Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Laddare till Nissan Leaf 40kw
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Quaden
Nyfiken


Registreringsdatum: 19 september 2018
Inlägg: 11
Ort: Alunda

InläggPostat: 2018-09-19 16:48:40    Rubrik: Laddare till Nissan Leaf 40kw Svara med citat

Helt ny i denna värld av el bilar, jag har beställt en Nissan Leaf Tekna 40kw som jag får levererad runt årsskiftet!
Det jag undrar över är, visst kan jag väll ladda min bil med en trefas laddare, detta svaret fick jag från firman som ska installera Ladd boxen hemma hos mig......

"Jag ser att det är en Nissan Leaf som du har köpt. Den har 6,6kw som maximal laddkapacitet och laddas med 1-fas. Jag ser också att du önskade beställa den stora 11kw 3-fas laddaren. Den stora laddaren kan komma att bli överdimensionerad utifrån era behov. Såvida ni inte vill ha den stora laddaren för att framtidssäkra inför framtida inköp av el-bil som kan tillgodogöra sig 3-fas laddning. Eftersom att ni har en 16A huvudsäkring så blir det dessutom svårt att få ut full effekt av 11kw laddaren"

Stämmer verkligen detta, har för mig att det finns både en fas Ladd kabel och tre fas Ladd kabel med till bilen?

Mvh från en snart oerfaren elbil ägare....
_________________
It's nice to be important!
But it's more important to be nice Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-09-19 17:32:56    Rubrik: Svara med citat

Leaf 40 kWh kan bara laddas med 1-fas. Det finns en box som kan transformera 2-faser från 400V till 250V och då kan du fördela 6,6kW på två säkringar istället för en.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 406
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-09-19 17:41:09    Rubrik: Svara med citat

Följer med en typ 2 kabel(en fas) för destinationsstolparna och en 10A laddkabel med tegelsten för schuko uttag.
Leafen kan bara ladda med en fas.
Finns väggladdare som kan omvandla 2 faser till en, vet dock inte hur bra den fungerar.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Quaden
Nyfiken


Registreringsdatum: 19 september 2018
Inlägg: 11
Ort: Alunda

InläggPostat: 2018-09-19 18:48:49    Rubrik: Svara med citat

Lite skumt när jag pratade med säljaren så sa han att den här boxen skulle funka, men då måste jag alltså ha med bara en fas?
Är den som heter Lage som jag trodde att skulle funka bäst.....
Hjälp, vilken av dessa tre ska jag då ta?


_________________
It's nice to be important!
But it's more important to be nice Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 199
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2018-09-19 18:54:25    Rubrik: Svara med citat

alltså kolla runt med lite andra boxar med Defa t ex typ alla boxar fungerar med Leaf oavsett om de är 1-fas eller 3-fas bara att vid en 3-fas boxar använder bilen enbart 1-fas för att ladda bilen.

Sen finns även boxar som känner av belastning i huset och begränsar laddström till bilen efter det så att inte huvudsäkringen går.
_________________
Nissan Leaf 2018 40Kw
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Quaden
Nyfiken


Registreringsdatum: 19 september 2018
Inlägg: 11
Ort: Alunda

InläggPostat: 2018-09-19 19:04:04    Rubrik: Svara med citat

Mksen skrev:
alltså kolla runt med lite andra boxar med Defa t ex typ alla boxar fungerar med Leaf oavsett om de är 1-fas eller 3-fas bara att vid en 3-fas boxar använder bilen enbart 1-fas för att ladda bilen.

Sen finns även boxar som känner av belastning i huset och begränsar laddström till bilen efter det så att inte huvudsäkringen går.


Var dessa boxar som Hedin i Uppsala till halva priset och den andra halvan plus halva instalationskostnaden får man väll ansöka om från Miljövårdsverket?
Men om jag nu bestämmer mig att ta tre fas laddaren för att säkra upp mig inför framtiden, kan jag använda laddsladden som följer med laddaren?
Kan denna box använda ström från två olika faser till en för att belasta huvudsäkringarna mindre?
Har 16amp på huvudsäkringarna
Många frågor 😊
_________________
It's nice to be important!
But it's more important to be nice Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1992
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-09-19 19:23:04    Rubrik: Svara med citat

Vilka sjukt överprissatta lådor! Elektroniken i dem kostar ett par hundringar.

