Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Leaf 40 snabbladdning VARNING! #rapidgate
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-04-03 09:54:08    Rubrik: Svara med citat

Du kan bara använda 70% av Leaf/24:s batteri i praktiken vid långresa så det är ju fortfarande ett steg uppåt. Över 80% laddar 24an extremt långsamt och 10% i botten vill man spara så att man kan ta sig till någon alternativ laddning i händelse av tekniska problem.
Samt att laddeffekten sällan är över 35kW i 24an.

Oavsett hur man räknar är både 30an och 40an bättre på långresor än 24an, förutom möjligen specialfallet att man skall åka väsentligt mer än 500km OCH det är max 70km mellan laddarna. Men efter 7 konsekutiva körning-laddningcykler är batteritempen i 24an troligen också på rött, om man inte kör vääääldigt långsamt.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2018-04-03 11:00:18    Rubrik: Svara med citat

Men du kommer 18-20mil på första och sista laddningen och då 10mil på den där emellan, vilket ger 50mil. Det tar väl typ 4-5 laddningar med en 24kWh?
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1570

InläggPostat: 2018-04-03 12:35:12    Rubrik: Svara med citat

Det är ju på vintern man kan ladda några gånger, på sommaren lär batteriet vara för varmt efter första laddningen.

Så om man laddar fullt hemma på sommaren blir räckvidden.
Motorvägsfart sommartid drar ca 2kwh per mil.
100%-10% = 36*0,9 = 32,4kwh/2kwh/mil = 16mil på första laddningen.
Ladda från 10-80% tar ca 40minuter.
80%-10% =25kwh/2 = 12mil

Dvs 28mil med en snabbladdning innan laddning börjar gå sakta sommartid.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-04-03 12:57:06    Rubrik: Svara med citat

LarsA skrev:
Ska man följa Björns råd vid resor över 4-500 km med 20% kvar i batteriet vid laddning och inte ladda mer än till 70%, då använder man endast 50% av batteriet d.v.s. ca 18 kWh. Leaf40 används som en Leaf24 utom vid start och sista sträckan, samt inte hålla mer än 90 km/h enligt GOM.
Känns som ett steg tillbaka men det berör bara 16% av våra årliga körsträckor Rolling Eyes


vill man ladda snabbt utan att batteri blir varmare så är det 20-75%... tyvärr...

hastighet och värme kommer på köpet, jo lugnare dessutom bättre, fast det finns folk i Kalifornien som visar "bara" 15kW redan på första laddningen har jag läst nånstans, om inte på Twitter föra veckan...

Nyaste spektakel är Supermiljöbilspremie... jag ringde idag för att säkerställa utbetalningen, en kille skulle komma i veckan och köpa bilen, men! Enligt tjej i Transportstyrelsens kundtjänst det finns inget underlag om att Leaf 40 är berättigad till Supermiljöbilspremie, det verkar som att Nissan har felregistrerade bilar som vi köpte, vi fick skattebefrielse istället och om bilen blir skattebefriad då faller ut Supermiljöbilspremie... fick direkt telefon till ansvariga och skulle ringa imorgon... Confused

Leaf finns inte på listan av sålda miljöbilar eller supermiljöbilar, som att bilen har hamnat i gråzon, kanske utredning, dock ingen Supermiljöbils anteckning hos Transportstyrelsen, inte på min bil...

Bilen var under utredning eftersom det var nya modell och efter 3 olika samtal till 3 olika kontor bekräftade Transportstyrelsen att det blir Supermiljöbilspremie... vilken soppa...
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Tommylaban
Nyfiken


Registreringsdatum: 19 mars 2018
Inlägg: 11

InläggPostat: 2018-04-05 11:56:40    Rubrik: Erfarenheter långresa Leaf 40kw Svara med citat

