Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Erfarenhet långåk het dag, Leaf 30 kWh batteritemperatur

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 276

InläggPostat: 2018-08-10 18:51:09    Rubrik: Erfarenhet långåk het dag, Leaf 30 kWh batteritemperatur Svara med citat

Jag körde nu i slutet av juli 2018 en Nissan Leaf Tekna 30 kWh, årsmodell 2016. Chademoladdning. Batteritemperaturen blev hög.
Utomhustemperaturen var ca 32 grader.
Jag tankade från 81 % till 100 %, tog 36 min, och körde sedan 16,5 mil.
Sedan tankade jag från 32 % till 100 %, tog 43 min, och då ökade batteritemperaturen till 1 streck från rött.
Sedan körde jag 11,1 mil och då låg batteritemperaturen kvar där på 1 streck från rött.
När jag sedan tankade från 60 till 74 % ökade batteritempen 1 streck och nuddade rött. Jag väntade sedan ca 30 minuter vid laddstolpen utan att köra något och batteritemperaturen sjönk 1 streck och fortsatte sedan att ladda till 98 % och kunde undvika att hamna på rött. Hela laddningen tog 1h55min. Körde sedan 12 mil utan att batteritemperaturen steg, utan den höll sig 1 streck från rött.

Litet tok att batteritemperaturmätaren saknar temperaturskala.

Jag körde alltså ganska lång ca 39,6 mil på ca 12 timmar från kl. 11:15 till kl. 23:10 en varm dag. Ingen svindlande medelhastighet, bara blygsamma 33 km/h, mopedfart. Det är laddtiderna som sänker medelhastigheten.


Senast ändrad av haralt den 2018-08-14 18:35:30, ändrad totalt 5 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
delarium
Aktiv


Registreringsdatum: 10 november 2017
Inlägg: 89
Ort: Västerås

InläggPostat: 2018-08-10 19:04:31    Rubrik: Svara med citat

Tror du kommer längre "snabbare" om du slutar ladda någonstans mellan 80 och 90% när du är på resande fot. Sista biten går långsammare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 276

InläggPostat: 2018-08-10 19:23:57    Rubrik: Svara med citat

Har jag chansen att Chademo-ladda fullt, då gör jag det. Man vet nämligen aldrig om det går att ladda vid nästa laddstolpe. Kan då komma väl till pass att kunna köra ca 3,5 mil extra. Ofta krävs vid laddstolpar visst laddkort, som man givetvis inte har, eller att laddstolpen är trasig, eller till och med upptagen. Eller att det är gratis att ladda och inget laddkort eller identifiering behövs t.ex. på Lidl, men endast under affärens öppetider. Laddstolpe som på internet anges finnas, kan i verkligheten helt saknas. Verkligheten gäller.
Det var inte medelhastigheten som var huvudtema i mitt inlägg, utan oroväckande okänt hög batteritemperatur.

Jag körde vägsträckor som var helt okända för mig. Alltså helt okänd mark för mig.


Senast ändrad av haralt den 2018-08-11 06:09:55, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-08-10 20:56:04    Rubrik: Svara med citat

delarium skrev:
Tror du kommer längre "snabbare" om du slutar ladda någonstans mellan 80 och 90% när du är på resande fot. Sista biten går långsammare.


Inte på en Leaf 30!! den matar på ganska snabbt till 95%.

Nu minns jag inte exakt men strecket innan rött har jag haft, aldrig inne på rött men precis innan och Leafspy sade 54grader vill jag minnas.

Aldrig begränsning av laddning eller åkande. Trodde en gång jag var begränsad men det ar laddaren i Laholm som spökde och nu är nedställd från 50 till 22kW.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1930
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-10 21:29:52    Rubrik: Svara med citat

Anledningen till att den inte har sifferskala är troligen att ett batteri med hög SOH klarar fler grader Celsius utan problem, än ett med låg SOH. Därför är skalan och därmed rödmarkeringen inte kopplad till specifika temperaturer. Det är den förklaringen som uppgivits av de som undersökt saken. Nissan berättar givetvis inget.