För det priset skulle jag minst vilja ha appstyrning över internet och lastbalansering. Nej förresten det är ändå dubbelt för dyrt. Köp på postorder istället. Har du sett boxarna Zappi som Orust engineering återförsäljer?
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Quaden
Nyfiken


Registreringsdatum: 19 september 2018
Inlägg: 11
Ort: Alunda

InläggPostat: 2018-09-19 19:34:07    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Vilka sjukt överprissatta lådor! Elektroniken i dem kostar ett par hundringar.

För det priset skulle jag minst vilja ha appstyrning över internet och lastbalansering. Nej förresten det är ändå dubbelt för dyrt. Köp på postorder istället. Har du sett boxarna Zappi som Orust engineering återförsäljer?


Som sagt, är helt ny i El bil svängen, hur ska man få första halvan gratis så som Hedin erbjuder och resten av miljövårdsvärket om man skulle välja någon annan box och ja jag håller med att den är dyr och att den borde vara app styrd för dom pengarna....
_________________
It's nice to be important!
But it's more important to be nice Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 199
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2018-09-19 19:46:07    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Vilka sjukt överprissatta lådor! Elektroniken i dem kostar ett par hundringar.

För det priset skulle jag minst vilja ha appstyrning över internet och lastbalansering. Nej förresten det är ändå dubbelt för dyrt. Köp på postorder istället. Har du sett boxarna Zappi som Orust engineering återförsäljer?


inte så farligt för enfas boxarna, men visst zappi är billigare.
_________________
Nissan Leaf 2018 40Kw
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 199
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2018-09-19 19:50:58    Rubrik: Svara med citat

Quaden skrev:
Mksen skrev:
alltså kolla runt med lite andra boxar med Defa t ex typ alla boxar fungerar med Leaf oavsett om de är 1-fas eller 3-fas bara att vid en 3-fas boxar använder bilen enbart 1-fas för att ladda bilen.

Sen finns även boxar som känner av belastning i huset och begränsar laddström till bilen efter det så att inte huvudsäkringen går.


Var dessa boxar som Hedin i Uppsala till halva priset och den andra halvan plus halva instalationskostnaden får man väll ansöka om från Miljövårdsverket?
Men om jag nu bestämmer mig att ta tre fas laddaren för att säkra upp mig inför framtiden, kan jag använda laddsladden som följer med laddaren?
Kan denna box använda ström från två olika faser till en för att belasta huvudsäkringarna mindre?
Har 16amp på huvudsäkringarna
Många frågor 😊


Ingen av de boxarna kan använda 2 av faserna för ladda på enfas finns väl bara en box egentligen som fixar det.

Sen köp en box med fast sladd så slipper du plocka fram den ur bilen bara koppla in den i bilen direkt.


enfas boxarna är la hyfsadat pris på men 3 fas boxen är onödigt mycket dyrare skiljer inte spec mycket i pris egentligen installationer blir något dyrare. men inte den pris skillnaden vissa andra boxar ha samma pris oavsett enfas eller trefas,

Trefas anser inte jag är
_________________
Nissan Leaf 2018 40Kw
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-09-19 20:12:10    Rubrik: Svara med citat

Quaden skrev:
Lite skumt när jag pratade med säljaren så sa han att den här boxen skulle funka, men då måste jag alltså ha med bara en fas?
Är den som heter Lage som jag trodde att skulle funka bäst.....
Hjälp, vilken av dessa tre ska jag då ta?



3-fas boxar funkar för Leaf också men laddaren som sitter i bilen kan bara ladda på 1-fas. En laddbox är egentligen bara ett glorifierat vägguttag all laddning sker i bilen.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Quaden
Nyfiken


Registreringsdatum: 19 september 2018
Inlägg: 11
Ort: Alunda

InläggPostat: 2018-09-19 20:21:47    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Quaden skrev:
Lite skumt när jag pratade med säljaren så sa han att den här boxen skulle funka, men då måste jag alltså ha med bara en fas?
Är den som heter Lage som jag trodde att skulle funka bäst.....
Hjälp, vilken av dessa tre ska jag då ta?



3-fas boxar funkar för Leaf också men laddaren som sitter i bilen kan bara ladda på 1-fas. En laddbox är egentligen bara ett glorifierat vägguttag all laddning sker i bilen.


