Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Blåögd och lättlurad!
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1732
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-04-06 23:08:55    Rubrik: Svara med citat

Ni glömmer en sak, elbilen laddas till största delen på natten då det finns överkapacitet i elnätet...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-04-06 23:30:34    Rubrik: Svara med citat

Precis...
klippt från följande dokument
http://www.elbilarsverige.se/SWEVA-nytt/SWEVA-nytt_nr_6_juli_2007.pdf

"Enligt elproducenterna är det en obefogad oro, elnätet
i Sverige är robust och klarar utan problem 4,3 miljoner elbilar som laddas. Elproduktionen i
andra länder är mer problematiskt än i Sverige, men i så gott som alla fall är eldriften den
som ger totalt sett lägst utsläpp ändå"
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2008-04-06 23:55:55    Rubrik: Svara med citat

Hmm.. Undrar hur Matsv201 har hittat till ett sådant här forum, och med vilket intresse han argumenterar mot våran sak? Sad
Elbilar laddas företrädesvis nattetid då strömförbrukningen i övrigt i vårat land går ned. Detta skulle medföra (om flera ägde elbil), att Fortum och andra eldistributörer skulle få lägre kostnader per kWh. Faktiskt! Det kostar stora pengar att reglera stora strömmar.
En annan sak. Kan inte låta bli att kommentera det du sa om att man skulle få putta på bilen sista kilometern. Förstår att du inte äger en elbil. Mätaren i Clion talar - med god precision - om hur långt det är kvar att köra, i km. Har du en sådan bensinbil? När bensinen väl är slut, måste du GÅ till närmsta bensinmack. Vi rullar till närmaste ställe med 220 volt. Jag har 2 ggr på 3 år fått låna ström och har aldrig blivit stående.
En annan fråga kan ju vara hur i H-TE myndigheterna kan tillåta (bensin/diesel)bilister att åka omkring med ca 60 liter brandfarlig vätska i stadstrafik, bland folk?? Shocked
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1246
Ort: Frösön

InläggPostat: 2008-04-07 00:51:54    Rubrik: Svara med citat

Om vi nu antar att vi laddar våra elbilar med oljeproducerad el och "gömmer" problemet, vilken verkningsgrad har ett sådant oljeeldat kraftverk jämfört med en bensin/diesel bil? Glöm inte att räkna på förluster i överföringen av elen så att det finns en chans att komma i närheten av "fossil"motorn... Räkna sedan på vad transporterna av detta underbara bränsle ut till våra (snart nerlagda) bensinstationer förbrukar, vi får väl hoppas att motoringenjörerna tar fram en lastbilsmotor som förbrukar mindre än 1 liter diesel/mil annars sätter jag nog en slant på kraftledningarna trots att jag inte vill bo under en. (Jag vill inte bo vid E4:an heller...)

Intressant föresten, att våra bensinbolag har fattat att det inte kommer att gå att sälja bensin hur länge som helst, synd bara att de inte stänger mackarna i storsta´n istället för på landsbygden där förbränningsmotorn fortfarande är relativt nödvändig.

Angående behovet av elenergi så är ju faktiskt en clio helt perfekt, man kan ju inte köra hur mycket som helst på en dag. Det innebär att om alla hade en elclio så skulle vi inte behöva så mycket el längre, eller... Om vi dessutom räknar bort den energi som reservdelsfabrikerna förbrukar så kanske vi kan skippa s.k lågenergilampor på alla ställen där de inte passar. Prata om att kadmium i batterierna är en miljöbelastning, vad är då kvicksilver?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-04-07 08:49:12    Rubrik: Svara med citat

Hej Mattias!

Förlåt mig utrycket "fossilbil" - det är så klart tokigt och raljant (men lite kul i rätt sammanhang).

/Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
matsv201
intresserad


Registreringsdatum: 25 mars 2008
Inlägg: 33
Ort: Norrköping

InläggPostat: 2008-04-08 21:27:21    Rubrik: Svara med citat

Johny J:
Vist finns de massor med överförings kapacitet kvar i elnätet på nätterna, produktionskapacitet är de å andra sidan brist på. Visserligen skapar överkapaciteten i elnätet något mindre transmitionsförluster, vilket leder till ökad verkningrad, men de handlar om yterst små siffror. I praktiken handlar de väll mer om att elnätet skulle rasa om alla skulle få för sig att ladda på eftermidagen.

