Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Webasto värmare på Peugeot Ion?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Peugeot och Citroën
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
HenrikW
intresserad


Registreringsdatum: 07 augusti 2018
Inlägg: 26
Ort: Linkoping

InläggPostat: 2018-08-15 15:00:15    Rubrik: Webasto värmare på Peugeot Ion? Svara med citat

Jag funderar på att komplettera med stödvärme från en bränsledriven värmare.
Är det någon här som har det?
Funderar på antingen en som värmer vattendelarna eller en som är kopplad så att den värmer luften. Om man har ett luftburet system, kan man koppla in sig på ventilationen då? Är det någon som har idéer om detta?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
becker
Elektrisk


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 127
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2018-08-15 22:10:04    Rubrik: Svara med citat

Det finns lite att se på youtube. Så sök lite där Wink

https://www.youtube.com/watch?v=3RHiDYGPZlY&t=4s

https://www.youtube.com/watch?v=7NBMq5o_UJU&t=38s

https://www.youtube.com/watch?v=8CT0rfNpNc0&t=54s
_________________
e-Golf -17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
HenrikW
intresserad


Registreringsdatum: 07 augusti 2018
Inlägg: 26
Ort: Linkoping

InläggPostat: 2018-08-16 10:46:44    Rubrik: Svara med citat

Tack! Jag har sett flera lösningar, men vilken lösning är bäst?
Enligt Webasto så måste det finnas minst 5 liter vatten i systemet för att inte riskera överhettning. I två av klippen så är det vattenburet som de har monterat. Det betyder att det finns risk med att värmarna går sönder i förtis!?
Kiwi-lösningen där enheten sitter bak tar för mycket plats och värmer inte vindrutan.

Är det någon som sett ett luftburet system som är kopplat till ventilationsanläggningen?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
HenrikW
intresserad


Registreringsdatum: 07 augusti 2018
Inlägg: 26
Ort: Linkoping

InläggPostat: 2018-09-24 06:38:48    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag monterat en bensindriven värmare i serie med det befintliga elvärmaren. Tyvärr så löser övertrycksventilen på expansionskärlet. Det sår 29 kPa på locket, dvs 0,29 bar. På vanliga bilar så öppnar ventilen vid 1,5 bar.

Är det för högt tryck när jag monterar en bensindriven värmare? Eller är det något fel på värmaren som jag har (begagnad). Det är provkörd innan i en hink i 2 minuter.

Vågar jag mixtra med trycket, eller finns det någon komponent som kan ta skada?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-09-24 07:26:59    Rubrik: Svara med citat

Det är inte så att du behöver öppna någon cirkulationsventil och starta en cirkulationspump, då?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
HenrikW
intresserad


Registreringsdatum: 07 augusti 2018
Inlägg: 26
Ort: Linkoping

InläggPostat: 2018-09-28 11:58:14    Rubrik: Svara med citat

Det finns inga ventiler i detta system då värmen ställs in med termostat i den elektriska värmaren.
Efter att kollat lite på mitt system så tror jag att jag borde koppla den bränsledrivna värmaren i serie före kupé elementet i stället för efter.
Då kommer vattentemperaturen bli lägre i systemet och då minskar risken till kokning (=övertryck).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
HenrikW
intresserad


Registreringsdatum: 07 augusti 2018
Inlägg: 26
Ort: Linkoping

InläggPostat: 2018-10-08 09:02:19    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag fått igång värmaren!!!
Med en knapptryckning på panelen (knappen sitter i det tomma platsen bredvid UDB-laddaren) så startar värmaren.

Det tar några minuter innen värmen kommer med det funkar kanon. Tyvärr så måste fläkten vara igång (tändningen på).
Ska försöka hitta relät till fläkten. Om jag kan starta fläkten med samma knapp som värmaren så kan jag gå ut till bilen en stund innan jag åker och starta värmen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Peugeot och Citroën Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.05 sekunder att ladda.