OK!
Men hur funkar det med snabb laddare som finns uppställda lite var stans, är det bara amperen som styr hur mycket ström man kan ladda med?
Finns det inte adaptrar som passar i ett tre fas uttag, vad vinner man på att använda ett sådan uttag om man bara använder en fas?

Nu är det många frågor.....

Svarar på min egna fråga angående snabb laddning, då kopplas alltså bilens laddare ur och den laddaren som tex sitter i en snabbladdningsstolpe tar över laddningen och det sliter alltså mer på batterierna?
_________________
It's nice to be important!
But it's more important to be nice Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1629

InläggPostat: 2018-09-19 21:01:28    Rubrik: Svara med citat

Testa först helt utan laddbox, de flesta klarar sig med medföljande sladdar.
Jag har kört utan laddbox i 6år men nu köpt en(eva connected), mest för att kunna stoppa/starta laddning och ändra ampere från telefon.
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-09-19 21:25:38    Rubrik: Svara med citat

Quaden skrev:

Men hur funkar det med snabb laddare som finns uppställda lite var stans, är det bara amperen som styr hur mycket ström man kan ladda med?
Finns det inte adaptrar som passar i ett tre fas uttag, vad vinner man på att använda ett sådan uttag om man bara använder en fas?

Nu är det många frågor.....

Svarar på min egna fråga angående snabb laddning, då kopplas alltså bilens laddare ur och den laddaren som tex sitter i en snabbladdningsstolpe tar över laddningen och det sliter alltså mer på batterierna?



Snabbladdare laddar med likström (DC) som görs om från växelström (AC) i det stora skåpet som snabbladdaren är. Det kräver ganska dyr kraftelektronik, och det blir mycket överskottsvärme.

I bilarna har man inte plats och råd med så kraftig doningar, så man väljer en 3,3 eller 6,6 kW AC/DC laddare som sitteri bilen. Du kan då koppla in dig i stort sett var som helst med medföljande laddsladd(ar) men kan bara ladda med 6,6 kW då, istället för 45 kW som är ungefär max för Leaf och snabbladdning.

Notera att batteriet sätter en begränsning på laddströmmen men laddaren (antingen den inbygda eller snabbladdare) sätter också en begränsning.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Quaden
Nyfiken


Registreringsdatum: 19 september 2018
Inlägg: 11
Ort: Alunda

InläggPostat: 2018-09-19 21:34:29    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Testa först helt utan laddbox, de flesta klarar sig med medföljande sladdar.
Jag har kört utan laddbox i 6år men nu köpt en(eva connected), mest för att kunna stoppa/starta laddning och ändra ampere från telefon.


Jag har blivit lovad att Bil firman ska betala halva boxen och sedan tar jag ut den andra halvan från Naturvårdsverket, så det enda jag betalar för allt är halva instalationskostnaden, är därför jag vill skaffa Ladd box och därför den dyrare tre fas modellen är mest intressant.....
_________________
It's nice to be important!
But it's more important to be nice Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Quaden
Nyfiken


Registreringsdatum: 19 september 2018
Inlägg: 11
Ort: Alunda

InläggPostat: 2018-09-19 21:39:57    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Quaden skrev:

Men hur funkar det med snabb laddare som finns uppställda lite var stans, är det bara amperen som styr hur mycket ström man kan ladda med?
Finns det inte adaptrar som passar i ett tre fas uttag, vad vinner man på att använda ett sådan uttag om man bara använder en fas?

Nu är det många frågor.....

Svarar på min egna fråga angående snabb laddning, då kopplas alltså bilens laddare ur och den laddaren som tex sitter i en snabbladdningsstolpe tar över laddningen och det sliter alltså mer på batterierna?



Snabbladdare laddar med likström (DC) som görs om från växelström (AC) i det stora skåpet som snabbladdaren är. Det kräver ganska dyr kraftelektronik, och det blir mycket överskottsvärme.

I bilarna har man inte plats och råd med så kraftig doningar, så man väljer en 3,3 eller 6,6 kW AC/DC laddare som sitteri bilen. Du kan då koppla in dig i stort sett var som helst med medföljande laddsladd(ar) men kan bara ladda med 6,6 kW då, istället för 45 kW som är ungefär max för Leaf och snabbladdning.

Notera att batteriet sätter en begränsning på laddströmmen men laddaren (antingen den inbygda eller snabbladdare) sätter också en begränsning.


