Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


”Nya” Leaf mot e-golf

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1597

InläggPostat: 2018-04-20 20:54:57    Rubrik: ”Nya” Leaf mot e-golf Svara med citat

http://m.side3.no/motor/vi-testet-rekkevidde-pa-nissan-leaf-2018-mot-vw-e-golf---vesentlig-forskjell-i-forbruk/3423437542.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 405
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-04-21 11:34:38    Rubrik: Svara med citat

Kanske inte så konstigt, e-golfen har väl ca 32 kWh tillgängligt av batteriet och Leaf40 har ca 36 kWh, så en liten skillnad i förbrukningen till e-golfens fördel innebär lite längre sträcka.
Har läst om folk som förvånas över att Hyundai ioniqen klarar sig lika bra som Leaf30 trotts att som de tror att Leafen har större batteri, Ioniqen har 28,8 kWh tillgängligt och Leafen har 27,2 kWh.
Kanske dags att tillverkarna måste ange batteriets brutto och netto/tillgänglig effekt.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-04-21 12:19:36    Rubrik: Svara med citat

De kan så klart bli bättre på att ange rätt energilagringsförmåga. Men den varierar väl lite med temperaturen om jag förstått rätt.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 140

InläggPostat: 2018-04-23 19:19:16    Rubrik: Svara med citat

LarsA skrev:
Kanske inte så konstigt, e-golfen har väl ca 32 kWh tillgängligt av batteriet och Leaf40 har ca 36 kWh, så en liten skillnad i förbrukningen till e-golfens fördel innebär lite längre sträcka.
Har läst om folk som förvånas över att Hyundai ioniqen klarar sig lika bra som Leaf30 trotts att som de tror att Leafen har större batteri, Ioniqen har 28,8 kWh tillgängligt och Leafen har 27,2 kWh.
Kanske dags att tillverkarna måste ange batteriets brutto och netto/tillgänglig effekt.


Varifrån har du fått uppgifterna att e-Golf har 32 kWh tillgänligt, nya Leaf 36 kWh, oh 28.8 kWh? Din egen fantasi, någon annans fantasi, eller direkt från tillverkaren eller någon som mätt upp det? Leaf skulle ju börja ange tillgänglig kapacitet, precis som Renault som ingår i samma koncern alltid gjort. Det är därför jag undrar om det finns någon substans i de siffror du anger.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1597

InläggPostat: 2018-04-23 20:04:08    Rubrik: Svara med citat

LarsA vet jag inte vart han fått uppgifterna ifrån, men jag har fått dom av egna tester, andra forummedlemmars tester i norge och hur många kwh snabbladdarna ger.
Men det är inte en exakt vetenskap.
Generellt kan man ta brutto gånger 0,9 så stämmer det rätt så bra, nissan ”fuskar” lite extra så där kan man gångra med 0,85
Är väl bara hyundai och kia som anger netto?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 405
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-04-23 21:16:01    Rubrik: Svara med citat

Väldigt vad folk har förtroende för varandra på det här forumet.
E-golf värdet är från Volkswagens hemsida, där de dock anger 31,5 kWh tillgängligt av 35,8 kWh.
När det gäller Leaf40 vet vi att batteri leverantören AESC har angett hur stora cellerna är och ger ett batteripaket på 39,46 kWh. Flera personer på olika forum har provat att "tömma" batteriet och sedan vid laddning till 100% har kommit fram till värden mellan 35 och 37 kWh tillgängligt, så 36 kWh blir ett mellan värde att jämföra med, dock inget precist värde.
På min i3 kan man gå in och se hur många kWh man har tillgängligt, detta värdet varierar beroende på snabbladdningar, långsamladdningar och temperatur.
Så exakta värden får vi inte.
Eftersom jag tydligen inte vet vad jag pratar om så lägger jag ner.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-04-24 05:11:20    Rubrik: Svara med citat

Så någon borde verifiera e-Golfs kapacitet. Gissar att 31,5 kWh motsvarar 39,46 kWh för Leafen.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 140

InläggPostat: 2018-04-24 20:14:27    Rubrik: Svara med citat

LarsA skrev:
Väldigt vad folk har förtroende för varandra på det här forumet.
E-golf värdet är från Volkswagens hemsida, där de dock anger 31,5 kWh tillgängligt av 35,8 kWh.
När det gäller Leaf40 vet vi att batteri leverantören AESC har angett hur stora cellerna är och ger ett batteripaket på 39,46 kWh. Flera personer på olika forum har provat att "tömma" batteriet och sedan vid laddning till 100% har kommit fram till värden mellan 35 och 37 kWh tillgängligt, så 36 kWh blir ett mellan värde att jämföra med, dock inget precist värde.
På min i3 kan man gå in och se hur många kWh man har tillgängligt, detta värdet varierar beroende på snabbladdningar, långsamladdningar och temperatur.
Så exakta värden får vi inte.
Eftersom jag tydligen inte vet vad jag pratar om så lägger jag ner.


Ojdå, här var vi visst lättkränkta! Frågan var allvarligt menad eftersom det florerar så många olika siffror på olika forum. I slutändan visar det sig ofta att de flesta baserar sina siffror på två antaganden: 1. Tillverkarna anger bruttokapacitet, 2. 85-90% av bruttokapaciteten är tillgänglig.

Då dessa antaganden i flera fall är felaktiga undrade jag, eftersom jag är genuint intresserad, om du hade mer korrekta siffror eller om du som de flesta andra baserar dina uppgifter på dessa antaganden.

Tråkigt att du kände dig förolämpad på grund av det. Framförallt Leafs nettokapacitet förvånar mig om din uppgiter stämmer. Carlos Ghosn sa innan lanseringen av nya Leaf att de framöver skulle börja ange nettokapacitet på batterierna hos Nissan. Precis som de alltid gjort hos Renault som ju ingår i samma koncern. Finns det verkligen ingen som använt Leaf Spy för att kolla nya Leaf’s maximala tillgängliga batterikapacitet?

Det är ytterst märkligt att vi ens ska behöva ha sådana här diskussioner. Det borde vara en självklarhet att tillverkarna var tvugna att ange både maximal brutto- och nettokapacitet. Något för politikerna på nationell eller EU-nivå at ta tag i kan man tycka.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.