Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Säkring till hackaren?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-01-31 16:18:37    Rubrik: Svara med citat

Då var det klart:

I konsekvensens namn bytte jag den bruna kabeln mot en blå...

Borde gå att göra utan att ta loss hackaren, skruva bort locket och främre väggen så kommer man åt. En spegel och lite känsla så borde det gå.

Jag kommer att vika ner kabeln så jag kan komma åt hängsäkringen enbart genom att lyfta på locket (4 skruvar förutom alla kablar som sitter på locket)

Rätta mig om detta är fel!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-02-01 22:37:45    Rubrik: Svara med citat

Hej !

Det ser lika ut som på min, den har Lars monterat åt mig.
Jag vet inte vilken säkring du använder men du har ju läst tråden så jag tippar på att du följt dom råd som står här.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-02-02 10:27:38    Rubrik: Svara med citat

Det var Elfa 33-028-90, den jag köpte och satte utanför enligt tidigare i tråden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-02-02 13:56:35    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Ang. säkring i magnetiseringskretsen som förhindrar att hakkaren havererar.
Säkringen måste sitta mellan magnetiseringstransistorn och polväxlingsreläet (färdriktnings reläet), överslaget som orsakar haveri sker nämligen i reläet och inte i magnetiseringslindningen.


Jag försöker förstå hur hackaren är kopplad. 8
Stämmer schemat nedan, väldigt förenklat, men i princip.



Om det gör det borde det väl vara motemk som finns i spolen,
om man tryckt på gasen, som ger överslag i reläet vid växling
och kan skada trissan. Då borde det väl vara bättre att sätta
säkringen på (B) ledningen närmast spolen, och en varistor som
tar strömspiken. C eller D? eller båda?

Det är inte omöjligt att jag fått allt om bakfoten, men hur är det?
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-02-02 15:12:00    Rubrik: Svara med citat

Transistorn sitter nog inte exakt så, den sitter nog mellan + och relä, samt minus direkt. Eller tvärtom. Annars borde det vara kopplat ungefär så.

Jag fick för mig att det som händer när reläet växlar och gasen är nere (inte för att bilen rullar) är att transistorn driver ström genom reläet, som kortsluter när det växlar. Transistorn försöker driva ström genom ett kortslutet relä. Om det lyckas växla så kommer motemk att försöka trycka ström baklänges in genom drivsteget, strömmen genom en spole byter inte gärna riktning, den kommer att fortsätta.

Jag tror alltså inte att det handlar om överspänningar, mer om överströmmar. Ock då låter det vettigt med snabb säkring.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-02-02 15:58:15    Rubrik: Svara med citat

Med kortslutet menar du, antar jag att spolen sitter
över kontakterna. För det kan väl inte bli kortslutet
internt? dvs att endast en av kontakterna sluter
medans den andra fortfarande är kvar i föregående
läge? Eller är det något mystiskt relä som sitter där.

Om det är spolen som räknas som kortslutning borde
det väl inte spela någon roll var säkringen sitter i
strömkretsen?
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-02-03 09:47:14    Rubrik: Svara med citat

Många bud om detta.
Kortslutning eller överslag genom reläet verkar det vara i alla fall:

Drivmedel skrev:
lem skrev:
Jag försökte läsa av vad det var för säkring men fick inte ut mer än att det var en specialsäkring trol ditsatt av Lars i Skåne.

Samme Lars sa varför den skulle sitta vid relät (och inte direkt på magnitseringskablarna). Jag kommer inte ihåg vad han sa men jag vet att jag köpte argumenten....

Jag kan öppna och kolla hur den vart inkopplad.

Hälsningar/Lars


Hej!
Ang. säkring i magnetiseringskretsen som förhindrar att hakkaren havererar.
Säkringen måste sitta mellan magnetiseringstransistorn och polväxlingsreläet (färdriktnings reläet), överslaget som orsakar haveri sker nämligen i reläet och inte i magnetiseringslindningen.
För bästa möjliga säkerhet använd säkring 10 Amp typ Protistor. En säkring i serie med själva magnetiseringslindningen efter reläet kan skada mer än gör nytta, vid ett säkringsbrott kan nämligen den energi som är magnetiskt lagrad generera en så hög spänning så att ett genomslag i själva magnetiseringslindningen, och resultrera i att motorn måste lindas om.
Lars i Skåne/Driv-med-el



Julle skrev:
Den förklaring jag fått på problemet är att polväxlingsreläet har för dåligt isolationsavstånd, dvs att det blir överslag vid växling pga induktansen orsakar en spänningsspik vid riktningsändring.
Det hela förstärks givetvis vid rörelse av motor eller "gasen" nere, hackaren tillåter riktningsbyte vid hastigheter under 100rpm på motorn och det är ju ganska stor energi kvar även vi de varven.

Stå med andra ord helt stilla vid växling.


Ja, är det spånningsspik det handlar om så borde ju utöver säkringen dessutom behövas någon form av överspänningsskydd.