Pertti:
Jag är inte emot elbilar, däremot är jag för fakta. De jag främst har problem med är att många ser elbilar som lösningen på alla samhällets problem. Nu generar elbilar i stället nya problem, vilket de flesta elbilsentusiaster väljer att blunda för.
Hur mycket man än blundar för ett problem så kommer de upp och slår en i ansiktet tillslut i vilket fall som helst. Vad jag vill göra är att i stället väcka debatt runt problemen som faktiskt finns och kanske lösa dem innan.
Så tvärt om vad du tror, så argumenterar jag inte emot elbilar, utan försöker istället framtidsäkra dem, stoppa huvudet i sanden brukar inte lösa så många problem.

Jag har ingen bensinbil, och har aldrig ägt någon, hade en diselbil för 10 år sedan. Min bror har en lite modernare diselbil och den har just en sådan mätare som i princip har presition på några procent när.

Att myndigheterna kan tillåta bensin förstår jag inte, då det är ganska energikrävande att tillverka (då de kräver krakelering) och de precis som du säger är mycket brandfarligt. Vad de gäller diselolja och för den delen vegitabileolja är de inte ett dugg brandfraligt. Kan rekomendera att du försöker tända eld på lite, kan garantera dig att du misslyckas. Alla jämföresler jag gör är med disel drivna bilar då disel är betydligt effektivare än bensin och jag personligen anser att bensin borde utplånas, eller i vilket fall inte premieras som idag.

Lator:
Verkningraden i ett nybyggt oljekraftverk som använder sig av högvärdigt bränsle (likande de som används i bilar, tåg och flyg) har en verkninggrad på runt 60%. Äldre kraftverk eller kraftverk som använder sig av tungolja har verknignrad på runt 30-40%.

Jag är rädd att du förlorar vadet, att transportera kemiska bränslen är idag betydlgit effektivare än att transportera elkraft, ledningsförlusterna i sverige idag är väldigt höga. Även en ganska dålig lastbil slår transmitionsförlusterna i ledningarna, om vi skeppar på båt eller tåg har kraftledningarna ingen chans.

Regering(arnas) betende i biobränsle frågan var dock långt från optimal. Det kommer att ta ganska många år att få katastrofen ogjord (Tillverka etanol kräver väldigt mycket energi jämfört med exempelvis biogas och metanol, som desutom generar betydlgit mer bränsle per odlings yta)

Förstår inte riktigt vad du menar med att de skulle förbruka mindre el om man körde mer elbilar, låter ganska bakvänt.

Personligen ser jag inget större problem med kadmium i batterierna då de i princip är i ett slutet system. Många lågenergilampor använder inte längre kviksilver. Troligen kommer nog både lågenergilampor, xeonlampor och glödtrådslampor att utplånas innom en 5års period.

Marcus:
Utrycket fossilbil är ju lite humoristiskt då de har dubbel betydelse, dock tyvär ganska felvisande.

Vad jag igentligen har något emot är detta sopande under mattan med problemen, ta dem i stället till ytan och attakera dem rakt på. De går säkert att lösa om man anstränger sig lite.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1732
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-04-08 23:33:59    Rubrik: Svara med citat

Jag är faktiskt intresserad av vad som händer på natten då det logiskt sett borde vara mindre förbrukning av el, industrier och andra företag vilar ju..
Drar kärnkraftverken ner på effekten?
Stryps vattentillförseln i vattenkraftverken?
Kör de på som vanligt och exporterar överskottet?

I vilket fall finns det ju plats för laddning..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
matsv201
intresserad


Registreringsdatum: 25 mars 2008
Inlägg: 33
Ort: Norrköping

InläggPostat: 2008-04-09 10:00:41    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Jag är faktiskt intresserad av vad som händer på natten då det logiskt sett borde vara mindre förbrukning av el, industrier och andra företag vilar ju..
Drar kärnkraftverken ner på effekten?
Stryps vattentillförseln i vattenkraftverken?
Kör de på som vanligt och exporterar överskottet?

I vilket fall finns det ju plats för laddning..


