Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Blåögd och lättlurad!
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-04-12 00:56:11    Rubrik: Svara med citat

Mattias, varför har du tagit på dig uppgiften att missionera på detta forum

Det känns inte som du är speciellt omtyckt med dina ibland illa
underbyggda påståenden. Vad är din avsikt, vad är det du vill tillföra.

Vad jag förstår har du själv ingen elbil. Har du någon erfarenhet som du
utgår ifrån eller är du mest förbannad på oss som äger och sköter om dom.

När man läser dina inlägg (om man orkar) känns det som du har skrivit i
en rasande takt, ilsket, och gett fullständigt faen i att skriva på läsbar svenska.
Men det knaske är modren chatstavning abra.


Din lista på personer som har opponerat sig, och som du bemöter blir
bara längre och längre. Kanske är det din uppgift, att skriva det längsta
inlägget till flest personer.

Lugn vi kan enas om att du vunnit här, du kan byta till ett annat forum och försöka igen.

När jag köpte min elbil förra året blev jag glatt överraskad av att det
fanns ett forum, dedikerat till elbilen, där jag kunde få så mycket hjälp
av personer som vill dela med sig av sin erfarenhet, utan att påpeka att
man är en idiot som gjort på ett visst sätt.

Visst kan man även själv ibland låta lite som en besserwisser när man
förklarar hur något fungerar eller hur man kan göra för att fixa sin bil.

Men jag kan försäkra dig att även i den tävlingen ser du ut att bli den
självklara segraren.

Men det kanske ändå inte är för sent att försöka!

Här nedan har jag "hjälpt" dig att redigera din text så att den går att läsa,
samt kommit med en del påståenden och ifrågasättanden, allt för att
försöka framstå som ett prima a-e.

Jag hoppas att du inte blir arg för att jag redigerat din text, dina åsikter
når ju trots allt en större publik.

Julle:
Kärnkraft löser troligen energiproblemet snabbast och billigast (om man inte hittar en älv till att bygga ut).

---Tycker att man skall hitta en älv ---


Spider22:
Sjäv är jag lite skeptisk till den rapporten, exempelvis vad är en "laddhybrid"? Finns de hybrider som inte laddas? Verkar som att personen som skrivit rapporten inte heller har grundläggande kunskaper i matte, och dessutom lever under illusionen att vindkraft automatiskt försörjer alla batteribilar med el.

-- "Laddhybrid" är väl ett vedertaget uttryck för en hybridbil med tex el/förbränningsmotor, som även går att ladda externt och inte bara med
"elmotorbromsen". Att laddbara batterier laddas är väl självklart!
Vad gäller grundläggande matte och illusionen om vindkraft så kanske det är bra om du exemplifierar, istället för att bara påstå något.

Fredan:
Ja den synkar in sig, men den är inte frekvensstabiliserande för det, den kan ju knappast skicka ut strömmen i motfas.

--- Varför skulle vindkraftverken skicka ström i motfas? och om det skulle
vara någon fördel varför skulle inte det gå? Förklara!----

Solceller låter tyvärr som en ganska kostsam lösning. Vad man även ska tänka på är att solceller, av kiseltyp, inte är speciellt miljövänliga.
Mycket energikrävande tillverkning och livsländen är förhållandevis kort.

-- -Ytterligare ett påstående som man skall ta för givet.---

Alla platser på hela jorden har lika många timmar ljust på ett år, det är bara molningheten som skiljer, tro det eller ej men Sverige är ungefär lika molnigt som östkusten i USA. Att solceller skulle fungera bättre någon annanstans än i Sverige är devlis en myt, och beror till viss del på att vi har ett energiöverskott när det är många soltimmar (på sommaren)

--- det är inte omöjligt att det skulle vara lika många timmar ljust
över hela jordens yta om det inte fanns några moln, men du kan väl
ändå inte vara så okunnig att du tror att lika stor energimängd träffar
jordytan på alla ställen. Varför finns det då is vid polerna?---

Johnny J:
Förstår inte riktigt hur man kan ha delade meningar om fakta

--- Det är väl så att Johnny inte delar din syn på vad som är fakta.---

Pettri:
Först insinuerar du att jag hittat på allt, sedan påstår du att du inte stoppar huvudet i sanden. Sedan vill du inte att folk ska tro på de jag som ger som är rätt, vill du att folk ska stoppa huvudet i sanden?

---Här blev det lite klurgt att tillrättavisa, vet inte riktigt vad du menar med
"att folk ska tro på de jag som ger som är rätt" Jag tror det får vara kvar.

Exile:
De flesta kör på snabba vägar. Det är i princip bara Stockholm och Göteborg som är så stora att det är längre intervaller med stadskörning. I dessa städer har relativt få bilar. T.o.m Malmö har, trots sin storlek, en motorvägspenetration på 1 varannan km.

--- Det här med penetrering är ju inget vidare. varenda storstad i USA
är ju våldtagen med vägar som spyr ut avgaser där folk bor ---

Jag har en ganska typisk pendling, bor i en medelstor stad (mycket vanligt) jobbar i en sub-medelstor stad (mycket vanligt, vise versa). Jag bor mer eller mindre mitt inne i stan. Trots det är det ca 2 minuter i 50, sedan 30 minuter i varierande 110/90 sträcka, sedan en ½ minut i 50. I princip alla i detta län som pendlar med bil har liknande körcykler, de andra cyklar eller går.

