Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Japanleaf regerar.......

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 199
Ort: Sala

InläggPostat: 2018-05-18 14:56:12    Rubrik: Japanleaf regerar....... Svara med citat

Jag har väntat länge på att se Hyundai Kona i verkligheten och varit sugen på att byta Leaf:en (som för övrigt går som en dröm..) mot något med längre räckvidd. Kona kommer ju med 64kWh-batteri. Så när Kiahandlaren för en månad sedan annonserade att man fick boka en provkörning den 16/5, då han disponerade två "Bensin-Konor", så antecknade jag mej.
Mest för att kolla på utrymmen, se praktiska lösningar och "känna på".

Förarsätet var bra, och både frugan och jag tyckte vi satt bra. Där slutar dock det positiva. Jag som är 188 lång kunde inte "sitta bakom mej själv" i baksätet, helt omöjligt. Dessutom slog jag huvudet i taket där bak. Bagageutrymmet var inte mycket att hurra för, barnbarnens barnvagn (sulky) gick inte in på längden.
Men det värsta var däcksljudet. Konan var en riktig bullerburk. Att lyssna efter eventuellt vindbrus var omöjligt, däcken överröstade allt. Jag antar att det blir samma hjulupphängning i el-versionen.
Stötigheten i fjädringen var också jobbig.
Design-gimmicken med inredningsdetaljer och bälten i samma färg som lacken går inte hem hos mej, utan ger ett ”billigt ” intryck.

Vi passade också på att köra Kia Niro, som också kommer i ren el-variant med 60kWh-batteri till jul (ish).
Det var en pluin-hybrid, så jag kunde köra den rent ”elektriskt” om jag inte gasade för hårt.
Niro:n var betydligt trevligare, även om den tyvärr var lika stötig som Konan. Utrymmet i baksätet var mycket bättre. Jag kunde sitta rakryggad och gott om plats bakom mej själv. Likaså rymdes två barnvagnssulky bredvid varandra på längden. Däcksljudet mycket lägre än Konan, utan att vara särskilt lågt, så jag kunde konstatera att vindbruset var högre än i Leafen. Jag har kört en bensin-Niro på långfärd förut, och den funkar till det.

Det var inga problem att få säljarna att gissa ett pris på el-varianterna, även om de inte visste det slutliga priset. Kia-handlaren gissade på 350” för 40kWh-Niro:n och Hyundai-kollegan 390” för 64kWh-Konan.

När provkörningarna var över åkte vi iväg i vår Japanleaf och utbrast ungefär samtidigt ”Åh, vad skönt man åker i Leafen!” Tyst, skönt och mjuk härlig fjädring. Silkesmjukt. Dessutom är den ljusa interiören i Leaf mycket trevligare och behagligare för sinnet än den kolsvarta, dystra, interiören i Koreanerna.
Både Kona och Niro blir ett nerköp rent komfortmässigt. Komforten är det viktigaste, sen räckvidd, pålitlighet och utrymmen. All form av prestanda ger jag fullkomligt fan i. Leafens räcker gott och blir över. Prestanda får jag på R1:an.....

Japanleaf regerar! Jag skulle aldrig byta bort den om det inte var för begränsningarna det lilla batteriet innebär.
_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.


Senast ändrad av lasse1955 den 2018-05-19 11:55:30, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1780

InläggPostat: 2018-05-18 17:13:12    Rubrik: Svara med citat

Tack för resentionen!

Har du provat nyare Leaf också? Jag har för mig att Japan Leafen är lite mjukare en EU-versionen.
Tyngden i batterierna hjälper ju också komforten i BEV versionerna, antar jag.

Är Niro större än Leaf?

Priserna känns ju riktigt bra om de stämmer.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1575

InläggPostat: 2018-05-19 06:40:15    Rubrik: Svara med citat

Intressant recension, ja fjädringen i japanleafen är svårslagen om man vill ha komfort, euroleafen är stötigare.
Jag har också haft svårt att hitta en värdig ersättare till japanleafen.
Jag åker japanleaf nu och provade soul nyligen, tyckte Soul bara var lite hårdare i fjädringen, ungefär mittemellan japanleaf och euroleaf.
Soulen hade mindre vägljud jämfört med vår japanleaf.
Om du har möjlighet lasse, provkör Soul och se hur den är jämförelsevis, den har ljus klädsel.
Finns Soul30 demobil hos björkmans i Västerås!
http://kia.bjorkmansbil.com/bilhandlare/erikslund_vasteras/
Sveriges modernaste Kia anläggning förövrigt
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 199
Ort: Sala

InläggPostat: 2018-05-19 10:45:59    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Tack för resentionen!

Har du provat nyare Leaf också? Jag har för mig att Japan Leafen är lite mjukare en EU-versionen.
Tyngden i batterierna hjälper ju också komforten i BEV versionerna, antar jag.

Är Niro större än Leaf?

Priserna känns ju riktigt bra om de stämmer.