För att förstå de här måste man skilja på tre helt olika saker som folk ofta blandar ihop
1: Nät kapaciteten: hur mycket energi som kan överföras från kraftverken tillkund
2: Produktionskapacitet
3: Energikapaciteten

Desutom skiljer metoden att reglera olika krafttyper ganska mycket.
1: Vattenkraft regleras väldigt enkelt genom att stänga av en turbin i taget, det tar mindre än en minut att stänga av en turbin, lik så sätta på den.
Produktionskapaciteten för vattenrkaft är många gånger högre än energikapaciteten. Det betyder i praktiken att man ganska fort tömmer vattenmagasinen om man kör kraftvereken på max. Än mer komplicerat spelar fylnadsgraden med roll, så ju mer man utnytjar dem, ju sämre verknignrad får de.
2: Värmekraftverk (Kol, olja, gas, biobränsle) startas ungefär på samma sätt som en jetmoror på ett flygplan, det tar ett tag och man vill helst inte göra de i onödan. Normalt sett bränner man upp allt biobränsle, sedan kör man kol/olja för resten
3: Kärnkraftverken går noramlt sett hela hösten, vintern och våren på max eftersom de tar mycket långt tid att starta dem. Under sommaren turas reaktorerna om att vara avstängda så att man kan fylla på bränsle. Kärnkraft har i princip samma produktsionskapacitet som energikapacitet, eftersom bränslet är så väldigt billigt, de finns därför ingen anledning att stänga av dem utom när behovet av energi är extremt litet.
4: Vindkraftverk/solkraft går alltid på max. Än värre finns de inget sätt att reglera dem (annat än att stänga av dem). De tre tidigare nämda kraftverken är frekvensstabiliserade, de gäller inte vindkraft/solkraft, detta kan göra elnätet instabilt.

Så i praktiken vad som händer är följande.
På dagen på vår/vinte/höst. Kärnkraften går för fult, vattenkraften går på sådant sätt att de försöker hålla magasinen på optimal nivå. Vindkraften/solkraften går för fult. Värmekraften slås på när elpriset ligger på en sådan nivå att de är lönsamt att starta dem. Denna nivå skiljer sig beronde på krafttyp och var i landet kraftverket ligger.

På natten på vår/vinte/håst. Kärnkraften går för fult, vattenkraften är noramlt sett avstängda eller går på mångat låg nivå, förutom om de är mycket kalt. Vindkraften går som vanligt. Värmekraften går normalt sett beronde på behovet av fjärvärme.

På sommaren (natt som dag):
6-8rekatorer är avstängda, vattenkraften försöker köras med så otimal nivå som möjlgit för att spara vattenmassorna till senare i sesongen. Värmekraftverken är noramt avstängda, vindkraften går som vanligt. Trots detta kommer de troligen att innebära att sverige exporterar el på sommarmånderna eftersom behovet av elkraft då är extremt litet. I praktiken innebär det att även danskarna stänger av sinna kolkraftverk.

Kan även notera att sveriges och norges kraftnät är tätt samanbunda, så i praktiken har vi tillgång till mycket mer vattenkraft än vad de står i ett lexicon.

Det finns en viktig del kvar. I sverige har vi väldigt mycket elintensiva industrier (smältverk, alumiumverk, pappersbruk) Dessa brukar, för att minimera sinna utgifter köpa el på spotpris. Dvs de köper elkraften där de just för tillfälet är billigast, praktiskt taget betalar de olika elpris för varige minut.
På vintern om de blir kalt stiger elpriserna kraftigt, det gör att verksamhet som alumiumrafinering blir väldigt olönsamt, då stänger de helt sonika ner verket till elpriset går ner igen. Detta resulterar att de i praktiken finns ännu mer nätkapacitet och produktionskapacitet kvar eftersom systmet sjävregleras.

1: Nätkapacitet, det har vi massor av, några miljoner elbilar skulle inte göra någon större skilnad
2: Produktionskapacitet, det har vi med masssor av, får vara ganska många elbilar innan de märks
3: Energikapacitet har vi redan idag brist på. 5-10% av energin som normalt sett produceras i sverige gör de av importera (ekluderar bränsle till kärnkraft då de vi i praktiken importerar är malm)

Låt oss gära en lite beräkning på hur mycket en bil drar.
Beräkningen görs på följande sätt: Jämföresle med bil som kör i 90/110 km landsbyggsmiljö en längre sträcka. Typiskt intercity körning.
Något orättvist till elbilens del kan tyckas, men faktum är att den största delen av bränslet förbrukas trots allt på landsbyggden.
Bränslebil: Passat 1996års model, kombi, disel (mest för att jag har tillgång till siffor på en, ca 0,5liter/mil
Elbil: Normal, lite större elbil, ~2kwh/mil.
Dislen har ett energiinnehåll på 9,6kw/l
Vid ett snabbt utslag ser man att diselbilen mycket riktigt förbrukar mer energi, faktum är att den förbrukar mer än dubbelt så mycket!

