Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elkonvertera Puch 1979 - El Nevada!
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-10-04 16:44:06    Rubrik: Svara med citat

3,33V är låg cutoff ifall du inte ska köra med BMS. 3,6V är lämpligt, då detta är punkten då kurvan "dyker" (ifall detta är NMC, vilket jag tror). Med 3.3V cutoff på packnivå lär minst en cell vara nere kring 2.5V, ifall du inte har tur och denna modul är magiskt balanserad och kapacitetsmatchad.

Tycker du ska inhandla en Cycle Analyst, eller i alla fall någon sorts ampereräknare ("coloumb counter"), ifall du inte tänkt köra med BMS. Då blir det dessutom mycket enklare att planera turerna, än att bara köra och sedan helt plötsligt stannar den.

http://www.ebikes.ca/product-info/cycle-analyst.html
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-10-04 17:04:41    Rubrik: Svara med citat

Så här skriver Ippe
Citat:
Cellkemi: NMC (Litium Nickel Mangan Kobolt oxid) Nominell spänning är 21,6V (för 2P6S, min anm.).

Cellspänning: 3,6V med min/max värde av 3,0V och 4,1V (med detta relativt lilla spänningsfönster närmar de sig egenskaperna hos LiFePo4 något).

Kapacitet: 25Ah/cell


Då tänkte jag att jag bottenbalanserar dem till 3,0V/cell och sedan laddar hela packet till en packspänning där jag har 4,1V på högsta cellen.

Batterimätaren kommer visa att batteriet är slut nånstans vid en packspänning på 32V och då får man helt enkelt sluta köra. Fortsätter man köra så bryter kontrollern vid 30V för säkerhets skull.

Räckviddsberäkning är inte så jätteviktigt i ett inledningsskede, men kanske i en version 2.0 av El Nevada att det blir BMS och ampereräknare? Om motor och allt annat funkar bra!
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-10-05 09:04:10    Rubrik: Svara med citat

OK!
Kan nog funka!

Men det är inte så dyrt eller krångligt med en ampere-räknare.

https://www.ebay.com/itm/50A-wireless-DC-volt-AMP-power-meter-Battery-Monitor-capacity-Coulomb-counter/332647522356?hash=item4d73566034:g:4TAAAOSwatda9Bbc
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-10-05 09:18:16    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Som du vill, men det är inte så dyrt eller krångligt med en ampere-räknare

https://www.ebay.com/itm/50A-wireless-DC-volt-AMP-power-meter-Battery-Monitor-capacity-Coulomb-counter/332647522356?hash=item4d73566034:g:4TAAAOSwatda9Bbc


det som uppstår med en sån är felavläsning som man måsta ta hänsynn till som resulterar i upp till 5% felvisning pga. dynamisk karaktär utav controller... summa-mumma man måste fortfarande läsa av spänning/strömm för att vara på säker sidan...

det finns enkla BMS med bluetooth och app som kan konfigureras och läsas av lätt med telefon/APP, typ som:

https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20181005004300&SearchText=12S+BMS+bluetooth

jag hade liknande i min el-moped, fungerar fantastisk och tål 100A konstant:
http://ackumulator.blogspot.com/2017/05/tianma-batteri-ballansering.html
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-10-05 09:56:36    Rubrik: Svara med citat

Jag vill tacka bjn, elfi, Cyprezz och alla andra för information, tips och länkar! Tack!

Mitt huvudproblem är tiden, kalendern snurrar som en fläkt och väldigt lite tid för detta projekt, så jag kan inte bygga så avancerat som jag kanske skulle vilja.

Men min huvudsakliga motivation är att lära mig mer, och det tycker jag absolut att jag gör!
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cyprezz
Aktiv


Registreringsdatum: 10 mars 2016
Inlägg: 74

InläggPostat: 2018-10-05 20:50:37    Rubrik: Svara med citat

Varsågod!

Det är bra med lite tid för mekande. Då har man tid att vänta in delarna från kina.

Jag håller med och röstar för smart BMS det kostar inte mycket ICGogo är bra enligt endless sphere se min tråd.

Då ser du kalkylerad räckvidd och du lär dig mycket när du skall ställa in parametrarna rätt. Det är även bra för att undvika överladdning då den stryper laddningen då kan du som jag köra med laddare som har högre volt och är byggd för t.ex 18650 celler och därmed är billigare eftersom bms stryper laddningen.

