Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Säkring till hackaren?
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
gunnar.r
Nyfiken


Registreringsdatum: 11 maj 2007
Inlägg: 8
Ort: Spånga

InläggPostat: 2008-03-03 22:42:44    Rubrik: Säkring till hackaren? Svara med citat

Med en vidbränd hackare på arbetsbänken verkar det som en klok idé att det inte blir så oftare än nödvändigt. Jag har för mig att det diskuterats tidigare att införa en säkring i hackaren: Skall den helt enkelt sitta i serie med fältlindningen, och i så fall, hur stor behöver den vara?
Gunnar
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-03-04 00:25:16    Rubrik: Svara med citat

kolla under presentation "min bil"
en bit ner
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-08-08 17:42:32    Rubrik: Svara med citat

Har just sparat, enligt expert, 2.500:- + en månads stillestånd

Fick inte bilen att röra sig framåt en tum när jag tryckte på 6
gasen, hade varit lite stressad och rört växelspaken lite snabbt.

Lyfte huven och kollade fältlindningssäkringen som jag monterat.
Den hade brunnit och troligen räddat hackaren.
Bytte till en hel och allt funkade igen!
Om ni inte satt dit en sådan än, gör det!
15
(Elfa 33-028-90) supersnabb 10A
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1817
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-08-09 21:39:02    Rubrik: Säkring hjälper inte alltid... Svara med citat

Hej!

Jag slängde snabbt i backen av misstag när en lastbil stressade mig. Fältlnindningssäkringen 10A gick men hackaren blev ändå så skadad att den behövde repareras.

Säkringen var inte av samma typ som Håkan/Hawk rekommenderar.

Ett tecken på att det är fel är att bilen går mkt långsamt framåt både med växel i drive resp back.

Det vore bra om någon kunde omkonstruera/modifiera hackaren så man inte hade dessa fel. Speciellt om man lånar ut bilen så kan den som lånar missa. Jag missade också trots jag visste om detta och kom på mig en millisekund försent...

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-08-10 09:54:03    Rubrik: Svara med citat

Lars, vad var det för säkring du hade?
kan det vara otur eller är det snabbheten som gör skillnaden?
Jag har köpt en sådan som Hawk, den kommer nog dit idag.

Spelar det förresten någon roll vilkan av de två kablarna man sätter den på? Måste väl räcka om den sitter i serie.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-08-10 13:50:07    Rubrik: Svara med citat

Det kan inte spela någon roll, men om du vill
veta tog jag den bruna vid kontakten för att den
var närmast kanten.

Köpte bara 2 säkringar, dyra rackare men värda sitt
pris om dom räddar hackaren.
Nu blir det nog ett 10-pack för lägre pris.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1238
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-08-10 14:31:54    Rubrik: Svara med citat

Jag köpte bussman BK1/S501-10-R och dom är inte så fasligt dyra.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-08-10 16:19:32    Rubrik: Svara med citat

Är dom tillräclkligt snabba undrar man?
Vem vill prova?
Men det är klart man sparar 15kr/styck
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1238
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-08-10 17:44:57    Rubrik: Svara med citat

Ja jag kör ju med en sådan men ska jag köpa en ny blir det nog en Wickmann SuperSnabb
om dom få kronorna kan spara en hackare är det ju löjligt att köpa en billigare.
Jag missade att det fanns snabbare när jag köpte... Sad
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1817
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-08-10 22:59:05    Rubrik: Svara med citat

jonas.hageberg skrev:
Lars, vad var det för säkring du hade?
kan det vara otur eller är det snabbheten som gör skillnaden?
Jag har köpt en sådan som Hawk, den kommer nog dit idag.

Spelar det förresten någon roll vilkan av de två kablarna man sätter den på? Måste väl räcka om den sitter i serie.


Hej!
Jag försökte läsa av vad det var för säkring men fick inte ut mer än att det var en specialsäkring trol ditsatt av Lars i Skåne.

Samme Lars sa varför den skulle sitta vid relät (och inte direkt på magnitseringskablarna). Jag kommer inte ihåg vad han sa men jag vet att jag köpte argumenten....

Jag kan öppna och kolla hur den vart inkopplad.

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-08-11 07:05:24    Rubrik: Svara med citat

Det vore snällt. Argumenten för placeringen vore också skoj att höra.
Jag satte dit min igår, kopplad som Hawk gjorde. Det blev den supersnabba.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2008-08-14 15:37:29    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag också införskaffat Elfa 33-028-90 supersnabb 10A säkring

Men jag har inte hittat någon bra säkringshållare

Hur har ni andra löst detta?

Kabelsäkringshållare eller liknande?
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-08-14 18:04:38    Rubrik: Svara med citat

Jag köpte en sån på Elfa, och lödde fast + lite krympslang.