För att göra beräkningen enkel så använder vi oss av ett nytt kombikraftverk med 60% verkningrad (typ de bästa som finns) som drivs på lättolja (dvs samma som disel bilen)

Verkningrad disel=>el: ~60%
Verkingrad el=>konsument: ~85% (å det är på natten de)
Verknignrad laddare: 80-95%
Verkningrad batteri: NiMh: 66% NiCd/Blysyra: ~85% Lithium: 98%+
Verkningrad motorstyrning: Elektromekanisk: ~80% Elektronisk: 95%+
Verkningrad motor: DC: 80% AC 90%

Vad man fort ser är att de blir ett lite av många bäckar små fenomen, en annan sak som är välidigt tydlig är att vilka saker man viljer påverkar prestanda i högsta grad.
Total verkningrad och ekvivalent bränsleförbrukning blir då:
Allt sämsta: 22% 0,95liter/mil
NiCd/BlySyra, Elektronisk stryning, DC motor, bra laddare: 31% 0,67liter/mil
Allt bästa: 40% 0,52liter/mil

Så varige gång en elbil kör en mil i landsbyggsmiljö så sörplar ett oljekraftverk någonstans i landet i sig mellan 0,5liter och 1liter diselolja (och kom inte å säg att just din elbil drar mindre för då jämför jag med en audi A2 eller VW lupo i stället)

Det finns dock en gräns, under 50-60km/h blir förbräningsmotorer väldigt dåliga, i stadsmiljö är en elbil betyldigt bättre än en disel bil.

Vad jag i praktiken säger är att den enda större skilnaden om alla skulle byta från diselbilar till elbilar skulle vara att oljan skeppades till ett kraftverk i stället för till en mack och vi helt plötslgit skulle ha dubbelt så många oljekraftverk i det här landet. Många har hört talas om en siffra på 4%, den bygger dock på att kärnkraft, vattenkraft och värmekraft ökar lika, detta är dock fullständigt orealitiskt och inget annat änen fantasisiffra.

Sorry för att jag förstörde de goda samvetet, men jag har en poäng. Om man skapar opinjon för att öka energikapaciteten i elförsörjningen så blir helt plöstligt elbil de renaste som finns.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-04-09 10:22:38    Rubrik: Svara med citat

Jag känner för att stoppa in lite krut i brasan här, det börjar bli väldigt statistik tungt.

Jag tycker att vi ska bygga några fler kärnkraftverk, samhällsekonomiskt och miljömässigt är de trots allt bästa alternativet både på kort och lite längre sikt.
Med det energipris som vi beräknas ha när de är färdigbyggda kan en stor del av inkomsterna användas till forskning samt resterande del precis som idag fonderas för att användas när de ska rivas.

Varför projekterar finland fler kraftverk och vi nedläggning?
Svenska politiker har alltid varit mesiga och låtit marginalpartier (Mp och Vp, Kd och C) styra, höj gränsen för riksdagsmandat så vi får en slagkraftig regering som kan planera för framtiden och inte bara till nästa val!
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
spider22
intresserad


Registreringsdatum: 12 mars 2007
Inlägg: 34
Ort: Onsala

InläggPostat: 2008-04-09 11:39:41    Rubrik: Svara med citat

Jag tror mer på Sweva:s beräkningar även om dom endast är ungefärliga

http://www.sweva.org/dokument/SWEVA-nytt%20nr%206%20juli%202007.pdf
_________________
Renault Clio el -97
Renault Clio el -98
Fiat 500 EV -10
Volvo V70XC -07
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
fredan
Nyfiken


Registreringsdatum: 09 april 2008
Inlägg: 6

InläggPostat: 2008-04-09 22:47:57    Rubrik: Svara med citat

matsv201 skrev:

4: Vindkraftverk/solkraft går alltid på max. Än värre finns de inget sätt att reglera dem (annat än att stänga av dem). De tre tidigare nämda kraftverken är frekvensstabiliserade, de gäller inte vindkraft/solkraft, detta kan göra elnätet instabilt.