Bakgrunden är denna. Jag beställde en Leaf 40 på Habil i Jönköping för ca 1 månad sedan. Redan efter någon vecka började det ryktas om långsamma laddningstider vid långfärder. Jag meddelade Habil att jag funderade på att dra tillbaka min beställning. Jag försäkrades om att dessa exempel bara var enstaka bilar och att bilarna visst kan laddas med full hastighet även vid mycket långa resor. Två veckor senare lämnade jag tillbaka min leasade Leaf 24 kw och meddelade Habil att jag definitivt bestämt mig att att inte fullfölja köpet av Leaf 40 kw som jag skulle hämta samma dag. Under de två veckorna mellan beställning och leverans hade det exploderat på nätet med uppgifter om laddningsproblemen. Enl. Habil fanns ingen möjlighet att bryta kontraktet utan att stå för deras kostnader, vilket redovisades till drygt 18.000 kr. I det läget bestämde jag mig för att ändå köpa bilen. Hade ingen lust att förlora 18.000 kr för ingenting. Korkat kanske… Jag bestämde mig för att dokumentera (mängder med foton på instrumentbrädan) några längre resor för att kunna visa Habil i Jönköping fakta om det skulle bli problem.

Min första resa var Jönköping- Borgholm 26 mil 29-30 mars. Retur dagen efter. En kortare laddning på vardera hållet. Allt frid och fröjd.

Nästa resa var 4 april mellan Jönköping och Stockholm tur och retur samma dag.
Start i Jönköping med 98% laddning och 255 km enligt mätare. Nu skulle bilen få bekänna färg.
Hela resan Jönköping-Stockholm genomfördes med farthållare på 100 km/h på mätaren (ca 90 verklig hastighet).
Tre personer i bilen. Start 06.30 temp 2 C. Tillbaka i Jönköping 21.30 temp 6 C.
Med tanke på risk för överhettning av batteri stannade jag och laddade oftare än jag skulle ha behövt.
Resan till Stockholm (Lidingö) tog 5,5 timmar inkl 2 laddningsstopp på totalt 1 timma.
Resan från Stockholm till Jönköping tog 6 timmar inkl 2 laddningstopp på totalt 1 tim 20 min.
Då hade jag dessutom laddat en gång i Stockholm 37 min.
Jag har inte Leafspy. Alla värden redovisade är hämtade från bilens instrumentpanel.

Jönköping - Linköping 131 km
37% laddning och 96 km kvar på mätaren vid ankomst Linköping.
Laddningstid 26 min från 37% - 80%
Laddning med 43 kw fram till drygt 60% då den sjönk gradvis till 25 kw vid 80%
Batteritempmätaren var halvfylld efter laddning.
När etappen startade visade mätaren på en räckvidd på 255 km. Den sjönk med 159 km på körda 131 km

Linköping - Nyköping 103 km
27% laddning och 70 km kvar på mätaren vid ankomst Nyköping.
Laddningstid 30 min från 27% - 79%
Laddning med 42 kw fram till drygt 60% då den sjönk gradvis till 28 kw vid 80%
Vid 70% var laddningen 34 kw
Batteritempmätaren var halvfylld före laddning och mellan mitten och första rödmarkeringen efter slutförd laddning.
När etappen startade visade mätaren på en räckvidd på 207 km. Den sjönk med 137 km på körda 103 km

Nyköping – Lidingö - div platser Stockholm 131 km
19% laddning och 57 km kvar på mätaren vid ankomst laddningsställe Stockholm.
Laddningstid 37 min från 19% - 75%
Laddning med 31 kw fram till drygt 50% då den sjönk gradvis till 29 kw vid 75%
Batteritempmätaren var drygt halvfylld före laddning och nästan uppe på första rödmarkeringen efter slutförd laddning.
När etappen startade visade mätaren på en räckvidd på 202 km. Den sjönk med 145 km på körda 131 km
Några timmars paus i Stockholm.
Bilen står parkerad och batteriet hinner svalna något.

Stockholm – Nyköping 120 km
16% laddning och 44 km kvar på mätaren vid ankomst Nyköping
Laddningstid 35 min från 16% - 72%
Laddning med 32 kw hela vägen till 72%
Batteritempmätaren var drygt halvfylld före laddning och nästan uppe på första rödmarkeringen efter slutförd laddning.
När etappen startade visade mätaren på en räckvidd på 218 km. Den sjönk med 174 km på körda 120 km

