Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Dim på vinterdäck I-Miev/C-Zero/Ion

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Peugeot och Citroën
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
HenrikW
intresserad


Registreringsdatum: 07 augusti 2018
Inlägg: 26
Ort: Linkoping

InläggPostat: 2018-10-01 14:45:27    Rubrik: Dim på vinterdäck I-Miev/C-Zero/Ion Svara med citat

Funderar på att köpa nya vinterdäck till min Ion.
Det sitter idag 145/65-15 fram och 175/55-15 bak.
Dessa dimensioner är udda och svåra att få tag på.

Är det någon som kör på annan dimension? Det är framför allt bak som är nästan helt slut. Sneglar på Nokian Hakka i dim 165/60-15 bak.

Hur kommer vägegenskaperna påverkas?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 117
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-10-02 11:27:49    Rubrik: Svara med citat

Jag har också funderat på alternativa dimensioner då jag gärna skulle haft dubbdäck på min C-Zero. Har kollat lite på det norska elbilsforumet men har inte hittat något riktigt bra än. Var inne på att monter 14" fälgar fram men då tar fjäderbenet i fälgbanan om man har original offset. Jag har inte heller hittat hur mycket man kan avvika med rullomkretsen innan ABS mm börjar ge felmeddelanden eller om det går att programmera in nya dimensioner.
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-10-04 09:19:45    Rubrik: Re: Dim på vinterdäck I-Miev/C-Zero/Ion Svara med citat

HenrikW skrev:
Funderar på att köpa nya vinterdäck till min Ion.
Det sitter idag 145/65-15 fram och 175/55-15 bak.
Dessa dimensioner är udda och svåra att få tag på.

Är det någon som kör på annan dimension? Det är framför allt bak som är nästan helt slut. Sneglar på Nokian Hakka i dim 165/60-15 bak.

Hur kommer vägegenskaperna påverkas?


Kör du verkligen så hårt med din bil att du skulle märka en skillnad i vägegenskaperna av en liten ändring av dimensionen på bakdäcken?

Möjligtvis kan byte på framhjulen märkas eftersom att försprånget då kan ändras, samt att ev. ändring i friktion känns genom ratten vid parkeringsmanövrar och liknande .

Jag bytte från slitna 155/80 till 165/70 (som är original) runt om häromveckan. Kan inte märka någon skillnad. Märkte först en skillnad direkt efter bytet. Men det visade sig främst ha med lufttrycket att göra. Jag har kört 3.5bar i de gamla däcken, och de nya däcken hade 2.5bar efter bytet. Efter att ha pumpat upp till drygt 3 bar igen känns kärran som vanligt.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
HenrikW
intresserad


Registreringsdatum: 07 augusti 2018
Inlägg: 26
Ort: Linkoping

InläggPostat: 2018-10-08 07:10:01    Rubrik: Svara med citat

Ion har olika dim fram och bak. Det måste finnas någon anledning till detta. Det är möjligt att däckdimensionen påverkar mer i denna konstruktion än en vanlig bil. Eller så väljer man trådsmala däck fram för att minska rullmotståndet.

Vet att Smart ForTwo har olika dim och att byte av däckdimensionen ändrar vägegenskaperna på den bilen. Mercedes A-klass klarade inte älgtestet i början tills man bytte däckdimension till olika fram och bak.

Det ligger en Peugeot Ion ute på KVD nu som har dubbdäck i originaldimensionen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-10-08 07:59:04    Rubrik: Svara med citat

Smala däck ökar generellt rullmotståndet, tvärtemot allmän uppfattning. Men minskar luftmotståndet. Nuförtiden är det ju enkelt att hitta däck som rullar lätt, tack vare rullmotståndsklassningen. Till elbilar bör man välja A- eller B-klassade, tycker jag.

Kan inte svara på din fråga, men däcken du väljer mellan har ju ytterst liten skillnad i dimensionerna.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Peugeot och Citroën Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.23 sekunder att ladda.