konstigt värre för alla dessa inventerare synkar in sig först innan dom skickar ut sin spänning på elnätet.
http://www2.sma.de/en/solar-technology/products/solar-inverter/sunny-boy/index.sma
http://www2.sma.de/en/solar-technology/products/windy-boy/windy-boy/index.html

matsv201 skrev:

Total verkningrad och ekvivalent bränsleförbrukning blir då:
Allt sämsta: 22% 0,95liter/mil
NiCd/BlySyra, Elektronisk stryning, DC motor, bra laddare: 31% 0,67liter/mil
Allt bästa: 40% 0,52liter/mil


om man leker med tanken på att man själv har sina egna solpaneler som man använder till att ladda sin elbil, då kommer allt i ett annat läge, även om du tar med inventerarens effektivitet (ca 95%), samt batterierna hemma (ca 90%) som du mellanlagrar strömmen i tills du kommer hem med din elbil för att fylla på den igen.

med mitt resonemang så får jag det till ca 60% effektivitet, från solen till körning av sin elbilen.

om du är intresserad av denna typ av lösning, skall du ta en titt hos Darell på http://www.evnut.com/solar.htm.

Visst, skillnaden mellan östkusten i USA och Sverige på antal soltimmar är annorlunda, men det är inget som man inte kan göra något åt (läs; antal solpaneler).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1732
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-04-09 23:21:05    Rubrik: Svara med citat

Mattias, jag får tacka för ditt utförliga svar!

Det verkar ju dock som det finns många delade meningar om ämnet och jag har inte kunskap nog att avgöra vad som är mest riktigt.

Du verkar ju kunnig inom området, det hade varit trevligt med en liten presentation?
(Och inte bara en massa besserwisserinlägg) Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2008-04-10 02:23:53    Rubrik: Svara med citat

Mattias Confused

Jag orkar inte ens bemöta dina inlägg. Var får du allt ifrån? går inte reglera vind eller sol !!? galen
Du påstår väldigt mycket. Men var får du siffrorna ifrån? Bara verkningsgraderna du nämner är något helt nytt. Själv tycker jag inte att någon av oss elbilister stoppar huvudet i sanden. Något som övriga bilister däremot gjort alltför länge. Du kan väl gå in på något biltrimmarforum o mässa då. Hoppas bara att inte alltför många tror på allt du säger. Sad
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-04-10 08:49:35    Rubrik: Svara med citat

Det stämmer att sol och vindkraft inte har någon nätstabiliserande effekt. Det gäller även småskalig vatten kraft. De reglerar inte frekvensen utan hänger bara med. Ofta med en asynkronmasikn som generator. Men i det svenska elnätet är det inget probem, än på länge.

Om du inte håller med om verkningsgraden kan du ju peka på felen. Var inte negativ bara för att han inte beskriver verkligheten som du vill att den ska se ut.

Sol el går inte att få lönsam i dagens läge.

Det är bra om det går att ha en diskusion om ämnet. Men pajkastning leder inte till något.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
exile
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 februari 2008
Inlägg: 123

InläggPostat: 2008-04-10 20:58:18    Rubrik: Svara med citat

matsv201 skrev:

Något orättvist till elbilens del kan tyckas, men faktum är att den största delen av bränslet förbrukas trots allt på landsbyggden.

Nja de kanske kör längst per invånare men de är ganska få jämfört med alla i stor städerna.

matsv201 skrev:

Bränslebil: Passat 1996års model, kombi, disel (mest för att jag har tillgång till siffor på en, ca 0,5liter/mil
Elbil: Normal, lite större elbil, ~2kwh/mil.
Dislen har ett energiinnehåll på 9,6kw/l
Vid ett snabbt utslag ser man att diselbilen mycket riktigt förbrukar mer energi, faktum är att den förbrukar mer än dubbelt så mycket!