Står dock att den endast klarar 6,3A men va skall man ta
när säkringen är på 10A, det finns inga andra ändå.
Den funkar säkert, strömmen är väl inte så hög hela tiden.

Jag skruvade fast den på plåten, hittade en plasthuv som jag
satte över. Se nedre bild.


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-08-14 20:03:36    Rubrik: Svara med citat

Jag tog elfa 33-53-71, fick skala av yttersta lagret av kabelns isolering för att få den igenom hållarens ena hål.
Ena änden skulle lödas, andra skruvas...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2008-08-15 07:37:06    Rubrik: Svara med citat

jonas.hageberg skrev:
Jag tog elfa 33-53-71, fick skala av yttersta lagret av kabelns isolering för att få den igenom hållarens ena hål.
Ena änden skulle lödas, andra skruvas...


Jag köpte också en 33-153-71 (för det var väl det du menade)

ska montera säkringen i dag samt sätta motstånd på fläkten (Elfa 60-048-40 , 2,2ohm 20W)
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-08-15 08:35:43    Rubrik: Svara med citat

Det var nog den, ja. ser bekant ut...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2008-08-15 14:20:40    Rubrik: Svara med citat

Nu är säkringen och motståndet monterade

Säkringen fungerar perfekt och när jag tar ur säkringen, rör sig bilen knappt men rör sig framåt oavsätt om jag lägger i drive eller back vilket är lite skumt galen

Men motståndet som jag monterat på den röda kabeln strax innan fläkten blir extremt varm (går ej att ta på utan att bränna sig)

Ska den bli så varm??
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-08-15 14:46:12    Rubrik: Svara med citat

joppe skrev:
.. när jag tar ur säkringen, rör sig bilen knappt men rör sig framåt oavsätt om jag lägger i drive eller back vilket är lite skumt galen

Visar hur hackaren gör för att reversera motorn: reverserar fältet och behåller ankaret på samma håll. Det finns antagligen lite kvarvarande magnetism i framriktningen. Det vågade jag aldrig testa, att köra utan fält. Borde väl iofs inte vara skadligt, det finns väl strömbegränsning i ankarkretsen?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1238
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-08-16 00:27:35    Rubrik: Svara med citat

Sist jag var hos julle satt vi hukade över den lagerrasade motorn han har liggande, och jag måste säga att den där "GN21 M4A" är lite skum....
Vi åker troligtvis hybrider (hela högen av el renault ägare) för som det ser ut så är det en serie/sepex motor.
Det finns en liten liten seriefält lindning med poler mellan ordinarie, sannolikt för att motorn ska blir lite effektivare över ett bredare register.
Med tanke på seriefältlindningens placering inkoppling antal poler på motor så har denna ett har ett ordinarie varv. (så en "GN21 M4A" skulle gå att koppla fel )
Detta innebär att motorn blir en smula ineffektiv när man backar men det har ju mindre betydelse.
Så att motorn går att köra utan fält har har ju sin logiska förklaring, även om jag antagligen inte lyckades med en sådan. (förklaring alltså)
Confused


Citat:
det finns väl strömbegränsning i ankarkretsen?

Ja 275Ah (hmmm eller kanske 267Ah för ankaret)
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 206
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2008-08-17 15:44:51    Rubrik: Svara med citat

lem skrev:
jonas.hageberg skrev:


Spelar det förresten någon roll vilkan av de två kablarna man sätter den på? Måste väl räcka om den sitter i serie.


Hej!
Jag försökte läsa av vad det var för säkring men fick inte ut mer än att det var en specialsäkring trol ditsatt av Lars i Skåne.

Samme Lars sa varför den skulle sitta vid relät (och inte direkt på magnitseringskablarna). Jag kommer inte ihåg vad han sa men jag vet att jag köpte argumenten....

Jag kan öppna och kolla hur den vart inkopplad.

Hälsningar/Lars


Hej!
Ang. säkring i magnetiseringskretsen som förhindrar att hakkaren havererar.
Säkringen måste sitta mellan magnetiseringstransistorn och polväxlingsreläet (färdriktnings reläet), överslaget som orsakar haveri sker nämligen i reläet och inte i magnetiseringslindningen.
För bästa möjliga säkerhet använd säkring 10 Amp typ Protistor. En säkring i serie med själva magnetiseringslindningen efter reläet kan skada mer än gör nytta, vid ett säkringsbrott kan nämligen den energi som är magnetiskt lagrad generera en så hög spänning så att ett genomslag i själva magnetiseringslindningen, och resultrera i att motorn måste lindas om.
Lars i Skåne/Driv-med-el
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.