Inte mycket klarare...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2009-02-11 16:44:06    Rubrik: Liten seriefältlindning Svara med citat

mrMagoo skrev:
Sist jag var hos julle satt vi hukade över den lagerrasade motorn han har liggande, och jag måste säga att den där "GN21 M4A" är lite skum....
Vi åker troligtvis hybrider (hela högen av el renault ägare) för som det ser ut så är det en serie/sepex motor.
Det finns en liten liten seriefält lindning med poler mellan ordinarie, sannolikt för att motorn ska blir lite effektivare över ett bredare register.
Med tanke på seriefältlindningens placering inkoppling antal poler på motor så har denna ett har ett ordinarie varv. (så en "GN21 M4A" skulle gå att koppla fel )
Detta innebär att motorn blir en smula ineffektiv när man backar men det har ju mindre betydelse. Detta är Ankarreaktions lindningar som skall hålla magnetfältet på rätt plats vid olika belastningsförhållanden, detta gör att kommuteringen blir i neutralläget och kolen slits mindre, effektivare kommutering.
Så att motorn går att köra utan fält har har ju sin logiska förklaring, även om jag antagligen inte lyckades med en sådan. (förklaring alltså)
Confused


Citat:
det finns väl strömbegränsning i ankarkretsen?

Ja 275Ah (hmmm eller kanske 267Ah för ankaret)

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-03-20 21:31:21    Rubrik: Svara med citat

Jaha, då har jag haft glädje av säkringen. Elller tvärtom, för jag tror inte jag gjorde något som borde skadat hackar-stackarn, så jag gissar på att säkringen gick oprovocerat.

Körde snyggt in till vägkanten och parkerade utan konstigheter. Stängde av.
Kom tillbaka en halvtimme senare och skulle köra iväg. Kom ingen vart, det ryckte bara lite. 38 Ah kvar, men det var samma känsla som när jag skulle nolla första gången och försökte köra på tomma batterier. Försökte backa lite i parkeringsfickan. Det ryckte lite framåt. Kände jag ingen från den här trden tror jag det var.

Bogsering hem och öppna hackaren för att byta säkring. Sen gick den igen.

Jag ska köpa hem en näve säkringar, sätta hållaren lättåtkomligt utan verktyg och lära Hustrun byta.

Känns bra att detta inte hände tidigare idag när två jobbarkompisar fick provköra.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lhogberg
Aktiv


Registreringsdatum: 30 oktober 2009
Inlägg: 45

InläggPostat: 2009-12-11 13:12:17    Rubrik: Svara med citat

det verkar som att ni blandat ihop en del saker i den här tråden.

strömmen som får säkringen att lösa ut är ju p.g.a. spolen vill magnetiseringslindningen vill fortsätta att driva ström och gör det genom att höja sin spänning tills det blir överslag över relät. det skulle inte spela någon roll om relät kunde isolera 1000V, det skulle bli det ändå.
säkringen som ni satt dit bryter ju då strömmen som uppkommit p.g.a. överslaget som hade kunde undvikats. Och det spelar ingen roll vilken sida säkringen sitter, det går samma ström på båda sidor (kretsen sluts genom luften!).

Så varistorn som föreslagits (om den är rätt vald) löser ju problemet innan det uppstått. Med den kommer det aldrig tryckas tillbaka någon ström in i kretsen.

Normalt brukar man lösa såna här problem med flyback dioder. Det skulle i sådana fall ha sett ut så här:



det förutsätter dock att det finns en kondensator bakåt i kretsen som kan ta emot den upplagrade energin i lindningen. men eftersom jag inte vet hur kretsen ser ut bakåt så vill jag inte råda till det.

om jag skulle vara er skulle jag sätta dit en varistor. en säkring kan ju också vara bra att ha av andra skäl.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-12-11 13:48:04    Rubrik: Svara med citat

Det var jag som föreslog varistor, har oxå satt dit en.

Vet förstås inte säkert om den hjälper men vid
något tillfälle när jag var stressad/förb. bytte jag riktning
rejält tokigt snabbt när bilen rullade bakåt.

Efter riktningsändring ville bilen inte gå framåt och
jag svor ännu mer (hur det nu var möjligt).

Men efter först att ha lagt i N gick det bra att köra igen.
Har inte kollat om varistorn ser bränd ut, men helt
klart gör den ingen skada där den sitter.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-12-12 09:51:59    Rubrik: Svara med citat

lhogberg skrev:
det verkar som att ni blandat ihop en del saker i den här tråden.

strömmen som får säkringen att lösa ut är ju p.g.a. spolen vill magnetiseringslindningen vill fortsätta att driva ström och gör det genom att höja sin spänning tills det blir överslag över relät. det skulle inte spela någon roll om relät kunde isolera 1000V, det skulle bli det ändå.
säkringen som ni satt dit bryter ju då strömmen som uppkommit p.g.a. överslaget som hade kunde undvikats. Och det spelar ingen roll vilken sida säkringen sitter, det går samma ström på båda sidor (kretsen sluts genom luften!).

Njae, säkringen är ju inte för att förhindra detta problem, och kan nog som sagt förvärra det.
Säkringen sätter vi innanför reläet för att bryta om reläet skulle råka växla (programfel eller handhavandefel) medan drivkretsen fortfarande försöker driva ström genom lindningen. Medan reläet växlar så kortsluter det drivsteget, och är då drivsteget till kan det kortslutas och förstöras.

Det är två olika problem det här, och det är helt rätt att om säkringen går under normal drift så lär en spänningspuls induceras. Den borde inte öka risken för spänningspuls vid kortslutning i reläet eftersom reläet redan har brutit kretsen när den träder in.


Varistor skyddar inte mot kortslutning och säkring skyddar inte mot överspänning.

Jag har som sagt redan smällt en säkring, men vet förstås inte om hackaren hade gått sönder utan den. Jag är dock ganska säker på att bilen stod still och högerfoten var på bromsen. Jag vill alltså skylla på programmerarna...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.72 sekunder att ladda.