Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Första elbilen, en kamp mellan Zoe & Löövet?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 269
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2018-12-10 18:59:07    Rubrik: Svara med citat

Om du missat Tibors jämförelse med laddtider på Zoe och Leaf.

http://teslaclubsweden.se/renault-zoe-far-snabbladdning-som-tillval/
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-12-10 19:06:55    Rubrik: Svara med citat

De flesta elbilar har 8 års garanti på batterier så oroa dig inte över det, blir bara onödigt dyrt med hyra av batteriet. Jag tror du kan köpa ett nytt för de pengar det kostar efter 4-5 år.

Glöm inte att titta på Hyundai Ioniq, BMW i3 och KIA e-Niro. Alla dessa har snabbladdning och funkar utmärkt för långfärd. Både Nissan Leaf och Renault Zoe har problem med att ladda snabbt, Zoe har endast 3-fas 22kW och Leaf överhettar efter några snabbladdningar via Chademo. Detta gör att längre resor kan bli lite tålamodsprövande. Smile
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 606

InläggPostat: 2018-12-12 15:26:00    Rubrik: Svara med citat

Glöm inte fundera på driftsäkerhet, att bilen alltid tar laddning (Långsam AC) och startar så man kommer a -> b -> a
Utifrån följt forum på nätet och fejjan så är Leaf givet val.
Känns som nyare Zoe är bättre nu än de för nåt år sedan.
Leaf är internationellt korad till mest problemfria bilen.
Det är för mig bästa betyget.
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
najkks
intresserad


Registreringsdatum: 10 december 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-12-12 18:41:38    Rubrik: Svara med citat

Om man tänker sig följande scenario..

Sommartid, total körning ca 50 mil

Möjlighet att stanna på väggen, ladda - käka, shoppa osv!

Är det bättre att satsa på Zoe med större batteri, för att då klara halva resan utan ladd-stopp, eller hur skall man tänka som?

Just denna resa brukar göras årligen, och utöver det är det i stort sett bara stadskörning, och enklare resor på 5-10 mil tur/retur!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-12-12 19:51:23    Rubrik: Svara med citat

50 mil på samma dag är smärtsamt i 24kWh Leaf. Man måste stanna och ladda en gång i timmen, 20-30 minuter åt gången.

Kan tänka mig att Zoe *kan* vara bättre men bara om det stämmer så att man kan stanna och ladda på ett ställe där man kan äta lite lunch och sysselsätta sig. Att sitta sysslolös i 2 timmar nånstans i tjottahejti är så klart inte roligt.

Tänker specifikt på en episod där vi tvingades vänta över en timme på laddning i Ludvika på en söndag när alla lunchrestauranger var stängda. http://www.elbil.forum24.se/elbil-about6416-0-asc-9.html
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
najkks
intresserad


Registreringsdatum: 10 december 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-12-12 19:55:59    Rubrik: Svara med citat

hur är det då om man satsar på 42kwh-modellen (2017/2018) ?

där bör man väl klara iaf 25mil i sommarväder?

sedan stanna och ladda och passa på att göra lite annat tänkte jag..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-12-12 20:13:22    Rubrik: Svara med citat

najkks skrev:
hur är det då om man satsar på 42kwh-modellen (2017/2018) ?

där bör man väl klara iaf 25mil i sommarväder?

sedan stanna och ladda och passa på att göra lite annat tänkte jag..


EDIT kommentar om laddning och batteritemperatur gäller Leaf 2018, ser att jag tyvärr missuppfattade dig där. Men för räckvidden gäller samma sak - 50 mil med bara en laddning längs vägen blir mycket svårt om man inte kör långsamt.

Du kan leta upp och läsa haralts beräkningar om detta, men utifrån mina erfarenheter säger jag att man måste köra långsamt och ha lite marginal, så 20 mil i max 90km/h är nog det man skall räkna med sommartid. Och efter den första laddningen har man dels inte fått fullt batteri, och dels fått hög batteritemperatur, så det behövs nog ett andra, ganska långt laddstopp för att komma 50 mil.

Långresor är varken Leafs eller Zoes starka kort, oavsett årsmodell.

En Kia Soul eller Ioniq är nog ett bättre köp i så fall.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Senast ändrad av tor.ake den 2018-12-13 08:11:06, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
najkks
intresserad


Registreringsdatum: 10 december 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-12-12 20:17:22    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
najkks skrev:
hur är det då om man satsar på 42kwh-modellen (2017/2018) ?

där bör man väl klara iaf 25mil i sommarväder?

sedan stanna och ladda och passa på att göra lite annat tänkte jag..


Du kan leta upp och läsa haralts beräkningar om detta, men utifrån mina erfarenheter säger jag att man måste köra långsamt och ha lite marginal, så 20 mil i max 90km/h är nog det man skall räkna med sommartid. Och efter den första laddningen har man dels inte fått fullt batteri, och dels fått hög batteritemperatur, så det behövs nog ett andra, ganska långt laddstopp för att komma 50 mil.

Långresor är varken Leafs eller Zoes starka kort, oavsett årsmodell.

