Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Första elbilen, en kamp mellan Zoe & Löövet?
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
najkks
intresserad


Registreringsdatum: 10 december 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-12-10 11:53:32    Rubrik: Första elbilen, en kamp mellan Zoe & Löövet? Svara med citat

Har läst spaltmeter efter spaltmeter med information om både Nissan Leaf, men även Renault Zoe. Funderar på vilken som egentligen är bästa valet..

Då det är föräldrarna som skall använda den så är det kanske lättast att dra upp lite riktlinjer på hur de nyttjar dagens fossildrivna farkost!

- ca 1000 - 1250 mil /år
- snål så grymt gällande reparationer (tex AC, etc)
- kör 60% stadskörning, resten landsväg!
- tankar för ca 2500/mån
- dagens skatt är 2750kr/år (citroen)
- vill absolut ha en automat-låda

De vill ogärna skaffa en bil där batteriet försämras med tiden, dvs Zoe är ju ett intressant val då de leasar batteriet!

I övrigt känns bägge bilarna intressanta.. fördel Zoe = Batteri-hyran

Nackdel Zoe = komfort i baksäte / utrymme i bagage?

Tänkte om någon härinne kan ge lite mer input, gärna någon som har just en Zoe eller en Leaf om möjligt!

Prisnivån på Zoe ligger ju av förklarliga skäl även under Leaf, man får ju en 2015/2016 för 125000kr, medan Leaf kan gå på ca 150000kr

Tacksam för råd och synpunkter!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-12-10 12:29:42    Rubrik: Svara med citat

Zoe är en liten burkig bil, Leaf är en mellanklassbil med lite mer gedigen känsla även om det finns mer att önska.

Provkör bägge, det har jag gjort, det var lärorikt. Man kan aldrig förmedla en känsla över ett forum. Argumentation, irritation och sådant går dock superfint Wink

http://10300rpm.blogspot.com/

Sen finns ju imivev, e-up, e-golf, i3, NV200 osv... Jag brukar sortera på blocket efter pris och filura fritt.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Bim
Aktiv


Registreringsdatum: 27 augusti 2012
Inlägg: 62
Ort: Linköping

InläggPostat: 2018-12-10 13:38:46    Rubrik: Svara med citat

Leaf är enligt mig mycket bättre på de flesta punkter komfort/utrymmen/driftsäkerhet och sist men inte minst du kan snabbladda i leaf men bara semisnabbladning på ZOE (22KW max?). Glöm inte att Zoe får du betala batterihyra medans i Leaf så ingår det. Det bästa är alltid att provköra själv.
Jag personligne kan inte se någon fördel med ZOE'n men det är jag det.
_________________
Nissan Leaf 40KW
(Nissan Leaf 2015)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 296

InläggPostat: 2018-12-10 14:16:32    Rubrik: Svara med citat

najkks,

Hur långt vill de kunna köra på en laddning, på vintern?
Är det i Mellansverige?

När det gäller Nissan Leaf finns ju alternativen:
Leaf, batteri 24 kWh (räckvidd 90 km/h, -10 oC, på 1 laddning ca 10,0 mil)
Leaf, batteri 30 kWh(räckvidd 90 km/h, -10 oC, på 1 laddning ca 12,2 mil)
Leaf, batteri 40 kWh(räckvidd 90 km/h, -10 oC, på 1 laddning ca 17,2 mil)

och för Renault Zoé

Zoé, batteri 22 kWh(räckvidd 90 km/h, -10 oC, på 1 laddning ca 9 mil)
Zoé, batteri 41 kWh(räckvidd 90 km/h, -10 oC, på 1 laddning ca 17,2 mil)

Men då är batteriet helt tomt, dvs i praktiken vill man nog ha ca 1,5 mil kvar på då man stannar för laddning. Alltså dra av 1,5 mil från siffrorna ovan.

På sommaren vid ca 20 grader blir räckvidden ca 25 till 30 % längre.
Kör du istället i 70 km/h, då kommer du ca 25 % längre jämfört vid 90 km/h.

Jag tror att man skonar batteriet om man bara hemmaladdar, via vanligt 230 Volts vägguttag, jämfört snabbladdning på allmän ladddstolpe.


Senast ändrad av haralt den 2018-12-10 15:01:56, ändrad totalt 5 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
najkks
intresserad


Registreringsdatum: 10 december 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-12-10 14:39:54    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Bim,

Hur långt vill de kunna köra på en laddning, på vintern?
Är det i Mellansverige?

