Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Leaf 40 snabbladdning VARNING! #rapidgate
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2669
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-28 14:06:34    Rubrik: Svara med citat

Följande har Leaf 2 Zero LemonTea uppdaterad:

https://youtu.be/59ef39_g68M

På hemma plan jag har haft intensiv kontakt med min säljare... sen fick jag sätta mig i bilen och testa själv... ska publicera snart hur det gick och vad Nissan Sverige skriver... 15
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1632

InläggPostat: 2018-03-28 15:12:26    Rubrik: Svara med citat

Jag är väl pessimist, men detta tror jag blir omöjligt att fixa.
Osannlikt att Nissan inte vet om att laddhastigheten reduceras efter andra snabbladdningen.
Dom måste ju programerat det så för att skydda batteriet, kanske med tanke på degraderingen på 30kwh versionen som dom vill undvika.
Givetvis kan dom uppdatera bilen så den laddar snabbt, men till priset av ännu snabbare kapacitetsförlust.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
IrmaIsfot
intresserad


Registreringsdatum: 15 maj 2015
Inlägg: 29
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-03-28 15:26:18    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Osannlikt att Nissan inte vet om att laddhastigheten reduceras efter andra snabbladdningen.
Dom måste ju programerat det så ...

Exakt!

Skrev precis så här i anslutning till Lemon-Teas video som elfi länkade till:

"Why would they need to "investigate" this? They have designed the system in the first place, haven't they? And I assume they have spent numerous miles testdriving the thing before going into production. This is not a surprise to them, it's a design choice. Probably based on user patterns for the old Leaf, where probably 99% of all charging is made at home, over night. So they reckoned that not many people would be affected by this design, and went with it. But then the sh*t hit the fan and I bet a few people at Nissan are feeling the heat right now!?"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1992
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-03-28 16:04:35    Rubrik: Svara med citat

IrmaIsfot skrev:
Leaf skrev:
Osannlikt att Nissan inte vet om att laddhastigheten reduceras efter andra snabbladdningen.
Dom måste ju programerat det så ...

Exakt!

Skrev precis så här i anslutning till Lemon-Teas video som elfi länkade till:

"Why would they need to "investigate" this? They have designed the system in the first place, haven't they? And I assume they have spent numerous miles testdriving the thing before going into production. This is not a surprise to them, it's a design choice.


Nyckeln ligger i att programvaran är utvecklad i och testad för preproduktionsbilar med preproduktionsbatterier.

Det är inte så att man bara trycker på en knapp och startar masskopiering av hårdvara från en handbyggd bil, utan det blir ovillkorligen skillnader mellan prototypen och produktionsbilen. Så vitt jag vet är det ingen som har mätt den faktiska temperaturen inne i batteripacket, och tittat på exakt vilket villkor i programvaran det är som begränsar strömmen.
Att bara titta på mätarna som, för övrigt, får sina värden från samma programvara och dra diverse slutsatser om än det ena och än det andra utifrån det innebär inte att man kan säga vad felet är.

Men ett fel är det, definitivt. Hoppas det går fortare att fixa än kängurubromsen, som tog över två år[*] innan det kom ut en fungerande programvara till återförsäljarna.

[*] räknat från att min bil tillverkades till dess jag och många andra fick brevet från Nissan att jag skulle åka in med bilen och få en uppgradering
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2669
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-28 16:50:15    Rubrik: Svara med citat

Att dem placerar EU premiär på Teneriffa där dem säljer massvis med solcells, vind lösning och ingen laddare finns tillgänglig för spontan test...

Dem vet exakt vad problematiken är, där enda svar kan vara eventuellt felaktig kalibrerad termostat, men att Leaf har 43*C efter snabbladdning och etapp på motorväg utan temperatur management och utan kylning blir inte bra vid -10*C ute temp... hur F.. ska bilen fungera när det är 35*C...