För att göra beräkningen enkel så använder vi oss av ett nytt kombikraftverk med 60% verkningrad (typ de bästa som finns) som drivs på lättolja (dvs samma som disel bilen)

Verkningrad disel=>el: ~60%
Verkingrad el=>konsument: ~85% (å det är på natten de)
Verknignrad laddare: 80-95%
Verkningrad batteri: NiMh: 66% NiCd/Blysyra: ~85% Lithium: 98%+
Verkningrad motorstyrning: Elektromekanisk: ~80% Elektronisk: 95%+
Verkningrad motor: DC: 80% AC 90%

Vad man fort ser är att de blir ett lite av många bäckar små fenomen, en annan sak som är välidigt tydlig är att vilka saker man viljer påverkar prestanda i högsta grad.
Total verkningrad och ekvivalent bränsleförbrukning blir då:
Allt sämsta: 22% 0,95liter/mil
NiCd/BlySyra, Elektronisk stryning, DC motor, bra laddare: 31% 0,67liter/mil
Allt bästa: 40% 0,52liter/mil


Diesel har ett 40.9MJ/liter vilket blir ca 11,36kwh/liter vilket är en ganska stor skillnad.
Sedan drar elbilen 2kwh/mil innebär att den drar ifrån batteriet, detta medför att motor styrningen och elmotorns effektivitet inte behöver räknas med efter som de redan ingår i förbrukningen.

Allt sämst: 2 / (11,36 * 0,60 *0,85 * 0,80 *0,66) = ~0,67 liter/mil
NiCd/BlySyra, bra laddare: 2/(11,36 * 0,60 * 0,85 * 0,92 * 0,85) = ~0,45liter/mil
Allt bäst: 2/(11,36 * 0,60 * 0,85 * 0,95 * 0,98 ) = ~0,38 liter/mil

Dessutom tycker jag att förlusterna i elnätet som du beskriver en aning höga 15% mot normalt 6-7% (vad jag har sett) vilket minskar förbrukningen lite till....

Dessutom drar en modern elbil med "AC-teknink" mindre än 2kwh/mil.

Dessutom finns det andra energi källor som kan använda att producera el, vilket är stor plus för el bilen.....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-04-11 05:48:45    Rubrik: Svara med citat

Jag kan tänka mig att det är siffran för det svenska nätet som är angiven. Den är ganska hög efter som mycket av produktionen är långt norr ut, och förbrukningen söder ut.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2008-04-11 12:42:02    Rubrik: Svara med citat

Ok. Beklagar min hårda ton. Men jag efterlyser saklighet.
Ska vi i Sverige låta bli en utveckling mot plug-in-bilar med hållbar el, för att detta inte skulle vara möjligt i andra länder? Nej, vi har stora möjligheter som vi bör ta tillvara.
Jag kan beskriva en annan verklighet än den som Mattias eller Daniel beskriver.
PDF.fil från: SVENSKA ELFÖRETAGENS FORSKNINGS- OCH UTVECKLINGS – ELFORSK – AB
http://www.elforsk.se/anvand/sartryck_hybrid.pdf
Dessutom tycker jag inte att solens energi skall underskattas. Den bränner på ganska ordentligt. Man kan till och med bränna sig. Man "känner" energin.
Måste solenergin vara "lönsam" för att den skall vara intressant eller ens ha några fördelar? Jag tror att det ligger nog snarare mer lönsamhet i att vara före andra i miljö/energiutvecklingen. (Som man bäddar får man ligga). Dvs. Man utvecklar då patent och annat som senare leder till direkt lönsamhet.
Just nu färdas en bil jorden runt med endast solenergi. Ok, han åker ganska mycket färja. Men ändå: http://www.solartaxi.com/mission/
Vi verkar ändå överrens om att oljan inte är ett energi alternativ i framtiden. Det gläder mig Very Happy Vi får inte glömma att oljan leder till obegripligt stort lidande -som är svår att uppskatta i pengar eller lönsamhet- i form av bla. allergier, astma, cancer och KRIG.
Kan inte låta bli att nämna några strofer:
-Några människor ser världen som den är, och frågar sig varför?
Andra människor drömmer om det som inte finns och frågar sig; Varför inte?
John F Kennedy.
-Om man vägrar se bakåt, och inte vågar se frammåt. Ja, då får man se upp! Tage Danielsson.

..För det är ju i framtiden vi kommer att spendera resten av våra liv.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
matsv201
intresserad


Registreringsdatum: 25 mars 2008
Inlägg: 33
Ort: Norrköping

InläggPostat: 2008-04-11 19:11:36    Rubrik: Svara med citat

Julle:
Kärnkraft är troligen den lösningen som löser energiproblemet snabbast och troligen billigast (om man inte hittar en älv till att bygga ut)

Spider22:
Sjäv är jag lite skeptisk till den rapporten, exempelvis vad är en "laddhybrid"? Finns de hybrider som inte laddas? Sedan verkar personen som skrivit. Verkar som att personen som skrivit rapporten verkar inte ha grundläggande kunskaper i matte heller, och lever desutom under ilusionen att vindkraft automatiskt försörjer alla batteribilar med el.