En Kia Soul eller Ioniq är nog ett bättre köp i så fall.


Tyvärr går Ioniq bort pga priset!

Har dock inte kollat Kia Souls priser

Tex en Zoe 2017 får jag för 160 000kr (1000 mil på mätaren)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2018-12-13 07:57:40    Rubrik: Svara med citat

najjkks,

Jag har för mig att man via Nissan Assistans eller vilken det är, kan hyra till låg kostnad en bensinbil för de enstaka tillfällena per år man behöver göra långresor. T.ex. under semester. Det är ett sätt för bilhandlarna att locka folk att våga köpa elbilar.

Kanske någon forumsmedlem vet mera hur det ligger till med det?

Eller helt enkelt hyra en bensinbil över helgen den enstaka helgen som långkörning ska göras.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
najkks
intresserad


Registreringsdatum: 10 december 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-12-13 08:04:52    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
najjkks,

Jag har för mig att man via Nissan Assistans eller vilken det är, kan hyra till låg kostnad en bensinbil för de enstaka tillfällena per år man behöver göra långresor. T.ex. under semester. Det är ett sätt för bilhandlarna att locka folk att våga köpa elbilar.

Kanske någon forumsmedlem vet mera hur det ligger till med det?

Eller helt enkelt hyra en bensinbil över helgen den enstaka helgen som långkörning ska göras.


ja det intressanta, och fördelen med Zoe är ju batterihyran.. köper man en beg. bil och batteriet "rasar" efter något år, så känns det kanske inte så trevligt att köpa ett nytt för ca 50% av bilens inköpspris.

Ett äldre par som däremot betalat 699kr/mån, för något som de själva inte äger och alltså inte behöver ersätta vid ev. problem känns mer rimligt..

Läste även att de erbjuder fri assistans vid ev "problem", samt om man skulle missberäkna el-konsumtionen och blir ståendes med tomt batteri.

Då semesterresan varar ca 2v så känns det inte ekonomiskt att hyra en bil, men frågan är ju om det är genomförbart att köra 25 mil, ladda 2 timmar, och sedan köra resterande 25 mil? (dvs med 42kwh-versionen 2017)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2018-12-13 08:12:38    Rubrik: Svara med citat

najkks,

En sak du kanske inte har tänkt på är när bilen med hyrbatteri ska säljas. Jag gissar att det är svårt att sälja en ca 4 ā 5 år gammal elbil med batterihyra. Det blir svårt att bli av med en, i alla fall om du vill ha anständigt betalt för den. Privatpersoner tvekar nog att köpa en flera år gammal elbil och betala batterihyra som om den vore helt ny. Bilhandlarna gissar jag betalar dig endast en spottstyver för den.
Detta är också något att tänka på. Därför har vi köpt hela elbilar inkl. batteriet.

Tala med en Nissan bilhandlare om de erbjuder fördelaktig bensin-hyrbil för att kunna köra långt, vid de tillfällen man behöver köra väldigt långt, vid köpa av en elbil. Då får du veta en del. Jag menar inte när ni har punktering, eller kört tomt på batteriet, eller fått fel på bilen, utan helt enkelt att ni ska köra 50 ā 75 mil, då blir det nästan ogörligt med elbil.


Senast ändrad av haralt den 2018-12-13 08:18:18, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-12-13 08:14:33    Rubrik: Svara med citat

Nej. Du kan inte köra 25 mil, ladda två timmar och köra 25 mil till med Zoe 2017/18. Ursäkta att mitt svar var otydligt ovan.

Det går i teorin om man kör långsamt och utan marginaler men inte i praktiken.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
najkks
intresserad


Registreringsdatum: 10 december 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-12-13 08:18:00    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Nej. Du kan inte köra 25 mil, ladda två timmar och köra 25 mil till med Zoe 2017/18. Ursäkta att mitt svar var otydligt ovan.

Det går i teorin om man kör långsamt och utan marginaler men inte i praktiken.


med andra ord så är "räckvidd 30 mil" endast en utopi?

nåja, man kan ju stanna efter 20 mil och ladda.. frågan är då om det går att göra en uträkning på tids-aspekt för att ladda från säg 20% - 90-100% ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2018-12-13 09:21:22    Rubrik: Svara med citat

najkks,

Du måste hela tiden noga ange vilken batteristorlek du avser med en Zoé eller en Leaf, annars är det meningslöst att tala räckvidd.

Följande finns:

Renault Zoé:
22 kWh vet ej när den kom.
41 kWh kom i början av 2017.

Nissan Leaf:
24 kWh kom ca 2010.
30 kWh kom ca juli 2015
40 kWh kom ca jan 2018.

Om du kör Nissan Leaf 40 kWh konstant i 50 km/h vid 20 oC ute, ingen väglutning, torrvägbana, Däckklass G, klima på, då kommer du långt, ca 33,5 mil. Kör du istället i 120 km/h, då kommer du bara 15,6 mil.