När det gäller Nissan Leaf finns ju alternativen:
Leaf, batteri 24 kWh (räckvidd 90 km/h, -10 oC, på 1 laddning ca 10,0 mil)
Leaf, batteri 30 kWh(räckvidd 90 km/h, -10 oC, på 1 laddning ca 12,2 mil)
Leaf, batteri 40 kWh(räckvidd 90 km/h, -10 oC, på 1 laddning ca 17,2 mil)

och för Renault Zoé

Zoé, batteri 22 kWh(räckvidd 90 km/h, -10 oC, på 1 laddning ca 9 mil)
Zoé, batteri 41 kWh(räckvidd 90 km/h, -10 oC, på 1 laddning ca 17,2 mil)

Men då är batteriet helt tomt, dvs i praktiken vill man nog ha ca 15 km kvar på då man stannar för laddning. Alltså dra av 15 km från siffrorna ovan.


mittersta delen av landet!

vintertid är det endast stadstrafik, kanske 2-4mil / dag som max

sommartid brukar det bli någon längre resa på ca 50mil, men då med mellanlandning i de flesta städer (finns ju laddstolpar överallt idag)

om man tex skaffar en 2016 Zoe, går det att hyra till ett starkare batteri då (tänkte på 41kwh) ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-12-10 14:45:29    Rubrik: Svara med citat

Om du vill köpa en begagnad Zoe och byta batteri, tror jag att en äldre med 44kW inbyggd laddare är ett bättre val.

Dock vet jag inte om någon i Sverige har bytt batteri, så jag vet inte om det finns ett praktiskt exempel på att det går.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
najkks
intresserad


Registreringsdatum: 10 december 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-12-10 14:46:55    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Om du vill köpa en begagnad Zoe och byta batteri, tror jag att en äldre med 44kW inbyggd laddare är ett bättre val.

Dock vet jag inte om någon i Sverige har bytt batteri, så jag vet inte om det finns ett praktiskt exempel på att det går.


funderar på Zoe mest eftersom man kan hyra batteri

och då är ju frågan hur det blir vid köp av en beg.

dvs köper man även ett hyresavtal på monterat batteri,
eller kan man teckna upp sig på ett annat batteri i efterhand?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 296

InläggPostat: 2018-12-10 14:51:53    Rubrik: Svara med citat

Jag tror det är så att om du köper en begagnad Renault Zoé, där ägaren hyr batteriet, då måste du som köpare teckna avtal med den som äger batteriet, är nog Renault Bank, eller vem det är.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
najkks
intresserad


Registreringsdatum: 10 december 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-12-10 14:55:39    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Jag tror det är så att om du köper en begagnad Renault Zoé, där ägaren hyr batteriet, då måste du som köpare teckna avtal med den som äger batteriet, är nog Renault Bank, eller vem det är.


ja det låter rimligt!

men låt säga att man har ett lån på ca 125 000kr,
då blir det kanske en månadskostnad på 1500kr/mån

sedan skall batteri-hyran till, och då är vi uppe i strax över 2000kr/mån

kanske vore smidigare då att köra leasing rakt av, på den modellen med 42kwh?

den mindre klarar ju iofs 15mil, men i kall-väder ibland så lite som 6-7mil

även sommartid vore det ju smidigare att kunna köra iaf 20+ mil utan laddning, men att ge sig iväg på semester med en räckvidd av 9mil känns nog lite sisådär..?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 296

InläggPostat: 2018-12-10 15:04:46    Rubrik: Svara med citat

Lämnar inte bilhandlarna bra låneränta, de vill ju kränga bilar?

Om ni tittar på Zoé med 41 kWh-batteriet, då är det bara den med elmotorn Q90 som har snabb-ombordladdare på maximalt 43 kW, som laddar från 0 till 80 % på 65 min. De övriga har bara 22 kW-ombord-laddare, tar istället 1h40min. Det har betydelse när man ska åka långt och måste ladda på allmän laddstolpe. Q står för elmotortillverkaren Continental.

Zoé har ingen likströmsladdning(Chademo) som Leaf har.

Bor föräldrarna i enfamiljshus eller i lägenhet? Det har även betydelse.
Svårt att ha elbil när man bor i lägenhet. Laddkabel ut från fönstret på 5:e våningen ner till bilen på parkeringen.


Senast ändrad av haralt den 2018-12-10 15:48:01, ändrad totalt 5 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
najkks
intresserad


Registreringsdatum: 10 december 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-12-10 15:15:00    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Så dyr ränta som 1500 kr/månad för att låna 125000 kr, ska man inte gynna en sådan ockerbank. Det är ju 14,4 % årsränta!!

