Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Björns Förbrukningstest Leaf40 vs Ioniq28 ej samma temperatu
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1557

InläggPostat: 2018-02-07 16:55:45    Rubrik: Björns Förbrukningstest Leaf40 vs Ioniq28 ej samma temperatu Svara med citat

Leaf40 utetemp 16grader. Ac på 19grader. snitthastighet 78km/t förbrukning 13,7kWh/km

https://m.youtube.com/watch?t=310s&v=SjYYZLPu3Zg


Ioniq utetemp -3 grader. Ac på 19 grader. snitthastighet 79km/t förbrukning 12.1kWh/km

https://m.youtube.com/watch?v=lA0nBKjIIrs


🤓
https://m.youtube.com/watch?v=JV58MhT4RxY
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1167
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-02-07 18:07:20    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Ioniq utetemp -3 grader. Ac på 19 grader. snitthastighet 79km/t förbrukning 12.1kWh/km


Det är ju väldigt imponerande siffror!
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Oranjemic
Aktiv


Registreringsdatum: 11 november 2017
Inlägg: 76

InläggPostat: 2018-02-07 19:04:40    Rubrik: Re: Björns Förbrukningstest Leaf40 vs Ioniq28 ej samma tempe Svara med citat

Leaf skrev:
Leaf40 utetemp 16grader. Ac på 19grader. snitthastighet 78km/t förbrukning 13,7kWh/km

https://m.youtube.com/watch?t=310s&v=SjYYZLPu3Zg


Ioniq utetemp -3 grader. Ac på 19 grader. snitthastighet 79km/t förbrukning 12.1kWh/km

https://m.youtube.com/watch?v=lA0nBKjIIrs


🤓
https://m.youtube.com/watch?v=JV58MhT4RxY

Yes but...
Ioniq = https://youtu.be/9uK0tpuzsPc
Leaf = https://youtu.be/FVhPOqEtspQ?t=9m36s
Mr. Green
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1557

InläggPostat: 2018-02-07 20:34:29    Rubrik: Svara med citat

Okej det är ljudisoleringen som gör att Leaf drar 50% mer el galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1933
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-02-07 20:44:50    Rubrik: Svara med citat

Det är isolatorerna av koreanskt enhörningshorn som gör att den är så energisnål. Tyvärr gör det ju också att bilen blir så sällsynt att handlarna känner sig nödgade att prissätta den 50-100kkr över motsvarande utrustad Leaf.
Hur långa är leveranstiderna nu, om man inte vill ha en lagerbil? Är det 6 månader eller?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 586

InläggPostat: 2018-02-08 07:00:02    Rubrik: Svara med citat

Går ioniq att beställa? Trodde den var säljstoppad för fabriken byggs om?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1933
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-02-08 08:07:09    Rubrik: Svara med citat

Vet ej! Från att från början varit negativ till avsaknaden av appstöd, elvärme i baksätet på annat än toppmodellen har jag börjat leta runt, är redo för en ny bil då Leafen är "för gammal" för att vara förmånsbil (kostnaden att ha en 4 år gammal bil är likvärdig kostnaden för en helt ny).

Då har jag att välja mellan att, å ena sidan, jaga land och rike kring (Örebro f.n.!) för att hitta en Demo-bil, snålaste specen, pris 343.300, handlaren har tagit MBP:n, så det är priset jag betalar.

~ELLER~

Gå ned till Nissan-handlaren här på byn, och beställa en Leaf N-Connecta för 339.900:- (utan prut, efter MBP).

Få se vad jag väljer...
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
delarium
Aktiv


Registreringsdatum: 10 november 2017
Inlägg: 89
Ort: Västerås

InläggPostat: 2018-02-08 09:00:48    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Vet ej! Från att från början varit negativ till avsaknaden av appstöd, elvärme i baksätet på annat än toppmodellen har jag börjat leta runt, är redo för en ny bil då Leafen är "för gammal" för att vara förmånsbil (kostnaden att ha en 4 år gammal bil är likvärdig kostnaden för en helt ny).

Då har jag att välja mellan att, å ena sidan, jaga land och rike kring (Örebro f.n.!) för att hitta en Demo-bil, snålaste specen, pris 343.300, handlaren har tagit MBP:n, så det är priset jag betalar.