Nyköping – Linköping 104 km
20% laddning och 53 km kvar på mätaren vid ankomst Linköping
Laddningstid 47 min från 20% - 77%
Laddning med 24-25 kw hela vägen till 77%
Batteritempmätaren var nästan uppe på första rödmarkeringen före laddning och precis i höjd med första rödmarkeringen när laddningen var slutförd.
När etappen startade visade mätaren på en räckvidd på 191 km. Den sjönk med 138 km på körda 104 km

Linköping – Jönköping 131 km
13% laddning och 36 km kvar på mätaren vid ankomst Jönköping
Batteritempmätaren sjönk något under resan men var nästan uppe på första rödmarkeringen vid ankomst Jönköping
När etappen startade visade mätaren på en räckvidd på 194 km. Den sjönk med 158 km på körda 131 km

Slutsatser:
För mig funkade två snabbladdningar i bra hastighet med förutsättningen att jag körde långsamt och undvek ”djupa” laddningar. Tredje och fjärde laddningen gick klart långsammare och femte mycket långsamt. Det finns ett klart samband med laddningshastigheten och batteriets temperatur vid laddningens start. Är det någorlunda svalt vid laddningsstart verkar det som om hastigheten inte sjunker så mycket under laddning trots att temperaturen i batteriet går upp under laddning.
Vad hade hänt om jag hade kört motorvägsfart? Troligen hade temperaturen gått upp mer med följden av att laddningshastigheten hade sjunkit redan vid andra laddningen.
Instrumentbrädans angivelse om hur långt du kan komma på en laddning är mycket optimistisk när batteriet är fulladdat eller höga laddningsprocent. Trots låga hastigheter måste man räkna bort runt 20% på den siffran. Däremot är angivelsen väldigt pessimistiskt när det finns väldigt lite kvar av laddningen. När den säger att du bara har några mil kvar finns det troligen mycket mer än så. Man undrar i vilket läge mätaren visar en någorlunda korrekt angivelse. Jag inser att det beror på körsätt men med farthållare inställd på någorlunda platt mark måste det kunna gå att förutse räckvidden bättre än så.
I övrigt är jag mycket nöjd med bilen. Den motsvarar alla min förväntningar på alla andra punkter. Jag har kört elbil i 2,5 år i min leasade Leaf 24 kw och lärt mig acceptera längre restider. (Jag har dock aldrig kört Jönköping Stockholm), men den extra tid resan Jönköping Stockholm tar pga lägre hastighet och längre laddningstider än förväntat är inte acceptabel. I broschyrer och reklam på hemsida m.m anger Nissan att laddningstider är ca 40 min från tomt till 80% fyllt batteri. Denna uppgift stämmer helt enkelt inte. Inte i närheten ens. Falsk marknadsföring. Det blir fossilt nästa Stockholmsresa. Nissan MÅSTE fixa detta.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
carl-pedal
Elektrisk


Registreringsdatum: 22 oktober 2013
Inlägg: 238
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-04-05 12:29:15    Rubrik: Svara med citat

Men herregud, man åker väl inte till Stockholm!? Husqvarna är väl minst lika fint och dit räcker batteriet även i motorvägsfart.

😉

Vad trist att Nissan löst sina problem genom att ge ägaren temperaturångest.
_________________
Tesla Model S85 - 15
Nissan Leaf 30 kwh
Bullitt lådcykel 2WD
100% fossilfri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Earplugged
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2015
Inlägg: 108
Ort: Vaggeryd

InläggPostat: 2018-04-05 12:38:32    Rubrik: Svara med citat

carl-pedal skrev:
Men herregud, man åker väl inte till Stockholm!? Husqvarna är väl minst lika fint och dit räcker batteriet även i motorvägsfart.

😉

Vad trist att Nissan löst sina problem genom att ge ägaren temperaturångest.


Trist bemötande ifrån Habil dessutom... kundservice är nog inte riktigt deras grej.... (har en del egna erfarenheter....)
_________________
Honda FR-V Såld = en fossilbrännare mindre...
Mazda RX-8
Nissan Leaf = Återlämnad maj-19
VW UP = Familjebilen... Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 591

InläggPostat: 2018-04-05 12:38:42    Rubrik: Re: Erfarenheter långresa Leaf 40kw Svara med citat

Tommylaban skrev:
I broschyrer och reklam på hemsida m.m anger Nissan att laddningstider är ca 40 min från tomt till 80% fyllt batteri. Denna uppgift stämmer helt enkelt inte. Inte i närheten ens. Falsk marknadsföring.


