Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


10 elbilar i realistiskt räckviddstest !
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1598

InläggPostat: 2018-07-24 12:40:18    Rubrik: 10 elbilar i realistiskt räckviddstest ! Svara med citat

Ytterligare ett test som visar att NEDC och WLTP kan man kasta i soptunnan.
Som tex att i-pace gick 65% av wltp och soul 118% av wltp
En annan kul grej för oss som beställt gamla fyrkantiga soul30 är att den går lika långt som nya leaf40 Razz

https://bilogmotorbloggen.no/2018/07/23/stortest-10-elbiler-i-rekkevidde-kamp/
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984


Senast ändrad av Leaf den 2018-07-25 14:35:02, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-07-24 14:00:49    Rubrik: Svara med citat

Och vad skall man ha istället för NEDC och WLTP då?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-07-24 14:58:47    Rubrik: Svara med citat

För elbilar hade det räckt med räckvidden vid 100km/h och 20 graders temperatur. Det hade gett en tillräckligt bra jämförelse siffra och det är vid 100 km/h som räckvidden är riktigt intressant.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3152
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-07-24 15:03:53    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Och vad skall man ha istället för NEDC och WLTP då?


Trafikmagasinets testfamilj. Helt genialiskt koncept som tyvärr verkar ha dött ut till förmån för bildsköna hunkar som provkör på racerbana en eftermiddag.

https://www.youtube.com/watch?v=tBysNA36ayA


_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3152
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-07-24 15:20:45    Rubrik: Re: 10 elbilar räckviddstest ! Svara med citat

Leaf skrev:
Ytterligare ett test som visar att NEDC och WLTP kan man kasta i soptunnan.
Som tex att i-pace gick 65% av wltp och soul 118% av wltp
En annan kul grej för oss som beställt gamla fyrkantiga soul30 är att den går lika långt som nya leaf40 Razz

https://bilogmotorbloggen.no/2018/07/23/stortest-10-elbiler-i-rekkevidde-kamp/


BMW i3 - ingen aning
Hyundai Ioniq EV - 1.2kWh låter rimligt mot vad många säger
Jaguar I-Pace ingen aning men låter inte oväntat
Kia Soul, intressant!
Nissan Leaf denna har jag provat noga själv. 1.6 i snitt låter konstigt med 70kph i medelfart.
Opel Ampera-e - ingen aning
Renault Zoe 40 - denna har jag testat och den drog 25% MER än Leaf, här är det omvänt?!?!
Tesla Model S låter en smula högt i förbrukning jämfört mot andra?!
Tesla Model X - ingen aning men rimligt.
VW e-Golf har jag testat i 24kWh versionen, den drog 5% MER än Leaf gjorde exakt samma förhållanden här betydligt mindre???!?!

I ett test där alla bilar skall körts lika skiljer det rejält mellan Leaf och Golf som jag då vet drar typ lika.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-07-24 16:59:47    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
För elbilar hade det räckt med räckvidden vid 100km/h och 20 graders temperatur. Det hade gett en tillräckligt bra jämförelse siffra och det är vid 100 km/h som räckvidden är riktigt intressant.


Sällan jag kommer upp i de hastigheterna, så för mig är räckvidden vid 80 km/h det enda som är intressant. Jag kastar din jämförelse i soptunnan. Smile

Men ärligt, om du har bilen till att köra till jobbet, och du vill veta om du kommer fram och tillbaka utan att ladda. Då är inte snittet vid 100 km/h särskilt intressant.

I Tyskland verkar det vara en trend att prova elbilar i 160 km/h, och det skall då vara "realistisk fart". Vart tar det stopp? -25 C och 1 dm snömodd med +23 C i kupén och halv storm motvind? Är det inte DÅ som räckvidden verkligen är intressant? Cool
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-07-24 17:39:13    Rubrik: Svara med citat

80-100kmbh är det som är intressant. Helst skulle jag vilja ha räckvidden vid 70, 90 och 110km/h. Men det funkar med 100km/h också för att få ett jämförelse tal.
Det är i princip helt ointressant hur långt man kommer i bilen i 20-50 km/h. Jag kommer knappast ens köra Leafen så länge i de hastigheterna att jag får slut på energi i bilen.

