär våren 2013 (tillverkningsmånad)
Jag har haft två japanleaf och fyra euroleaf. Gillade japanleafen bättre, alltså 2012-2013.

Japanleaf
-Nackdelarna är kortare räckvidd vår/höst pga att den saknar värmepump och att den är något år äldre så lite mer degraderat batteri och lite mindre bagageutrymme.
-Fördelarna är bättre kvalite, mjukare fjädring, jag gillade stolarna bättre, led halvljus (julgransbelysninge i euroleaf acenta och visia), jag gillade också ljusa inredningen mer, drickhållare bak, lite kvickare.

Sen går det mycket rykten om att batterierna förbättrats genom åren, men det tycker jag inte stämmer. Finns faktiskt några 2012 Leaf kvar som inte tappat någon kapacitetsbar(15%)

Ja du ser det enklast på ljusa klädseln, men det gick senare att få på euroleaf också. Elektronisk(japan) vs manuell handbroms. På euroleaf ser du heat och ac knapp också (ej på visia dock)

Finns många gamla trådar i detta forum som kan hjälpa dig mer och få andra åsikter än mina galen
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 116
Ort: Gävle

InläggPostat: 2019-01-14 11:58:37    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Hur mycket värme är du ute efter? Om du inte haft parkeringsvärmare på fossilbilarna så lär du ju vara van vid att en tredjedel av hemfärden är ganska kall, så där lär ju en imiev vara bättre oavsett. Och så kan du förvärma med fjärrkontrollen om du har tillräckligt med batteri.


Alla trillingar går inte att förvärma via fjärrkontrollen, min Citroen kan det inte. -18 och ingen elektrisk kupevärmare el. dyl. så är värmekomforten ungefär som en vw bubbla från 60 talet. Jag är trots det mycket nöjd med min trilling som jag haft ett år nu utan problem. I stan finns det många fler parkeringsplatser för trillingar än normalstora bilar. Trillingen har dessutom finessen att det går att vrida framdäcken mycket mer än "normala" bilar vilket ökar smidigheten i trånga utrymmen. Att den saknar flera "finesser" som blivit standard i nyare bilar kan jag leva med, förutom att jag saknar klockan...
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
becker
Elektrisk


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 127
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2019-01-14 18:55:25    Rubrik: Svara med citat

ingemargavle,
Detta kan lösa problemet med avsaknad klocka:
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/styling/styren/digital-mc-klockatermometer-2000037725
_________________
e-Golf -17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.