Lämnar inte bilhandlarna bra låneränta, de vill ju kränga bilar?


nu var tanken ett lägre lån kring 2 - 5%,
men sedan att amortera bort lånet så snabbt som möjligt!

såg att man kan leasa den nyare modellen med större batterikapacitet för ca 3000kr/mån, så det kanske vore en tanke istället för att köpa en bil med mindre kapacitet + några år på nacken, som då landar kring 125-150k ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1963
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-12-10 16:33:57    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Lämnar inte bilhandlarna bra låneränta, de vill ju kränga bilar?

Om ni tittar på Zoé med 41 kWh-batteriet, då är det bara den med elmotorn Q90 som har snabb-ombordladdare på maximalt 43 kW, som laddar från 0 till 80 % på 65 min. De övriga har bara 22 kW-ombord-laddare, tar istället 1h40min. Det har betydelse när man ska åka långt och måste ladda på allmän laddstolpe. Q står för elmotortillverkaren Continental.

Zoé har ingen likströmsladdning(Chademo) som Leaf har.


Q90 säljs inte i Sverige enligt Renaults hemsida. Bara 22kW laddning således, om man inte hittar en gammal (med lilla batteriet) eller en privatimporterad.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
najkks
intresserad


Registreringsdatum: 10 december 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-12-10 16:54:02    Rubrik: Svara med citat

Ni som har Zoe, ungefär hur klarar den sig sommartid?

Låt säga att det är ca 15-25 grader ute, och man ligger på landsväg/motortrafikled i omkring 70 - 90 km/h..

Kan man lita på att den klarar 15 mil utan problem?

Har väl en gräns på ca 15-20mil egentligen, under det kommer inte gå!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 296

InläggPostat: 2018-12-10 17:02:40    Rubrik: Svara med citat

Du måste säga vilken Zoé du tänker på, den med 22 kW batteriet eller den med 41 kWh-batteriet?

Tar vi den med 41 kWh,
ingen last, endast 1 st förare 80 kg.
däck energiklass B.
torr vägbana.
20 oC utomhus.
batteriet 20 oC.
rak väg.
ingen väglutning.
konstant hastighet 90 km/h.
klima på.
ingen mot-eller medvind.
inga accelerationer, ingen rekuperering(förutom 0 till 90 km/h).

Då kommer du ca 28,3 mil tills batteriet är helt tomt.
Förbrukningen blir då ca 1,47 kWh/mil.

Kör du 70 km/h istället kommer du ca 38,5 mil.
Då förbrukningen blir ca 1,08 kWh/mil.


Senast ändrad av haralt den 2018-12-10 17:20:47, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
najkks
intresserad


Registreringsdatum: 10 december 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-12-10 17:11:24    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Du måste säga vilken Zoé du tänker på, den med 22 kW batteriet eller den med 41 kWh-batteriet?

Tar vi den med 41 kWh,
ingen last, endast 1 st förare 80 kg.
däck energiklass B.
torr vägbana.
20 oC utomhus.
batteriet 20 oC.
rak väg.
ingen väglutning.
konstant hastighet 90 km/h.
klima på.
ingen mot-eller medvind.
inga accelerationer, ingen rekuperering(förutom 0 till 90 km/h).

Då kommer du ca 28,3 mil tills batteriet är helt tomt.
Förbrukningen blir då 1,47 kWh/mil.

Kör du 70 km/h istället kommer du ca 38,5 mil.


Sorry, borde sagt att det gällde den med 22kwh

Då föräldrarna vill göra en ekonomiskt försvarbar affär tror jag det är svårt att få dem att ingå ett leasing-avtal, inte heller köpa loss för ca 250k

Främst intressant då man åker kring 70 - 90km/h, för att veta om man tar sig mellan olika laddstationer sommartid!

Hur är det med tidsaspekten för att ladda från säg 15-20% - 100%, om man stannar vid en stolpe i någon av städerna man passerar?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1963
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-12-10 17:14:15    Rubrik: Svara med citat

Det är viktigt att man förstår att med en elbil kan man inte säga svepande "70-90 kmh" och "15-25 grader". Skillnaden mellan att köra 70 och 90 är enorm, både i procent och i mil räknat. Och är det så varmt att man måste ha på A/C då försvinner någon mil där med.

Men det går ju oftast att komma fram, bara man gör avkall på komforten och hastigheten. Skulle faktiskt säga att det är lite av tjusningen.