Sist men inte minst, har någon medvetet skapat fälla... kanske att inkassera försäkring peng eller batteri byte och skaka fram massa billiga batteri cell för storage solutions Nissan håller på med... galen

Finns massa teorier...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1992
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-03-28 17:13:00    Rubrik: Svara med citat

Relativt sett 30-batteriet laddas ju 40 med en lägre C, så det borde ju inte utvecklas mer värme om det inte är något vajsing med kemin (vilket det mycket väl kan vara, tillverkningsfel alltså), och värmeutvecklingen vid körning borde också vara lägre av samma anledning.

Säg att man utnyttjar bara 55% av batteriet exempelvis kör till 10%, laddar till 65%, kör igen till 10% osv osv, då borde det bli _exakt_ samma effektuttag (och intag) som om man åker med en 30kWh 2016 mellan 0 och 80%, och visst - den blir också tokvarm, men det går att snabbladda flera gånger även sommartid, och den drar inte ned effekten innan mätaren gått in på rött.

Teneriffa, för övrigt - det är väl kutym att biltillverkare lägger januaripremiärer i sydliga spansktalande länder? För att få dricka lite sangria på kvällarna och ha fint väder så att journalisterna skriver positiva saker om bilarna? Konspirationsteorierna ger jag inte mycket för.

OBS jag försöker inte skönmåla Leafen på något sätt, men jag tror Nissan kommer fixa den här situationen även om det kan dröja ett bra tag och kosta många slantar.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-03-28 17:25:00    Rubrik: Svara med citat

Kan inte tänka mig att de skulle släppa igenom ett sådan här fel. Måste ha hänt något med produktionsbilarnas hårdvara eller att de slängt på en galen mjukvara på slutet.
Drabbas även Japan versionen?
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2669
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-28 19:02:32    Rubrik: Svara med citat

Igår var jag lite friskare efter äckligt förkylning och fick sätta mig i Leaf 40 och köra samt simulera olika scenario, har ca. 5timmar inspelad material men ingen ork att redigera nånting... men så här gick test:



Första etapp var med halv urladdad batteri balistisk, jag åkte strecka på 63km i 120+ km/h, kom till laddaren med 27% batteri, laddade upp till 80% efter massa strul med Clever vars kort som jag registrerade tidigare fick plötsligt slutat fungera. Batteri temp gick ovanför 28*C och förbrukning var brutalt första strecka, fick i snitt 37.2kW laddning styrka från laddaren.

Andra etapp, 85km jag kör som skyltat 110-100-90, kommer till laddaren med 22% i displayen men 33,3% enl. LeafSpy, det är mycket kallt -11*C, laddningen tar 34’ till 76% och snittar 35kW, vid ankomst har batteri 32*C och vid laddningens slut 39*C snitt, dock en sensor är 45*C och andra mycket lägre.

Tredje etapp, jag planerar åka Karlskoga till Örebro 46km och bara testa snabbladdning nivå, det är 01:15 på morgonen och jag skulle hem ASAP. Nu har jag fattat vad är avgörande för att eventuell bromsa #rapidgate fenomen, man måste köra snål typ max lagliga 90km/h och göra allt man kan för att temperaturer, påfrestning och batteri ska bibehålla lägre arbetstemperatur. I Örebro Leaf har förbrukat 76% ner till 42% batteri enligt bilens display men 49% enl. LeafSpy och det var -10*C ute samt batteri temp var samma som i Karlskoga, kanske nån grad lägre. Laddningen var strul igen och jag fick köpa ett nytt kort för att starta Clever laddare. Nu laddar Leaf 28kW i snitt, med andra ord att ladda 50-80% skulle enligt laddaren ta längre än 1 timme... oacceptabelt!!!

Det som är konstigt är att batteri temp visningen inte är konsekvent och i synergi med körning laddning, det diffar mycket mellan LeafSpy och bilens display, stundtals var några sensorer vanför 45*C när ute temperatur var frysande -12*C. Nånting är mycket konstigt där, kan tänka mig att batteriet skulle smälta på sommarens 30+ luft temp...

