Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hur många överväger köpa Kia e-Niro?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 26, 27, 28  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Kia
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Kallekofot
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 maj 2015
Inlägg: 130

InläggPostat: 2018-10-04 22:58:24    Rubrik: Svara med citat

Ja nu har vi fått en ganska klar antydan vart priset kommer landa i Sverige och det är i överkant för mig, tycker inte det är värt pengarna.

Kommer man med den summan till en bilhandlar så rullar de ut röda mattan, man får ju nästa års model BMW 520 d, Mercedes GLC 220 d, Audi A6, mm. Skillnaden mellan Kia Niro och dessa bilar är ju natt och dag i design.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 59

InläggPostat: 2018-10-05 03:56:09    Rubrik: Svara med citat

Jo, men de löpande driftskostnaderna är det ju också stor skillnad på. Very Happy
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
morrow
Passiv


Registreringsdatum: 24 september 2018
Inlägg: 4
Ort: Enebyberg

InläggPostat: 2018-10-05 08:39:09    Rubrik: Svara med citat

Som privatperson så är den löpande driftkostnaden svår att räkna hem bara för att du köper en elbil.
Visst lite högre skatt på en ny fosilbil men säg att du kör 2000 mil per år så pratar vi bara om ca 16 000 sek extra per år + skatt så säg totalt 20 000 extra /år på en NY bil. Men då kan du välja en större bil. Köp en vanlig Niro och vänta ett par år innan man går över till el så har man antagligen kommit undan mycket billigare. Köp en 2 år gammal bil och slipp de nya skatterna och första värdetappet så kommer du ännu billigare undan.

Men jag förstår ju biltillverkarna att dom försöker ta så mycket betalt dom kan.

Jag som önskar ta ut en personalbil får inte gå över 7,5 prisbasbelopp och jag tror det är många som har liknande gränser. Men om man kan ta det på företaget, som personalbil eller tjänstebil så blir en elbil prismässigt billigare för att man får lägre förmånsvärde än motsvarande fosil variant. Men som privatperson så är det svårt att räkna hem.

Mycket tror jag kommer bero på hur många bilar dom tror sig klara av att bygga. Kan dom gasa på med produktion så kanske dom sänker priset för då kommer dom kunna sälja mycket bilar om dom har rätt pris men då får den inte kosta mer än ca 350 med bonus, helst lite mindre.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 59

InläggPostat: 2018-10-05 12:00:12    Rubrik: Svara med citat

Ursäkta att jag nämnde driftskostnaden.

Det vet väl jag också att det är svårt att "Räkna" hem en elbil vid normala körsträckor.

Men för en del av oss så måste inte allt " räknas hem" , jag vill helt enkelt inte fortsätta åka fossilt, så enkelt är det med det.

Det finns mycket annat i livet som många öser mycket pengar på som är svårt eller omöjligt att "Räkna hem" Husvagn, sommarstuga, större tv, dyrare hifi utrustning, resa till Nya Zeeland ( jo jag har varit där ) Spela golf som amatör.
osv osv.
Jag vet också en kille som la mer än 50K på några special fälgar o däck till en rostig V 70. Svårt att "räkna hem" Hans tjej som väntade barn blev inte så glad

Självfallet så vill jag inte lägga mer pengar än nödvändigt på en bil,
Men en traditionell bil med förbränningsmotor går helt enkelt bort denna gång. Sen kan den heta Audi, Volvo, BMW, Kia , Nissan , skoda det rör mig inte i ryggen så länge den saknar förbränningsmotor.

Tack för ordet.
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
morrow
Passiv


Registreringsdatum: 24 september 2018
Inlägg: 4
Ort: Enebyberg

InläggPostat: 2018-10-05 12:12:46    Rubrik: Svara med citat

Hej.
reagerade bara på driftkostnaden, och precis som du säger är kanske inte det den största orsaken till bil byte. (fast som personal eller tjänstebil kan det bli billigare.)
Jag sitter dock i samma sits som du, jag vill inte ha en till fossilbil. Men som jag skrev tidigare måste jag ner till 7,5 prisbasbelopp och det ser hopplöst ut just nu.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dhanjel
intresserad


Registreringsdatum: 04 september 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-10-05 13:25:39    Rubrik: Svara med citat

Någon som hört mer om gruppköpet?
Skickade lite frågor i början på veckan till Frida utan någon respons.

