Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Råd i3 rex
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Christopher
Nyfiken


Registreringsdatum: 25 juni 2018
Inlägg: 7

InläggPostat: 2018-06-25 19:10:04    Rubrik: Råd i3 rex Svara med citat

Intresserad av denna (xfg889): https://www.blocket.se/orebro/BMW_i3_60_Ah_REX_170hk_Comfort_79727683.htm?sa=1

Jag var och kollade på den och den var riktigt fin men det varnades om att batteriet i nyckeln var dålig. Byter man det själv enkelt?

Vinterdäcken behöver bytas och med tanke på att firman inte lämnar någon garanti och framför allt att batteriutvecklingen går med raketfart nu, är den inte lite dyr? Eller är det jag som är fel ute?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-06-25 20:56:41    Rubrik: Svara med citat

Byta batteri i nyckeln borde vara så enkelt att firman kan fixa det. Jag skyr bilar med enkla fel som borde vara fixade. De kan dölja större och allvarligare fel.

Batteriutvecklingen går inte med rasande fart utan utvecklas med några procent per år. Så du kommer inte ha en omordern bil om 2-3 år.
Däremot kommer batterierna bli något billigare över samma period. Men efterfrågan på elbilar kommer kompensera och hålla upp andrahandsvärdet.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1596

InläggPostat: 2018-06-25 21:36:34    Rubrik: Svara med citat

Jag anser det vara årsmodell 2014, då den är tillverkad juli 2014 och bmw brukar byta årsmodell 1 september har jag för mig. Den har lilla mittskärmen som inte är så kul 2018

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?8868746-Moral-Dilemma-Would-you-buy-an-i3-without-the-tech-package

Den här har lite mer utrustning
https://www.blocket.se/lund/BMW_i3_BEV__Navi_prof__svensksald_79876768.htm?aw=1

Tror de flesta som begär 250 går att pruta ner till 225
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Christopher
Nyfiken


Registreringsdatum: 25 juni 2018
Inlägg: 7

InläggPostat: 2018-06-26 03:54:47    Rubrik: Svara med citat

Det jag mena är att på bara några år har är batteriet 120 ah snart, det tycker jag är rasande

nä nu när jag sett att det finns större vill jag ju ha det

Men det måste vara REX

Har alla i3 den där förvärmningsgrejen man kan starta via appen?

Om det är ett ccs uttag så har den snabbladdning va?

den varna på låg däcktryck också kom jag på
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-06-26 04:11:00    Rubrik: Svara med citat

Christopher skrev:
Det jag mena är att på bara några år har är batteriet 120 ah snart, det tycker jag är rasande

nä nu när jag sett att det finns större vill jag ju ha det

Men det måste vara REX

Har alla i3 den där förvärmningsgrejen man kan starta via appen?

Om det är ett ccs uttag så har den snabbladdning va?

den varna på låg däcktryck också kom jag på


Hur ser ditt körmönster ut? Lilla batteriet ger mellan 8-14mils körning beroende på årstiden, sedan startar Rex. Kör du inte jätteofta mer än 10 mil, så duger lilla batteriet bra. Men visst skulle även jag vilja ha stora batteriet, men mest för att få trefasladdningen..
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
becker
Elektrisk


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 127
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2018-06-26 07:31:10    Rubrik: Svara med citat

Bilar med REX har inte luftvärmepump. Och drar lite mer el för att värma bilen på vintern.

Fundera på om det verkligen behöver vara en REX, några här på forumet ångrar att dom köpte REX Wink
_________________
e-Golf -17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-06-26 12:33:32    Rubrik: Svara med citat

becker skrev:
Bilar med REX har inte luftvärmepump. Och drar lite mer el för att värma bilen på vintern.

Fundera på om det verkligen behöver vara en REX, några här på forumet ångrar att dom köpte REX Wink


Med lilla batteriet ångrar jag inte en sekund att jag har Rex, svärmor som har stora batteriet tycker även hon att Rex är toppen. Den dagen man inte behöver 5 olika abonnemang för att ladda, då kan jag avstå Rex.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 405
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-06-26 15:06:31    Rubrik: Svara med citat

Byta batteri i nyckeln är enkelt https://www.youtube.com/watch?v=jW_Cf3bWo58.

Du har ju vissa "garantier" enligt konsumentköplagens när du köper av bilhandlare. Priset är nog ganska OK efter normal prutning, har ju backkamera.