Övriga får gärna utveckla detta med cellkemin på dessa celler jag har råkat ut för batteritorsk två gånger när det borde varit ca 50% kvar på batteriet så celldroppen verkar rejält vid någon punkt. Osäker när det händer.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-06-02 00:16:01    Rubrik: Svara med citat

Under våren har jag köpt en DC-DC-omvandlare från Ebay, klarar 50V och 5A. Ställbar på hundradels Volt och hundradels Ampere. Konstantströmsfunktion.



Vet inte riktigt vad den är tänkt för, men jag använder den nu som lab-aggregat så att jag kan komma vidare med bygget.



Med batteriet uppladdat så fick jag lite feeling och kom på att batteriet passar ganska bra där tanken satt. Väger ungefär lika mycket som en full tank bensin, så det blir inte farligt hög tyngdpunkt heller.



Började snida på en tankattrapp i plywood, som också ska hålla batterilådan på plats. Kan bli fräckt om man målar den blå och sätter Puch-emblemen på den Cool



Sedan började jag riva batteripacket och konfigurera om det från 2p6s. Återanvänder kontaktblecken men kastar bms-kontakterna eftersom de inte kommer passa till den nya konfigurationen. Kapade bort hela plattan med dremel.



Här har jag kopplat om den till 10s+2s.

Men sedan använde jag mitt "labaggregat" för att kolla spänningsnivåerna för batterimätaren på styret.



Och då ser jag att den visar "fullt", gröna lysdioden vid >36,1V, "halvfullt" gula lysdioden vid >31,7V och kontrollerns cut off är vid 29V.

Eftersom Ippe sagt att cellerna är nominellt 3,6V, max 4,1 min 3,0V så blir det bättre med 9s! Om batterierna är korrekt bottenbalanserade så blir cut-off vid 3,22V per cell, och batterimätaren på styret kommer att gå ned på gult vid 3,5V/cell så man ser att det börjar vara dags att åka och ladda. Smile
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-06-08 20:16:18    Rubrik: Svara med citat

Provkörning utan bromsar, precis som när man var i moppeåldern.

https://youtu.be/i02qtVme05U
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cyprezz
Aktiv


Registreringsdatum: 10 mars 2016
Inlägg: 74

InläggPostat: 2019-06-09 08:28:52    Rubrik: Svara med citat

Härligt! Väldigt karakteristiskt ljud är det generatormotorn som gör det?
_________________
Vespa custom elmoped
Kia Soul -19
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-06-09 09:42:35    Rubrik: Svara med citat

Nej, det är kedjedriften som låter, missljud, men jag har beställt ett 50t bakdrev och skall justera offset så kedjan linjerar bättre, då blir det förhoppningsvis tystare.

Motorljudet kan man höra vid 53 sekunder precis när jag svänger vänster upp för backen, typiskt "synkronmotor"-ljud. Men väldigt tyst.

Med en knattrande bensinmotor hör man ju aldrig kedjeljudet, men en sån här dag i ett tyst villaområde med bara lite vind så hörs det ju väldigt tydligt.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-06-09 09:53:57    Rubrik: Svara med citat

Reflektioner efter första testet är att en rotorström på 2-3A och en rotorspänning på 7-12V verkar rimlig. Jag gjorde några olika test, började med DC-DC-omvandlaren inställd på 1.1A, men det var för lite, och skillnaden i dragkraft (uppför backen i filmen) var inte så stor mellan 2.5 och 3A. Vågade inte prova med mer än 3A, rädd att bränna kolen.

Eftersom verkningsgraden på motorn är väldigt låg, och jag körde den med lågt varvtal (= hög ström) blev den snabbt väldigt varm.

Nästa test blir med 50t bakdrev istf 36t, och med bromsar inkopplade. Skall försöka få dit en kylfläkt på motorn också om jag skall testa en längre sträcka.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cyprezz
Aktiv


Registreringsdatum: 10 mars 2016
Inlägg: 74

InläggPostat: 2019-06-10 21:39:34    Rubrik: Svara med citat

Aha ok då är jag med ja det blir ju andra ljud när inte en bensinmotor tar över hela ljudbilden.

Ser nu när jag kollar filmen på storbild att kedjan hoppar ordentligt så det kommer ju bli bättre när det ställs in.
_________________
Vespa custom elmoped
Kia Soul -19
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.