Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Uppskattad totalkostnad elbil/fossilbil
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-05-03 19:13:15    Rubrik: Svara med citat

Vi börjar med volvo bakaxel , en firma som preparerar volvo 1030 axel upp ger 50kg . Utan drivaxlar och bromsar . Standard hjul 185/70-15 på original lättmetall fälg 15-16 kg styck. Vad bromsar och drivaxlar väger vet jag inte.
Råkade hitta något på nätet "Tesla under skalet " där såg allt väldigt kompakt ut.
Om jag vänder det så här. Hur ser den bästa lösning ut i dag?
En genom tänkt bil bör lida av " damsko syndromet".

Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
vespaman
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 mars 2017
Inlägg: 155
Ort: Sundbyberg

InläggPostat: 2018-05-04 17:01:50    Rubrik: Svara med citat

Varför behöver det vara trångt? Inte kan väl det vara ett egensyfte?
Drivaxlar är enkla att byta om dom blir dåliga, dom förbättrar prestanda och gör att man kan flytta in motorn lite mer skyddat (finns väl inget värre ställe än att ha mortorn på, än ute i hjulen?). Kylning och elektrisk matning/styrning blir ju väldigt utsatt. Risken är ju att när något av detta går sönder, (för allt som sitter ute i/vid hjulen går förr eller senare sönder imo) så är det mångt dyrare att reparera än en enkel drivaxel.

Redan mina första alfor hade bromsskivorna centralt placerade för att minska ofjädrad vikt, och det var på 70-talet.. Visst, det var inte lika roligt (!?) att byta klossarna... För att inte tala om handbromsvajen på Sud:arna... Men det var det värt Laughing

Den "bästa lösningen" beror ju såklart på vad som är bilens syfte; sportig, stark, osv osv.
Men IPace är ju nyast, och verkar ha bra lösning (95% verkningsgrad, 78kg på främre motorn), men det är ju bara helt taget ur luften. Den motorlösningen är såklart inte bäst i alla bilar.
_________________
Kör i3/94 BEV ..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1478
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-05-04 17:57:23    Rubrik: Svara med citat

vespaman skrev:
Varför behöver det vara trångt? Inte kan väl det vara ett egensyfte?
Drivaxlar är enkla att byta om dom blir dåliga, dom förbättrar prestanda och gör att man kan flytta in motorn lite mer skyddat (finns väl inget värre ställe än att ha mortorn på, än ute i hjulen?). Kylning och elektrisk matning/styrning blir ju väldigt utsatt. Risken är ju att när något av detta går sönder, (för allt som sitter ute i/vid hjulen går förr eller senare sönder imo) så är det mångt dyrare att reparera än en enkel drivaxel.

Redan mina första alfor hade bromsskivorna centralt placerade för att minska ofjädrad vikt, och det var på 70-talet.. Visst, det var inte lika roligt (!?) att byta klossarna... För att inte tala om handbromsvajen på Sud:arna... Men det var det värt Laughing

Den "bästa lösningen" beror ju såklart på vad som är bilens syfte; sportig, stark, osv osv.
Men IPace är ju nyast, och verkar ha bra lösning (95% verkningsgrad, 78kg på främre motorn), men det är ju bara helt taget ur luften. Den motorlösningen är såklart inte bäst i alla bilar.


Även 2CV har bromsskivorna i motorrummet, sportig med 26hk?
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
vespaman
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 mars 2017
Inlägg: 155
Ort: Sundbyberg

InläggPostat: 2018-05-05 06:38:47    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:


Även 2CV har bromsskivorna i motorrummet, sportig med 26hk?


Intressant, det visste jag inte. Men Cittra har ju alltid jobbat mycket med fjädring, om än kanske mer på komfort fokus, så det låter rätt logiskt.
_________________
Kör i3/94 BEV ..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-05-05 18:27:29    Rubrik: Svara med citat

Lite yvig fråga från min sida . Är väl sällan en lösning är bäst .
Bygger man en stor bil med stor budget finns det liksom relativt mycket utrymme att stoppa undan olika komponenter man kan han dyra hjulupphängningar.
Utmaningen är att bygga en kompakt bil med bra inner utrymmen. Små yttermått , goda vägegenskaper samt ett lågt pris
Men ställer olika krav på bilars egenskaper .
Grunnat lite mera på det där med ofjädradevikten . Tittar man på lillcittran är det än relativt lätt bil? Märks det mer på komforten på en lätt bil om den ofjädrade vikten är låg . Tittar man på lite tyngre bilar typ pickuper är det väldigt ofta dom är byggda med tunga stela axlar och stora hjul. Väldans höga ofjädrade vikter .
Om nav motorers vara eller inte kan vi nog yttra oss om i framtiden .
Att det kanske blir dyrare att underhålla , är väl ett plus om man ser det från tillverkarnas sida .
Riktigt hur konceptet liten/ mellanstor elbil kommer att vara byggd i framtiden ser jag inte riktigt ännu.
Något som tillverkare av bilar idag gör är att använda samma komponenter i många olika bilar. Och så lär det väl bli på elbils sidan också i framtiden .
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1933
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-05-05 19:43:43    Rubrik: Svara med citat

Något som hade gjort stor skillnad, om vi ändå tänker stort och fritt, är om vägarna, trafiksystemen, och bilarnas aktiva säkerhet nådde en så hög nivå att varje fordon inte längre behövde ha strukturer för passiv säkerhet. Då skulle bilarna kunna byggas som "Uniti"-konceptet, dvs ett lätt, strömlinjeformat ägg i kompositmaterial.
En familjebil skulle kunna ha mycket kortare yttermått, och väga bara några hundra kilo istället för att ha en halvmeter krockzon på varje ledd och 1-1,5 ton stål.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-05-06 06:39:14    Rubrik: Svara med citat

Undrar vilken tids horisont vi tänker oss då ?
Hittade den här i en annan tråd. https://sonomotors.com
Ligger i närheten av något som jag skulle kunna tänka mig . Vore kul om den hamnade på marknaden.
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-11-20 18:28:34    Rubrik: Svara med citat

Eftersom jag jobbar med elektriska drivlinor och folk frågar oftast vad är tillverkning kostnad för elbil komponenter, sen när man svara då börjar folk rulla med ögonen... här kommer senaste nyhets rapport, spola fram till 2:20 om ni orkar inte lyssna allt:

https://youtu.be/yIsveOuFqNE

Med batteri kostnad på 100-ish USD/kWh snart blir elbilen som det skrivs mycket om under 20.000EUR, så fort fuskvagn tillverkarna bygger klart fabriker... galen

Jo snabbare Tesla lanserar 3:an i EU dessutom snabbare kommer konventionella tillverkare och deras produkter att falla som blad sent-sent höst...
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Sida 5 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.63 sekunder att ladda.