---Du har nämt tidigare att du inte har någon bil, hur tar du dig fram.---

Är rädd att du förväxla enheterna lite, diesel har ett energiinnehåll på ~41-46MJ/KG, INTE liter (beronde på kvalite). Densiteten är dock ganska långt från 1 så energi densiteten per volym blir närmare 33-39MJ/liter (vilket mitt värde, som var från en annan källa ursprunlgigen, hamnar någonstans mitt i).

--- Här kan man tydligt se hur fel det blir när man förlitar sig på internet.
Den ena har kanske kollat på svenska wikipedia där det står 42-46Mj/kg
densitet 0,8-0,85. Alltså 33,6-39,1 MJ/l. 1kwh är som bekant 3,6 MJ
då får man 9,3-10,9 kWh/liter.

Tittar man däremot på engelska Wikipedia står det:
"diesel typically releases about 40.9 megajoules (MJ) per litre"
och vips var vi uppe i 11,4 kWh/liter. Vem skall man tro på? Vad är rätt
och vad är fel. Det gäller att vara källkritisk och inte ta allt för sanning.---


Ditt påstående att bilen skulle dra 2kwh/mil från batterierna faller på sin egen orimlighet. De skulle innebära att en motor med sämre verkningsgrad kompenseras med att bilen drar mindre energi, detta är naturligvis inte fallet vilket sjävklart innebär att siffran specificerades på hjulaxlen. Att siffran förefaller hög beror på att jag räknar vid 90km/h och inte vid 70km/h som de flesta elbilsfolk brukar räkna, detta medför en högst markant skillnad.

---Du får nog finna dig i att Exile har rätt, det är precis så det ligger till.
I alla fall i en Clio som är det jag känner till.
Amperemätaren sitter på kabeln från batteriet och mäter alltså hur mycket
ström som passerar till motorn för varje 10km. Om vekningsgraden på motorn minskar drar den givetvis mer ström. Du har alltså redan räknat
med förlusterna i motor och reglering. Min drar för övrigt 1.5kWh/10km.

Men om man ser till hela kedjan blir det förstås mer energi som går åt.
Från huset räknat kan man enkelt beräkna genom att med energimätare
kolla vad som går åt vi laddning och hur långt man kommer.
I mitt fall blir det ca 15kWh/75km 2kW/10km ca 0,2liter diesel.

Ibland lyser det verkligen igenom vad du anser om "oss" när man ser:
"som de flesta elbilsfolk brukar räkna" Varför inte räkna på 120km/h,
då kommer elbilen verkligen till korta.---


Att de "flesta" elbilar drar betydligt mindre som du säger är för att de "flesta" elbilar är en Renault Clio vilken är ungefär snarlik med en audi A2:a, som drar ,29liter/mil blandad körning, än mindre i 90.

--- Kan du inte tänka om lite, och istället säga; tänk om audi använde A2
som grund och byggde en elbil med modern teknik då skulle man kanske komma ner i 1kW/mil. Mindre än halva dieselförbrukningen! ----

15% är faktiskt en väldigt låg siffra, den riktiga siffran är ännu högre. En liten intressant faktoid är att vindkraften i sverige bara producerar en liten bråkdel av de totala förlusterna i elnätet, exakt hur mycket vet jag inte, men när utrycket myntades handlade det ungefär om 1:100, idag borde det vara betydligt lägre.

--- Detta fattar jag inte hur man skall tyda. Alltså en faktoid är en:
föreställning som hålls för sann, men som i själva verket är felaktig.
Det skulle kunna betyda att det inte är sant att vindkraften i Sverige
bara producerar en bråkdel av förlusterna.
Inte fan blev jag klokare av det. Uttrycket myntades för övrigt av
Norman Mailer 1973 och gällde Marilyn Monroe ----

Jag kan förvisso ge dig ett halft rätt för det. Om vi bygger fler kraftverk kommer siffran att minska betydligt vilket kanske innebär att den faktiska reala förlusten hamnar under 10% vilket då i praktiken mer eller mindre bara är transformatorförlusterna.

--- Värmeförlusterna får väl användas till fjärrvärme då. ---

Det finns helt klart andra energikällor för elbilen, och det är lite poängen med att jag tar upp diskusionen. Varifrån kommer elen, och varifrån vill vi att den ska komma? Kan ju även påpeka att de finns andra källor än oljekällor för att föra diselbränsle

--- Ja vad är din egentliga poäng, vart är det du vill komma. Kan du inte
hålla med om att ett batteri som energibärare är alldeles utmärkt
just för att det är neutralt och kan användas till olika energikällor.---

Pettri (forts)
Jag är ledsen att beklaga, men det finns bara en verklighet, och den måste vi sammsas i. Om du efterlyser saklighet så kan du ju ta och publicera en artikel som är något annat än ren propaganda skrift från energibolag.

---Snälla sluta kalla Pertti för Pettri han är inte förstenad om du tror det---

Solens energi är ganska exakt 1366w/m^2, solinstrålningen är ungefär 3850ZJ om året på jorden. Kruxet är att ta vara på energin. Dock kan du inte bränna dig på solen, det som kallas solbränna är ingen brännskada utan intollerans mot UV strålning, i princip överkänslighet. (Lite ironiskt att soltaxin är i abudabi på bilden Razz )

--- Suck "Solens energi är ganska exakt 1366w/m^2" snacka om bw
I rymden utanför jordatmosfären ja! där är den ca 1350w/kvm.
Nog faen kan du bränna dig på solen. Åk dit får du se! allvarligt
vad är det för kvalificerat bullshit att man inte kan få brännskador
av solen, eller glömde du bort att du inte var på sveriges hudläkares
forum---

Solkraft kan mycket väl vara en lösning på problemet, men för att de skall vara de måste vi:
1: Innse att det faktiskt finns ett problem
2: Åtgärda de brister som faktiskt finns med solkraft i dagsläget.