Ångrar inte att jag har med Rex, har räddat mig 3 ggr när snabbladdarna inte har fungerat. Rexens 125 km extra räddade oss under snöstormen i våras.
94Ah jämfört med 60Ah ger ju 5 mil extra med batteri men kostar också ca 100.000:- mer.

Sedan får vi se om 120Ah kommer i september som det spås om i kristallkulan, kul om den kommer med 3 fas 22kW AC-laddning och 150kW DC-laddning(fast det är nog inte troligt). En sådan skulle ha samma körsträcka som en 60Ah med Rex galen
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Christopher
Nyfiken


Registreringsdatum: 25 juni 2018
Inlägg: 7

InläggPostat: 2018-06-28 18:02:39    Rubrik: Svara med citat

becker skrev:
Bilar med REX har inte luftvärmepump. Och drar lite mer el för att värma bilen på vintern.

Fundera på om det verkligen behöver vara en REX, några här på forumet ångrar att dom köpte REX Wink


innebär det att rex inte har förvärmning? Att den inte har luftvärmepump har jag förstått
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Christopher
Nyfiken


Registreringsdatum: 25 juni 2018
Inlägg: 7

InläggPostat: 2018-06-28 18:03:38    Rubrik: Svara med citat

LarsA skrev:
Byta batteri i nyckeln är enkelt https://www.youtube.com/watch?v=jW_Cf3bWo58.

Du har ju vissa "garantier" enligt konsumentköplagens när du köper av bilhandlare. Priset är nog ganska OK efter normal prutning, har ju backkamera.

Ångrar inte att jag har med Rex, har räddat mig 3 ggr när snabbladdarna inte har fungerat. Rexens 125 km extra räddade oss under snöstormen i våras.
94Ah jämfört med 60Ah ger ju 5 mil extra med batteri men kostar också ca 100.000:- mer.

Sedan får vi se om 120Ah kommer i september som det spås om i kristallkulan, kul om den kommer med 3 fas 22kW AC-laddning och 150kW DC-laddning(fast det är nog inte troligt). En sådan skulle ha samma körsträcka som en 60Ah med Rex galen


tack!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
borealis
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 december 2013
Inlägg: 102
Ort: Västkust

InläggPostat: 2018-06-29 06:22:04    Rubrik: Svara med citat

Christopher skrev:


innebär det att rex inte har förvärmning? Att den inte har luftvärmepump har jag förstått


REX har förvärmning (och kylning) av kupén. Om den har stolvärme också (som alla svensksålda i3 ska har) så klimatiserar den också batterien om den är inkopplat i en laddare.
_________________
i3 60Ah REX (06/2014 - 06/2017) = 120.000 km
i3 94Ah REX (06/2017 - )
Audi A2 = 310.000 km
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Christopher
Nyfiken


Registreringsdatum: 25 juni 2018
Inlägg: 7

InläggPostat: 2018-06-29 17:17:29    Rubrik: Svara med citat

borealis skrev:
Christopher skrev:


innebär det att rex inte har förvärmning? Att den inte har luftvärmepump har jag förstått


REX har förvärmning (och kylning) av kupén. Om den har stolvärme också (som alla svensksålda i3 ska har) så klimatiserar den också batterien om den är inkopplat i en laddare.


Tack

du som kört många mil i i3, har du märkt någon försämring av batterikapacitet? Har du haft många fel? Är det någon dyrare service? Har läst att däckslitaget är högt, hur många mil får man ur de vid normal körning?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 405
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-06-29 17:52:40    Rubrik: Svara med citat

Min 60Ah har 17,8 kWh borde vara ca 18,8 kWh, så har tappat ca 5% efter 9000mil.

Under det 1,5 år jag har ägt bilen;

Reparation av låsnings mekanismen för laddhandsken och läckage vakumslangen till Rex. Kostade totalt ca 10.000:-.

Trasig halvljusglödlampa och led till nummerskylten ca 300:-.
2 st Vinter- och 2 st sommardäck bak ca 9.000:- inkl. montering.
Förnyelse av connectdrive tjänsten 1 år 400:-.

Min första service för bilen blir i november, totalt bilens andra.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1596

InläggPostat: 2018-06-29 18:30:26    Rubrik: Svara med citat

Kört från 650>5800mil
Rex 60Ah 2016

-En service (gratis)
-Damskydd stötdämpare fram trasiga efter 2,5år, lyckades reklamera och bmw betalade allt (dyr arbetskostnad)
- kört slut på en uppsättning åretruntdäck, dom räckte ca 4000mil, gick att rotera fram/bak
Inga andra fel eller buggar, allt funkar ua, ta i trä.
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3150
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-06-29 18:53:13    Rubrik: Svara med citat

becker skrev:
Bilar med REX har inte luftvärmepump. Och drar lite mer el för att värma bilen på vintern.