Och hur skall gemene man veta vad som är dålig temperatur? Är 54 dåligt? Hur är det med minus 3?

I bl.a. honda jazz, som är fossilmotordriven finns inte ens någon tempmätare. Där finns en (blå) varningslampa för låg temperatur, så man vet att inte pressa motorn, och en (röd) som varnar för hög temperatur, så man vet att man skall stanna.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2018-08-10 21:41:51    Rubrik: Svara med citat

Man bör nog undvika att ladda till 100%, det tar tid och skapar värme.
När jag kör långt kommer jag tre snabbladdningar innan hastigheten stryps. Fast det har aldrig tagit mig 12h.

Jag har igång LeafSpy nör jag kör och laddar då lan man följa både laddhastighet och temperatur.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-08-10 21:58:31    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:

honda jazz, som är fossilmotordriven finns inte ens någon tempmätare. Där finns en (blå) varningslampa för låg temperatur, så man vet att inte pressa motorn, och en (röd) som varnar för hög temperatur, så man vet att man skall stanna.


Heter den verkligen jazz? Om inte hur fungerar en sådan som den verkligen heter? haha... Blå om den är kall va och röd om den är varm.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1478
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-08-10 22:14:15    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
tor.ake skrev:

honda jazz, som är fossilmotordriven finns inte ens någon tempmätare. Där finns en (blå) varningslampa för låg temperatur, så man vet att inte pressa motorn, och en (röd) som varnar för hög temperatur, så man vet att man skall stanna.


Heter den verkligen jazz? Om inte hur fungerar en sådan som den verkligen heter? haha... Blå om den är kall va och röd om den är varm.


Ja i Sverige heter den Jazz, men sök på dess riktiga namn.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 276

InläggPostat: 2018-08-10 22:16:25    Rubrik: Svara med citat

Laddströmmen från ca 98 till 100 % var inte särdeles hög, endast ca 8 till 12 Ampère. Därför tror jag att batteriet inte heller blir särdeles uppvärmt av laddningen från 98 till 100 %. Däremot värms nog battriet duktigt vid laddningen vid lägre %, säg 30 %, då strömmen då är hög, ca 150 Ampère.

Jag märkte också att det kunde vara så att laddstolpen sa att bilen var laddad tll 98 %, medan bilen visade 100 %. Litet differens, där alltså.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1930
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-11 08:15:02    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Laddströmmen från ca 98 till 100 % var inte särdeles hög, endast ca 8 till 12 Ampère. Därför tror jag att batteriet inte heller blir särdeles uppvärmt av laddningen från 98 till 100 %. Däremot värms nog battriet duktigt vid laddningen vid lägre %, säg 30 %, då strömmen då är hög, ca 150 Ampère.

Jag märkte också att det kunde vara så att laddstolpen sa att bilen var laddad tll 98 %, medan bilen visade 100 %. Litet differens, där alltså.


Interna resistansen är högre när batteriet är nästan fullt, och när det är nästan tomt. Det är därför det utvecklas mer värme då.

När det är halvladdat och lagom varmt, då är det väldigt låg resistans.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 276

InläggPostat: 2018-08-14 18:16:13    Rubrik: Svara med citat

Var kan man läsa om att ett Nissan Leaf 30 kWh batteri har högre inre resistans vid låg laddnivå(0 till 10%) och vid hög laddnivå(90 till 100 %) jämfört vid laddnivå 30 till 60 %?
Det vore intressant att läsa den tekniska förklaringen om det.

Jag vet inte riktigt vad det är för typ av litium-jon-batteri i Nissan Leaf 30 kWh. Jag har för mig jag hört att det inte är samma typ av litium-jon-batteri som i Nissan Leaf 24 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1930
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-14 21:24:00    Rubrik: Svara med citat

Det är en egenskap som alla litiumjonbatterier har.