---Helt självklart det är väl det man håller på med, eller? ---

Fosilolja (finns ju även bioolja) leder till precis det du säger, men detta skiljer sig inte specielt mycket från gas och kol, vilket majoriteten av värdens elnät drivs på.

--- Bort med det oxå när det är möjligt ---

Vi kan myclet väl mura in oss i Sverige, utveckla vår egen superduper elbil och driva allt på finmald lammull eller whatever eftersom vi har så pass mycket naturresurser per person i detta landet (finns bara ett få länder som slår oss)

-- vilka länder slår oss? ---

Men om vi inte hittar lösningar på problemen, som passar alla länder så kan vi sitta här med våra allergier, astma, canser och krig, för vad vi faktistk gör påverkar inte resten av världen speciellt mycket, vad vi utvecklar har potential.

---Vad menar du, är det det där med strutshuvudet igen, att vi bara
stoppar det i sanden? Tror du inte vi är måna om utveckling, hållbar
sådan dessutom ---

Problemet med masshysteri är att det inte tål kritik.
Om du eller någon annan inte tycker om det jag skriver så kom och utmana det jag säger, jag har säkert fel någonstans, frågan är var.

--- Ja det är ju förstås svårt att veta, var DU kan ha fel, men fråga
inte "oss" för vi är masshysteriska ---

Skillnaden mellan mig och dig är att jag tror att jag har fel, medans du tror att du har rätt.

--- Oj trodde du att DU har fel, tyckte du skrev "frågan är var". men det är
så typiskt, slänga ur sig en hel hög påståenden blanda med lite "fakta"
från nätet och avsluta med "jag har säkert fel någonstans, frågan är var"

SÅ då var jag klar.
Hur tyckte ni det gick, har jag kvalat in till "DU SOM VET BÄST", nytt program på 5:an Pajkastning på högsta nivå.

Om juryn inte tycker jag skall gå vidare utan att jag gått över gränsen får ni väl kasta inlägget.

Tror ta mej f att jag ligger bra till i tävlingen "skriv längsta inlägget" oxå.


h/H
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2008-04-12 16:08:25    Rubrik: Svara med citat

matsv201 skrev:

Sjäv är jag lite skeptisk till den rapporten, exempelvis vad är en "laddhybrid"? Finns de hybrider som inte laddas?


Laddhybrid är en hybrid som kan laddas från elnätet.
Inga av dom serietillverkade hybriderna som säljs i Sverige (världen?) har den funktionen i dag.

Edit: var visst redan besvarat..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-04-12 18:41:47    Rubrik: Svara med citat

Jag svarar på hawks inlägg utan att ta med allt. Jag siktar inte på att skriva längst inlägg.

När man ska mata ut energi till nätet så måste strömmen vara någorlunda i fas med spänningen. Annars blir energi riktningen fel. Mattias inlägg om att mata ut i motfas var ett försök att vara ironisk.

Solceller av kisel är knappast en framkomlig väg för att göra solceller. Är du av en annan uppfattning får du gärna argumentera för det. Skulle man ha skällor för varje mening man skriver blir det ganska jobbigt.

Lika mycket energi träffar inte jord ytan. Men man placerar knappas solpaneler horisontellt nära polerna. Bortser man för förlusterna i atmosfären. Så stämmer Mattias påstående bra. Och förlusterna i atmosfären varierar stor över jorden även på samma breddgrad.

Han sa inte att det var bra med motorvägar. Han sa att det är på sådana man kör när man pendlar, och att de ligger relativt tätt.

Mattias har numera bil. När han sa att han inte hade det stämde det.

När det gäller energin i diesel får jag ge dig en eloge för att du argumenterar med fakta som du säger var du har hittat. Får se om Mattias svara på det.

Vad en bil drar i 120km/h är ganska intressant. Det är ju så fort man kör på bra motorvägar. Iafa enligt mätaren. När de höjer så blir det väl snarare 130km/h enligt mätaren för att ligga i 120km/h.

Att han jämförde med en A2 kan ju vara för att det är svårt att jämföra med en Clio diesel, och att han vet förbrukningen på en A2.

Hur menar du att fossilkraften ska tas bort? Samtidigt som bilarna ska gå över till eldrift?

Finland har nig mer skog än oss tex. Men om an tittar på en medel invånare på jorden så lär de ha mindre brukbar mark tillgänglig än Svenskar.

Man måste hitta en lösning som fungerar i mer vanliga länder än Sverige. Annars gör det i praktiken knappt någon skillnad. Visst är det bra här. Men för sök tex få en biltillverkare att ta fram en bil för en så liten marknad.


Jag vet vem Mattias är. Det kanske blir mer ärligt om någon annan än han presenterar. Som ni säkert märkt stavar han ganska dåligt, Det är inte min starka sida heller men jag kan nog inte kalla mig dyslektisk. Han har ingen koppling till Statoil eller liknande. Han har två ingenjörs utbildningar med olika inriktning, och jobbar hos ett företag i elektronik branschen. Han har inget emot elbilar, men är allergisk mot alla konspirations teorier som florerar bland elbils folk. Och på andra håll också för den delen. Det händer att jag tycker han förenklar lite i en riktning som gynnar det resultat han vill ha när han räknar. Men han har källor och räknar så det går att peka på felen om man tycker att det är fel.

