Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Flera laddare på samma ställe
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-02-19 14:33:26    Rubrik: Flera laddare på samma ställe Svara med citat

Det är enormt viktigt att samma ställe har mer än en laddare så att det finns redundans. Trasslar en laddare så kan man bara välja nästa laddare och troligen komma vidare. Nu med bara enstaka laddare riskerar man hela tiden att bli stående utan laddning och tvingas bärga.

I helgen passerade jag Brahehus två gånger, en gång upp och en gång ner. På upp vägen fungerade den bra och jag lyckades ladda normalt. Men på vägen ner gick något fel och laddaren fick inte kontakt med bilen. Trots många omstarter och kontakt med kundsupporten, men inget lyckades.
Eftersom vi testat laddaren innan så litade vi helt och hade kört med full fart in till den vilket gjorde att batterinivån låg på 16% och gissometern visade 20km. Nu var vi alltså tvungna att välja mellan att ringa bärgare eller att hypermilla i snöovädret till Ödeshög 23km bort. Jag gick igenom alla Brjørn Nylands videor i huvudet och beslöt att välja hypermilling.
Så gav jag mig iväg på min snålaste resa hittills. Värmen var avslagen med fläkte på för att få bort diman. ECO aktiverat men köpläge D eftersom jag ville rulla så mycket som möjligt utan att bromsa. Accelerationen var mycket försiktig och hastigheten 60-70km/h, jag ville inte köra långsammare eftersom det var motorväg. Sambon höll koll bakåt och var redo att slå på varningsblinkersen om någon inte uppmärksammade oss.
Efter något som kändes som en evighet lyckades vi komma fram till laddaren i Ödeshög. Gissometern blinkade och alla sträck var borta, men ingen sköldpadda. Laddaren visade 0% när jag anslöt den till bilen och laddningen satte igång
Förbrukningen låg på 110W/km emot tidigare 240W/km så hypermilling funkar helt klart som räckviddsförlängare. Men allt detta kan som sagt undvikas om det hade funnits 2-3 laddare vid varje ställe.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-02-19 14:35:47    Rubrik: Svara med citat

Lite störigt att inte Uppladning.nu har fått upp min varning än. Det visar ju att det inte riktigt går att lita på den siten. På PlugShare kan man däremot se att jag har misslyckats med laddningen, klart bättre ställe att titta på.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 606

InläggPostat: 2018-02-19 14:49:54    Rubrik: Svara med citat

Braehus står som fungerande även i Clever appen nu, så kanske något tillfälligt just när du råka lita på den laddaren.
Vid långkörning brukar jag titta i Clever appen och Uppladdning.nu, bara för att, men hoppas i framtiden att det inte ska behövas.
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-02-19 15:47:46    Rubrik: Svara med citat

Håller med om redundans - det skulle ju inte behövas mycket alls - bara ett Schuko-uttag på 16A på sidan av laddaren, att användas "i nödfall". Beroende på bil och SOC kan man ju bli stående där någon timme, men bärgare kan ju också ta en timme eller mer.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 405
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-02-19 17:01:00    Rubrik: Svara med citat

Hade varit bra om man kompletterat med distansladdare 11/22 kW som man har gjort i Norge på flera ställen enligt TeslaBjörns filmer.

Resandet börjar bli mer spännande med fler elbilar på vägarna så det behövs dubblering av snabbladdare på vissa ställen. Skulle ladda lite på IKEA men där var alla laddare upptagna och fler elbilar parkerade sidan om, OK/Q8 snabbladdaren endast 4 km bort var upptagen av e-golf men Clever 9 km bort var ledig och endast ena platsen var ICEd.

kan bli intressant i sommar med alla oss som ska åka längs E4an med elbilar.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-02-19 18:35:40    Rubrik: Svara med citat

Tror inte direkt på Schuko eller ens Typ2. För mig skulle det betytt flera timmars vänta för att få någon som helst distans. Leafen tar ju bara 3,7kW som mest.
Nä, det måste upp minst två snabbladdare på varje ställe. Så ser det ut i Norge och även GreenHighway kör med flera laddare på samma site.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-02-19 19:19:57    Rubrik: Svara med citat

En extra snabbladdare på samma ställe = 500.000kr
Ett extra schukouttag på sidan av laddaren = 500kr

I fallet Brahehus hade det ju blivit max en timme på schuko för att kunna limpa vidare till Ödeshög. Om du hade rullat in med total batteritorsk, alltså.