Förklaringen är kanske på jon-nivå, när anoden respektive katoden börjar bli mättad med litiumjoner kräver reaktionen mer energi? Låter det rimligt? Annars får du nog googla eller leta upp någon professor som får förklara exakt varför det är så, men så är det.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 276

InläggPostat: 2018-08-19 19:09:21    Rubrik: Svara med citat

Tack för senaste svaret.

Givetvis sökte jag med sökmotor på internet efter inre motstånd litium-jonbattri, innan jag ställde frågan här på forumet. Men fick inga bra träffar.

Men, man får nog skilja på batteriets inre motståndet vid laddning och vid urladdning. Jag hade hoppats på att någon med lång litium-jon-erfarenhet här på forumet kunde hänvisa till t.ex. ett diagram, med inre motstånd(Ohm) mot laddningstillstånd(% laddat). Ett sådant diagram säger mycket och man behöver då inte exakt veta de kemiska processer som fortlöper vid laddning och urladdning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1930
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-19 20:31:04    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Tack för senaste svaret.

Givetvis sökte jag med sökmotor på internet efter inre motstånd litium-jonbattri, innan jag ställde frågan här på forumet. Men fick inga bra träffar.

Men, man får nog skilja på batteriets inre motståndet vid laddning och vid urladdning. Jag hade hoppats på att någon med lång litium-jon-erfarenhet här på forumet kunde hänvisa till t.ex. ett diagram, med inre motstånd(Ohm) mot laddningstillstånd(% laddat). Ett sådant diagram säger mycket och man behöver då inte exakt veta de kemiska processer som fortlöper vid laddning och urladdning.


Hur söker du? Jag skrev "lithium ion internal resistance state of charge" i google, och tryckte på sök och sedan på "images". Då får man upp diagram från bl.a. ett antal olika vetenskapliga rapporter som diskuterar fenomenet, och en av dess praktiska tillämpningar nämligen att beräkna SoC utifrån inre resistansen. Exempel:


Men du kanske vill ha specifikt för batteriet i Leaf/30? Då blir det nog till att kontakta Nissan i Japan och fråga. Eller mäta själv.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 276

InläggPostat: 2018-08-19 20:47:12    Rubrik: Svara med citat

Danke schön!
Det är sådana diagram jag eftersöker. Oklart om de gäller för laddning eller urladdning. De bör även vara för den typ av battericeller som finns i Leaf 30 kWh.

Enligt diagram a framgår att den inre resistansen bara ökar från ca 1,3 milliOhm vid 40-% laddning till ca 2 milliOhm vid ca 100 laddnings-%. Det är inte mycket ökning. Om diagrammen gäller för laddning. Laddströmmen är ju mycket lägre vid laddning vid laddnivå 95 % jämfört laddnivå 40 %. Det kan vara ca 8 A jämfört ca 150 A.

Förlusteffekt är ju = I*I*R.

Förlusteffekt = 150*150*0,0013= 29,25 W
Förlusteffekt = 8*8*0,002= 0,128 W

Därför tror jag inte batteriet blir varmt då det laddas från 95 till 100 % laddnivå, utan värmen blir då man laddar med hög laddström, tänk ca 30 till 95 %-laddnivå.

Men jag är ingen batteri-expert, och kan ha fel.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1930
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-20 07:46:32    Rubrik: Svara med citat

En ökning från 1,3 till 2,0 är en liten ökning i absoluta tal, men i procent räknat är det ganska mycket (65%). Du har rätt i att laddströmmen är relativt låg när du laddar de sista procenten, men om du har laddat till 100% så måste du ju också urladda från 100%, och där finns ju ingen begränsning i ström annat än om du låter bli att gasa.

Rekommenderar denna video av Björn Nyland där han på sitt eget sätt redogör för sina observationer i Leaf/40. De observationerna i korthet är att de sista procenten på toppen och botten orsakar stora värmeförluster/temperaturökning i batteriet: https://www.youtube.com/watch?v=foSYZ7bVhYk

Leaf/40 har ju ett batteri som verkar mycket likt det i /30, det är samma typ av kemi, samma formfaktor och samma tillverkare.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.