Tusen tack till alla svar, uppskattas sjukt mycket, börjar hänga med lite nu, vill lära mig allt Smile
Fina I kråksången är att jag kommer få ladda gratis på jobbet och har ca 8mil tur och retur, så det kommer inte bli så väldigt mycket ladda hemma i veckorna 👍👍
Tanken med elbil är att spara in ca 3000-3500kr i månaden som kommer att läggas på billånet på ca 220.000kr så då går ju dom pengarna man eldat upp i bensin till att betala av på bilen i stället 👍👍
_________________
It's nice to be important!
But it's more important to be nice Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1629

InläggPostat: 2018-09-20 05:23:16    Rubrik: Svara med citat

Quaden skrev:
Leaf skrev:
Testa först helt utan laddbox, de flesta klarar sig med medföljande sladdar.
Jag har kört utan laddbox i 6år men nu köpt en(eva connected), mest för att kunna stoppa/starta laddning och ändra ampere från telefon.


Jag har blivit lovad att Bil firman ska betala halva boxen och sedan tar jag ut den andra halvan från Naturvårdsverket, så det enda jag betalar för allt är halva instalationskostnaden, är därför jag vill skaffa Ladd box och därför den dyrare tre fas modellen är mest intressant.....


Aha! då blir det billigt, då skulle jag satsa på en trefas uppkopplad box
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Quaden
Nyfiken


Registreringsdatum: 19 september 2018
Inlägg: 11
Ort: Alunda

InläggPostat: 2018-09-25 16:24:26    Rubrik: Hjälp, vilken Ladd box ska jag köpa? Svara med citat

Nu behöver jag era hjälp igen!
Mitt erbjudande från bilfirma gällde tydligen inte längre, så går det när man inte tar det skriftligt.......

Men skit samma, jag behöver en Ladd box tills min nya Leaf kommer och den ska vara godkänd av Naturvårdsverket så jag kan få halva priset för den och halva i kopplingen!

Finns det någon ladd box som man kan koppla in på sitt Smart hem så man kan ha koll på laddningen via mobilen?

Men gärna förslag på både och👍
_________________
It's nice to be important!
But it's more important to be nice Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 312

InläggPostat: 2018-09-25 16:47:23    Rubrik: Svara med citat

kvadden,
Kan du inte använda den medföljande laddkabeln med tegelsten på, nu i början? Se hur det går, kanske räcker?

Kan man inte se bilens laddning med bilens telematik? På Nissan Leaf 24 och 30 kWh, kan man tydligen det. Man kan nog även starta laddningen med bilens telematik, och även slå på kupévärmen. Man styr då via en dator med internetåtkomst, och det kan väl vara en telefon också. Ni som vet mer om det hur ligger det till, vad säger ni?

Jag har för mig, men vet inte säkert, men en laddbox måste ha en energimätare(kWh) inbyggd i sig, annars får man inga stödslantar.
Varför man ska ha en energimätare inbyggd i laddboxen, för står jag dock ej. Energimätaren får tydligen inte koppas in på AC-kabeln som matar laddboxen. Vad skulle det spela för roll om energimätaren sitter på annat ställe på samma strömförsörningskabel, då precis samma antal kWh registreras? Till vad behöver en privatperson energimätare på sin egen laddbox?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Quaden
Nyfiken


Registreringsdatum: 19 september 2018
Inlägg: 11
Ort: Alunda

InläggPostat: 2018-09-25 16:58:58    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
kvadden,
Kan du inte använda den medföljande laddkabeln med tegelsten på, nu i början? Se hur det går, kanske räcker?

Kan man inte se bilens laddning med bilens telematik? På Nissan Leaf 24 och 30 kWh, kan man tydligen det. Man kan nog även starta laddningen med bilens telematik, och även slå på kupévärmen. Man styr då via en dator med internetåtkomst, och det kan väl vara en telefon också. Ni som vet mer om det hur ligger det till, vad säger ni?


Jo det skulle man väll kunna göra, men jag vill inte missa att man får halva priset av aturvårdsverket, man vet ju aldrig när dom tar bort det erbjudandet?
Sedan har jag för mig att jag har läst om någon Ladd box att den kunde ta hänsyn på den övriga förbrukningen i huset, då kanske det räcker med 16amp på hivudsäkringen?
_________________
It's nice to be important!
But it's more important to be nice Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.2 sekunder att ladda.