Det ska vara intressant att se vad Nissan har att komma med, har redan fått några indikation om vad är på G. Därför är det #rapidgate eftersom idag nekar Nissan och skriver följande i alla olika språk:



_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1206

InläggPostat: 2018-03-28 19:29:26    Rubrik: Svara med citat

Det låter inte alls bra det här, riskerar ju att ge hela elbilsmarknaden dåligt rykte. Hoppas verkligen att det är något som går att lösa smidigt!

Är det bara jag som tycker att "rigorösa tester" borde innebära mer än 10000mil?
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-28 20:10:42    Rubrik: Svara med citat

Edis skrev:
Det låter inte alls bra det här, riskerar ju att ge hela elbilsmarknaden dåligt rykte. Hoppas verkligen att det är något som går att lösa smidigt!

Är det bara jag som tycker att "rigorösa tester" borde innebära mer än 10000mil?


Missar händer minns bara Mercedes a-klass som inte klarade älgprovet. Mercedes nekade och resten är historia.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 406
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-03-29 07:36:54    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Igår var jag lite friskare efter äckligt förkylning och fick sätta mig i Leaf 40 och köra samt simulera olika scenario, har ca. 5timmar inspelad material men ingen ork att redigera nånting... men så här gick test:



Första etapp var med halv urladdad batteri balistisk, jag åkte strecka på 63km i 120+ km/h, kom till laddaren med 27% batteri, laddade upp till 80% efter massa strul med Clever vars kort som jag registrerade tidigare fick plötsligt slutat fungera. Batteri temp gick ovanför 28*C och förbrukning var brutalt första strecka, fick i snitt 37.2kW laddning styrka från laddaren.

Andra etapp, 85km jag kör som skyltat 110-100-90, kommer till laddaren med 22% i displayen men 33,3% enl. LeafSpy, det är mycket kallt -11*C, laddningen tar 34’ till 76% och snittar 35kW, vid ankomst har batteri 32*C och vid laddningens slut 39*C snitt, dock en sensor är 45*C och andra mycket lägre.

Tredje etapp, jag planerar åka Karlskoga till Örebro 46km och bara testa snabbladdning nivå, det är 01:15 på morgonen och jag skulle hem ASAP. Nu har jag fattat vad är avgörande för att eventuell bromsa #rapidgate fenomen, man måste köra snål typ max lagliga 90km/h och göra allt man kan för att temperaturer, påfrestning och batteri ska bibehålla lägre arbetstemperatur. I Örebro Leaf har förbrukat 76% ner till 42% batteri enligt bilens display men 49% enl. LeafSpy och det var -10*C ute samt batteri temp var samma som i Karlskoga, kanske nån grad lägre. Laddningen var strul igen och jag fick köpa ett nytt kort för att starta Clever laddare. Nu laddar Leaf 28kW i snitt, med andra ord att ladda 50-80% skulle enligt laddaren ta längre än 1 timme... oacceptabelt!!!

Det som är konstigt är att batteri temp visningen inte är konsekvent och i synergi med körning laddning, det diffar mycket mellan LeafSpy och bilens display, stundtals var några sensorer vanför 45*C när ute temperatur var frysande -12*C. Nånting är mycket konstigt där, kan tänka mig att batteriet skulle smälta på sommarens 30+ luft temp...

Det ska vara intressant att se vad Nissan har att komma med, har redan fått några indikation om vad är på G. Därför är det #rapidgate eftersom idag nekar Nissan och skriver följande i alla olika språk:




Inte bra att tredje laddningen ligger på 28 kW i snitt.
Får det dock inte att stämma, om man laddar 30% av ca 36 kWh ger ca 11 kWh och då blir snittet 11 kW och inte 28 kW för en timmes laddning. Leaf 40 kommer att samlas runt laddstolparna, inte bra för infrastrukturen.