Såhär står det på Nissans hemsida. Varning om låg nivå kommer vid vilken procent, 15-18%?

Citat:

LADDAR UPP TILL 80 % PÅ 40-60 MIN*

SNABBLADDNING LÄNGS VÄGEN

Plugga in i en av de 4 600 snabbladdare som används av ägare av nya Nissan LEAF runt om i Europa och ladda ditt batteri från varning om låg nivå till 80 % på 40-60 minuter.*

*Laddtiden är beroende av typ av snabbladdare, dess kondition, batteritemperatur och dess storlek liksom lufttemperaturen vid laddtillfället.


Nog tycker jag det stämmer med dina siffror?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tommylaban
Nyfiken


Registreringsdatum: 19 mars 2018
Inlägg: 11

InläggPostat: 2018-04-05 14:50:30    Rubrik: Re: Erfarenheter långresa Leaf 40kw Svara med citat

MH skrev:
Tommylaban skrev:
I broschyrer och reklam på hemsida m.m anger Nissan att laddningstider är ca 40 min från tomt till 80% fyllt batteri. Denna uppgift stämmer helt enkelt inte. Inte i närheten ens. Falsk marknadsföring.


Såhär står det på Nissans hemsida. Varning om låg nivå kommer vid vilken procent, 15-18%?

Citat:

LADDAR UPP TILL 80 % PÅ 40-60 MIN*

SNABBLADDNING LÄNGS VÄGEN

Plugga in i en av de 4 600 snabbladdare som används av ägare av nya Nissan LEAF runt om i Europa och ladda ditt batteri från varning om låg nivå till 80 % på 40-60 minuter.*

*Laddtiden är beroende av typ av snabbladdare, dess kondition, batteritemperatur och dess storlek liksom lufttemperaturen vid laddtillfället.


Nog tycker jag det stämmer med dina siffror?


Sista laddningen tog 47 min från 20% till 77%. 20% är inte låg nivå. Bilen varnar ju för låg nivå långt senare. Eller hur? 77% är inte 80%.. dessutom var batterivärmaren upp på rött. Det gick alltså inte ens ladda till 80%. Antar att Nissan menar att man inte ska ladda längre om batterimätaren går upp till rött. Eller menar de att man inte ska köra överhuvudtaget om den visar rött? Jag har inte fått instruktionsboken ännu så jag vet inte hur man ska tolka det. Någon annan som vet? Med en fossilbil stannar jag i alla fall om tempmätaren visar rött. Om jag skulle ha stängt av laddningen och väntat till tempmätaren sjunkit så jag kunde fortsätta ladda till 80% hade det tagit VÄLDIGT lång tid.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-04-05 15:01:41    Rubrik: Svara med citat

När varnar den för låg nivå?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-04-05 15:11:04    Rubrik: Re: Erfarenheter långresa Leaf 40kw Svara med citat

Tommylaban skrev:


Sista laddningen tog 47 min från 20% till 77%. 20% är inte låg nivå. Bilen varnar ju för låg nivå långt senare. Eller hur? 77% är inte 80%.. dessutom var batterivärmaren upp på rött. Det gick alltså inte ens ladda till 80%. Antar att Nissan menar att man inte ska ladda längre om batterimätaren går upp till rött. Eller menar de att man inte ska köra överhuvudtaget om den visar rött? Jag har inte fått instruktionsboken ännu så jag vet inte hur man ska tolka det. Någon annan som vet? Med en fossilbil stannar jag i alla fall om tempmätaren visar rött. Om jag skulle ha stängt av laddningen och väntat till tempmätaren sjunkit så jag kunde fortsätta ladda till 80% hade det tagit VÄLDIGT lång tid.


Böcker finns att hämta från återförsäljaren, dem var lite försenad historia, jag fick mina efter att jag hade upptäckt att gamla följde med bilen för 2015 Leaf...