~ELLER~

Gå ned till Nissan-handlaren här på byn, och beställa en Leaf N-Connecta för 339.900:- (utan prut, efter MBP).

Få se vad jag väljer...


Väljer du Leaf och N-connecta, glöm inte bort att välja till LED-strålkastarna bara. Halogen borde vara olagligt på nya bilar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1933
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-02-08 09:07:44    Rubrik: Svara med citat

delarium skrev:
tor.ake skrev:
Vet ej! Från att från början varit negativ till avsaknaden av appstöd, elvärme i baksätet på annat än toppmodellen har jag börjat leta runt, är redo för en ny bil då Leafen är "för gammal" för att vara förmånsbil (kostnaden att ha en 4 år gammal bil är likvärdig kostnaden för en helt ny).

Då har jag att välja mellan att, å ena sidan, jaga land och rike kring (Örebro f.n.!) för att hitta en Demo-bil, snålaste specen, pris 343.300, handlaren har tagit MBP:n, så det är priset jag betalar.

~ELLER~

Gå ned till Nissan-handlaren här på byn, och beställa en Leaf N-Connecta för 339.900:- (utan prut, efter MBP).

Få se vad jag väljer...


Väljer du Leaf och N-connecta, glöm inte bort att välja till LED-strålkastarna bara. Halogen borde vara olagligt på nya bilar.


Naturligtvis. 343.100:- blir priset på Leafen då. Fortfarande billigare än Ioniq i snikvariant. Nu vet jag ju att folk här på forumet fick loss Ioniq för cirka 300.000 förra året, men det är ju dåligt prutläge när handlaren fattar att man åkt 15 mil från Stockholm för att göra bilaffär.

Kanske kan jag hålla ut fram till hösten och se vad som händer då. Kanske Ioniq-leveranserna får fart då?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-02-08 10:15:07    Rubrik: Svara med citat

Intressanta tester. Björn gör inte allt rätt men mycket är ganska bra och kul. Tex lasttestet med bananlådor
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 153
Ort: Nacka

InläggPostat: 2018-02-08 20:55:10    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att de flesta elbilsspekulanter som letar efter bäst funktion för pengarna kommer till ungefär samma slutsats: det står mellan Ioniq och leaf2 och båda har sina för- och nackdelar:

Fördel ioniq:
Laddhastighet (räckvidd/laddminut)
CCS
Säkerhet

Fördel leaf2:
Tillgänglighet (beställningstid)
Räckvidd
Pris
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 153
Ort: Nacka

InläggPostat: 2018-02-08 21:17:09    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Nu vet jag ju att folk här på forumet fick loss Ioniq för cirka 300.000 förra året


Ioniq insteg har ett listpris på 376900. Med ett LRF-medlemskap får man 5% + 12500kr rabatt+bonus. Efter medlemsavgift (även för innerstadsbrats), miljöbilspremie m.m. kostar alltså ioniqen 307210kr.

Det gäller sannolikt inte lagerbilar, men för beställningsköp visar det ändå vilken prisnivå man når ens utan att förhandla.
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1933
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-02-08 21:58:04    Rubrik: Svara med citat

jellybear skrev:

Ioniq insteg har ett listpris på 376900. Med ett LRF-medlemskap får man 5% + 12500kr rabatt+bonus. Efter medlemsavgift (även för innerstadsbrats), miljöbilspremie m.m. kostar alltså ioniqen 307210kr.

Det gäller sannolikt inte lagerbilar, men för beställningsköp visar det ändå vilken prisnivå man når ens utan att förhandla.


