Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Accelev laddbox: erfarenheter?
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
halper
Aktiv


Registreringsdatum: 16 maj 2018
Inlägg: 48
Ort: Gnesta

InläggPostat: 2018-11-29 09:37:13    Rubrik: Svara med citat

Hjälper inte dig, men jag tycker det är konstigt att det år 2018 inte finns en standardlösning för lastbegränsning. Det borde vara en tjänst i elcentralen som enligt en prioritetslista ber förbrukare i husets nät minska förbrukningen, och om det inte hjälper i tid så stängs de av enligt samma prioritetslista.

—————————————

Jag hittade ingen laddbox som passade mig. De saknade alltid något: antingen var de
• inte utrustade med automatisk styrning för att ladda under de billigaste timmarna,
• inte optimerad för att ladda en IONIQ med en fas, eller
• så hade de ingen lastvakt.

Min optimala dosa skulle kunna använda alla tre faser, ha en lastvakt och automatiskt välja de timmar de skulle ladda för att hinna få bilen full till, säg, 06:30 på morgonen, billigast. Men nu blev det en med två faser och utan allt det andra istället.

Jag tittade på de vanliga en-fas-dosorna men jag tyckte inte det kändes lönt. För oss, om vi nu skulle ha en laddbox alls, så behövde vi ny kabeldragning till garaget; från proppskåp till laddboxen så går vi igenom precis heeeela huset på längden. Eftersom proppskåpet var från 1965 så passade vi på med ett totalt utbyte av centralen, så kunde jag få mina Modbus-elmätare inkopplade också. Kostnaden som kan härröras till arbetet som handlar just om laddboxen hamnar på ca 5000 kr.

Säg att:
• man kan ladda med 8 A ≈ 1,75 kW bekvämt, utan att vara orolig för att huset ska brinna ner, med den medföljande sladdklumpen,
• att den "billigaste" enfas-dosan ger 3,5 kW,
• att Accelev levererar 5,5 kW (har avrundat lite neråt),
• och att man får hälften tillbaka för installation och låda från Naturvårdsverket,
• samt att installationen kostar 5000 kr och lådorna 5000 kr respektive 15000 kr.

Då blir "nettokrona" per "extra laddhastighet i kW":

• 5000 kr / (3,5-1,75) kW ≈ 2860 kr för billigaste lådan
• 10000 kr / (5,5-1,75) kW ≈ 2670 kr för dyraste lådan (Accelev)

Om man räknar på det sättet så kan man känna sig lite mer nöjd, ända fram till dess frun frågar varför det inte finns pengar på kontot trots att det bara är den 3:e i månaden. :D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-11-29 23:58:28    Rubrik: Svara med citat

Ända fram till att man byter bil och den kan ladda med trefas.. Razz
Wink
Shhhh... Säg inget till frun!!
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
halper
Aktiv


Registreringsdatum: 16 maj 2018
Inlägg: 48
Ort: Gnesta

InläggPostat: 2018-11-30 12:00:53    Rubrik: Svara med citat

Vi satte även in en trefashandske bredvid den nya laddaren, för de bilar som kan använda sådana – eller om jag skaffar någon ny hobby som involverar svetsning eller store kompressorer :)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Parema
Passiv


Registreringsdatum: 05 oktober 2018
Inlägg: 1
Ort: Brokind

InläggPostat: 2018-12-11 09:52:52    Rubrik: Accelev Svara med citat

Jag har beställt en Kia Niro EV och letar bra hemmaladdare. Jag har endast hittat Accelev som laddar mer än 3,7kW, så att det är ju klart intressant. Lastbalanseringen verkar dock tveksam som ni beskriver här. Har det framkommit något mer om denna funktion? Verkar boxen bra och tillförlitlig förutom lastbalanseringen?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
halper
Aktiv


Registreringsdatum: 16 maj 2018
Inlägg: 48
Ort: Gnesta

InläggPostat: 2018-12-11 10:04:21    Rubrik: Svara med citat

Idag skulle vi iväg på en viktig resa på morgonen. När jag kommer ut har laddningen stannat efter en kort stund (enligt min loggning av förbrukningen på den elmätaren). Kopplar in den igen och Accelev-lådan klickar till, men fläkten startar inte som vanligt. Lådan visar ”ansluten”-ikonen i fem sekunder, klickar tlll igen och visar sedan ”urkopplad”-ikonen. Bilen säger ”charger error”. Blev brått som fan i morse så hann inte felsöka så mycket, men hann testa att bryta strömmen tio sekunder och försöka en andra en gång. Samma sak.