Hopplöst när man inte kan gå ut med pris och verkliga förväntade leveranstider.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 59

InläggPostat: 2018-10-05 13:49:13    Rubrik: Policy Svara med citat

Tja !

Ingen fara jag tar inte illa upp.

Jag kan nämna att det där med 7,5 basbelopp inte är hugget i sten för all framtid. Jag jobbar på ett företag med ca 1000 anställda och ca 650 bilar i flottan.
Nyligen har ledningen beslutat om en ny bilpolicy.

Kortfattat:
Fossilbil 7,5 PBB, PHEV o BEV 9,5 PBB
Inköp av Fossilbil skall undvikas, det måste motiveras och godkännas av VD först i sådana fall.

Alla servicebilar skall vara utbytta mot BEV senast om 5 år.
Inköp av Renault Kango ZE elbil som servicebil har påbörjats och är från 1/10
normbilen för oss elektriker som måste ha den typen av bil.

Jag hoppar inte upp o ner i stolen av glädje över valet av Renault.
Slö och trist 60HK.... urk.
Hoppas de köper in lite dyrare tills det blir min tur att få servicebilen utbytt.

Privat tänker jag så här:

Jag köpte mig en Honda Diesel 2,2 150HK 2012 den tänkte jag ha i ca 10-12 år , tills den började kännas risig, sedan elbil.

Den är fin och har så god driftsekonomi som det nog är möjligt med en stark o trevlig fossilbil. Så min Honda är inte skälet till att jag vill köpa mig en elbil redan nu.

Nej jag har liksom redan gått vidare i tanken, kanske delvis för att jag jobbar en del med elbilsladdning. Det ena ger det andra liksom
Very Happy

Och då kanske jag lägger lite "extrapengar" på en sådan bil istället för att börja planera nästa expedition till något avlägsen del av världen. Very Happy [/b]
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Melkin
intresserad


Registreringsdatum: 09 augusti 2018
Inlägg: 28
Ort: Täby, Sthlm

InläggPostat: 2018-10-06 12:49:15    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Det är väl betydligt bättre att använda en restprodukt från köttindustrin än special odlade texstiler eller ännu värre olja? Jag vill åtminstone hellre ha en naturprodukt.


Jag är ingen vän av köttindustrin heller, men oavsett detta så är läder mer än bara en biprodukt då dess framställande medför utsläpp av många giftiga ämnen. För mig är det mest en etisk fråga, men låt oss inte gräva ner oss i det, poängen är att jag vill kunna välja själv. Det borde inte vara så svårt att separera detta val. Kia har ju dessutom lyckats vara riktigt miljövänliga i sin andra elbil, Soul EV, som har 85% återvunna/återvinningsbara material i sin inredning. Sätena och mattorna där består av biotextilier urvunna av cellulosa och sockerrör.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 153
Ort: Nacka

InläggPostat: 2018-10-06 19:40:40    Rubrik: Svara med citat

morrow skrev:
Som privatperson så är den löpande driftkostnaden svår att räkna hem bara för att du köper en elbil.
Visst lite högre skatt på en ny fosilbil men säg att du kör 2000 mil per år så pratar vi bara om ca 16 000 sek extra per år + skatt så säg totalt 20 000 extra /år på en NY bil. Men då kan du välja en större bil. Köp en vanlig Niro och vänta ett par år innan man går över till el så har man antagligen kommit undan mycket billigare. Köp en 2 år gammal bil och slipp de nya skatterna och första värdetappet så kommer du ännu billigare undan.


Jo, men 20000 per år för en ny bil är ju 200000 under bilens livslängd (och då har du inte räknat på skillnaden i servicekostnader). Så visst kan du räkna hem en elbil redan idag, antingen för att du behåller bilen hela dess livslängd eller för att du får ut mer för din begagnade elbil efter ett par år än vad du får för fossilbilen du köpte samtidigt.

Dessutom ser jag risken/möjligheten till en generell omsvängning på marknaden. Om gemene man blir intresserad av elbilar (för att det uppenbart går att räkna hem dem) kommer det efterfrågas begagnade elbilar medan ingen vill köpa begagnade fossilbilar. Gissa vad som då händer med andrahandsvärdet?