Visst vore det ju fint om det funnes en 22kW Typ-2:a eller en till DC-laddare, men allting kostar ju pengar tyvärr.

EDIT: Ödeshög
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Senast ändrad av tor.ake den 2018-02-19 19:34:14, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-02-19 19:27:57    Rubrik: Svara med citat

Beror ju lite på vilka siffror man ska tro på... men säg att hela anläggningen inklusive laddare kostar 1 miljon och en extra laddare kostar 250kkr? Det är ju alltid billigare att sätta upp flera på en gång än flera på olika ställen.

Gränna har väl ingen snabbladdare? Eller har jag missat något?

Här kan jag faktiskt se en fördel med att ha en bil med en kraftigare ombordladdare. Hade jag haft 6,6kW och Typ2 uttag hade jag kunna ansluta till CLEVER laddaren och ge ganska bra utdelning. Hade tyvärr ändå fått halta vidare emot Jönköping.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-02-19 19:33:46    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Beror ju lite på vilka siffror man ska tro på... men säg att hela anläggningen inklusive laddare kostar 1 miljon och en extra laddare kostar 250kkr? Det är ju alltid billigare att sätta upp flera på en gång än flera på olika ställen.

Gränna har väl ingen snabbladdare? Eller har jag missat något?

Här kan jag faktiskt se en fördel med att ha en bil med en kraftigare ombordladdare. Hade jag haft 6,6kW och Typ2 uttag hade jag kunna ansluta till CLEVER laddaren och ge ganska bra utdelning. Hade tyvärr ändå fått halta vidare emot Jönköping.


Ödeshög. Jag blandade ihop byarna.

Vi har diskuterat detta vid ett tidigare tillfälle och jag framförde då samma åsikt som jag framför nu - laddaren borde utföras som ett antal mer eller mindre fristående moduler, så att dels flera bilar kan dela på strömmen, och att en trasig modul inte tar ned hela laddaren. Vill man ha mer laddeffekt sätter man dit fler moduler.

Men en "quick fix" vore som sagt att man kan få ut lite ström på enklast möjliga sätt så man kan komma vidare till nästa laddare.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-02-19 19:48:32    Rubrik: Svara med citat

Jo, Teslas version är ju på många sätt lysande.

Sen hade ju tex CLEVER kunnat sätta Ödeshögsladdaren i Brahehus så det stått två stycken brevid varandra. Det hade varit extremt bra för tillförlitligheten. Men det är klart att det blir ju inte lika snyggt på täckningskartan och det är förmodligen viktigast just nu.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 199
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2018-02-19 20:08:07    Rubrik: Svara med citat

gränna har inte ens type 2 finns inget där. tänkt ta en trip runt vättern i sommar tyvärr lite dåligt med snabbladdare där
finns jönköping, ödeshög, sen inget mer, går göra avstickare till askersund också ifs
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-02-19 20:31:25    Rubrik: Svara med citat

Nog är det bättre att sprida ut laddarna om möjligt?

att bygga redundanta system är inte alltid så lätt, det slutar ofta med att man dubblerar det som är lätt, istället för det som ofta blir fel. Smile

Om huvudsäkringen går, eller nätkommunikationen går ner hjälper det inte med parallella kraftmoduler, tex. Eller om en pinne i kontaktldonet går sönder.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 199
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2018-02-19 20:33:17    Rubrik: Svara med citat

bör ju finnas både och dock minst 2 laddare vid varje ställe samt med ca 5 mils mellanrum på alla riksvägar samt i alla städer
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-02-19 21:08:45    Rubrik: Svara med citat

Huvudsäkring bör ju aldrig gå om man byggt systemet korrekt. Kan jag tycka.