Har inte fått någon indikation på problem tidigare. Fläkten har gått (och låtit ”bra”), temperaturen har varit vettig och allt har funkat. Ett irriterande problem, särskilt som den är fast ansluten – suck.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
halper
Aktiv


Registreringsdatum: 16 maj 2018
Inlägg: 48
Ort: Gnesta

InläggPostat: 2018-12-11 10:52:22    Rubrik: Svara med citat

Okej, hemma med bilen nu så en uppdatering på ovan. Bilen laddar som vanligt från snabbladdare och den medföljande dosklumpen, så det verkar inte vara där problemet ligger. Har med ficklampa kikat i kontakterna i båda ändar och de glänser som ny rostfri metall. Inget skit, inget bränt, inget böjt och inte ens en repa. Allt ser toppen ut.

Kopplade in den igen på samma sätt som jag alltid gjort och hörde klicket, men ingen fläkt. (Fläkten har tidigare alltid gått, trots att den sitter på en kall ytterbetongvägg i ett svalt garage.) Några sekunder senare säger bilen "charger error". Passar på att använda test-knappen på jordfelsbrytaren. Går och bekräftar att lådan är avstängd. Går tillbaka till elcentralen, tar ett par djupa andetag, gör korstecken, räknar lugnt till tio och slår åter på strömmen. Återvänder till garaget, kopplar in och blir ånyo lite ledsen på ögat.

Har ringt och lämnat meddelande hos EVSolution där jag köpte lådan. Hoppas på hjälp från dem. Antingen är jag alldeles dum i huvudet som inte kan koppla in en himla stöpsel i fordonet, eller så har jag fått ett måndagsexemplar. Tyvärr ger den mig inget felmeddelande alls, så jag vet inte vad den tycker är problemet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
v2nichen
Passiv


Registreringsdatum: 18 december 2018
Inlägg: 1

InläggPostat: 2018-12-18 12:51:10    Rubrik: Svara med citat

#halper; Hur har det gått? Har du fått igång laddaren? Hur är EVsolution på support?

halper skrev:
Okej, hemma med bilen nu så en uppdatering på ovan. Bilen laddar som vanligt från snabbladdare och den medföljande dosklumpen, så det verkar inte vara där problemet ligger. Har med ficklampa kikat i kontakterna i båda ändar och de glänser som ny rostfri metall. Inget skit, inget bränt, inget böjt och inte ens en repa. Allt ser toppen ut.

Kopplade in den igen på samma sätt som jag alltid gjort och hörde klicket, men ingen fläkt. (Fläkten har tidigare alltid gått, trots att den sitter på en kall ytterbetongvägg i ett svalt garage.) Några sekunder senare säger bilen "charger error". Passar på att använda test-knappen på jordfelsbrytaren. Går och bekräftar att lådan är avstängd. Går tillbaka till elcentralen, tar ett par djupa andetag, gör korstecken, räknar lugnt till tio och slår åter på strömmen. Återvänder till garaget, kopplar in och blir ånyo lite ledsen på ögat.

Har ringt och lämnat meddelande hos EVSolution där jag köpte lådan. Hoppas på hjälp från dem. Antingen är jag alldeles dum i huvudet som inte kan koppla in en himla stöpsel i fordonet, eller så har jag fått ett måndagsexemplar. Tyvärr ger den mig inget felmeddelande alls, så jag vet inte vad den tycker är problemet.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
halper
Aktiv


Registreringsdatum: 16 maj 2018
Inlägg: 48
Ort: Gnesta

InläggPostat: 2018-12-18 13:31:26    Rubrik: Svara med citat

Hörde det sista från dem den 13:e och jag gissar att de väntar på att en (kanske ointresserad?) leverantör eller tillverkare ska återkomma till dem. Har slängt iväg ett mail precis för att fråga om vad fråga vad vi kan göra för att i alla fall ta nästa steg innan jul. Man kan tycka att tillverkaren borde vara intresserad av att ta reda på hur den gått sönder. Har inte gjort något med den som jag inte borde, så en obduktion känns på sin plats.