Jag ser det som väldigt riskfyllt att köpa en ny fossilbil idag, risken finns att den är iskall på begagnatmarknaden om 5-6 år. I så fall hellre en begagnad fossilbil idag (som ändå är värd nästan noll om 5-6 år) än en ny.
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1478
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-10-06 21:42:58    Rubrik: Svara med citat

jellybear skrev:
morrow skrev:
Som privatperson så är den löpande driftkostnaden svår att räkna hem bara för att du köper en elbil.
Visst lite högre skatt på en ny fosilbil men säg att du kör 2000 mil per år så pratar vi bara om ca 16 000 sek extra per år + skatt så säg totalt 20 000 extra /år på en NY bil. Men då kan du välja en större bil. Köp en vanlig Niro och vänta ett par år innan man går över till el så har man antagligen kommit undan mycket billigare. Köp en 2 år gammal bil och slipp de nya skatterna och första värdetappet så kommer du ännu billigare undan.


Jo, men 20000 per år för en ny bil är ju 200000 under bilens livslängd (och då har du inte räknat på skillnaden i servicekostnader). Så visst kan du räkna hem en elbil redan idag, antingen för att du behåller bilen hela dess livslängd eller för att du får ut mer för din begagnade elbil efter ett par år än vad du får för fossilbilen du köpte samtidigt.

Dessutom ser jag risken/möjligheten till en generell omsvängning på marknaden. Om gemene man blir intresserad av elbilar (för att det uppenbart går att räkna hem dem) kommer det efterfrågas begagnade elbilar medan ingen vill köpa begagnade fossilbilar. Gissa vad som då händer med andrahandsvärdet?

Jag ser det som väldigt riskfyllt att köpa en ny fossilbil idag, risken finns att den är iskall på begagnatmarknaden om 5-6 år. I så fall hellre en begagnad fossilbil idag (som ändå är värd nästan noll om 5-6 år) än en ny.


Jag tror du tänker helt rätt, det enda är att det möjligtvis sker lite långsammare i Sverige än jag hoppas.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2018-10-07 08:28:17    Rubrik: Svara med citat

Var ute och åkte igår och såg då ett dieselpris på över 17kr/liter... så ingen mer fossil för mig, tack.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dhanjel
intresserad


Registreringsdatum: 04 september 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-10-08 13:23:19    Rubrik: Svara med citat

Sverige ha enligt rykten fått tilldelat 200st för 2019 varav alla är bokade, någon som hört mer om det?

Jag har inte Facebook, men ska vara nämnt här:
https://www.facebook.com/groups/kianiroev/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 958
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-10-08 13:33:33    Rubrik: Svara med citat

1 Har inte och kommer aldrig någonsin ha Hatebook !
2 Woaw.., 200 bilar för hela 2019, nytt världsrekord..?
3 Några fler "rykten"..?
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
dhanjel
intresserad


Registreringsdatum: 04 september 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-10-08 13:37:27    Rubrik: Svara med citat

Nej tror det var ungefär det som framkom (inlägg från teslaclubsweden)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MickeN
Passiv


Registreringsdatum: 23 augusti 2018
Inlägg: 3
Ort: TÄBY

InläggPostat: 2018-10-08 15:18:40    Rubrik: Svara med citat

Känns som det inte blev någon elbil den här gången (2019). Tyst från Frida, ingen vettig feedback på anmälan direkt på Kia:s hemsida. Enligt http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=27&t=11175&start=70#p272587 så verkar det som vissa blivit erbjudna och nappat på att betalat in 5000 för köplats. Och om det nu 'bara' blir 200 bilar till Sverige så kan man anta att dem redan är bokade till dem som var 'först'. Jaja, det kanske var lika bra eftersom app-styrning och dragkrok inte skulle komma i den första leveransen. Då slipper jag beslutsångest över att genomföra köpet eller ej. Märklig marknad Confused
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dhanjel
intresserad


Registreringsdatum: 04 september 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-10-08 16:08:54    Rubrik: Svara med citat

ja, tro f--n att elbilsförsäljningen aldrig tar fart om det inte finns något att köpa.

vet inte hur länge vi jagat elbil nu, ger snart upp tror jag och köper en familjen flinta-bil istället.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JohanG
Passiv


Registreringsdatum: 06 augusti 2018
Inlägg: 3

InläggPostat: 2018-10-08 17:07:50    Rubrik: Svara med citat

dhanjel skrev:
Sverige ha enligt rykten fått tilldelat 200st för 2019 varav alla är bokade, någon som hört mer om det?