Fundera på om det verkligen behöver vara en REX, några här på forumet ångrar att dom köpte REX Wink


Om det finns bilar med REX i denna riktiga bemärkelse så är det i dagsläget ganska bra. Leaf, Zoe och i3 är törstiga bilar och ett stort batteri på "120Ah" ger ändå inte prestanda nog för att bli helt fri så att säga.

En normal hybrid erbjuder inte elräckvidd nog heller så en 22kWh REX känns ganska så bra. Elen täcker in en rejäl kaka av behovet och REX tar resten.

Åker man regelbundet upp 22kWh enkel resa så skall man överväga att flytta. Mr. Green
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Christopher
Nyfiken


Registreringsdatum: 25 juni 2018
Inlägg: 7

InläggPostat: 2018-06-29 19:40:23    Rubrik: Svara med citat



Ser det ut så här har bilen ccs-laddare helt säkert?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
borealis
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 december 2013
Inlägg: 102
Ort: Västkust

InläggPostat: 2018-07-02 07:29:51    Rubrik: Svara med citat

Yes, det är kontakterna för DC laddning. Jag kan inte tänker mig att BMW bygger in en sån kontakt utan att bilen har DC laddning.

Min första i3 (60 Ah REX) haft lite problem här och där, som alla blev fixad inom garanti. Det ända dyra reparation var en högspänningskabel som blev gnagad från en mus eller mård. Kostade 11000 SEK, försäkring betalade en stor del. Kappa efter 12.000 mil var på 18,5 kWh. Första 2 åren laddade jag dagligen på CCS. Verkar inte har nån negativ effekt.

Nya i3:an (94 Ah REX) har hittils inte haft en ända problem.

Däck (bak) är förbrukningsvara. Vinterdäck håller 10 - 20 Tkm; sommardäck kanske 30 Tkm. Däck kostar mellan 1300 - 1700 SEK.

Frontrutan verkar samla stenskott. Behövde bytas på båda bilar.
_________________
i3 60Ah REX (06/2014 - 06/2017) = 120.000 km
i3 94Ah REX (06/2017 - )
Audi A2 = 310.000 km
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Christopher
Nyfiken


Registreringsdatum: 25 juni 2018
Inlägg: 7

InläggPostat: 2018-07-05 04:25:49    Rubrik: Svara med citat

jäklar vilket däckskonto Shocked

I väntan att få reda på om jag har/kan få 10 a här i föreningen så kikar jag vidare. Insåg tack vare er att jag måste ha teknikpaketet Mr. Green

Den här har snabbladdare, Rex, multiratt och teknikpaketet vad jag kan se. Det är vad jag har som minimikrav än så länge förutom den här uppvärmning/kylning som var standard på svensksålda. Men vad är det mer man ”måste” ha?

https://www.blocket.se/vi/79162607.htm
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 405
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-07-05 18:21:30    Rubrik: Svara med citat

AC och DC snabbladdning tycker jag är ett måste. Finns bilar med Rex där ägaren tyckte att snabbladdning kunde ersättas av Rex. Kolla upp VIN-nummert via transportstyrelsens hemsida och googla fram en hemsida som ger utrustningsnivån på bmwn med hjälp av VIN-nummert.

Har den snabbladdning då ingår multifunktionsratt m.m. Det är vad jag har på min bil och tycker att det räcker.

Saknar dock lite bättre ljus, vet inte om de med LED-halvljus ger bättre ljus!?

Möjligtvis professional navigering men känns inte som något måste.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-07-05 21:44:46    Rubrik: Svara med citat

LarsA skrev:
AC och DC snabbladdning tycker jag är ett måste. Finns bilar med Rex där ägaren tyckte att snabbladdning kunde ersättas av Rex. Kolla upp VIN-nummert via transportstyrelsens hemsida och googla fram en hemsida som ger utrustningsnivån på bmwn med hjälp av VIN-nummert.

Har den snabbladdning då ingår multifunktionsratt m.m. Det är vad jag har på min bil och tycker att det räcker.

Saknar dock lite bättre ljus, vet inte om de med LED-halvljus ger bättre ljus!?

Möjligtvis professional navigering men känns inte som något måste.


Jo led halvljuset är riktigt bra, helljuset är nog bil världens sämsta.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.37 sekunder att ladda.