Hoppas att det är okej att jag presenterade dig matsv
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
matsv201
intresserad


Registreringsdatum: 25 mars 2008
Inlägg: 33
Ort: Norrköping

InläggPostat: 2008-04-12 20:45:41    Rubrik: Svara med citat

Freddan:
Om elnätet blir instabilt slutar de fungera och ingen elkraft blir leverade någonstans. Detta var tydligt i de stora strömavbrottet 2004, de var visserligen inte elkraft instabilitet som orsaka strömavbrottet, men det var elkraftsinstabilitet som gorde att de spred sig från sverige till Danmark.

Din lösning fungerar ju inte fullt lika bra om solkraft panlerna förbrukar mer energi att tillverka än vad de förbrukar under sin livstid. Även om detta inte riktigt är fallet så finns de en rad sekundära problem som gör de hela betydligt knepigare.

Att exportera elkraften är inte fullt lika enkelt som de låter, vart ska vi exportera den? Om alla kör på solkraft så måste vi exportera den så långt som till sydafrika eller kina.

Tomten:
Med misshandla elbilarna, menade jag igentligen att misshandla batterierna. Olika typer av batterier tål inte olika typer av behandling, exempelvis tål inte blybatterier bottenurladdning, medan NiCd batterier å andra sidan inte tåll att inte bli bottenurladdade. Detta gäller inte bara elbils användare utan även datoranvändare. Exempelvis tål inte Li Ion batterier att vara fullladdade jämt, vilket är just de de flesta datoranvändare som har bärbara datorer gör.

Det är inte anti-elbilspropagande utan snarare fakta, om du tolkar de som propaganda kanske de beror på hur du uppfattare snarare än den inforamtion de innehåller.
Jag har länkat en hel del av de jag har persnterat, när jag gort uträkningar har jag i de flesta fallet postat med beräkningsunderlag, i fall där fakta helt saknas har jag i de flesta fall kollat på wikipedia.org, engelska upplagan, om de är något du saknar kan du bara söka upp den aktuella termen där.
Jag är multiingenjör med civilingenjör i elektronikdesign, Högskoleingenjör innom byggnadsteknik, postgraduiet innom högfrekvent elektronik och IPC specialist certifikation, jag jobbar för tillfället som konsult på Ericsson.

Lite underligt att du tycker de känns som att jag jobbar för statoil då jag hela tiden har argumenterat emot fosilkraft, faktum är att hela poängen med mitt innlägg är att försöka stoppa användandet av fosilkraft i detta landet.

Hawk:
På fråga ett: Jag kände för det.
Vilket/vilka påståenden är illa underbyggda?
Jag har ingen elbil nej, jag har tidigare jobbat med elektriska transmitioner. Jag har inget emot varken elbilsägare eller elbilar i sig. Vad jag har något emot är däremot dubbelmoral. Även att ignorera de problem som faktiskt finns med elbilar hjälper knappast branchen i sig heller.
Det går lite fort ibland när man har mycket att skriva, vill ju helst försöka svara på vad allar har att säga. Ber om ursäkt om de är svårt att läsa, utöver det lider jag av dyslexi.
Många bemötande är av den typen att de ifråga sätter vad jag säger, då blir jag tvungen att ta fram referenser och beräkningar för att visa att de faktiskt stämmer, detta leder oundvikligen till att svaren blir mycket långa.

Jag tävlar inte, jag vill bara ge alla personer rättvist bemötande.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-04-12 21:44:40    Rubrik: Svara med citat

Med en nominell spänning på 114V kan man ju räkna på den här resan http://elbil.forum24.se/elbil-post-1876.html#1876
OBS.... notera snitthastigheten

Min bil laddar mellan 13-15kWh från vägguttaget när batteri packet är helt tomt, (eftermätaren jag har är ingen skräpmätare för 200:-sek)

Så 2kWh/mil från vägguttaget nää (och clio är nog en rätt energihungrig bil)
möjligtvis ryckig stadstrafik men som sagt räkna gärna.

Citat:
allergisk mot alla konspirations teorier som florerar bland elbils folk

Daniel
Jag äger elbil alltså klassas jag in i gruppen elbilsfolk.
Snälla dra inte alla under samma kam, och att bara uttrycka sig så verkar ju inte så genomtänkt.
jag menar tror du på allvar att för att man är elbilsägare så tror man på konspirationsteorier.

Citat:
NiCd batterier å andra sidan inte tåll att inte bli bottenurladdade.

"Blöta" NiCad har inte dom minneseffekter jag antar du hänvisar till "matsv201"

/Henric
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
matsv201
intresserad


Registreringsdatum: 25 mars 2008
Inlägg: 33
Ort: Norrköping

InläggPostat: 2008-04-12 21:56:13    Rubrik: Svara med citat

Mer svar till hawk:
Hoppas inte du blir allt för ledsen om svaret blir långdraget av sig, försöker bara svara på alla delar rättvist och korekt.

Jag tycker inte man ska hitta en älv, jag tycker att man ska hitta en älv som kan byggas ut. Det finns en vital skilnad, de finns nämligen flera älvar i sverige som inte är utbyggda (iaf delvis), orsaken att dessa inte är utbyggda beror helt enkelt på tillstånd.

Vindkraften i sverige tillför idag en ganska måttlig, eller för att säga minimal del av elförsörjningen. Ofta säger företag att de köper all sin el från miljövänliga lösningar så som vindkraftverk. När de exemplifierar vindkraftverk är detta en översimplifiering. Den största delen av den miljöcertifierade elkraften kommer nämligen inte från vindkraft, utan snarare från småskalig vattenkraft och biobränsle.
De hela är mycket komplicerat, men i praktiken kan man säga att elen som produceras av vindkraften kanske används för att värma ett hus och på detta sättet "lånas" av en annan användare för att lämnas tebax senare. De hela fungerar väldigt bra så länge vindkraften bara är 1-2% av de totala kraftnätet, men när de kommer upp till 10-15% så fungerar de helt plötsligt inte alls. För en mer vetenskaplgit korekt förklaring får du nog vända dig till närmaste energiprofessor.