Vad gäller EVSolution så är jag osäker på vad som gäller för mig som konsument i Sverige när de sitter och väntar på en dålig leverantör som inte hör av sig till dem, så jag kan inte riktigt säga hur snabba jag tycker de borde vara. Jag personligen vill förstås att de skickar en ny över natten med DHL när jag köpt en pryl för 15 kilokronor som slutar fungera efter 10 dagar, men det går nog inte att förvänta sig. Nu har det dock gått en vecka, så en uppdatering ska man kunna begära tycker jag – och det har jag gjort.

Just nu kring juletid blir det en del körande fram och tillbaka för att hämta mammor osv, så det hade varit skönt med lite fart på laddandet men det kommer det förstås inte att bli.

Kom på, vad gäller den fasta anslutningen, att boxen har anslutningar med någon typ av skruv-knäpp-anslutning och att jag nog därför kan koppla loss den om/när det blir aktuellt med återsändande till tillverkaren för felsökning.

—————————

Som en anekdot så kan jag nämna att min arbetsgivare tillverkar några olika hårdvaruprodukter. Om de går sönder på ett konstigt sätt utan synliga defekter (vissa är tydligt illa medfarna: vi har haft en som blivit överkörd av en gruvtruck och en som blev tagen av en björn...) så bekostar vi frakt till oss så vi kan göra en obduktion. Otroligt bra att få datapunkter från verkligheten. Lite annat där ute än hemma i verkstaden!
[/b]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-12-19 07:59:50    Rubrik: Svara med citat

Det du skriver nu är så sjukt dålig reklam för produkten att om Jag företrädde EVsolution hade jag tillsett att ha reservboxar i lager så att en kan skickas ut omgående. Kostnaden för att lagerhålla är i sammanhanget väldigt liten.

Kommer baserat på det du skriver aldrig någonsin köpa en produkt av det företaget.

Mvh
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
halper
Aktiv


Registreringsdatum: 16 maj 2018
Inlägg: 48
Ort: Gnesta

InläggPostat: 2018-12-19 09:41:03    Rubrik: Svara med citat

Har inte råkat ut för särskilt många returer av trasiga saker beställda på nätet under de senaste åren, så kan inte säga något om hur responsen är i jämfört med andra. Nu har jag dock fått fraktsedlar av DHL, så nu ska jag försöka skramla fram en låda och lämpligt emballage (hann tyvärr åka till återvinningen med den ursprungliga lådan innan maskinen gick sänder) och sedan ringa dem för upphämtning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jopp
intresserad


Registreringsdatum: 29 juni 2017
Inlägg: 15
Ort: Torslanda

InläggPostat: 2019-01-14 19:49:37    Rubrik: Svara med citat

Hur har det gått? Har du hört någonting från EV Solutions? Jag såg laddaren på eCarExpo (elbilsmässan) i Göteborg och tyckte verkligen att det är en fantastisk produkt. Jag hoppas verkligen att det löser sig på bästa sätt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
halper
Aktiv


Registreringsdatum: 16 maj 2018
Inlägg: 48
Ort: Gnesta

InläggPostat: 2019-01-19 20:46:39    Rubrik: Svara med citat

Har fått tillbaka den. Har haft den någon vecka nu efter att de bytt något kretskort som tydligen var defekt. Måndagsexemplar helt enkelt. Den avger nu ett obehagligt högfrekvent väsande som jag hör tydligt så fort jag kommer in i garaget och som min fru inte hör alls. Jag är känd för att höra sådant. I övrigt fungerar den som den ska, hittills. EVSolution gjorde ungefär så gott de kunde i sammanhanget så inget ont om dem. Mer proaktiv kommunikation vore bra, men de är inte sämre än något annat postorderföretag. Har inte läst någonstans om att någon gått sönder, så jag hade nog bara otur.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.