Fredan:
Ja den synkar in sig, men den är inte frekvenstabiliserande för det, den kan ju knappast skicka ut strömen i motfas.

Solceller lösningen låter som en ganska kostsam lösning tyvär. Vad man även ska tänka på att solceller av kiseltyp inte är specielt miljövänliga, faktiskt inte alls, de tar enromt mycket energi att tillverka dem och livsländen är förhållandevis kort.

Alla platser på hela orden har lika många timmar ljust på ett år, de är bara molningheten som skiljer, tro de eller ej men sverige är ungefär lika molning som östkusten i usa. Att solceller skulle fungera bättre någonannan stans än i sverige är devlis en myt, delvis berör de helt enkelt på att vi har energiöverskott när vi har de mycket ljust (på sommaren)

Johnny J:
Förstår inte riktigt hur man kan ha delade meningar om fakta

Pettri:
Först insinuerar du att jag hittat på allt, sedan påstår du att du inte stoppar huvudet i standen. Sedan vill du inte att folk ska tro på de jag som ger som är rätt, vill du att folk ska stoppa huvudet i sanden?

Exile:
De flesta kör på snabbar vägar. Det är i princip bara stockholm och götteborg som är så stora att de är längre intervaller stadskörning. I dessa städer har ganska få realtivt sett bilar. T.o.m malmö, som trots sin storlek, har en motorvägspenetration på 1 varnann km.

Jag har en ganska typisk pendling, bor i en medelstor stad (mycket vanligt) jobbar i en sub-medelstor stad (mycket vanligt, vise versa). Jag bor mer eller mindre mitt inne i stan. Trots de är de ca 2 minuter i 50, sedan 30 minuter i varerande 110/90 sträcka, sedan en ½ minuter i 50. I princip alla i detta länet som pendlar med bil har likande körcykler, de andra cyklar eller går.

Är rädd att du förväxla enheterna lite, disel har energidensitet på ~41-46MJ/KG, INTE liter (beronde på kvalite). Densiteten är dock ganska långt från 1 så energi densiteten per volym blir närmare 33-39MJ/liter (vilket mitt värde, som var från en annan källa ursprunlgigen, hamnar någonstans mitt i).

Ditt påståede att bilen skulle dra 2kwh/mil från batterierna faller på sin egen orimlighet. De skulle innebär att en motor som har sämre verkningrad kompenseras upp av att bilen drar mindre energi, detta är naturligvis inte fallet vilket sjävklart innebär att siffran specificerades på hjulaxlen. Att siffran förefaller hög beror på att jag räkna vid 90km/h och inte vid 70km/h som de flesta elbilsfolk brukar räkna, detta medför en högst markant skilnad.

Att de "flesta" elbilar drar betydligt mindre som du säger är för att de "flesta" elbilar är en Renault Clio vilken är ungefär snarlik med en audi A2:a, som drar ,29liter/mil blandad körning, än mindre i 90.

15% är faktiskt en väldigt låg siffra, den riktiga siffran är ännu högre. En liten intresant facktoid är att vindkraften i sverige bara producerar en liten bråkdel av de totala förlustarna i elnätet, exakt hur mycket vet jag inte, men när utrycket myntades handalde de ungefär 1:100, idag borde de vara betydligt lägre.

Jag kan förvisso ge dig ett haft rätt för det, då om vi bygger fler kraftverk kommer siffran att minska betydligt vilket kanske innebär att den faktiskt reäla förlusten hamnar under 10% vilket då i praktiken mer eller mindre bara är transformator förlusterna.

Det finns helt klart andra energikällor för elbilen, och de är lite poängen med att jag tar upp diskutionen. Varifrån kommer ellen, och varifrån vill vi att den ska komma? Kan ju även påpeka att de finns andra källor än oljekällor för att föra diselbränsle

Pettri (forts)
Jag är ledsen att beklaga, men de finns bara en verklighet, och den måste vi sammsas i. Om du efterlyser saklighet så kan du ju ta och publicera en artikel som är något annat än ren propaganda skrift från energibolag.