När man kör bensinbil är däckrullmotstånd och luftmotstånd vid hög som låg hastighet ca lika som att framföra en elbil, bara det att i bensinbilen har du en bensinmätare du tittar på, inte på återstående räckvidd som i elbilen. När den är ner mot reserven, då fyller du på till full tank tar ca 5 minuter och kör vidare. Du bryr dig inte om att bensinförbrukningen är mycket högre vid höga hastigheter än vid lägre. Du fyller helt enkelt på mer bensin vid nästa tankning, och biter ihop och betalar dyrt.


Senast ändrad av haralt den 2018-12-13 10:44:43, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-12-13 10:41:05    Rubrik: Svara med citat

najkks skrev:
med andra ord så är "räckvidd 30 mil" endast en utopi?


Jag körde min gamla Caddy skåpbil 100mil motorväg på en tank en gång (55 liter tank, och drar 0,67 blandad, 0,56 landsväg enligt pappret). Körde från Tumba ned till Halland utan last, och sedan med en motorcykel i skåpet på vägen tillbaka. Jag var helt säker på att jag skulle få slut på bränsle, men jag såg det lite som ett äventyr att se hur mycket jag kunde tänja på gränserna. Tanklampan tändes när jag passerade jaktflygplanen utanför Linköping. Då hade jag 18 mil hem till Tumba, med 7 liter reserv. Jag bestämde mig då för att "slipstreama" en lastbil för att sänka förbrukningen. Jag följde denna lastbil mycket nära i ca 10 mil tills motorn började koka. Efter detta fick jag hålla ett lite större avstånd bakom. När jag kom fram till bensinmacken i Tumba hade bilen inte stannat, men den hade en lite råare gång än vad den brukade ha. Jag tankade i 54 liter plus några deciliter...

För att komma 30 mil på 41kWh, behöver du köra snålt och långsamt. Men det går, om du har is i magen, likt jag hade under resan jag beskrev här ovan.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
najkks
intresserad


Registreringsdatum: 10 december 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-12-13 11:16:19    Rubrik: Svara med citat

Ja i vårt fall, sommartid i 90km/h "norrut" så borde vi klara 20mil minst, då tar vi oss i princip till Umeå och där finns det många möjligheter till laddning.

Frågan är då, om man har 42kwh-modellen av Zoe,
beror det på laddstationen hur pass snabbt den laddar,
eller har det också något att göra med modellen av kabel man laddar med?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2018-12-13 11:24:31    Rubrik: Svara med citat

Ni borde gå till en Renaulthandlare och snacka med dem personligen.
Ni kanske till och med får låna en Zoé med 41 kWh över helgen.
(finns det Zoé med batteri 42 kWh också? som du anger)

Tala med era bekanta som har Zoé med lilla batteriet 22 kWh. Då får du veta allt om laddning osv.


Senast ändrad av haralt den 2018-12-13 12:41:41, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
najkks
intresserad


Registreringsdatum: 10 december 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-12-13 11:28:01    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Ni borde gå till en Renaulthandlare och snacka med dem personligen.
Ni kanske till och med får låna en Zoé med 41 kWh över helgen.
(finns det Zoé med batteri 42 kWh också? som du anger)


Fel av mig, jag menar givetvis 41kwh!

Tveksamt om det finns någon i närmsta geografisk närhet,
möjligen om Volvo har Renault också - skall undersökas!

Annars finns det bekanta i stan som har Zoe, dock den mindre modellen!

I övrigt är det kanske inte en stor skillnad rent interiörmässigt?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-12-13 13:33:32    Rubrik: Svara med citat

najkks skrev:
Ja i vårt fall, sommartid i 90km/h "norrut" så borde vi klara 20mil minst, då tar vi oss i princip till Umeå och där finns det många möjligheter till laddning.

Låt säga att Zoe drar 1.7kWh/mil i 90km/h, och 1,3 kWh/mil i 70km/h. Då går det att köra 30 mil i 70km/h, vilket tar 4 timmar och 20 minuter. I 90km/h är räckvidden knappt 25 mil, och resan utan laddstopp tar 3:20 minuter. Laddning behövs i kanske 40 minuter. Så med lite tid för att stanna och koppla in laddare, en liten omväg till laddare, o.s.v, så blir det nog ungefär samma restid i slutändan. Men med en bensträckare under resan, och utan att vara något större hinder i trafiken. Så det är nog skönare att köra i 90.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2018-12-13 15:22:00    Rubrik: Svara med citat

Zoé 41 kWh och även den med 22 kWh battriet, kan bara laddas som mest med 22 kW vid en snabbladdstolpe.
(Bortsett från Zoé med Q90 motorn, som tydligen inte säljs i Sverige, som har 43 kW-ombordladdare och kan laddas med som mest 43 kWh vid 43 kWh-laddstolpe.)

Det tar därför 2h40 min från 0 till 100 % att ladda vid 22 kW-laddstolpe en Zoé 41 kWh.

Är laddstolpen bara på 11 kW tar det ännu längre tid, nämligen 4h30 min.

bjn, du kanske förväxlar med en Leaf med Chademo-laddning, när du säger 40 min laddtid?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.