Känns som att flera av elbilarna ligger för lågt vid snabbladdning som e-Golf, Ampera-e och nu Leaf 40. Infrastrukturen behöver bilar med kortare laddtider inte längre.

Så kommande 63 mils körning med vår Leaf 40 bör göras i max 90 km/h samt flera korta laddstopp för att inte batteriet ska bli för varmt, känns som en dålig uppgradering från Leaf 24. Fast på sträckor upp till 40 mil borde den fungera utmärkt.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-03-29 07:40:43    Rubrik: Svara med citat

Jag tror som Irma ovan, att detta är ett val som Nissan gjorde. De trimmade cellerna för att få in 30% mer energi, och de styrde upp temperaturen för att öka hållbarheten mot 30 kWh-batteriet. De har även påplket lite försynt i dokumentationen att laddningshastighten kan begränsas av temperaturen.

Alternativet var att inte komma ut med någon bil alls i år, utan vänta till 60 kWh. Så bilen motsvarar säkert Nissans förväntningar.

De som vill tävla i 100-milskörning, bör nog vänta till 60 kWh-modellen, men hur många är det?

Eller köpa en Ioniq, den är klart bättre om man skall köra motovägsfart längre sträckor.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-29 09:01:41    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Jag tror som Irma ovan, att detta är ett val som Nissan gjorde. De trimmade cellerna för att få in 30% mer energi, och de styrde upp temperaturen för att öka hållbarheten mot 30 kWh-batteriet. De har även påplket lite försynt i dokumentationen att laddningshastighten kan begränsas av temperaturen.

Alternativet var att inte komma ut med någon bil alls i år, utan vänta till 60 kWh. Så bilen motsvarar säkert Nissans förväntningar.

De som vill tävla i 100-milskörning, bör nog vänta till 60 kWh-modellen, men hur många är det?

Eller köpa en Ioniq, den är klart bättre om man skall köra motovägsfart längre sträckor.


Det finns ytterligare ett fint alternativ vid långkörning, Tesla Model S är en trevlig långfärdskryssare.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-03-29 10:44:11    Rubrik: Svara med citat

Hur fort laddar en Tesla upp till 80% egentligen? Om vi tar med det lilla batteriet som väl är mellan 60 och 75?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2669
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-29 11:57:24    Rubrik: Svara med citat

https://youtu.be/-MsMx1ZTCzI

Björn kör livestream Leaf 40 och 1000km roundtripp... #rapidgate test
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2669
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-29 19:43:19    Rubrik: Svara med citat

Jag har spolat lite fram och tillbaka i Björn video och han hade fattat lite sent att batteri temp ökar om man är brutal med bilen, han skulle köra det han brukar att värma batteri först och sedan att nyttja gratis arbetstemperatur... FEL med nya Leaf, vill man bibehålla lite högre laddningsnivå då har man temperatur som värsta fiende och man behöver köra mycket mycket försiktigt...

När jag skulle testa första gången det var OK eftersom jag körde längre än 400km med 2 snabbladdning på landsväg i exemplarisk låg hastighet pga. Mycket trafik, så jag var lite skeptisk att folk upplever problem men jag har räknat 2+2 och försökt vad alla andra gör, ut på motorväg och takta med alla Audi och Mercedes 130-140 lagbrytare och så händer det... #rapidgate

Fenomen är inte reversibel om batteriet värms övanför 45*C enl LeafSpy, då måste man parkera och avstå körning nån timme för att material skulle få chans att svalna och återhämta... 6

Leaf 40 är dyraste stads elbil med max daglig smärtfritt räckvidd på 35-40mil...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
carl-pedal
Elektrisk


Registreringsdatum: 22 oktober 2013
Inlägg: 238
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-30 07:12:36    Rubrik: Svara med citat

Hm, jag kikade en del på livesändningen från Björn och blev nyfiken till slut så jag åkte iväg till min lokala Nissan affär för att provköra.