Knappast betyder i detta fallet inte, dvs den skickar INTE ut strömen i motfas. Ett vindkraftverk driver på fasen något, i praktiken ligger ett vindkraftverk några grader före i fas för att på så sätt levera effekt, detta fungerar väldigt bra så länge de finns ett närbeläget kraftverk som kan bromsa fasen och på så sätt kompensera den så att frekvensen inte skenar. Om kraftverken som reglerar fasen får för låg relativ effekt (t.ex. genom att de stängs av) så resluterar det i att frekvensen ändras (då troligen ökar) till en sådan nivå att kraftnätet kolappsar och man måste nollställa det.

Du behöver inte ta något förgivet alls, du är fri att undersöka vad kostanden för kiselsolceller är. Hur mycket energi det tar att tillverka dem är knepigare att hitta. De sifforna jag har är baserade på linjäregerigerng från elförbrukningen av tillverkningen av övrig elektronik. I praktiken är en kiselsolcell inget annat än ett elektronikchip som är konstruerat på så sätt att de omvandlar sol till el. Fuktionen för en solcell i kisel och en lysdiod är i princip den samma (man kan faktiskt använda en lysdiod som solcell, med mycket dålig verkningrad)

Jag påstog aldrig att samma energimängd täffar marken, man behöver naturligvis låta solkraftenheten följa med solen för att uppnå maximal effekt, detta gäller även på ekvatorn. I sverige behöver dock solceller panalerna följa med i 2dimentioner (till skilnad från ekvatorn där 1 dimention räcker bra) för att kunna utnytja solen under de sena och tidiga timmarna på sommaren. En panel i sverige behöver alltså mer svängrum. Men det ursprungliga påståendet stämmer fortfarande, en panel som tar emot all inkommade sol under ett år har lika många ljusa timmar om året oavset var på jorden den är.

Om man avsiktligt ignorerar de jag säger, oavset om de är rätt eller fel, för att man inte vill höra något som låter som kritik mot vad man just för tillfället gillar, så kan jag ingen bättre liknelse.

En (förbräningsmotor) bil drar mindre bränsle på en motorväg (per sträcka) i 110km/h än i stadsmiljö med en genomsnittshastighet på 38km/h (EU kör cykel).

Jag åkte tåg framt till i torsdags då jag köpte en bil eftersom minna arbestider inte längre tillåter att jag åker tåg. Jag var tvungen att köpa en bil med förbräningsmotor då det inte enkelt gick att köpa en elbil med en räckvid på 10mil+ i 110km/h, desutom bor jag i lägenhet så jag skulle inte kunna ladda en elbil även om jag hade haft en.

Det var (bland annat) engelska wikipedia jag kollade på (titta på 3 olika källor), dock inte samma uppslag som det du hitta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density
Det är helt enkelt så att energidensiteten skiljer beronde på kvalite och temperatur, därför mäter man normalt sett bränslet endast i vikt.

Mätt på hjulen i 90km/h sa jag, inte mätt på batteierna i 70km/h, som jag tidigare sa går de inte att räkna på det om man mäter energin mitt i systemet.
När jag åker bil (eller tåg för den delen) gör jag det för att jag vill komma till ett ställe fortare än vad de går att gå eller cykla. I södra sverige är motorvägare tämligen vanliga, på motorvägar är hastighetsbegränsingen 110 eller 120km/h.

Jag har redan föreslått (i en annan tråd) att använda en audi A2 som platform till elbil, fungerar aldeles utmärkt i farter under 70km/h, men över 70km/h kommer den att dra ungefär lika mycket, eller mer, ekvivalent bränsle än motsvarande diselbil.

Faktoiden om elkraftsförlusterna stämmer inte idag, men den har stämt tidigare, relevansen av den är att förklara att vindkraften idag bara producerar en försumbar del av den totala energiproduktionen

Vi kan bara använda värmeförlusterna i den faktiska konverteringen i fjärrvärmenäten, vilket vi redan idag gör. Om vi bygger ut värmekraftverken betydligt kommer vi att övermätta fjärvärmenäten, vilket gör tillskottet av energi onödigt.

Batterier är bättre än bränbart bränsle i de syftet att de som jag sa tidigare, kan användas till fler källor, men de är å andra sidan sämre i de hänsendet att de tar energi att tillverka batterierna samt att de väger mer. Alltså har bilar som använder batteri som energibärare både för och nackdelar relativt till konkurerande tekniker.

Här måste man skiljar på en faktisk bränskada och en reakton som huden framkallar då den fått förstora mängder UV strålning på sig. Orsaken att man kallar reaktionen för brännskada är att huden har samma försvarsmekanismer mot UV strålning som mot en faktsik bränskada vilket innebär att de ser närmast identiska ut och är omöjliga att skilja på. En UV skada är defakto ingen bränskada, även fast de flesta kallar det för en brännskada, så även läkare. Sist jag var på vårdcentralen så kalla en läkare medecinen för pencelin trots att de rörda sig om antibiotika som inte var pencelin, en helt vanlig förenkling, alla gör det.

Nej man åtgärdar inte bristerna, vad man gör i dagsläget (främst i tyskland, men till mindre del även i sverige) är att suventionerar upp teknik som inte kan lösa problemet och på så sätt hindrar bättre teknik att kunna vinna mark. T.ex. får man vist bidrag för solkraft och vist bidrag för vattenkraft, men andra krafttyper, exempelvis vågkraft och tidvattenkraft får inga specifika bidrag.