Batteri temp ska du inte vara orolig för, bilen reglerar själv laddning nivå, effekt osv. Det är stora #rapidgate pompa... att få så mycket effekt och så smidig upplevelse ska man köra så lugn som möjligt vid längre resor, prova ladda 20-75% eftersom det verkar att Leaf bromsar efter 75% och temperatur ökar mer logaritmisk... man ska köra direkt efter snabbladdning eftersom luftflöde går under bilen och skapar kylnings effekt, testa ska du se att temp sjunker snabbare om man börjar köra direkt i mycket lugn tempo typ 70-90km/h inte mer...

Digitala böcker på engelska:

https://owners.nissanusa.com/content/techpub/ManualsAndGuides/LEAF/2018/2018-LEAF-quick-reference-guide.pdf
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 591

InläggPostat: 2018-04-05 15:23:30    Rubrik: Re: Erfarenheter långresa Leaf 40kw Svara med citat

Tommylaban skrev:
MH skrev:

LADDAR UPP TILL 80 % PÅ 40-60 MIN*

SNABBLADDNING LÄNGS VÄGEN

Plugga in i en av de 4 600 snabbladdare som används av ägare av nya Nissan LEAF runt om i Europa och ladda ditt batteri från varning om låg nivå till 80 % på 40-60 minuter.*

*Laddtiden är beroende av typ av snabbladdare, dess kondition, batteritemperatur och dess storlek liksom lufttemperaturen vid laddtillfället.


Nog tycker jag det stämmer med dina siffror?


Sista laddningen tog 47 min från 20% till 77%. 20% är inte låg nivå. Bilen varnar ju för låg nivå långt senare. Eller hur? 77% är inte 80%.. dessutom var batterivärmaren upp på rött. Det gick alltså inte ens ladda till 80%.


47 min är en bra bit under 60 min. Jag vet som sagt inte när den varnar för låg nivå, min Nissan (env200) tror jag det är på 18% eller så.

Slutade den ladda vid 77%, eller vad hände?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 59

InläggPostat: 2018-04-05 20:07:52    Rubrik: Svara med citat

Jag tror det bästa Nissan kunde göra vore att snabba på utvecklingen och lanseringen av Leaf 60. Även offiviellt pris Då kunde vi få två olika alternativ. att bälja på.

Kanske kunde de även göra ett enklare kylsystem till Leaf 40 -19 bestående av fläktar och lite kylkanaler. Borde gå att lösa någorlunda billigt bara det finns plats i bilen.

Tyvärr så tror jag dessa överhettning problem kommer att avspegla sig i ett onödigt lågt andrahandsvärde. Det är just sådana här saker som helt enkelt inte får vara om " Svensson ska våga köpa elbil. Långt ifrån alla familjer har råd att ha två bilar.

Hoppas Nissan inser att nu har vi kommit över den där pucken när elbilar bara köptes av entusiaster som kunde stå ut med rätt mycket.
Ovanstående gäller naturligtvis inte bara Nissan.
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2018-04-05 20:30:27    Rubrik: Svara med citat

Finns ju kylare på e-NV200 så det borde ju gå att få till på Leafen också.

Vi får väl hoppas att de ser till att kyla 60kWh versionen annars är de nog rätt rökta.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 914

InläggPostat: 2018-04-06 16:20:52    Rubrik: Svara med citat

Begränsad laddeffekt istället för TMS https://youtu.be/660EV142-Io
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Oranjemic
Aktiv


Registreringsdatum: 11 november 2017
Inlägg: 76

InläggPostat: 2018-04-06 17:55:31    Rubrik: Svara med citat

Den 24 mars testade vi vår Leaf40 ner till nära noll. Vi körde 20,2 mil i mestadels 85-90 km/h enligt visaren. Bilen var inte uppvärmd innan (3,1 grader enligt Leafspy) och mellan 0-2 grader utomhus. 21 grader värme på i bilen och 2 vuxna och 2 barn. Vi startade med 96,3 % SOC, 490 GIDS, 38 kWh.

Första låg batterivarning kommer vid 9 % kvar
Andra låg batterivarning vid 5 procent vill jag minnas.
Sen fick jag tredje, fjärde och femte varning också om jag minns rätt (kanske går på tid?) när jag körde min Leaf40 ner till bara streck kvar både på kilometer- och procentvisaren. Den sista varningen var typ ladda omedelbart.