Gillar man inte det då är det en nyare och mer kapabel elbil som gäller.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
najkks
intresserad


Registreringsdatum: 10 december 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-12-10 17:20:17    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Det är viktigt att man förstår att med en elbil kan man inte säga svepande "70-90 kmh" och "15-25 grader". Skillnaden mellan att köra 70 och 90 är enorm, både i procent och i mil räknat. Och är det så varmt att man måste ha på A/C då försvinner någon mil där med.

Men det går ju oftast att komma fram, bara man gör avkall på komforten och hastigheten. Skulle faktiskt säga att det är lite av tjusningen.

Gillar man inte det då är det en nyare och mer kapabel elbil som gäller.


Jo det är ju en utmaning, att man försöker köra så "snålt" som möjligt..

men låt mig ändå omformulera frågan något!

Sommartid, +15 - 20 grader ute
Lätt AC på, och landsvägskörning i 90km/h

Klarar man 15mil utan problem?

Återkommer även till frågan om laddningstid vid stolpe,
går det att ladda på en timme så kan man ju ta en lunch..

Tar det däremot 3-4 timmar så blir det ju en helt annan sak!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 296

InläggPostat: 2018-12-10 17:30:50    Rubrik: Svara med citat

I Zoé-broschyren står det att Zoé med 41 kWh-batteriet vid en 22 kW-laddstolpe laddas från 0 till 100 % på 2h 40 min.

Är batteritemperaturen kring +20 oC då kan batteriet laddas snabbt. Är det kallare, t.ex. 0 oC eller till och med minus, då bromsar batteristyrningen laddströmmen. Även om det är varmare än ca 25 oC, så stryps laddströmmen ner.

Zoé med 41 kWh har emellertid luftkylt batteripack, hjälper litet om det behöver kylas, och har även batteripackvärmare också med luftfläkt.

Jag vill tillägga att vi har ingen Zoé, utan en Leaf med 30 kWh-batteri med köpbatteri, ingen leasing, utan äger hela bilen.
Men sneglar på en Zoé med 41 kWh-batteri, eftersom med den kommer man lika långt som med en Leaf 40-kWh. Zoé 41 kWh kom emellertid ut på marknaden i början av 2017, därför tror vi att man kan komma över en sådan med köpbatteri kanske för ca 225 000 kr nu till våren 2019. En Leaf 40 kWh får man inte för den slanten, utan är dyrare, kanske 300 000 kr. Köpbatteri för att slippa irriterade räkningar varje månad.

Ja, 22 kWh-batteriet om laddas med 22 kW-stolpe på 22/41 x 2h40min = ca 1h25 min.

Har du läst grönabilisters tester av Zoé och Leaf?
http://www.gronabilister.se/biltester
läsvärda.


Senast ändrad av haralt den 2018-12-10 18:34:44, ändrad totalt 9 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
najkks
intresserad


Registreringsdatum: 10 december 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-12-10 17:32:02    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
I Zoé-broschyren står det att Zoé med 41 kWh-batteriet vid en 22 kW-laddstolpe laddas från 0 till 100 % på 2h 40 min.

Är batteritemperaturen kring +20 oC då kan batteriet laddas snabbt. Är det kallare, t.ex. 0 oC eller till och med minus, då bromsar batteristyrningen laddströmmen. Även om det är varmare än ca 25 oC, så stryps laddströmmen ner.

Zoé med 41 kWh har emellertid luftkylt batteripack, hjälper litet om det behöver kylas, och har även batteripackvärmare också med luftfläkt. Jag tror Zoé 22-kWh, har luftkyld batteriepack, men ingen batteripackvärmare.


Då borde väl 22kwh laddas upp till 100% - snabbare vid en laddstolpe?

om nu 22kwh saknar "batteripackvärmare" så gör det ju inget, då det främst är sommartid man vill få ut det lilla extra i räckvidden!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-12-10 18:28:43    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Jag tror Zoé 22-kWh, har luftkyld batteripack, men ingen batteripackvärmare.


Som jag sagt i tidigare trådar... värmepumpen kan både värma och kyla. Så det är omöjligt att batteriet inte kan värmas ifall det kan kylas... eftersom att batteriets värmeväxlare är kopplad till värmepumpen.
Dessutom, med tanke på att bilen kan uppgraderas från 23 till 41kWh, måste ju alla nödvändiga system som behövs i 41kWh finnas redan i 23kWh-modellen.

Jag såg den här videon för länge sedan, och det mesta jag skrivit är baserat på den. Har inte tid att kika på den nu, och minns inte precis vad som sades, men om du har tid kan du ju ta en titt och se vad som sägs.
https://insideevs.com/renault-zoe-r240-battery-capacity-23-3-kwh-usable-25-92-kwh-total/
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.