Att ta bort kol,olja, gas blir möjligt först när de totala behovet av bränslena försvinner... i praktiken ersättningskraft.

Problemet är inte de länder som slår oss, utan de som inte gör det.

De är skilnad att vara för utveckling eller att veta vad som har störst behov av att utvecklas.

Naturligvis har jag fel någon stans, av ren erfarenhet vet jag att ett sådant faktaspäckat innlägg aldrig kommer igenom utan något lite slarfel, felaktig källa, eller felberäkning, det finns alltid något fel.

Skilande är att om man tror att man har rätt har man defintivit fel, för slarfel är fortfarnade oundvikliga.

Du kan ju gärna peka på personen som vet bäst om du kan, så ska jag gå och fråga honom/henne en del saker som jag sjäv är nyfiken på.

Till skilnad från dig försöker jag inte skriva innlägget så lågnt som möjligt, utan tvärt om, så kort som möjligt. Nu kräver mängden fakta och den nivån jag förväntas förklara på en hel del textmassa. Om jag hade kunnat skriva hela svaret på två rader har jag gort det.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
fredan
Nyfiken


Registreringsdatum: 09 april 2008
Inlägg: 6

InläggPostat: 2008-04-12 21:57:04    Rubrik: Svara med citat

matsv201 skrev:
Freddan:
Om elnätet blir instabilt slutar de fungera och ingen elkraft blir leverade någonstans. Detta var tydligt i de stora strömavbrottet 2004, de var visserligen inte elkraft instabilitet som orsaka strömavbrottet, men det var elkraftsinstabilitet som gorde att de spred sig från sverige till Danmark.

och var är problemet med detta? Inventerarna slutar att skicka ut sin ström om det inte finns någon spänning att synka emot!

matsv201 skrev:

Din lösning fungerar ju inte fullt lika bra om solkraft panlerna förbrukar mer energi att tillverka än vad de förbrukar under sin livstid. Även om detta inte riktigt är fallet så finns de en rad sekundära problem som gör de hela betydligt knepigare.

Tala gärna om vilka andra sekundära problem som gör allt så knepigt.
Skall _försöka_ under veckan som kommer (har lite annat att göra!) att ta reda på hur mycket energi som det går åt för att tillverka en solpanel.

matsv201 skrev:

Att exportera elkraften är inte fullt lika enkelt som de låter, vart ska vi exportera den? Om alla kör på solkraft så måste vi exportera den så långt som till sydafrika eller kina.

nu skall vi se här. innan sa du att det inte var någon stor idé med solpaneler då vi inte kunde få ut så mycket ifrån dom, i och med vädret som vi har här i Sverige. Nu säger du å andra sidan att vi får förmycket ström ifrån dom så att vi inte vet vart vi skall göra av allt detta.

Om jag hade förmycket solkraft så hade jag laddat mina batterier så att det finns ström när solen inte lyser. Och skulle det sedan finnas ytterligare energi kvar så får vi väl expotera den till polen.
Men det är ju jag det och jag är ju lite konstig av mig!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-04-12 23:52:50    Rubrik: Svara med citat

Nu tror jag att Mattias tog i lite för mycket. 10-15% låter lågt. Var hittade du den siffran?

Freddan: Problemet är att den typen av kraft inte tillför någon stabilitet. Det går inte att ha för stor andel av den typen av kraft i ett nät. Danmark skulle nog ha en del problem om de inte var kopplade till Sverige och Tyskland.

Solkraft skulle kunna vara en del av kraft försörjningen. Nu är det störst förbrukning på dagen. Så man ska nog upp i 30% eller så innan det blir problem. Men då krävs nog bättre styrning. Men det kräver bättre paneler. Kiselceller klarar det inte. Jag ser fram emot resultaten av dina undersökningar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-04-13 00:21:30    Rubrik: Svara med citat

Förövrigt kör jag min elbil på solkraft utan större förluster.
Mina solpaneler genererar soliga dagar 3-4 ggr så mycket
som clion laddas med.

Nu är det iochförsig i form av värme men jag lånar elen som
annars skulle användas till uppvärmning. GRÖN EL från
kraft och kultur.

Mina första solfångare som jag konstruerade och byggde för
över 30 år sen följde solen både i horisontal och vertikalled

Dessa är nu förpassade till pooluppvärmning där dom fungerar
med saltvatten eftersom dom är byggda i PC-plast.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-04-13 09:35:24    Rubrik: Svara med citat

Jag håller inte med om det lånet. Du skulle knappas värma polen med el om du inte haft solfångarna. Antagligen inte huset heller.

Kraft och kulturs "gröna" el finns det ingen vits med Det är vattenkraft. Och när det finns ett så stort överskott på "grön" el så påverkas inte produktionen alls av ett sådant val.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
matsv201
intresserad


Registreringsdatum: 25 mars 2008
Inlägg: 33
Ort: Norrköping

InläggPostat: 2008-04-13 10:53:34    Rubrik: Svara med citat

Fredan:
Problemet med det är att elnätet rasar ihop ochingen för ström, dvs alla får strömavbrott innom den delen av nätet som rasar ihop. Så vida jag vet finns de inte riktigt något skydd mott detta problem. Så fort man nollställer och startar om nätet igen så rasar de ihop ännu en gång

Det är lite knepigt att ta reda på hur mycket energi de tar att göra solceller eftersom förbruknigen av energin är spridd på reningen av kislet, dragningen, sågningen, poleringen och den slutliga tillverkningen. Alla delarna av processen drar väldigt mycket energi, dels för att de måste göras i renrum (vilka i sig drar mycket energi) och dels för att processerna i sig drar mycket energi. Orsaken att kiselceller trots de är så billiga som de är beror på att de tillverkas i länder med betydlgit lägre elpris än sverige, av just den orsaken. Notera att de är en väldig skilnad på kiselceller och tunnfilmsceller.