LRF-medlemskap är inget alternativ om man, som jag, skall ha bilen som förmånsbil. Mitt företag är inte "näringsverksamhet med basen i jord, skog, trädgård eller landsbygdens miljö" https://www.lrf.se/medlemsformaner/rabatter/alla-rabatter/undersidor/vanliga-fragor-och-svar-vid-bilkop/
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 255
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2018-02-08 22:44:36    Rubrik: Svara med citat

Nu är jag ingen jurist tor.ake men detta tolkar jag som att det kvittar vad du jobbar med för att få rabbatten:
"Jag är personmedlem, det vill säga att jag varken brukar eller äger jord eller skog. Kan jag också köpa bil och använda rabattavtalen?
Alla LRF-medlemmar, oavsett medlemskategori, kan köpa bil hos Hyundai, Isuzu, Kia, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, SEAT, Subaru samt Toyota med rabatt och bonus. Övriga bilavtal som tecknats av LRF Samköp ger endast rabatt och bonus till medlemmar med näringsverksamhet."
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1557

InläggPostat: 2018-02-09 05:51:39    Rubrik: Svara med citat

Finns rätt många ioniq på blocket nu, som det verkar gå att köpa direkt. Är det överpriser på dom?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1933
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-02-09 07:41:49    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Finns rätt många ioniq på blocket nu, som det verkar gå att köpa direkt. Är det överpriser på dom?


Ja, eller vad sägs om 383.300 för en instegsmodell?

https://www.blocket.se/orebro/Hyundai_IONIQ_Electric_ComfortEco_77783090.htm?aw=1

456.300 för en PremiumPlus:

https://www.blocket.se/orebro/Hyundai_IONIQ_Electric_PremiumPlusEco_Demo_77783095.htm?aw=1

Priser före MBP:n, då. Handlarn har angivit priset efter alltså 40.000 lägre.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1557

InläggPostat: 2018-02-09 07:50:06    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Leaf skrev:
Finns rätt många ioniq på blocket nu, som det verkar gå att köpa direkt. Är det överpriser på dom?


Ja, eller vad sägs om 383.300 för en instegsmodell?

https://www.blocket.se/orebro/Hyundai_IONIQ_Electric_ComfortEco_77783090.htm?aw=1

456.300 för en PremiumPlus:

https://www.blocket.se/orebro/Hyundai_IONIQ_Electric_PremiumPlusEco_Demo_77783095.htm?aw=1

Priser före MBP:n, då. Handlarn har angivit priset efter alltså 40.000 lägre.


Ok, är det mer än listpriserna för en ny? Eller kanske inte finns listpriser. Har dålig koll på ioniq
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1933
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-02-09 08:54:26    Rubrik: Svara med citat

Listpriset enligt Hyundais hemsida är som följer:
ComfortEco 376'900
PremiumEco 394'900
PremiumPlusEco 409'900

Men sedan har säkert handlaren valt att "extrautrusta" bilarna med typ gummimattor och vinterdäck, så då är det klart att priserna kryper upp. Men 416'300 *efter* miljöbilspremien, det är ju nästan så man undrar om handlaren har angett fel pris. Tänker inte ringa och fråga, dock, det är deras eget ansvar att marknadsföra sina produkter korrekt.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-02-09 10:24:42    Rubrik: Svara med citat

Det som är fascinerande är faktum att Ioniq säljs inte… inga jätte siffror, varken i USA eller EU, så jag fattar inte riktigt varför är såna bilar så svårt att sälja/kopa när det är bara fördel att äga Ioniq mot alla andra konkurrenter…

Skämt åsido, varken nya Leaf eller Model 3 har chans mot Ioniq, inte på papper, inte i verkligheten… ingenstans… så vad är problemet egentligen? Jag hade förhandlat Ioniq så lågt som 270’kr instegsmodellen, det är mycket bil för pengarna…

Varför köar vi för Tesla Model 3 eller Leaf II? 8
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 910

InläggPostat: 2018-02-09 12:26:22    Rubrik: Svara med citat

Tja, nu var det ju några på forumet som köpte Leaf II LE för ca 280'kr (efter miljöbilspremien) vilket är ännu mer bil för pengarna.

Hade Ioniq haft nån ljudisolering och app att fjärrstyra värme & laddstatus med samt vettigare priser för köp och privatleasing så vore nog fler intresserade.

Jag tvivlar på att det blir nån längre kö för Leaf II med deras listpriser samt att enbart dyraste varianten Tekna (och LE) har ProPILOT som ju Nissan har skrutit så mycket om, men annars beror det väl på bättre återförsäljare och bra kvalitetsrykte från förra modellen att det känns som ett säkrare kort.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.11 sekunder att ladda.