Tror att de vanligaste felen ligger längre ut som i kontakter eller styr teknik. Detta bli ju automatiskt redundans på om man sätter ut två vanliga laddare.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-02-20 06:41:05    Rubrik: Svara med citat

Om man har en begränsad mängd laddare att investera i, är det bättre att sprida ut dom istället för att sätta dom på samma ställe som någon annan. Tycker därför att Ödeshög och Brahehus är bra placerade, jämfört med om båda skulle sitta bredvid varandra.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-02-20 07:53:13    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker alltså precis tvärtom.
Nu har CLEVER laddare i Linköping, Mjölby, Ödeshög, Brahehus och Jönköping. Det är väldigt tätt mellan laddarna i det här området, onödigt tätt. Jag tycker att det hade varit bättre att kunna vara helt säker på att få laddning i Linköping, Brahehus och Jönköping. Det hade förmodligen varit ett billigare nät att bygga också.
Men som sagt investerare tycker så klart att det ser trevligare ut med flera prickar på kartan. Att det blir säkrare att åka sträckan är så klart sekundärt.

Och ja, i slutändan ska naturligtvis varenda stopp utmed europavägen ha multipla snabbladdare så att vi kan stanna när vi vill och/eller behöver.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-02-20 08:07:55    Rubrik: Svara med citat

Jag kan hålla med LarsL, faktiskt. Det är tidsödande och blodtryckshöjande att behöva sätta sig i bilen och åka flera km eller mil till nästa laddare för att en är trasig eller på annat sätt otillgänglig utan att det syns i appen. Har hänt mig många gånger, i Uppsala. Vattenfall, Fortum och Clever ligger med c:a 2km inbördes avstånd.

Och det kommer bli värre innan det blir bättre - inom något år kommer det bli typ dubbelt så många elbilar på vägarna spår jag, så det kommer oftare vara kö, och konceptet med flera laddare på samma plats är ju förutom på Lidl, helt okänt i sverige ännu.

Men om några år, så! (... så har jag en bil med ~50kWh batteri, så att jag i princip aldrig behöver snabbladda Cool )
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 154
Ort: Nacka

InläggPostat: 2018-02-20 09:19:56    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Om man har en begränsad mängd laddare att investera i, är det bättre att sprida ut dom istället för att sätta dom på samma ställe som någon annan.


Jag är kluven i frågan... Det är väldig tidsödande att svänga av huvudvägen till en ensam snabbladdare för att upptäcka att den är upptagen eller trasig och sedan köra vidare ett par km och hoppas på bättre tur vid nästa, dessutom bidrar det till att man gärna stannar oftare än nödvändigt bara för att ha räckvidd kvar ifall att.

Jag hade nog hellre sett snabbladdningsstationer med 100%-ig tillgänglighet (aldrig upptagna eller trasiga) med lite längre emellan än ett tätt nätverk med opålitliga laddare.

Om den 100%-iga tillgängligheten uppnås med reundans eller andra tekniska lösningar låter jag vara osagt.
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-02-20 10:21:10    Rubrik: Svara med citat

Det verkar som ni tänker på detta ur ett motorvägsperspektiv, där laddarna skall ligga perfekt för den sträckan ni brukar köra? Very Happy

De flesta bilresor är ju inte på det viset, utan mer lokala eller regionala. Om man åkt till Ödeshög och behöver ladda, så är det ju en stor omväg till både Mjölby och Brahehus.

På mina långresor har laddarna varor trasiga/upptagna i ungefär 5% av fallen, men det är sällan jag kör endast motorväg mellan två laddningar. Saknar ofta yttäckning mer än dubbelt upp.

För min del får de gärna flytta laddaren i Brahehus till Falköping!

Problemet blir mindre ju större batteri bilarna får dock.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-02-20 10:39:42    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Det verkar som ni tänker på detta ur ett motorvägsperspektiv, där laddarna skall ligga perfekt för den sträckan ni brukar köra? Very Happy
[...]
Problemet blir mindre ju större batteri bilarna får dock.


Precis så.

Redan med 12 mils räckvidd är det så att jag extremt sällan behöver snabbladda för att klara lokala resor. Med dubbla räckvidden och en skvätt destinationsladdning här och där kommer många av de som köper ny elbil 2018 aldrig behöva snabbladda annat än på motorvägen.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.77 sekunder att ladda.