Åter igen är de skilnad på energikapacitet och max effekt, de är just denna skilnaden som skapar problemet. Solceller paneler skapar mycket mer energi på dagen/sommaren i nordeurpa, men de är på vintern som vi behöver energin. Detta kommer att resultera i en situation där vi på sommaren har på tok för mycket energi över, men vi på vintern har kraftig brist

Det hela fungerar bra om vara sverige har solkraft paneler (vi kommer iofs gå reält back på de eftersom solkraft producerar mycket en lär den är billig i vilket fall), att exportera till polen är ju en model som i teorin skulle fungera, men de hela fungerar bara om sverige är de enda landet med de systemet, de löser på inget sätt de stora problemet.

Ett av de största problemen med solkraft är att de fungerar sämre och sämre ju större solkraftsystmet är, i en miniräknrare fungerar de utmärkt, för ett hus fungerar de skapligt, för ett land fungerar de sämre, för en hel region fungerar det inte alls.

Om vi ska lösa problemet med svavelutsläpp, energikonflikter och andra problem måste man tänka stort.

Daniel:
Tyvär väldigt svårt att hitta siffor på de exakta förlusterna, de är desutom ganska knepigt att kvantificera en sådan siffra efter som den faktsika förlusten skiljer ganska mycket från år till år beronde på mängden vattenkraft vi använder och hur mycket el som exporteras och importeras via likströmskablar (om vi studsar el om tyskland vid överskott ökas förlusterna avsevärt)
http://www.mfk.nu/index.php/visste-du-att/
Näst sista raden finns de exempel på vilka dimentioner förlusterna ligger på. De siffrorna jag har sett har varit högst aproximativa och legat mellan 15-30% beronde på vad som har mäts, har inte tillgång till den literaturen här tyvär, om du skulle kunna hitta en bättre verifierad källa skulle de vara intressant.

hawk:
Om dinna solvärme paneler värms upp till 100 grader så har de en energikvalite som är 20%-28% (2:a termodynamik lagen) beronde på hur varmt det är ute.
Förvisso är de en klar vinst jämfört med direktverkande el, men de är de i praktiken väldigt få som använder idag.
I vilket fall som helst bör du dela med mellan 5 och 20 för lågvärdig värme (typ varm vatten) och 2-4 för högvärdig värme (typ en brasa).
Om du hade kunnat ladda bilen med varmvatten hade jag gått med pådet, men nu går inte det. Om du hade kört systemet igenom en sterlingmotor hade du förvisso kunnat tillverka el av den, men då hade de inte blivigt mycket energi kvar.

Om man säger så, de finns en orsak till att de är ganska stor skilnad i verkningrad mellan en solceller panel och en solvärme panel. Solens utstrålning ligger på runt 6000K, medan ditt polvatten ligger på runt 300-350K, temeraturen sjunker med 20 gånger. I en solceller panel drar man ut knappa 1V vilket via planks lag är ekvivalent med flera tusen grader kelvin. Än värre är solens medelteperatur 6000K, den faktiska temperaturen på instrålnigen är en nodmalfördelning runt 600K med 10/90 spridning på ~1000K.

När du fullständigt ignorear fysiska lagar så tycker jag faktiskt att du har gått lite för långt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-04-13 11:59:11    Rubrik: Svara med citat

Ni börjar bli lite lätt komiska Mattias och Daniel.
Ni är som två gäddor som ligger beredda i vassen
att hugga efter byte.

Jag skrev medvetet inlägget för att se om det blev
ett bra agn, och mycket riktigt ni högg bägge två.
eller är det egentligen 1 gädda vi har att göra med.

Jag har aldrig sagt att jag använder el till elbilen som
i annat fall skulle gått till pooluppvärmning.
Det är två helt skilda system. Till poolvattnet
används de gamla PC-plastsolfångarna.

Den el som laddar bilen skulle via en värmepump ha
värmt upp vatten till husets uppvärmning /varmvatten.
Jag anser det vara viktigt att utnyttja energi på rätt sätt,
att energikvalite används där den passar bäst.
Alltså är det som ni säkert håller med om ett väldigt
slöseri att använda elenergi för att värma varmvatten.

Att ladda sin elbil känns då som ett bättre
användningsområde för energi av så hög kvalite.

Solpanelerna på hustaket, som har hög verkningsgrad,
gör sitt jobb genom att värma varmvatten.

Givetvis borde det vara bra om man fick mer sol
när uppvärmningsbehovet är som störst, men då
skulle det å andra sidan vara sommar året om.

Jag skrev att mina 30 år gamla solfångare följde
solen både horisontellt och vertikalt, och det sant.

Jag hade tänkt ge er (du) en chans att kommentera
detta och kanske ge lite positiv respons, eftersom
du inte verkar tro att jag/vi förstår att man måste
låta panelerna var vinkelräta mot solstrålningen.

Men det framstår mer och mer som det enda syftet
med alla dessa inlägg är ett självhävdelsebehov, inte
ett mål att tillföra något positivt/konstruktivt till detta
forum.

I och med detta inlägg bestämmer jag mig hädanefter
att likt strutsen sticka huvudet i sanden.