Ja, du har rätt i att japanleafen är mjukare i fjädringen.
Jag har bekanta med både japan- och euro-leaf och det är en väsentlig skillnad.
Du har också säkert rätt i att bilens högre totalvikt i batteriversion, med högre fjädrad vikt och därmed trögare moment, gör att gången blir mjukare.
Jag har funderat över det här med fjädringen. Nog måste det väl vara så att fjädrarna är lika styva på japan/usa och eu? De ska ju bära upp samma vikt. Är det inte bara stötdämparna som skiljer? I så fall borde man ju kunna beställa usa-dämpare på ebay.....
Ja, niro är större än leaf invändigt. I baksätet med både benutrymme och takhöjd (med reservation att BEV-versionen möjligen kan ha högre baksäte pga. batteriet). Och i bagaget. Jag märkte i stort sett ingen skillnad i framsätet.

Ja, jag har provat Leaf40 och där är komfort och ljudnivå jämförbar med japanleaf, förutom fjädringen som är EU-anpassat styv.
Jag hade inte barnvagnssylkyn med när jag provade leaf40 men jag tror att den går in på längden (om jag jämför min leaf med borttänkt stor laddarlåda), men det går inte in två vagnar på bredden.
Både Niro och Kona är mer lättlastade än leaf, som med sin underligt rundade och höga öppning, och lägre golv, gör det svårt att få in och ur bredare och tyngre last. Själva lastutrymmet i leaf upplevde jag som smalare också (utan att ha mätt).
Varken Kona eller Niro hade helt slätt lastgolv när man fällt baksätet.

Som det ser ut nu så väntar jag på Leaf60. Jag har ingen panik, japanleaf fungerar bra för oss nu när det finns snabbladdare i varje stad.
Men det vore trevligt att alltid kunna köra med värme under långkörningar på vintern, kunna hoppa över snabbladdare eller slippa ta omvägar till dom. Dessutom är det billigare att ladda hemma. Att slippa be om laddström när man besöker bekanta långt ut i obyggden, vara orolig över avstängningar och omdirigeringar när man har få staplar kvar. Slippa oroa sej över att snabbladdaren kanske inte funkar när man kommer fram osv.....
Dessutom går jag i pension om något år och då har jag tänkt att göra långresor oftare. Därför är 60 kWh på önskelistan.
_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.


Senast ändrad av lasse1955 den 2018-05-19 11:51:21, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 199
Ort: Sala

InläggPostat: 2018-05-19 10:48:42    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:

Om du har möjlighet lasse, provkör Soul och se hur den är jämförelsevis, den har ljus klädsel.
Finns Soul30 demobil hos björkmans i Västerås!
http://kia.bjorkmansbil.com/bilhandlare/erikslund_vasteras/
Sveriges modernaste Kia anläggning förövrigt


Tack för tipset! Det ska jag absolut göra.
_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MrJohn
Aktiv


Registreringsdatum: 26 december 2017
Inlägg: 40
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2018-05-22 07:13:43    Rubrik: Svara med citat

Kan bara hålla med dig, fantastisk bil! Jag är 199cm lång och min fru sitter bra bakom mig, vi får plats med 2 bakåtvända stolar, enkelt att koppla ur airbag, dubbelvagnen får plats i bagaget, fantastisk komfort, extremt låga ägandekostnader, inga fel alls ännu. Toppbetyg!

Jag har kört min Japanleaf nu i 6 månader och har kört 600mil. Byter normalt alltid begagnad andrabil en gang i halvåret (för att det är kul att testa nya modeler) men denna kan jag inte sälja. Så det får bli Leaf även framöver Smile Vad skulle jag ersätta den med till vettiga pengar`för att köra 6 mil om dagen?

Håller med i allt du skriver. Det enda jag reagerat på som negativt är är att det är opraktiskt med ljus baksida på baksäten när man skall ha barnvagn och smutsiga prylar. Så nu är bagaget inklätt i skydd. Samt att räckvidden aldrig kan göra denna bil som min förstabil. På min sträcka till jobb mm (70% motorväg) så kommer jag 9mil kall vinter och 13mil nu på sommaren. Duger att pendla med men kräver en förstabil till familjen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-05-23 07:36:34    Rubrik: Svara med citat

MrJohn skrev:
Kan bara hålla med dig, fantastisk bil! Jag är 199cm lång och min fru sitter bra bakom mig, vi får plats med 2 bakåtvända stolar, enkelt att koppla ur airbag, dubbelvagnen får plats i bagaget, fantastisk komfort, extremt låga ägandekostnader, inga fel alls ännu. Toppbetyg!

Jag har kört min Japanleaf nu i 6 månader och har kört 600mil. Byter normalt alltid begagnad andrabil en gang i halvåret (för att det är kul att testa nya modeler) men denna kan jag inte sälja. Så det får bli Leaf även framöver Smile Vad skulle jag ersätta den med till vettiga pengar`för att köra 6 mil om dagen?

Håller med i allt du skriver. Det enda jag reagerat på som negativt är är att det är opraktiskt med ljus baksida på baksäten när man skall ha barnvagn och smutsiga prylar. Så nu är bagaget inklätt i skydd. Samt att räckvidden aldrig kan göra denna bil som min förstabil. På min sträcka till jobb mm (70% motorväg) så kommer jag 9mil kall vinter och 13mil nu på sommaren. Duger att pendla med men kräver en förstabil till familjen.


Tänk om fler människor kunde inse att en elbil med litet batteri fungerar perfekt som en andrabil, den är ju idealisk vid alla körningar kortare än 9mil. Att den sedan kommer att ersätta första bilen mer än dom trott innan, är ju bara en bonus.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.15 sekunder att ladda.