Solens energi är ganska exakt 1366w/m^2, solinstrålningen är ungefär 3850ZJ om året på jorden. Kruxet är att ta vara på energin. Dock kan du inte bränna dig på solen, de som kallas solbränna är ingen bränskada utan intollerans mot UV strålning, i princip överkänslighet. (Lite ironiskt att soltaxin är i abudabi på bilden Razz )

Solkraft kan mycket väl vara en lösning på problemet, men för att de skall vara de måste vi:
1: Innse att de faktiskt finns ett problem
2: Åtgärda de bristerna som faktiskt finns med solkraft i dagsläget.

Fosilolja (finns ju även bioolja) leder till precis de du säger, men detta skiljer sig inte specielt mycket från gas och kol, vilket majoriteten av värdens elnät drivs på.

Vi kan myclet väl mura in oss i sverige utveckla vår egen superduper elbil och driva allt på finmald lammull eller whatever eftersom vi har så pass mycket naturresurser per person i detta landet (finns bara ett få länder som slår oss)

Men om vi inte hittar en lösningar på problemen som passar alla länder så kan vi sitta här med våra allergier, astma, canser och krig, för vad vi faktistk gör påverkar inte resten av världen specielt mycket, vad vi utvecklar har potensial.

Problemet med masshysteri är att det inte tål kritik.
Om du eller någon annan inte tycker om de jag skriver så kom och utmana de jag säger, jag har säkert fel någon stans, frågan är vad.

Skilanden mellan mig och dig är att jag tror att jag har fel, medans du tror att du har rätt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
fredan
Nyfiken


Registreringsdatum: 09 april 2008
Inlägg: 6

InläggPostat: 2008-04-11 22:28:45    Rubrik: Svara med citat

matsv201 skrev:

Fredan:
Ja den synkar in sig, men den är inte frekvenstabiliserande för det, den kan ju knappast skicka ut strömen i motfas.


klart den kan det (modifiera bara programvaran i den), men varför vill man göra detta? det betyder ju att man tar bort strömmen ifrån elnätet med inventerarna!

Har du en signal som är +1 och skickar ut en signal på -1 så blir resultatet 0.

matsv201 skrev:

Solceller lösningen låter som en ganska kostsam lösning tyvär. Vad man även ska tänka på att solceller av kiseltyp inte är specielt miljövänliga, faktiskt inte alls, de tar enromt mycket energi att tillverka dem och livsländen är förhållandevis kort.


Om dom nu tar enormt mycket elström vid tillverkningen, så har vi ett relativt enkelt problem att lösa. Sätt upp dina egna solpaneler och använd dom för att generar strömmen till fabriken!

Solpaneler har ju som bekant en garanti på 20 år.

matsv201 skrev:

Alla platser på hela orden har lika många timmar ljust på ett år, de är bara molningheten som skiljer, tro de eller ej men sverige är ungefär lika molning som östkusten i usa. Att solceller skulle fungera bättre någonannan stans än i sverige är devlis en myt, delvis berör de helt enkelt på att vi har energiöverskott när vi har de mycket ljust (på sommaren)

Det var västkusten som jag igentligen skulle ha skrivit och inte östkusten!

Det här med molnigheten har jag inte tänkt på, så det har du rätt i att det alltid är samma antal soltimmar på vår jord.

Har vi ett sådant stort energiöverskott så får vi helt enkelt exportera den till andra länder som behöver den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tomten
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 juli 2007
Inlägg: 258
Ort: Spånga

InläggPostat: 2008-04-11 23:28:11    Rubrik: Svara med citat

matsv:
Du skrev i ett av dina andra inlägg att du känner många elbilsförare som misshandlar sina elbilar.

Vilka är dessa, jag har inte fått svar på frågan?
Det verkar som ingen här känner dig så det kan ju inte vara någon av oss tydligen.

Du skriver en massa långa inlägg med lite all möjlig anti-elbils propaganda och vad baserar du detta på? lite faktakällor skulle vara kul om du tog och länka till i ett av dina inlägg. Vad har du för utbildning/jobb....vem är du är väll egentligen frågan?

Känns nästan som Statoil är här inne och ska konvertera oss tillbaka till bensinbilar...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 2 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.12 sekunder att ladda.