Jag kommer då att enligt er(du) träffa mina forumvänner
och förhoppningsvis få lite trevlig konversation åter.

mvh Håkan

Edit:
drar upp huvudet ett litet tag för ett tillägg.

Jag har läst igenom tråden från början en gång till
och jag tycker att både Mattias och Daniel har mycket
intressanta fakta och tänkvärda saker att komma med.
Men det är som störande och tråkigt är dessa ständiga
komentarer typ:

"Att elbilar skulle vara extremt miljövänliga är i praktiken
en myt, vad de är riktigt bra på är att gömma nersmutsningen
på en plats den inte syns."

"Grön el än nonsens. Häften av elen är "grön" mer än hälften
bryr sig inte. Så det gör ingen skillnad om du väljer grön el."

"En el-bil är ingen universell lösning på alla värdens miljöproblem. "

"Det finns något som heter energikvalite som få människor känner till"

"Nu generar elbilar i stället nya problem, vilket de flesta
elbilsentusiaster väljer att blunda för. "

"Så varige gång en elbil kör en mil i landsbyggsmiljö så sörplar ett
oljekraftverk någonstans i landet i sig mellan 0,5liter och 1liter diselolja"

"Sorry för att jag förstörde de goda samvetet, men jag har en poäng"

"lever desutom under ilusionen att vindkraft automatiskt försörjer alla
batteribilar med el."

"Jag kan förvisso ge dig ett haft rätt för det,"

"Dock kan du inte bränna dig på solen, de som kallas solbränna är ingen
bränskada utan intollerans mot UV strålning"

"Vi kan myclet väl mura in oss i sverige utveckla vår egen superduper
elbil och driva allt på finmald lammull eller whatever"

"Problemet med masshysteri är att det inte tål kritik."

"Skilanden mellan mig och dig är att jag tror att jag har fel,
medans du tror att du har rätt."

"Om man avsiktligt ignorerar de jag säger, oavset om
de är rätt eller fel,"

"Sist jag var på vårdcentralen så kalla en läkare medecinen för
pencelin trots att de rörda sig om antibiotika som inte var
pencelin, en helt vanlig förenkling, alla gör det. "

"Kraft och kulturs "gröna" el finns det ingen vits med"

"När du fullständigt ignorear fysiska lagar så tycker jag
faktiskt att du har gått lite för långt."

Det är detta mästrande besserwisseraktiga sätt att skriva
som förstör och gör att man har svårt att ta till sig det
som är bra i era inlägg.

Det är som om ni betraktar övriga på detta forum som
okunniga småungar som inte fattar någonting.

Försök att anta en lite mer tillmötesgående nyanserad
attityd så får ni säkert fler som vill lyssna.

Ner med huvudet i sanden igen. eller är det tvärt om
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
matsv201
intresserad


Registreringsdatum: 25 mars 2008
Inlägg: 33
Ort: Norrköping

InläggPostat: 2008-04-13 16:04:00    Rubrik: Svara med citat

Messerschmitt eller inte, har du någon som helst poäng med ditt inlägg förutom att disskreditera oss?

Om du har nån kritik med det jag eller någon annan i övrigt säger, så säg det i stället för hålla på med personangrepp.

Jag är gärna tillmötesgående, men har du överhuvudtaget någon poäng med det du säger? Finns många på detta forumet som är väldigt duktiga på det dom håller på med, finns andra som vill lära sig mer.

Exempel, detta är inget annat än ren och skär fakta.
"Så varige gång en elbil kör en mil i landsbyggsmiljö så sörplar ett
oljekraftverk någonstans i landet i sig mellan 0,5liter och 1liter diselolja"
Om du tar illa vid dig av fakta så kan jag tyvär inte hjälpa dig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2008-04-14 13:56:07    Rubrik: Svara med citat

*PLUPP* (Ett till huvud som valde syna sanden)
EDIT: Nah. Jag väljer nog att ta upp den igen. Ser bara åt alla håll utom mot Mattias så länge. Tror att du är lite för arg av någon anledning just nu.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2008-04-14 15:07:35    Rubrik: Svara med citat

Fick ett meddelande till min inbox:

Citat:
Blockera användare?

Går det på någotsätt att blockera användare...jag orkar nämligen inte läsa mats och daniels inlägg som orsakar pajkastning...


Hehe.. låt dem hållas. Så länge det bara handlar om denna tråden (eller är det på fler ställen?) så kan man ju välja att inte läsa den. Det hade varit värre om det uppstår i flera trådar samtidigt.

Men allvarligt, grabbar. Var nu inte så lättsårade. Det är ingen här som vill nån annan något illa. Fortsätt gärna debattera, men gör det med en positiv anda Razz
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-04-14 17:54:59    Rubrik: Svara med citat

Ärligt talat finns det användare här som vill förbjuda inlägg som är lite kritiska? Man det är helt okej att sprida konspirationsteorier omkring sig. Men man får inte säga att det är felaktiga teorier? Var finns yttrande friheten? Jag gissar att det är någon som inte vill ha sina teorier granskade.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-04-14 19:15:42    Rubrik: Svara med citat

Peka ut trådarna med konspirationsteorierna så ska jag granska dom.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-04-14 19:20:13    Rubrik: Svara med citat

Det är bara att titta i börja på den här tråden. "how killed the electric car" nämns ju titt som tätt. Det är väl att klassa som en konspirations teori det med. Vill du ha fler exempel?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-04-14 19:21:10    Rubrik: Svara med citat

Japp
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-04-14 19:58:36    Rubrik: Svara med citat

http://elbil.forum24.se/elbil-about914.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 3 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.14 sekunder att ladda.