Strecken på kilometervisaren kommer först (cirka 1 mil kvar), procentenheter syns ner till 1 % och sedan blir det streck där med. Det ska även komma effektreducering efter det men eftersom att jag inte vet hur långt efter effektreduceringen som sköldpaddan visas vågade jag inte utmana ödet mer utan körde till snabbladdaren. Sista milen var en slinga på 1 km runt snabbladdaren (30-50 km/h). Det var ganska lustigt för från 9 % ner till 2 procent gick väldigt fort (i 70-90 km/h), för fort kändes det som för det var bara en sträcka på en mil ungefär. Jag undrar om inte Leaf40 är programmerad så för att skrämmas lite så att man åker och laddar bilen direkt. För att de sista 1-2 procentenheterna kunde jag köra ytterligare en mil på. Leafspy visade 9,1 SOC, 46 GIDS, 3,6 kWh kvar, 19,6 grader när jag slutligen stannade vid laddstationen.

Laddstationen visade 0 % på vårt batteri.
Laddhastighet och tider:
Startade laddningen kl. 19:09
38 kW vid 2 %, kl. 19:10
39 kW vid 27% kl. 19:27
40 kW vid 50% kl. 19:38
34 kW vid 68% kl. 19:49. Leafspy visar 40,5 grader vid 69,5 %
32 kW vid 70% kl. 19:51 Leafspy visar 41 grader vid 72,1 %
28 kW vid 75% kl. 19:54 Leafspy visar 41,8 grader vid 75,8 %

Angående #rapidgate
Rapidgate är lite irriterande för i och med begränsningen av laddningshastigheten har Nissan gjort det smärtsamt att resa åtminstone sträckor över 50 mil vill jag påstå. Jag vill inte ladda 50 % på en timma eller liknande. Nu kommer inte det drabba mig eller min familj särskilt ofta för det är inte många gånger per år vi reser så långa sträckor och om vi skulle göra det skulle jag försöka planera in något så resan blir bra ändå. Det går ju att lösa men det är lite störande.
Förutom det är jag helnöjd med nya Nissan Leaf40. Riktigt trevlig bil.

Jag hoppas någon får nytta av informationen Smile
_________________
Leaf24 & Leaf40
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 591

InläggPostat: 2018-04-06 18:09:59    Rubrik: Svara med citat

Intressanta siffror. Tycker det låter bra med 20 mil i 85-95 km/h, och 20 grader skillnad värme ute/inne.

Vad gäller laddhastighet, det verkar vara bättre än för Bolt/Ampera-E (60+ kWh), om man jämför med grafen nedan.


_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-04-07 05:19:08    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Intressanta siffror. Tycker det låter bra med 20 mil i 85-95 km/h, och 20 grader skillnad värme ute/inne.

Vad gäller laddhastighet, det verkar vara bättre än för Bolt/Ampera-E (60+ kWh), om man jämför med grafen nedan.



I Europa dem flesta snabbladdare är optimerade för 100A, vill man se real life laddning hastighet:

https://youtu.be/IV4HhdEizIk

Leaf 40 är mycket nära första laddningen, med TMS dem skulle vara lika hela vägen...
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 914

InläggPostat: 2018-05-21 12:35:42    Rubrik: Svara med citat

Straffar sig att ligga i vänsterfilen på Autobahn: https://youtu.be/MpUyspG2Mio
Inte kul att stå 2h vid "snabbladdaren".
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 400
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-05-21 17:58:26    Rubrik: Svara med citat

Efter autobahnsfart går batteritemperaturen ner under "snabb"laddning Smile
Han skulle provat och starta om snabbladdningen efter 15 minuter, med lite lägre batteritemperatur kanske laddeffekten hade ökat( om man ska tro teslabjörn så bestämmer temperaturen på batteriet vid laddstart laddeffekten och denna ändras inte under en och samma ladd period ).

Undrar hur mycket det skulle göra på batteritemperaturen genom att köra in på biltvätt med underredsspolning och stå där i 5 minuter innan snabbladdning.
Kanske borde införas Leaf 40 snabbladdare med en fläkt nersänkt i marken som kyler under snabbladdning galen
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Sida 4 av 7

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.11 sekunder att ladda.