Att sedan som dessa körcykler gör blanda in olika hastigheter blir ju bara knäppt oc( förvillande, när det gäller elbilar. För avgasbilar kanske det är relavant då de drar bränsle näven när de står still.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1598

InläggPostat: 2018-07-24 17:42:52    Rubrik: Svara med citat

Tycker testet verkar verklighetsnära då dom kört en blandning av stad, landsväg och motorväg med ac och utan ecodriving.
Intressant att i3 33kwh, Soul30, Ioniq28, e-golf36 och leaf40 alla gick 21-23mil

Översatt
https://translate.google.se/translate?sl=auto&tl=sv&js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fbilogmotorbloggen.no%2F2018%2F07%2F23%2Fstortest-10-elbiler-i-rekkevidde-kamp%2F&edit-text=
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 405
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-07-24 19:11:44    Rubrik: Svara med citat

Intressant mätning av konsumtionen kW/h galen
Kia's Soul gjorde bra ifrån sig, bra köp med nuvarande rabatt.

Körde 190 km idag med Leafen(40 kWh) 40-110 km/h med ett snitt på 68 km/h och fick en förbrukning på 13,3 kWh/100km, startade med 90% batteri och hade 20% kvar(enligt bilen). 26-27 C och med AC inställd på 20 C.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3152
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-07-24 20:59:00    Rubrik: Svara med citat

LarsA skrev:
Intressant mätning av konsumtionen kW/h galen
Kia's Soul gjorde bra ifrån sig, bra köp med nuvarande rabatt.

Körde 190 km idag med Leafen(40 kWh) 40-110 km/h med ett snitt på 68 km/h och fick en förbrukning på 13,3 kWh/100km, startade med 90% batteri och hade 20% kvar(enligt bilen). 26-27 C och med AC inställd på 20 C.


Låter precis i linje med mina tester Smile
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-07-24 23:01:34    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:

Det är i princip helt ointressant hur långt man kommer i bilen i 20-50 km/h.


Det är i princip hjelt opintressant hur långt man kommer med bilen i 140 km/h, så fort får vi inte ens köra.

Visst skulle det vara kul med en ekvation för räckvidd som tar hänsyn till hastighet, med/motvind, yttertemperatur, väglag och höjdskillnad.

Men räckvidd har ju blivit ngot som det tävlas i, så vi får nog hålla oss till en siffra. Och då kanske en siffra som motsvarar genomsnittloig använding
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1246
Ort: Frösön

InläggPostat: 2018-07-28 11:33:31    Rubrik: Svara med citat

Som ett tillägg i debatten om förbrukning så lägger jag fram en så kallad "brasklapp": Bilarna är individer och det kan skilja mycket från exemplar till exemplar!

Som ett exempel så körde jag en e-Golf 2015 som utan problem tog mig 16 mil. Något som en Leaf 24 aldrig skulle ha mäktat med. Jag har kört ett antal Leaf 30 och deras räckvidd skiljer så drastiskt att man tror att det är något fel... Det känns som om vi är tillbaka på 70-talet och Volvo 240 som kunde skilja otroligt mycket i förbrukning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-07-28 12:55:45    Rubrik: Svara med citat

Däck / däcktryck / rullmotstånd har ju stor inverkan, och kan vara en förklaring. Bromsar som ligger an väldigt lite så att det inte hörs/känns kan vara en annan. Sen är det ju så att bilar behöver köras in för att lager, kuggar och liknande ska få lägre friktion.

Men man undrar ju vad som ligger bakom den enorma förbrukningen för Jaguars bil i testet. 2.7kWh/mil är ju så högt att det antyder att något är fel med deras exemplar.

Värt att nämna här är att tillverkarna inte kör bilarna på väg när de mäter förbrukningen och räckvidden enligt olika körcykler. De kör på rullande landsväg, och simulerar bilens olika motstånd. Indata till den rullande landsvägen är rullmotstånd, luftmotstånd, massa, och liknande. Ifall tillverkaren gjort mätningarna under ideala omständigheter kommer så klart detta aldrig ske ute på allmän väg, och kan vara en förklaring till ev. skillnader.

Mycket imponerad av e-golf. Den ser inte särskilt snål ut på utsidan (vilket ju Ioniq gör) men har ändå mycket låg förbrukning.

Även imponerad av Kia Soul av samma anledning.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-07-28 15:50:30    Rubrik: Svara med citat

https://youtu.be/kq3OoZoUZBA
Range test under realistiska förhållanden i 90km/h. Svårare än så behöver det inte vara.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-07-28 18:53:33    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
https://youtu.be/kq3OoZoUZBA
Range test under realistiska förhållanden i 90km/h. Svårare än så behöver det inte vara.


5% bättre än angivna WLTP-räckvidden.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1598

InläggPostat: 2018-07-28 22:30:48    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
https://youtu.be/kq3OoZoUZBA
Range test under realistiska förhållanden i 90km/h. Svårare än så behöver det inte vara.