Säljarna började med att vara spydiga genom att påstå att min Ioniq var såå dålig jämfört med nya Leaf. Och att jag kommer ångra mig över mitt bilval. Jag sa inget utan ville bara köra.

Hoppa in i bilen med 38%i batteriet så rätt ut på motorvägen och upp i 120. Ser efter några km att batteriet redan börjat stiga i temp. Och att jag bara har 24% kvar i batteriet!! Va i? Måste vända tillbaka och sänka farten för ibland tar batteriet 2% steg.

Tackar för provturen medan säljaren klankar ner på min ioniq...

Ärligt talat så känns batteriet som de dåliga cellerna jag flög RC plan med för 15 år sedan som blev varma av minsta lilla. Särskilt jämfört med Ioniqs batteri som klarar precis alla situationer utan att svettas det minsta. Jag upplever min Leaf 30 som betydligt bättre också.

Synd på en annars ok bil.
_________________
Tesla Model S85 - 15
Nissan Leaf 30 kwh
Bullitt lådcykel 2WD
100% fossilfri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-30 07:26:28    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Jag har spolat lite fram och tillbaka i Björn video och han hade fattat lite sent att batteri temp ökar om man är brutal med bilen, han skulle köra det han brukar att värma batteri först och sedan att nyttja gratis arbetstemperatur... FEL med nya Leaf, vill man bibehålla lite högre laddningsnivå då har man temperatur som värsta fiende och man behöver köra mycket mycket försiktigt...

När jag skulle testa första gången det var OK eftersom jag körde längre än 400km med 2 snabbladdning på landsväg i exemplarisk låg hastighet pga. Mycket trafik, så jag var lite skeptisk att folk upplever problem men jag har räknat 2+2 och försökt vad alla andra gör, ut på motorväg och takta med alla Audi och Mercedes 130-140 lagbrytare och så händer det... #rapidgate

Fenomen är inte reversibel om batteriet värms övanför 45*C enl LeafSpy, då måste man parkera och avstå körning nån timme för att material skulle få chans att svalna och återhämta... 6

Leaf 40 är dyraste stads elbil med max daglig smärtfritt räckvidd på 35-40mil...


Alla nya bilar brukar ha lite konstruktionsmissar, tex så har våran Tesla en irriterande bula fram på motorhuven. På dom första Teslorna var man tvungen att trycka på exakt rätt ställe när frunken skulle stängas.
Det är bara att gilla läget att du har en riktigt trevlig liten 40 mila bil, njut av den och glöm att du inte åker en motorvägskryssare.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
carl-pedal
Elektrisk


Registreringsdatum: 22 oktober 2013
Inlägg: 238
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-30 09:42:23    Rubrik: Svara med citat

Jag kunde inte låta bli att köra samma sväng med Leaf 30 som jag körde igår med Leaf 2 under så lika förhållanden som möjligt.

120kmh motorväg med några omkörningar lite fortare i 6 km och sen 110kmh resten av motorvägen (för att kunna komma hem igen med Leaf 2)

Nåja totalt ca 28km tog 24% med Leaf 2 och 22% med Leaf 30.

Hög inre resistans i batteriet gör att Leaf 2 använder mer energi till att värma batteriet vid hög belastning. Riktigt illa är det om man tänker på att batteriet nästan var brännhett då Björn N gubbkörde i låg temperatur igår. Vid 50 grader känns det för varmt att hålla i med handen och batteriet var uppåt 48 grader. Undrar hur livslängden blir?
_________________
Tesla Model S85 - 15
Nissan Leaf 30 kwh
Bullitt lådcykel 2WD
100% fossilfri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-03-30 11:36:51    Rubrik: Svara med citat

Nissan lämnar väl fortfarande 8 års garanti på batteriet?
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Sida 2 av 7

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.48 sekunder att ladda.