Jag har inte Facebook, men ska vara nämnt här:
https://www.facebook.com/groups/kianiroev/


Njae, jag var inne hos lokale ÅF i Torsdags, och hade ett snack med vad som verkade vara en förhållandevis påläst säljare. Enligt honom kommer 350 bilar till Sverige i första omgången i början av 2019. Sedan kommer senare under 2019 flera omgångar, oklart med hur många bilar. Gick enl honom ej för ÅF att 'boka' bilar hos Kia Sweden, fördelning mellan ÅF sker senare. De hade försökt boka upp en order på 50+ e-Niro bilar pga en upphandling de vunnit, men fick ej boka upp dessa.

Tappa inte hoppet MickeN,
"
Kias nya elbil, e-Niro, har både en riktigt lång räckvidd, upp till 48,5 mil, plats för familjen och dessutom lovar bolaget snabb leverans.

”Vi tror att det här kan bli den stora ketchupeffekten för elbilar”, säger Joakim Jöhncke, produktchef för Kia Sverige.
"
https://www.di.se/bil/rackvidden-talar-for-e-niro/

Någon med tillgång till di får gärna lägga upp en skärmdump av artikeln....

Vad gäller priset så får vi hoppas att e-Niro följer trenden för vanliga Niro där Sverigepriserna är bland de absolut lägsta i Europa. Hybridniro kostar i basversion 27.450 Euro, typ 50K mer än i Sverige....
_________________
Hyundai Ioniq -17
Zoe 22kWh -15
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 958
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-10-08 22:29:46    Rubrik: Svara med citat

Mer Niro-info.
”Sverigepremiär i slutet av December.”, kanske på självaste Julafton då..?
Blir det då verkligen ingen premiärvisning på eCarExpo bara 3 veckor innan den 1 December..? Det vore i så fall en rejäl marknadsförings-fadäs.., och får vi säga ett svek mot sina kunder, är liksom så förgjort att lansera en ny bil mitt i de stora semester-veckorna runt Jul och nyår, när alla antingen är bortresta eller kokar julgröt.

Men.., ska man tyda senaste nyhets-artikeln från eCarExpo så ska faktiskt eNiro visas upp på mässan !!!
Dessa olika uppgifter skapar dock bryderier, antingen är det premiär i slutet av December eller slutet av November när eCarExpo-mässan startar.

Av de två olika batteri-modellerna är det endast det stora paketet (64 kWh) som ska säljas (initialt, kanske senare även 39 kWh ?), och de två utrustnings-versionerna kommer heta Advance och Advance Plus (med viss reservation, enär de franska versionerna har helt andra namn...).

Vidare (enl div forum och trådar, med tillkommande mer eller mindre sanna rykten...) kommer de första leveranserna ej kunna förses med App-styrning, ej heller dragkrok (men kunna eftermonteras senare, om ett halv-år/år ?), för de som absolut måste ha App-styrning gäller det att snällt vänta (kanske ett halvår, då inget eftermontage/uppgradering är möjligt).

Då det finns dragkrok redan nu till förbrännings-versionerna av Niro, är det kanske inte så osannolikt att få se även till e-Niro.
http://www.mynewsdesk.com/se/kia_motors/pressreleases/premiaer-foer-kia-e-niro-paa-bilsalongen-i-paris-2730265
http://ecarexpo.se/ny-undersokning-visar-for-fa-elbilar-med-for-hoga-priser-for-den-svenska-bilisten/
https://elbilforum.no/forum/index.php?board=115.0
https://www.dragkrokslagret.se/dragkrok/kia/niro/2017-niro
https://www.tv2.no/a/10111291/
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lars Bylund
Passiv


Registreringsdatum: 09 oktober 2018
Inlägg: 4
Ort: Bjursås

InläggPostat: 2018-10-09 17:21:00    Rubrik: Niro EV Svara med citat

Om priset blir det rätta på Niro EV är jag också intresserad av gruppköp.
_________________
Lasse
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
akre
intresserad


Registreringsdatum: 21 augusti 2018
Inlägg: 14

InläggPostat: 2018-10-09 17:25:39    Rubrik: Re: Niro EV Svara med citat

Lars Bylund skrev:
Om priset blir det rätta på Niro EV är jag också intresserad av gruppköp.


Varsågod och ställ dig i kön. 5000 kr, tack. Men vi tänker inte tala om när det blir leverans eller vad den kostar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Kia Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 26, 27, 28  Nästa
Sida 20 av 28

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.