66kwh tillgängligt är nästan dubbelt mot leaf40 och lägre förbrukning vilket ger mer än dubbel leaf40 räckvidd, då borde wltp vara minst 27x2.
Om inte nissan hade kört 4,2 volt tricket(som dom gjorde 2010) vid certifieringen så hade dess wltp legat på 230km är min gissning.
Ser ingen annan förklaring till leafs höga nedc/wltp vs konkurrenterna och faktiska räckvidd i tester.
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 199
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2018-07-29 09:50:29    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
LarsL skrev:
https://youtu.be/kq3OoZoUZBA
Range test under realistiska förhållanden i 90km/h. Svårare än så behöver det inte vara.


66kwh tillgängligt är nästan dubbelt mot leaf40 och lägre förbrukning vilket ger mer än dubbel leaf40 räckvidd, då borde wltp vara minst 27x2.
Om inte nissan hade kört 4,2 volt tricket(som dom gjorde 2010) vid certifieringen så hade dess wltp legat på 230km är min gissning.
Ser ingen annan förklaring till leafs höga nedc/wltp vs konkurrenterna och faktiska räckvidd i tester.



4,2 volt tricket?
_________________
Nissan Leaf 2018 40Kw
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1598

InläggPostat: 2018-07-29 11:08:57    Rubrik: Svara med citat

Mksen skrev:
Leaf skrev:
LarsL skrev:
https://youtu.be/kq3OoZoUZBA
Range test under realistiska förhållanden i 90km/h. Svårare än så behöver det inte vara.


66kwh tillgängligt är nästan dubbelt mot leaf40 och lägre förbrukning vilket ger mer än dubbel leaf40 räckvidd, då borde wltp vara minst 27x2.
Om inte nissan hade kört 4,2 volt tricket(som dom gjorde 2010) vid certifieringen så hade dess wltp legat på 230km är min gissning.
Ser ingen annan förklaring till leafs höga nedc/wltp vs konkurrenterna och faktiska räckvidd i tester.



4,2 volt tricket?


Nissans demobilar 2010 kunde laddas till 4,2volt, sedan 4,1 till kunden. Så gissningsvis var EPA 100miles 2010 baserat på 4,2volt.
Cellerna är också specade till 4,2 men Nissan valde sedan 4,1 som 100%

Genom åren har dom sakta höjt volten, ca 4,14 på leaf 2016




_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 996
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-07-29 17:37:17    Rubrik: Svara med citat

Nedan originalartikel (spansk).
Som Pushevs säger, Hade Kona64 och Tesla M3 (Long range) deltagit så hade någon av dom vunnit räckviddstestet.
I övrigt många "omvälvande" resultat, tex att Soul30 går nästan lika långt som Leaf40.
En mkt viktig siffra som verkar saknas är ju medelhastigheten för de respektive modellerna, skiljer förmodligen inte mkt i testet, men det är ju just hastigheten som mest påverkar förbrukning och därtill räckvidd, hur svårt hade det varit att lägga till den faktorn..?
Tex Soul30 hade ju då troligen tappat mer räckvidd i högre hastigheter jämfört med tex Leaf40.
Noterbart att testet gjorts delvis i tätort, landsväg och motorväg, inte enbart motorväg (i 90 km/h) som tex Teslabjörn oftast gör, alltså under förhållanden som rimligtvis suger mkt mer energi än om utblandat med långsammare körning på landsväg och i tätort.
Troligen skulle då Kona64 komma 54 mil (?) istället för 51 mil.
https://www.coches.net/videos/vehiculos-electricos-autonomia-real
https://pushevs.com/2018/07/29/range-efficiency-test-of-10-electric-cars/
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1598

InläggPostat: 2018-07-31 12:30:11    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Mksen skrev:
Leaf skrev:
LarsL skrev:
https://youtu.be/kq3OoZoUZBA
Range test under realistiska förhållanden i 90km/h. Svårare än så behöver det inte vara.


66kwh tillgängligt är nästan dubbelt mot leaf40 och lägre förbrukning vilket ger mer än dubbel leaf40 räckvidd, då borde wltp vara minst 27x2.
Om inte nissan hade kört 4,2 volt tricket(som dom gjorde 2010) vid certifieringen så hade dess wltp legat på 230km är min gissning.
Ser ingen annan förklaring till leafs höga nedc/wltp vs konkurrenterna och faktiska räckvidd i tester.



4,2 volt tricket?


Nissans demobilar 2010 kunde laddas till 4,2volt, sedan 4,1 till kunden. Så gissningsvis var EPA 100miles 2010 baserat på 4,2volt.
Cellerna är också specade till 4,2 men Nissan valde sedan 4,1 som 100%

Genom åren har dom sakta höjt volten, ca 4,14 på leaf 2016





Har läst om leaf40 på norska sidan nu. Leaf40 laddar till 4,2!!!
Så det spekuleras i om det är ett leaf30 batteri som laddas mer i leaf40
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.